Gå til innhold

Hvilke forsikringer MÅ man ha, synes dere, og hvilke kan man droppe? 🙂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

MÅ ha: innbo, reise, bil, hus.

BØR ha: personforsikring (Livsforsikring og ufør- i alle fall om man har huslån, har barn), forsikring på dyr, bunadforsikring. Ufør bør tegnes tidlig før noen plaget oppstår.

Anonymkode: 0af33...2c7

Er nok viktigere å ha ufør/liv/ulykke enn innbo for de fleste nordmenn. Disse forsikringere kan dreie seg om mange millioner kroner.

Anonymkode: 6c15b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva slags hus får du kjøpt for kr. 100 000,- hvis huset ditt brenner ned?

Anonymkode: 8d615...a0b

Bygget er forsikret av boliglaget. Jeg personlig har ingen forsikring. Dersom jeg eide en enebolig, så ville jeg trolig forsikret boligen.

Anonymkode: dab59...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg kun hadde reist i Norge hadde jeg vært enig, eller EU land med godt utbredt helsevesen. Og dette er også grunnen til at jeg ikke har forsikret dyr. Forsikringsselskapene tjener jo rått. 

Men en nær slektning opplevde ulykke og sykehusopphold, samt hjemreise, i et EU land, og regningen kom på 3+ millioner. 

Så har du gjensidig livsforsikring, med mindre man har noen millioner til overs. Om noe skulle hendt den ene ville det vært veldig kjedelig å måtte selge huset. 

Og ikke minst uføre, om man ønsker å ha litt innhold i livet, i stedet for å bare leve på statens minstesats. 

Anonymkode: f5d67...874

Enig i at man bør ha reiseforsikring ved reiser utenfor EØS, men da kan man skaffe det for den spesifikke turen.

100 tusen blir jo ikke nok hvis man skulle bli ufør

Anonymkode: ed5a9...973

Hvorfor ikke? Om man blir ufør, så får man penger fra staten. Utgiftene mine er lave, delvis pga. at jeg holder meg unna forsikringer. Derfor skulle jeg klart meg rimelig bra på uføretrygd.

Det er ingenting som tyder på at jeg, som en frisk ung voksen som scorer svært høyt på helsemessige tester, skal bli ufør. Bor i by og utsetter meg sjeldent for farer som f.eks. bilkjøring. Dessuten har jeg to mastergrader innenfor tekniske fag og skulle nok klart å fått tilrettelagt arbeid.

Anonymkode: dab59...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig så vanlig å ha uføreforsikring? Det er jo kjempedyrt..

Anonymkode: 3e0cf...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det virkelig så vanlig å ha uføreforsikring? Det er jo kjempedyrt..

Anonymkode: 3e0cf...dd2

Det er heldigvis blitt mer og mer normalt. Dyrt å dyrt, for uføredekning med utbetaling på omlag 8 000 ( har en på jobb som også dekker, totalt opp inntektsgapet) og kritisk sykdom på 400 000 betaler jeg rundt 600 kr i mnd. 

Hva er 600 kr i dag, knapt en tur på butikken for å kjøpe middag til et par dager. For meg er det en lav pris å betale for å være sikret økonomisk resten av min levetid. 

Anonymkode: e1d27...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det noe vits med livsforsikring hvis man er singel uten barn?

Anonymkode: 3f022...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe vits med livsforsikring hvis man er singel uten barn?

Anonymkode: 3f022...1a3

Nei.

Anonymkode: 281bb...615

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste angående hvilke forsikringer som er viktige.

Den eneste jeg ikke er enig i at er særlig viktig er dyreforsikring. Dyr månedspris, veldig dyr om egenandelen om månedsprisen skal være lav, i løpet av dyrets liv har man betalt veldig mye for forsikringen og den potensielle økonomiske smellen er ikke særlig stor (sammenlignet med for eksempel boligbrann og arbeidsuførhet). Jeg mener for mange knytter for stort emosjonelt bånd til å forsikre dyrene fremfor å se på tallene. Setter man forsikringspremien man hadde betalt for forsikringen på en egen konto ville man tjent godt på det. Enda mer hvis man har flere dyr.

Skjønner selvsagt at man går for dyreforsikring om man har dårlig råd, og/eller dårlig selvkontroll på å ha penger liggende i tilfelle det skjer noe.

Og anekdotiske eksempler på at noen har tjent på forsikringen finnes selvsagt. Så bare fordi du eller noen du kjenne har hatt bruk for den, så endrer ikke det statistikk og nytteverdi.

All forsikring er jo i utgangspunktet et tapsprosjekt. Det er jo slik forsikringsselskapet tjener penger. Men hvis f.eks huset brenner ned, er det fint å være forsikret. Det er en stor verdi. Verdier som er så store at det velter hele livet, er de verdiene som er verdt å forsikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er heldigvis blitt mer og mer normalt. Dyrt å dyrt, for uføredekning med utbetaling på omlag 8 000 ( har en på jobb som også dekker, totalt opp inntektsgapet) og kritisk sykdom på 400 000 betaler jeg rundt 600 kr i mnd. 

Hva er 600 kr i dag, knapt en tur på butikken for å kjøpe middag til et par dager. For meg er det en lav pris å betale for å være sikret økonomisk resten av min levetid. 

Enig, men hva med det som har blitt nevnt her, at flere ikke har fått noe fra forsikringsselskapet da de ble uføre? Du tror at du er sikret, men hvis noe skjer, finner forsikringsselskapet en grunn til å ikke betale ut penger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har dere uføreforsikring, folkens? Hvilket selskap dekker det meste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva som er nødvendig for deg er ikke nødvendigvis nødvendig for meg. Ulike mennesker ulike behov. 

Husforsikring;

Nødvendig for alle som eier hus, unntaket er den rikeste 1%. 

Bil;

Nødvendig for alle med bil.

Innbo;

Nødvendig for de som eier ting på en adresse. Hvis du snur hus/leiligheten opp ned og rister, alt som detter ut skal erstattes og summen av dette pluss en margin setter du i innbosum. Samme unntak som hus.

Reise;

Nødvendig for de som reiser utenlands, lurt for de som holder seg i Norge også. Å Betale helseutgifter/leiebil i utlandet kan godt ruinere hele ditt økonomisk liv.

Dyr;

Nødvendig for de som ikke har råd eller lyst til å betale behandlings utgifter på dyret sitt. Personlig mener jeg det er like åpenbart som bilforsikring, der svær banale skader fort koster flere titusener.

Spesifikke gjenstander forsikringer;

Nødvendigvis for de som eier kunst,klokker, sykler, bunader, smykker og lignende hvor summer er høyere en hva innbo utbetaler pr enkelt gjenstand.

Personforsikringer:

Uføre;

Nødvendig for yrkesaktive som ikke kunne klart seg/ eller har lyst, på den summen staten gir i uføretrygd. Personlig favoritt. 

Livsforsikring/død; 

Nødvendig for par med store inntektsforskjeller seg i mellom, mine dine og våre barn og lignende.  Ikke nødvendigvis nødvendig og sette opp på begge (men absolutt lurt), menn dør og kvinner blir uføre, menn tjener som oftest bedre. 

Kritisk sykdom/ varianter av dette;

Ikke nødvendig for noen i grunn å bunn. Koster dåg svært lite( betaler selv noe sånt som 89kr mnd for 400 000 i dekning), pengene står du fritt til å bruke som du selv ønsker om du bli syk. Være seg ny båt, behandling i utlandet, en siste reise runde med familie og venner, betale ned boliglån, you name it. Verdt å ha.

Side note til forsikring og spesifikt person: mange tror de er godt dekt opp fra jobb, husk husk husk og lese vilkår å avtaler. Hvis man blir trukket fra lønn til forsikring, ofte innholder forsikring gjennom jobb endel haker som er viktige.

Synes dette var utrolig godt svart og oppsummert. Eneste jeg vil legge til er at livsforsikring er uhyre viktige for samboere med boliglån de eier og betjener sammen, uavhengig av inntekt, men som en ikke hadde klart å betjene alene ved partners død. Også er det viktig å begunstige hverandre når man tegner denne forsikringen selvsagt 😅 Eks, dør en av oss nå, får den gjenlevende  2.mill + utbetalt den avdødes årslønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikring på barna, livsforsikring, helse og ufør er viktig å få på plass. 
Jeg har ikke sjans til å få ufør forsikring da jeg gikk til psykolog for 15 år siden, har hatt 2 svangerskap med bekkenløsning osv. 

reiseforsikring er viktig. Fra du er ute av egen dør gjelder dette 

Anonymkode: 4ef97...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sjans til å få ufør forsikring da jeg gikk til psykolog for 15 år siden, har hatt 2 svangerskap med bekkenløsning osv. 

Det er ikke noe problem å få uføre selvom man har gjenomgått ting tidligere. Men man kan få reservasjon mot det man tidligere har en historie med og evt følgeskader av dette. Da blir det et spørsmål om hva man selv finner sannsynlig, hvis du finner det sannsynlig at du blir ufør av bekken/psyk så er det ikke vits. Men hvis du finner det sannsynlig at du også kan bli ufør av andre årsaker er det fortsatt hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 14.46):

Ikke engang om det er en sykdom som ikke relatert til det du har hatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus,bil,innbo,reise. Er veldig glad jeg tegnet ufør og livsforsikring  da jeg var ung. Ble syk for mange år siden og tilbydt ufør men klamrer meg fast i arb.livet enda,men vet iallefall at jeg ikke vil lide økonomisk om og hvis. Har også en forsikring på barna og kattene mine:) 

Anonymkode: 16f4f...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 20.54):

Du MÅ ha uføreforsikring. Hilsen en som akkurat ikke rakk å få før det gikk galt, og virkelig kunne trengt de pengene hver måned.

Ellers? Livsforsikring om du eier bolig, reise, hus, innbo, bil.

Anonymkode: ca803...277

Da bør man sjekke om det er nødvendig for seg selv. Hvis man har noe sykdom/ skade fra før er det ingen vits, heller ikke om man vil dekke seg for psykisk sykdom. 

Anonymkode: 3decb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har uføreforsikring, hvor mye betaler dere per måned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da bør man sjekke om det er nødvendig for seg selv. Hvis man har noe sykdom/ skade fra før er det ingen vits, heller ikke om man vil dekke seg for psykisk sykdom. 

Anonymkode: 3decb...d73

Selvfølgelig er det vits!

Selvom man måtte få reservasjon ( som forøvrig ikke er sikkert da det kan være så lenge siden at man ser bort fra det) så vil man jo fortsatt være dekket for alt annet enn reservasjon. 

Har selv reservasjon mot astma/bronkitt, men er verken reservert for andre lungesykdommer eller alt annet jeg er dekket på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som har uføreforsikring, hvor mye betaler dere per måned? 

8500 i mnd utbetaling, betaler en hundrelapp i mnd. Har i tillegg en på jobb som dekker resterende av inntektstap opp til lønnen blir trukket omlag en 50 lapp for den på lønnen. Synes det er viktig å ha en uten for jobb, ettersom man gjerne bytter arbeidsgiver noen ganger i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...