Gå til innhold

Familie med særkullsbarn - samboer vil ikke skrive samboerkontrakt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Info:

Samboere i 5 år. Jeg har to barn fra før av, vi har to sammen. Eier hus, biler og alt som er sammen.

Tjener ca likt, har lagt 50/50 inn i alt, stiller helt likt økonomisk både med hva vi sitter på og ned hva vi skylder.

Det koster ca 5-10.000kr på å skrive samboerkontrakt, testamente og framtidsfullmakt. 

Jeg har innhentet flere tilbud, men han mener det er for dyrt. Uansett hva, så er alt for dyrt.  Han sier han vil skrive kontrakt (mitt insj), men han virker ikke interessert i å faktisk få det gjort.

Jeg tør ikke printe ut en samboerkontrakt fra Google og la det holde med det, da det er snakk om mine og våre barn. Jeg ønsker å sikre alle sammen rettferdig, spesielt om en av oss går bort. Dette går begge veier, altså også forhand del om jeg går bort.

Noen som har noen gode råd eller erfaring med hvordan man kan gjøre dette billigere, eller om noen har erfaring med temaet som kan komme med noen gode tips.

Og til dere som måtte lure på om vi har råd eller ikke; vi HAR råd, men han synes det er alt for mye penger og bruke, prinsipielt.

Å gifte seg ønsker han heller ikke helt enda, men etterhvert sier han.

Dette er vanskelig da jeg føler en enorm usikkerhet med å leve uten.

Anonymkode: 8d569...614

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg betalt det selv.

Anonymkode: 5708c...ad8

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe du behøver å betale for.

Bare sørg for at testamente osv. er signert av to uavhengige parter, altså ingen som har et slektskap til arvinger eller lignende.

Anonymkode: 8a382...56f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da hadde jeg betalt det selv.

Har vurdert det også, men det er jaggu meg ille om det må bli sånn synes jeg

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er organisert så kan du se om det er advokatforsikring inkludert. Kanskje de kan hjelpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine barn er strengt tatt ikke hans ansvar. 

Disse barna har vel en far? 

Ganske hårreisende egentlig å påtvinge samboer dette. 

Anonymkode: 33c43...af2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ha gode livsforsikringer så er dere langt på vei. Trenger ikke betale i bøtter og spann for å skrive samboerkontrakt osv. 

Anonymkode: 8832a...8e2

• Liker 1
Skrevet

Klar deg uten. Dør han arver de 2 fellesbarna deres alt.

Dør du derimot må han kjøpe ut dine 2 særkullsbarn. Han er den største taperen i dette. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dine barn er strengt tatt ikke hans ansvar. 

Disse barna har vel en far? 

Ganske hårreisende egentlig å påtvinge samboer dette. 

Anonymkode: 33c43...af2

INGEN har her sagt at de er hans juridiske ansvar. Hvor står det at min samboer er påtvunget det? Hvor får du det fra? 

Her er det snakk om å sikre feks HAN dersom jeg dør. Så de kan fortsette å bo her feks.

Snakk om å dra ting helt ut av kontekst.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det snakk om å sikre feks HAN dersom jeg dør. Så de kan fortsette å bo her feks.

Ja da er det bare hans problem da, len deg tilbake og chill. 

Anonymkode: b1acf...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja da er det bare hans problem da, len deg tilbake og chill. 

Anonymkode: b1acf...892

Det går selvsagt begge veier, mine eller våre barn spiller liten rolle. Om han dør skulle man jo håpe han ønsket å sikre både meg og våre barn et hjem, vårt hjem. Han har dessuten et fantastisk forhold til mine barn fra fra før av og vil dem alt godt.

