AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Har jeg skjønt det riktig: At det er mulig å ha delt fast bosted og likevel ikke ha en 50/50-ordning? Altså delt fast bosted signert på samværsavtale og at den ene parten har eksempelvis 80% omsorg og den andre 20%. Og som et resultat at dette blir den forelderen med lavest samværsprosent bidragspliktig? Hva behøver NAV av dokumentasjon for å kreve bidrag av den bidragspliktige forelderen om denne mener at delt fast bosted gjør at bidrag ikke er en problemstilling, tross historikk med stor skjevfordeling i samvær de siste årene? 50/50 festet på avtale men ikke fulgt opp. Den parten med størst samvær sitter også med alle utgifter for ungene med unntak av utgifter til kost og losji når den andre forelderen har sitt samvær. Anonymkode: 4434d...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Veldig vanskelig å forstå hva du mener. Men om du mener å spørre om det er mulig å få bidrag for reelt samvær og ikke det som står på papiret, så er svaret ja. Send søknad til nav og legg ved den dokumentasjonen du har. Anonymkode: 39eaa...af0 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Veldig vanskelig å forstå hva du mener. Men om du mener å spørre om det er mulig å få bidrag for reelt samvær og ikke det som står på papiret, så er svaret ja. Send søknad til nav og legg ved den dokumentasjonen du har. Anonymkode: 39eaa...af0 Uff, ja, beklager, ser at innlegget mitt er alt annet enn enkelt formulert. Ikke rart det ikke hagler inn svar 🙈 Du forsto det likevel helt rett. Eksmann og jeg har avtale om delt fast bosted og 50/50. Halvannet år siden bruddet og på denne tiden har barna bodd 80% hos meg i sum i løpet av et år, inkludert ferier. Trenden ser ut til å fortsette. Jeg forsøkte å informere nav om dette men fikk til svar at siden vi har delt fast bosted og 50% hver på papiret så er ikke bidrag et spørsmål. Min eksmann mener selvsagt overfor nav at han i praksis har 50% omsorg og ikke skal betale bidrag. Det er ikke vanskelig å få vitner på at barna i hovedsak har bodd her etter bruddet, vi bor i et tett nabolag men en rekke observatører. Men det er vel ikke god nok dokumentasjon for nav. Jeg lurer på hva slags dokumentasjon jeg skal kunne vise til nav for å rettmessig få nav til å trekke eks-mann for bidrag? Jeg har stått for alt av utgifter til ungene i halvannet år uten et eneste bidrag fra medforelderen og med et samvær som ikke ble 50/50 slik han ønsket seg og forteller utad at han har. Kjenner meg litt lurt av familievernkontoret som i sin tid mente at å signere på delt fast bosted kun ville sørge for at en av oss ikke kunne flytte uten samtykke, at vi skulle bestemme skolekrets sammen mm. Men at samværsprosent likevel kunne være skjevdelt tross delt fast bosted. Nå sier nav at siden vi har delt fast bosted tas det utgangspunkt i at vi praktiserer 50/50. Min eksmann tjener også mer enn meg. Anonymkode: 4434d...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Rotemor skrev (18 minutter siden): Nei, det lar seg ikke kombinere. Ok. Da har jeg ikke råd til å fortsette med annet enn det avtalen fordrer med 50/50. Bufferen er tømt og jeg har ikke anledning til å skjøte hans del av det økonomiske ansvaret om 20% omsorg fra hans kant ikke gir rett på bidrag til meg. Anonymkode: 4434d...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 Kall inn til møte på FVK og endre fordelingen på papiret Anonymkode: 85b46...474
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på hva slags dokumentasjon jeg skal kunne vise til nav for å rettmessig få nav til å trekke eks-mann for bidrag? Jeg har stått for alt av utgifter til ungene i halvannet år uten et eneste bidrag fra medforelderen og med et samvær som ikke ble 50/50 slik han ønsket seg og forteller utad at han har. Anonymkode: 4434d...ee5 Jeg brukte meldinger og oppga konkrete datoer de var her og hos ham. En venninne brukte uttalelser fra skole og barnehage. Du kan bruke alt du har som dokumentasjon, nav vil ikke si hva de godtar før de har sett det… Dvs du kan legge ved bekreftelse fra nabo, skole, venninne, kontoutskrift, reiser osv. Det er lurt å være så konkret som mulig. Vær obs på at det tar lang tid, men du kan få etterbetalt. Eksen din får tilsendt alle papirer du sender nav og kan uttale seg, så kan du uttale deg om hans uttalelse osv. Til slutt avgjør nav, men vedtaket kan klages på med ny runde. Ikke gi opp på forhånd, du har lite å tape på å prøve. Om ikke annet, så kan det få eksen din til å skjerpe seg. Husk at barna skal få uttale seg og være med å bestemme hvor de vil bo og hvilken ordning de ønsker om de er større. Mine bestemte helt selv. Anonymkode: 39eaa...af0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kall inn til møte på FVK og endre fordelingen på papiret Anonymkode: 85b46...474 Det er ikke nødvendig. Dette papiret har uansett ingenting å si. Anonymkode: 39eaa...af0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Rotemor skrev (2 timer siden): Nei, det lar seg ikke kombinere. Jo, det er reelt samvær som teller. Dette vet jeg, for jeg har vært gjennom det selv. Anonymkode: 39eaa...af0
Rotemor Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det er reelt samvær som teller. Dette vet jeg, for jeg har vært gjennom det selv. Anonymkode: 39eaa...af0 Kun hvis man også klarer å samarbeide
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Rotemor skrev (32 minutter siden): Kun hvis man også klarer å samarbeide Kan du begrunne påstandene? Anonymkode: 4434d...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå