Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger deres mening! I starten av vgs ble jeg kjent med en jente jeg går i samme klasse med. Vi ble fort ganske gode venner og hun var den jeg hadde på skolen. Etter en stund begynte hun å irritere seg over hvordan jeg var og ting jeg gjorde. Hun oppførte seg sur og irritert mot meg hele tiden. Jeg ble utmattet. Jeg tok opp oppførselen hennes med hun og som svar fikk jeg at det var jeg som var problemet fordi hun mente at jeg var innpåsliten og klagde hele tiden. Jeg beklagde for at jeg var sånn, da jeg ikke hadde noen andre én hun. Det hjalp ikke og hun fryste meg ut. Denne venninnen har en veldig stor personlighet, elsker oppmerksomhet og det å ha rett. Etter dette fant jeg meg noen bedre venner og var med de istedenfor og hun var med andre. Det gikk noen måneder og etter en stund fant vi tonen igjen. Da introduserte jeg hun for mine andre venner. Vi fant tonen fort og ble én gjeng på 5. I starten hadde vi det veldig gøy, men etter en stund begynte venninnen min å oppføre seg slik som hun gjorde mot meg tidligere. Bare verre. 
Hun begynte å hakke på meg og ble irritert for alt jeg gjorde. Hun begynte også å si stygge ting til meg og kalle det «en spøk» og si at jeg var sensitiv for å ikke tåle det.   Hun kommanderte meg og var ganske manipulerende til tider. Ofte var det også når det bare var oss så de andre merket ikke noe av dette. Hun fryste meg ut igjen. Det holdt på sånn en god stund og tilslutt ble jeg lei. Igjen ga jeg hun beskjed, men denne gangen unnskyldte hun seg. Neste dag kom vi tilbake på skolen og jeg trodde ting hadde ordnet seg, men det hadde det ikke. Gjengen våres på 5 spiste lunsj sammen. Etter lunsjen satt jeg og en av de andre venninnene igjen da de andre måtte dra. Da kommer hun kranglene venninnen tilbake alene og begynner å kjefte på meg og ta opp ting som ikke stemmer. Jeg står opp for meg selv men det hjelper ikke. Det er som å snakke til en vegg. Hun sier blant annet at jeg må slutte å tro at jeg er et «victim» hele tiden og at det foregår mye med hun som jeg ikke vet om. Jeg sier unnskyld men hun fortsetter å krangle. Jeg gråter og sier at jeg ikke vet hva mer hun vil at jeg skal si én unnskyld og da sier hun «det var bare det jeg ville høre, at du klarte å innrømme at du gjorde feil». Jeg var sjokkert. Hun sier at det ikke er noe mer synd i meg for at jeg griner og ikke hun. Jeg ser bort på den andre venninne min da hun som krangler sier «du får ikke noe sympati fra de andre vist det er det du tror. 
Jeg går hjem med en klump i magen. Etter krangelen begynte jeg å ta avstand fra hun og de andre. De sier at jeg er sensitiv og feig for at jeg ikke prøver hardt nokk for å holde vennskapet til tross for at jeg har prøvd mitt beste.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leit å lese. Hun er IKKE en venninne, men siden hun er en del av vennegjengen nå, ville jeg prøvd å bare forholde meg høflig mot henne. Ikke del hemmeligheter med henne, bare anse henne som en person du må treffe i det daglige, ellers minimer kontakten, unngå å ta initiativ osv. 

De andre støtter henne nok ikke, men tør ikke blande seg inn da de er redde for drama. Det er typisk i sånne vennegjenger. Bare vær hyggelig mot dem og lat som ingenting. Hvis noen skulle spørre hva som er greia på tomannshånd, sier du bare at det "venninna" sa ikke stemmer, men at du ikke orker å lage drama. 

Prøver hun "venninna" seg igjen på noe lignende, ikke konfronter, men spill litt "dum" og spør "hva mener du? Jeg forstår ikke, hva sa du nå? Hvorfor sier du dette?" Forhold deg helt rolig, da får hun ikke overtaket. 

Anonymkode: f9859...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner altså. Jeg hadde en veninne som lå med typen min da vi var rundt 18 år. Hun beklaget seg og var så lei seg at jeg til slutt sa det var greit. Jeg dumpet fyren og orket ikke et nært vennskap med henne i etterkant. Hun angrep meg verbalt på fest hos felles venner; de var passe lamslått da de ikke visste noe. Jeg sa aldri noe til dem. Toxic mennesker må man holde på avstand; har hatt mye av dem gjennom årene. I dag gidder jeg ikke bli kjent med flere fordi det bare ender i drama. Holder meg mest meg guttevenner i dag😏

Anonymkode: 98392...988

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du igjen av vgs? Kan du henge med noen andre? Sånne jenter er faen så stress… Husk at det bare er midlertidig. Snart kan du studere et helt annet sted i landet :) 

Anonymkode: 44838...dd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lenge har du igjen av vgs? Kan du henge med noen andre? Sånne jenter er faen så stress… Husk at det bare er midlertidig. Snart kan du studere et helt annet sted i landet :) 

Er halvveis🙂 Har heldigvis andre jeg kan være med da, men jeg synes det er kjipt å slutte å være med de andre pga hun venninnen. Jeg har heller ikke forklart situasjonen 100% til de andre da jeg vet at dette ville bli sakt videre til hun og blitt enda mere styr. «Venninnen» har derimot sittet å baksnakket meg til de andre flere ganger og det verste er at de tror på det. Skikkelig frustrerende er det!!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leit å lese. Hun er IKKE en venninne, men siden hun er en del av vennegjengen nå, ville jeg prøvd å bare forholde meg høflig mot henne. Ikke del hemmeligheter med henne, bare anse henne som en person du må treffe i det daglige, ellers minimer kontakten, unngå å ta initiativ osv. 

De andre støtter henne nok ikke, men tør ikke blande seg inn da de er redde for drama. Det er typisk i sånne vennegjenger. Bare vær hyggelig mot dem og lat som ingenting. Hvis noen skulle spørre hva som er greia på tomannshånd, sier du bare at det "venninna" sa ikke stemmer, men at du ikke orker å lage drama. 

Prøver hun "venninna" seg igjen på noe lignende, ikke konfronter, men spill litt "dum" og spør "hva mener du? Jeg forstår ikke, hva sa du nå? Hvorfor sier du dette?" Forhold deg helt rolig, da får hun ikke overtaket. 

Anonymkode: f9859...c23

Skikkelig gode poeng!!! Det er frustrerende at det er sånn man må løse det, men noen personer er bare sånn og kan ikke forandres. De andre blir sikkert lei etter en stund og innser at kanskje jeg hadde rett…

AnonymBruker
Skrevet
Annonym1881 skrev (11 minutter siden):

Er halvveis🙂 Har heldigvis andre jeg kan være med da, men jeg synes det er kjipt å slutte å være med de andre pga hun venninnen. Jeg har heller ikke forklart situasjonen 100% til de andre da jeg vet at dette ville bli sakt videre til hun og blitt enda mere styr. «Venninnen» har derimot sittet å baksnakket meg til de andre flere ganger og det verste er at de tror på det. Skikkelig frustrerende er det!!! 

Jeg var ute for noe lignende på vgs. Etter hvert ble «venninna» mi gjennomskua og hun hadde til slutt bare 1 eller 2 venner igjen. Synd at de andre tror på henne :( Hva sier de til deg? Kan du prøve å være the bigger person og bare svare overfladisk at de ikke vet hele situasjonen, men at du ikke vil gå inn på detaljer? Det er dritvanskelig, men du kommer til å vinne på det i det lange løp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var ute for noe lignende på vgs. Etter hvert ble «venninna» mi gjennomskua og hun hadde til slutt bare 1 eller 2 venner igjen. Synd at de andre tror på henne :( Hva sier de til deg? Kan du prøve å være the bigger person og bare svare overfladisk at de ikke vet hele situasjonen, men at du ikke vil gå inn på detaljer? Det er dritvanskelig, men du kommer til å vinne på det i det lange løp. 

Ja det er sånn jeg må tenke… De andre sier at jeg må klare å være med de alle sammen selv om jeg ikke liker å være med hun. Det er skikkelig vanskelig fordi de forsvarer hun hele tiden til tross for oppførselen hun har. I tillegg  har hun bare oss da oppførselen hennes har gjort det slik at hun har mistet tidligere venner. «Venninnen» er manipulerende og sier at hun er utrolig redd for å miste oss da hun ikke har noen andre å være med. Jeg vet at hun har det vanskelig med seg selv og derfor tror jeg også de andre lar tingene hun sier være akseptable. 

AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg er ødelagt på mitt vis etter mye traumer. Men likevel hadde ingen akseptert en slik oppførsel av meg. Og det bør man heller ikke. Om man er syk eller whatever så unnskylder det ikke drittsekkoppførsel. Forklarer ja, men unnskylder ikke🤔

Anonymkode: 98392...988

AnonymBruker
Skrevet

Gi den venninna en kjæreste som hun kan ødelegge, med venninners aksept

Anonymkode: 8a580...e9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...