Gå til innhold

Noen som har slik merker på tungen som meg?har lagt ved bilde.blir snart gal av denne tunga😆

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei irriterende tunge jeg snart blir gal av.

Jeg får noen utbrudd på tunga som kommer og går ,men alltid på samme side av tungen,men merkene kan komme på forskjellige plasser,men kun ene siden.

Har lagt ved et bilde der har jeg tatt et bilde hver dag i 3 dager.

Starter sliks som på bildet,blir større,og så borte.

Blir også litt tørr og sår på siden av tungen på samme side,tungen føles tørr og hoven,utenatt den er det.

Har vært hos tannlege og lege,de sier det ikke er farlig.

Tannlegen er usikker ved geografisk tunge, men har utelukket noe farlig,

Hver gang jeg kommer til tannlegen så har det selvfølgelig roet seg.det kan være borte lenge,men når det først kommer så varer det en stund.

Med tanke på geografisk tunge,er det noen som har det kun på samme side i munnen?

Er det noen der ute som har noe av det samme som meg ,så blir jeg takknemlig for svar.

Screenshot_20230106-201039_Photo editor - Photo frame.jpg

Anonymkode: 538ce...85a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har sannsynligvis en eller annen mangel. Det er flere som slår ut sånn. Jernmangel er ofte nevnt i forbindelse med sår på tunga. Mangel på D-vitamin gir redusert immunforsvar og da kan sopp få det enkelt med å kolonisere slimhinnene i munnen.

Siden vi er midtvinters og de fleste av oss uansett virrer rundt med D-vitaminmangel, vil jeg holde en knapp på det.

Anonymkode: 9582f...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har sannsynligvis en eller annen mangel. Det er flere som slår ut sånn. Jernmangel er ofte nevnt i forbindelse med sår på tunga. Mangel på D-vitamin gir redusert immunforsvar og da kan sopp få det enkelt med å kolonisere slimhinnene i munnen.

Siden vi er midtvinters og de fleste av oss uansett virrer rundt med D-vitaminmangel, vil jeg holde en knapp på det.

Jeg har ikke jern mangel,men har innimellom hatt litt d vit mangel.jeg tok blodprøver for 3 mnd siden,da var d vit ok,men kan jo ha mangel nå.

Takk for svar,skal få tak i d vit i morgen😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke jern mangel,men har innimellom hatt litt d vit mangel.jeg tok blodprøver for 3 mnd siden,da var d vit ok,men kan jo ha mangel nå.

Takk for svar,skal få tak i d vit i morgen😀

Men ville ikke tannlegen sett evt sopp?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte å bli lignende det du viser når jeg spiste og drakk mye med høyre sure innhold. Drikker du mye brus eller Jucie? 

Anonymkode: 73396...99c

AnonymBruker
Skrevet

Syre*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg brukte å bli lignende det du viser når jeg spiste og drakk mye med høyre sure innhold. Drikker du mye brus eller Jucie? 

Drikker mye lettbrus😀ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har ei irriterende tunge jeg snart blir gal av.

Jeg får noen utbrudd på tunga som kommer og går ,men alltid på samme side av tungen,men merkene kan komme på forskjellige plasser,men kun ene siden.

Har lagt ved et bilde der har jeg tatt et bilde hver dag i 3 dager.

Starter sliks som på bildet,blir større,og så borte.

Blir også litt tørr og sår på siden av tungen på samme side,tungen føles tørr og hoven,utenatt den er det.

Har vært hos tannlege og lege,de sier det ikke er farlig.

Tannlegen er usikker ved geografisk tunge, men har utelukket noe farlig,

Hver gang jeg kommer til tannlegen så har det selvfølgelig roet seg.det kan være borte lenge,men når det først kommer så varer det en stund.

Med tanke på geografisk tunge,er det noen som har det kun på samme side i munnen?

Er det noen der ute som har noe av det samme som meg ,så blir jeg takknemlig for svar.

Screenshot_20230106-201039_Photo editor - Photo frame.jpg

Jeg har det samme som deg. Endrer seg hele tiden, kan bli værre hvis jeg spiser ting jeg ikke tåler.

Anonymkode: b75da...436

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sånn, tannlegen sier jeg har noe som heter geografisk tunge.

Anonymkode: 9291a...c01

AnonymBruker
Skrevet

Det er geografisk tunge. Jeg har det med jevne mellomrom. Ikke farlig og ikke noe å gjøre med det. 

Anonymkode: 52525...d8c

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har dette. Legen har sagt at det kommer av astma medisinen om hun ikke skyller munnen godt. 

Anonymkode: bc3ad...d08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og noen andre jeg kjenner har fått det etter korona vaksinen. Sykt irriterende, dekker alltid store deler av tunga når jeg har utbrudd. Kan bli super sår på det verste. Men så går det over og jeg har noen gode uker før det er på an igjen.

Anonymkode: da09e...d01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Datteren min har dette. Legen har sagt at det kommer av astma medisinen om hun ikke skyller munnen godt. 

Anonymkode: bc3ad...d08

Er det ikke sopp man får hvis man ikke skyller godt nok?

Anonymkode: 289f4...60c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er geografisk tunge. Jeg har det med jevne mellomrom. Ikke farlig og ikke noe å gjøre med det. 

Anonymkode: 52525...d8c

Ser at det ligner geografisk tunge,men ved geografisk tunge så vandrer det rundt på hele tungen,dette kommer på samme plass/sidets

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har sånn, tannlegen sier jeg har noe som heter geografisk tunge.

Anonymkode: 9291a...c01

Men dette vandrer ikke rundt på tunga ,kun på den ene siden.ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det pga at jeg "sutter" på tunga når jeg sover. Dvs jeg dytter tungen opp i ganen og presser utover mot tennene. Når tennene gnisser mot tunga, blir det da et slikt sår. Helt ufarlig, men irriterende. 

Anonymkode: 7329b...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg får det pga at jeg "sutter" på tunga når jeg sover. Dvs jeg dytter tungen opp i ganen og presser utover mot tennene. Når tennene gnisser mot tunga, blir det da et slikt sår. Helt ufarlig, men irriterende. 

Anonymkode: 7329b...550

Nevnte det for tannlegen,men han mente at jeg burde ha merker på tunga av tennene da,får du det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Rent medisinsk går tilstanden din under navnet tungeatrofi eller atrofisk glossitt og blir blant leger kalt for "en markør for underernæring".

https://tidsskriftet.no/2000/03/klinikk-og-forskning/tungeatrofi-en-markor-underernaering

Og underernæring er mer enn bare D-vitaminmangel. Da er der alvor.

Min tilstand??jeg er ikke underernært .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...