AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Hei, jeg har en gutt på 9 år. Han er snill, empatisk og stort sett grei, men litt umoden. Har ingen diagnose, men er under utredning. Oppdaget nylig at han har forsynt seg av en 3-pk med sånn Toffife som jeg kjøpte til jul. Alt av julegodt ble plassert på et eget rom, og vi har ikke kultur for at folk bare får gå å pakke opp og forsyne seg uten lov. Det har florert med godteri hele jula, men denne pakken var altså ikke åpnet. Han har tatt 1/3 av pakken. Dette høres helt bagatellmessig ut når jeg skriver det, vil bare høre hva folk mener er rett konsekvens, om noen. Jeg vil unngå at han blir som et eldre søsken, som har drevet på med tyverier fra familien hele tiden… Anonymkode: c5f6f...0d9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Det er vanskelig å gi en konsekvens som passer til. Når man stjeler må man gjøre opp for seg. Kan han betale 20kr? Evt jobbe for det. Ville tenkt i de baner. Og kanskje kuttet ut lørdagsgodt en lørdag som konsekvens.. Det viktigste er jo uansett å snakke med han, og forklare. Slik at det ikke skjer igjen. Anonymkode: 4ff40...069 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Men har du fortalt ham eksplisitt at han ikke skal spise den sjokoladen? Hvis ikke har han jo bare forsynt seg med noe som var tilgjengelig. Anonymkode: 9f34a...587 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Å stjele fra fellesskapet er ikke greit, uansett om det er ute i samfunnet eller i sitt eget hjem. I vårt hus er dette ikke greit. Anonymkode: 170db...ddc
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Hvis det hadde skjedd hos meg hadde jeg nok tatt en alvorsprat med han, brukt ordlag som «du vet jo at godteri er kun på lørdager» og «du må spørre hvis du har lyst på noe som er på lager». og så kan man jo snakke om at det er veldig mye godt i jula og da kan man bli vant til å smake det søte hver dag, men det er jo ikke godt for kroppen og nå må vi jobbe for å bli vant til «normal» mat igjen. Jeg hadde nok ikke gitt noen konsekvens utover å vekke litt dårlig samvittighet. Anonymkode: e3ed9...312 4 2 1
Erd Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Min erfaring er at barn som har tilgang på godteri verken trenger å "låne" eller lyve. Hos oss har søtsaker vært tilgjengelig og jeg har aldri gjemt unna, praktisert lørdagsgodt eller "gotte lov". Da de var mindre var gevinsten at de aldri hev seg over gotteri i fødselsdager/geburtsdager de var invitert i, ei heller i helger eller helligdager, og de spiste nok mindre enn de jevnaldrende gjennom årene. I dag er de over 30 år; den ene har hatt ett hull i tennene, den andre har feilfrie tenner, og til ettertanke; de spiser skjeldent søtt og drikker enda skjeldnere brus. 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Tenker det er helt normalt for barn å teste grensene litt. Min datter på 8 år tok en potetgullpose fra skapet når hun var alene hjemme sammen med noen venninner en gang. Hun vet det ikke er lov og jeg sa ifra om at det ikke var greit når jeg oppdaget dem, men mer enn en prat ser jeg ikke på som nødvendig. Anonymkode: 8d0ea...6db 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Ville overhodet ikke kalt det stjeling. Mat som ligger i huset, kan barna mine forsyne seg fritt av. Om det betyr at de spiser overdrevet mye godterier, så er det mitt ansvar å begrense hvor mye godteri vi har i hus. Anonymkode: 1129e...0e5 19
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men har du fortalt ham eksplisitt at han ikke skal spise den sjokoladen? Hvis ikke har han jo bare forsynt seg med noe som var tilgjengelig. Anonymkode: 9f34a...587 Ikke eksplisitt sagt, men det er ikke fritt frem hjemme hos oss for å forsyne seg av slike ting som ligger på lager. Tror han forsto at ting som er uåpna, pakka inn i to lag cellofan og lagret i et kaldt rom er offlimits. Hadde sjokoladen vært åpna, skulle jeg vært enig med deg. Anonymkode: c5f6f...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg har en gutt på 9 år. Han er snill, empatisk og stort sett grei, men litt umoden. Har ingen diagnose, men er under utredning. Oppdaget nylig at han har forsynt seg av en 3-pk med sånn Toffife som jeg kjøpte til jul. Alt av julegodt ble plassert på et eget rom, og vi har ikke kultur for at folk bare får gå å pakke opp og forsyne seg uten lov. Det har florert med godteri hele jula, men denne pakken var altså ikke åpnet. Han har tatt 1/3 av pakken. Dette høres helt bagatellmessig ut når jeg skriver det, vil bare høre hva folk mener er rett konsekvens, om noen. Jeg vil unngå at han blir som et eldre søsken, som har drevet på med tyverier fra familien hele tiden… Anonymkode: c5f6f...0d9 Konsekvensen er vel at dere ikke har huset fullt av godteri. Hva er denne greia med å hamstre godteri? Er det sånn tiktok-opplegg med godteskuff/skap? 😅Jeg må selv unngå å ha for mye søtt i hyset, for jeg kan ikke styre meg. Mulig det er sånn for barna dine også. Da er det best å ikke ha slikt i huset. Og litt merkelig at du forventer at en niåring som skal utredes for "noe" skal forstå regler du ikke tydelig har annonsert. Og enda mer merkelig at du kaller det stjeling. Voldsom demonisering av ganske normal barneatferd Anonymkode: b8dbb...e4e 8 5
Hannah80 Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Jeg forsynte meg av sjokolade hjemme, rett som det var. Ingen konsekvenser. Kun mamma som kommenterte at vi tydeligvis hadde "mus" i skapene 😂 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Et ikkeproblem. Hilsen mor til 15 åring som stjal øl fra far i mai... Anonymkode: a001b...9e5 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 Med et smil: «Hei, jeg så du hadde tatt av toffien. Spør først, du vet du ikke bare kan ta». Anonymkode: 104e3...81f 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Konsekvensen er vel at dere ikke har huset fullt av godteri. Hva er denne greia med å hamstre godteri? Er det sånn tiktok-opplegg med godteskuff/skap? 😅Jeg må selv unngå å ha for mye søtt i hyset, for jeg kan ikke styre meg. Mulig det er sånn for barna dine også. Da er det best å ikke ha slikt i huset. Og litt merkelig at du forventer at en niåring som skal utredes for "noe" skal forstå regler du ikke tydelig har annonsert. Og enda mer merkelig at du kaller det stjeling. Voldsom demonisering av ganske normal barneatferd Anonymkode: b8dbb...e4e Tror det heter munchausen by proxy Anonymkode: 435b5...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Nei, ærlig talt. Barn har dårlig impulskontroll fordi hjernen fortsatt ikke er ferdigutviklet. Godteri er som oftest høy i både fett og sukker, og den kombinasjonen er som heroin for hjernen og noe den skriker etter (før moderne tider var det viktig at vi gikk etter mat med mye fett eller sukker så vi kunne lagre energi og overleve de månedene av året hvor det var lite mat å finne). I moderne tider blir dette kalt the pleasure trap. Det finnes to typer folk. Type 1 må aldri utvise viljestyrke på dette området. De slutter å spise før de blir mette uten en eneste tanke. De tar én sjokoladebit og legger resten tilbake i kjøkkenskapet uten å måtte utvise viljestyrke. De blir aldri avhengige av alkohol eller røyk eller annet. Type 2, som er de fleste av oss, må hele tiden kjempe mot denne impulsen. Å forvente at et barn, som sikkert er type 2, skal klare å holde seg unna det bortgjemte godteriet, blir for dumt. Han prøvde nok, men fristelsen ble for mye. Det er normalt og det er forståelig. Det er IKKE noe galt med et barn som stjeler litt godis hjemme. Det er NORMALT. Barn har, som sagt, dårlig impulskontroll, og det er ikke deres feil. Det er noe som kommer med alderen etterhvert som hjernen vokser og utvikler seg. Pass på at gutten får nok av sunn, god mat. Proteiner, fett, komplekse karbohydrater, så vil higen etter godteri gå ned. Da slipper han å hele tiden prøve å ikke stjele all det godteriet du har liggende som man ikke har lov til å røre Anonymkode: 28cb1...77b 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har forståelse for TS. Venninnen min har en ungdom som forsyner seg av alt som er hele tida, og der er det trolig fordi det ikke er blitt satt grenser tidligere. Har ikke tall på hvor mange ganger hun ser etter noe også viser det seg at vedkommende har vært og tatt det. Dette gjelder også ting som er helt tydelig off limit, som å begynne på kaka før den skal serveres, eller å ta risgrøten som mor skal lage riskrem av senere på dagen. Den oppførselen er utrolig uattraktiv så jeg skjønner godt at man vil stoppe det tidlig Anonymkode: deba8...e40 3
Pillarguri Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det heter munchausen by proxy Anonymkode: 435b5...5c4 Nei det er det ikke. Munchausen by proxy er når en forelder bevisst gjør barnet sitt sykt fordi vedkommende ønsker oppmerksomhet rundt seg selv. 8 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har forståelse for TS. Venninnen min har en ungdom som forsyner seg av alt som er hele tida, og der er det trolig fordi det ikke er blitt satt grenser tidligere. Har ikke tall på hvor mange ganger hun ser etter noe også viser det seg at vedkommende har vært og tatt det. Dette gjelder også ting som er helt tydelig off limit, som å begynne på kaka før den skal serveres, eller å ta risgrøten som mor skal lage riskrem av senere på dagen. Den oppførselen er utrolig uattraktiv så jeg skjønner godt at man vil stoppe det tidlig Anonymkode: deba8...e40 Takk for at du forstår. Grunnen til at jeg ønsker råd om dette er at et eldre søsken er som datra til venninna di. Vi har slitt utrolig med dette, har andre barn også men akkurat dette barnet har ikke «tatt» vanlig korrigering på samme måte som de andre. Derfor ønsker jeg råd, for har hatt dette marerittet med søskenet. Der utartet det også til stjeling av andre ting, som klær og toalettartikler bla fra søsken. Ser at en bruker nevner stjeling av alkohol, ja akkurat det har vi opplevd. Også at ting jeg åpenbart hadde satt til side bare har forsvunnet og satt meg i en vanskelig situasjon, ala eksemplet med riskremen. Ser at noen har misforstått og tror vi har godteri flytende rundt til enhver tid, det har vi ikke. Pga situasjonen med eldre søsken (har flyttet heldigvis 😜) har vi bare det vi skal bruke innen kort tid. Men kjøpte litt nå før jul siden det var på tilbud. Kommer ikke til å straffe ham eller noe, men blir vel en alvorsprat i morgen. Han har hvertfall fått sin part av toffin…😂 Anonymkode: c5f6f...0d9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Vi har mange lover i Norge, men det er ikke alle det er straffbart å bryte. Her tenker jeg at vi har et "lovbrudd" dere kan droppe straff/konsekvens, og heller bare benytte sjansen til å forklare at det var pakket bort pga at det ikke skulle tas av akkurat nå. At snop kun er på lørdag, og at det da blir satt frem. På en hyggelig og forståelig måte. Tenker gutten ikke gjorde dette for å være slem Anonymkode: 8e016...19b 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå