Gå til innhold

Hvilke forsikringer MÅ man ha, synes dere, og hvilke kan man droppe? 🙂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ulykke: du har et uhell og faller og slår tennene, ulykke dekker å fikse tannskaden

Kritisk sykdom: du har forresten diagnose av f.eks kreft og får utbetalt engangsum

Ufør: du er ute av stand til å jobbe mer enn 50% som følge ulykke eller sykdom(både psykisk og fysisk)- du får månedlig utbetaling som sper på det du får fra Staten.

Anonymkode: 0af33...2c7

Må man ha alle tre? 

Anonymkode: ed5a9...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har innbo og reise gjennom fagforbundet. 

Livsforsikring  da vi kjøpte hus.

Tok også uføre [ skulle aldri ha gjort) jeg tegnet den  når jeg var 33 år - fikk kronisk nevrologisk sykdom 4 senere . Og da nektet de å betale ut da de sømfarte all legehistorikk som kunne kobles til dette .

Kjenner flere som ikke har fått utbetalt uføre ( alle i voksen alder) . Vil kun anbefale til de som er 20 år og aldri har vært hos lege.

Anonymkode: fb9f3...2b5

Hvorfor fikk de ikke utbetalt uføreforsikring? Kanskje fordi noen «glemmer» å oppgi viktig info om sin helse? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ansvarsforsikring hvis fu har bil er lovpålagt, så det må du ha.

Ellers bør man gjøre vurdering basert på en risikovurdering gitt din situasjon. Husk at risiko er konsekvens x sannsynlighet. Dvs noe som kan gi høy konsekvens vil du gjerne forsikre deg mot. Og hvis sannsynligheten er høy, vil du kanskje også vurdere forsikring, selv om konsekvensen ikke er like høy.

Hvis konsekvensen er høy og sannsynligheten er lav, vil forsikringen ikke koste så mye. Eks. husforsikring og livsforsikring. Det får stor konsekvens for deg hvis huset brenner ned, så du vil ha husforsikring. Det får stor konsekvens for etterlatte hvis du har forsørgeransvar og dør, derfor vil du ha livsforsikring.

Å bli ufør har store økonomiske konsekvenser, så du vil kanskje forsikre deg mot det. Men uførhet er også ganske sannsynlig, spesielt når man blir eldre, derfor er uføreforsikring dyrt for voksne.

Det er derimot liten sannsynlighet for at barn blir uføre, men veldig stor konsekvens hvis man starter voksenlivet som ufør. Av den grunn har vi barneforsikring med uføredekning til barna.

Slike vurderinger bør hver enkelt gjøre for seg. Veie sannsynlighet og konsekvens (for deg) opp mot kostnaden på forsikringen.

Er du gjeldsfri og eier egen bolig, trenger du kanskje ikke en dyr uføreforsikring. Er du enslig, trenger du vanligvis ikke livsforsikring (som egentlig er en dødsforsikring, utbetaling til etterlatte når du dør). Men hvis du ikke råd til uforutsette utgifter til veterinær for hunden, så kjøper du kanskje dyreforsikring.

Anonymkode: dd182...88f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (9 timer siden):

Hus/hytte

bil/båt

reise

dyr

ufør

Innbo

Jeg er uenig i dyr, om man har grei råd. 

Forsikringsselskapene vil jo alltid vinne, og har grei profitt på dette. Jeg har derfor heller pengene klar på konto når det trengs. 

Anonymkode: f5d67...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bolig, innbo, bil, reise, livsforsikring, ufør og barn.

Anonymkode: b2006...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kritiske er:

Hus

Ufør

Reise hvis du er på tur utenfor EU

Livsforsikring hvis du har forsørgeransvar.

Bil pga ansvarsforsikring ved ulykke.

Er manglende forsikringer her som kan ruinere deg for livet.

Anonymkode: 6c15b...401

Reiseforsikring gjelder så fort du går ut ytterdøra hjemme. 

Anonymkode: 9097e...ef5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Må man ha alle tre? 

Synes kritisk sykdom er unødvendig, ulykke pleier å være billig +kan gi samlerabatt om du har flere. Kan ta er lite forsikringsbeløp. Ufør eg veldig greit å ha, koster litt men verdt det. Men om du har noen plager som du har meldt til legen vil de ikke dekke dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes kritisk sykdom er unødvendig, ulykke pleier å være billig +kan gi samlerabatt om du har flere. Kan ta er lite forsikringsbeløp. Ufør eg veldig greit å ha, koster litt men verdt det. Men om du har noen plager som du har meldt til legen vil de ikke dekke dette

Hvorfor er kritisk sykdom unødvendig? Det er jo mange som får kreft, for eksempel, og senskader etterpå, og kan ikke jobbe som før 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er uenig i dyr, om man har grei råd. 

Forsikringsselskapene vil jo alltid vinne, og har grei profitt på dette. Jeg har derfor heller pengene klar på konto når det trengs. 

Jeg har hatt to hunder de seneste årene og har brukt deb forsikringen så mye at det overgår hva jeg har betalt til forsikringa 10 ganger..

Hvis hunden din må trekke en komplisert jeksel koster det 10 000 kr

Den ene hunden min skadet ryggen og måtte ha fysioterapi ukentlig i 12 uker.. det kostet 1200 kr pr gang

Min hun hadde allergi og måtte få tabletter som kostet 900 kr pakken! 

Den ene hunden fikk en kul de var redd for at var kreft, det kostet 14 000

sånn kunne jeg fortsatt i evigheter...

Det toppet seg for 6 mnd da min hund skadet seg stygt, og fikk en operasjon som kostet oss 60 000 kr! 

Så jo, forsikring tim dyr er ekstremt viktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt to hunder de seneste årene og har brukt deb forsikringen så mye at det overgår hva jeg har betalt til forsikringa 10 ganger..

Hvis hunden din må trekke en komplisert jeksel koster det 10 000 kr

Den ene hunden min skadet ryggen og måtte ha fysioterapi ukentlig i 12 uker.. det kostet 1200 kr pr gang

Min hun hadde allergi og måtte få tabletter som kostet 900 kr pakken! 

Den ene hunden fikk en kul de var redd for at var kreft, det kostet 14 000

sånn kunne jeg fortsatt i evigheter...

Det toppet seg for 6 mnd da min hund skadet seg stygt, og fikk en operasjon som kostet oss 60 000 kr! 

Så jo, forsikring tim dyr er ekstremt viktig! 

Tror du virkelig at forsikringsselskapene går med underskudd på dyr? 

Man kan ha uflaks, ja. Men gjennom 20 år som dyreeier har det selvfølgelig samlet lønt seg å heller ha pengene på konto, enn å skape overskudd hos de som forsikrer dyr. 

Har man så dårlig råd at man ikke kan ta en femsifret regning på dagen er det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig at forsikringsselskapene går med underskudd på dyr? 

Man kan ha uflaks, ja. Men gjennom 20 år som dyreeier har det selvfølgelig samlet lønt seg å heller ha pengene på konto, enn å skape overskudd hos de som forsikrer dyr. 

Har man så dårlig råd at man ikke kan ta en femsifret regning på dagen er det noe annet. 

På de tre hundene jeg har hatt har det lønnet seg ihvertfalll.  Forsikringen var ikke så dyr, var vel 1500 i mnd. 

Det skal bare en ulykke til for at ting fort koster 30-60 000. Tannbehandling koster også flesk. 

Jeg har tatt flere 5 siffrede regninger på dagen. Det er flere ting som ikke ble dekket av forsikringen. Men jaggu er det godt å ha forsikringen i bakhånd, jeg hadde aldri turt å ha hund uten en god forsikring i bakhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor fikk de ikke utbetalt uføreforsikring? Kanskje fordi noen «glemmer» å oppgi viktig info om sin helse? 

I mitt tilfelle:Jeg fikk ikke pga jeg glemte å skrive " ørhet" ( hadde migrene fra før så alt knyttet  til dette ble untatt  fra forsikringen ) symptomene  fra den nevrologiske sykdommen  likner nye på migrene . Selv med attest fra lege og nevrolog  i klagenemnda  om at  de / jeg umulig kunne visst det hadde sammenheng - ble det avslått. 

En kompis fikk ikke uførebeløpet  pga en samtale med lege for 15 år siden ( sidenote  om å føle seg" nedstemt " pga en bagatell når han var veldig ung. Ble ufør  for psykisk sykdom.som godt voksen.  Selv 13-15  gode år uten psykiske symptomer .

Så de graver i ting som kan felle en ja.

Derfor lurt å tegne forsikring kun som helt ung og sykdomsfri. 

Anonymkode: fb9f3...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (12 minutter siden):

På de tre hundene jeg har hatt har det lønnet seg ihvertfalll.  Forsikringen var ikke så dyr, var vel 1500 i mnd. 

Det skal bare en ulykke til for at ting fort koster 30-60 000. Tannbehandling koster også flesk. 

Jeg har tatt flere 5 siffrede regninger på dagen. Det er flere ting som ikke ble dekket av forsikringen. Men jaggu er det godt å ha forsikringen i bakhånd, jeg hadde aldri turt å ha hund uten en god forsikring i bakhånd. 

Si du over 12 år betaler 1500 i måneden. 

Da har du betalt 216 000 til forsikringsselskapet. 

I tillegg kommer egenandeler, og det forsikringen ikke dekker. 

Selvfølgelig tjener forsikringsselskapet på deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bil
Innbo  
Reise  
Husdyr

Unødvendig er spesifikke produktforsikringer da dette enten dekkes av innbo eller reise

Anonymkode: f6825...7c3

Disse er helt nødvendige. Jeg har verdiforsikring i tillegg da jeg eier noe av stor verdi som ikke inngår i innboforsikringen. Tidligere hadde jeg forsikret deler av huslånet. Dette er nå sagt opp da jeg har så lite lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange gode svar her så mitt svar er nok allerede nevnt.

Jeg tror veldig mye er avhengig av livssituasjon og hva du allerede er dekket av via jobb og evnt. annet 

Har du barn er det superviktig at du selv er dekket for sykdom/uførhet - tenk også på barna at de må være forsikret.  Tjener du lite er det også sanns. at dekninger via jobben ikke er så gode. 

Les forsikringspapirer nøye - få med deg hva som dekkes og ikke minst hva som ikke dekkes. Er viktig å være ærlig med din egen sykdomshistorie . 

For andre forsikringer enn de på person er det også viktig å sjekke betingelsene - er kanskje en grunn til at forsikringen er billigere enn konkurrenten.  Se også litt på hvordan fors.selskapene blir vurdert mtp. skadeoppgjør . 

Samle gjerne alle et sted og er jo viktig at du følger med og evnt. forhandler om bedre betingelser (men ikke dårligere dekninger)

Anonymkode: 5ee6f...ff8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er best å ta imot råd fra folk som faktisk har hatt opplevelser  fra forsikringsselskaper.

Den/ de som svarer i denne tråden  som selv jobber i et forsikringsselskap vil selfølgelig  " selge"  dere forsikring og nekte all urett som  er begått som tegnerens  egen feil.

Kun 20% av klagene  inn til  finansklagenemda  går i brukerens favør.  Det er bare å gå inn på sakene å lese .

Tenk dere GODT om før dere tegner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du også ulykke / sykdom forsikring? 

Jeg har en kombinert ulukke-/uføre-/livs- og kritisk sykdom- forsikring gjennom jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har kuttet ned til beinet på forsikring. Vi har: hus, innbo, bil egenandel, bil kasko, liv x2, barneforsikring x3. En av oss er ufør, og andre har for høy risiko til å bli det, så summen er skyhøy.

Anonymkode: 22e8d...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man evner å spare nok penger, så er forsikringer unødvendig. 

Istedenfor har jeg alltid minst 100K på sparekonto til å dekke uforutsette utgifter, i tillegg til at forbruket mitt er lavt og jeg betaler ned lån så raskt som mulig.

Anonymkode: dab59...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...