Skrevet

Hvorfor skal dere betale for noe som er gratis? Lag dokumentene selv, det ligger maler på nett. Google is your friend. Testamente må signeres av to vitner (som ikke er arving eller nær relasjon til arving), det er ikke noe slikt krav til framtidsfullmakt eller samboerkontrakt. Behold hver deres kopi. I tillegg vil det være lurt å ha en ekstra kopi som oppbevares av noen dere stoler på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
CQM80 skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skal dere betale for noe som er gratis? Lag dokumentene selv, det ligger maler på nett. Google is your friend. Testamente må signeres av to vitner (som ikke er arving eller nær relasjon til arving), det er ikke noe slikt krav til framtidsfullmakt eller samboerkontrakt. Behold hver deres kopi. I tillegg vil det være lurt å ha en ekstra kopi som oppbevares av noen dere stoler på.

Det er jo noen fallgruver å gå i, så skjønner godt hun ønsker juridisk bistand. 

Fremtidsfullmakt skal vel også undertegnes av vitner forresten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (3 timer siden):

Klar deg uten. Dør han arver de 2 fellesbarna deres alt.

Dør du derimot må han kjøpe ut dine 2 særkullsbarn. Han er den største taperen i dette. 

Det er ikke riktig i denne situasjonen hvor de har felles barn. Samboere arver en del fra hverandre. Når det gjelder særkullsbarna så har de rett på arv umiddelbart hvis mor dør, men det kan begrenses til 15G (pliktdelsarv)

Samboere som ikke har felles barn, arver ikke fra hverandre. Samboere som derimot har felles barn eller venter barn sammen, arver hverandre i henhold til arveloven. I tillegg kan samboere ha rett til arv etter hverandre der det er fastsatt i testament.

Anonymkode: 2ceca...f4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke riktig i denne situasjonen hvor de har felles barn. Samboere arver en del fra hverandre. Når det gjelder særkullsbarna så har de rett på arv umiddelbart hvis mor dør, men det kan begrenses til 15G (pliktdelsarv)

Samboere som ikke har felles barn, arver ikke fra hverandre. Samboere som derimot har felles barn eller venter barn sammen, arver hverandre i henhold til arveloven. I tillegg kan samboere ha rett til arv etter hverandre der det er fastsatt i testament.

Anonymkode: 2ceca...f4b

Det er jo riktig i denne situasjonen. De har ikke skrevet et testamente. Arven går til livsarvingene, som er barna. Hadde de ikke hatt felles barn, går arven hans til hans foreldre og så søsken. 

Skrevet
BMF skrev (3 timer siden):

Det er jo riktig i denne situasjonen. De har ikke skrevet et testamente. Arven går til livsarvingene, som er barna. Hadde de ikke hatt felles barn, går arven hans til hans foreldre og så søsken. 

Jo. Det er riktig i denne situasjonen, for arveloven § 12 sier at "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet."

Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata

Men ved å skrive testament kan samboerne øke sin andel av arven fra 4G til 1/3-del av arven eller alt som overstiger 15G til hvert av barna. 

Arveloven § 50: "To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje."

Skrevet

Da er vi enige.  Samboer kan arve 4G/1/3 del, så lenge det ER skrevet det i testamentet. 
Men uten testament så arver han ingen ting og alt hennes går til de 4 barna. Så la han sitte som en stor uvitende taper. Han er sikkert kjempefornøyd med å ha spart 10.000,-

AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (1 minutt siden):

Da er vi enige.  Samboer kan arve 4G/1/3 del, så lenge det ER skrevet det i testamentet. 
Men uten testament så arver han ingen ting og alt hennes går til de 4 barna. Så la han sitte som en stor uvitende taper. Han er sikkert kjempefornøyd med å ha spart 10.000,-

Feil, med felles barn arver samboer 4g også uten testamente.

Anonymkode: aa442...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke vil, hadde jeg ikke giddet. Det er du som sitter på særkullsbarna. Det blir i det store og det hele hans tap. Hadde det vært andre veien, at han satt på særkullsbarna, hadde jeg ikke gitt meg. 

Anonymkode: aefc1...7e7

Skrevet
BMF skrev (10 minutter siden):

Nei. Vi er ikke enige, for arveloven § 12 sier at "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet." Det kreves altså ikke testament for at samboere med felles barn skal arve 4G når den første av dem dør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...