AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 En slektning av meg har tatt over huset etter skilsmisse. Det var vanligvis kona som gjorde alt i huset, både inne og ute, og huset ser nå veldig slitent ut. Han vasker ikke, støvsuger et par ganger i året, klipper ikke plen eller steller noe, juletreet fra de to siste årene ligger slengt foran huset, det står to kondemnerte bilvrak foran garasjen, han har vinduer stående oppe dag og natt så katten kan gå inn som den vil. Gardinene er helt oppklort av katten og henger i lefser. Han gjør ingen form for vedlikehold. En nabo har bedt meg snakke med ham, men jeg vet ikke hva jeg skal si. Hva kan konsekvensene være av å fortsette som han gjør? Kan huset bli ødelagt? Hvordan? Han er ikke deprimert, heller omvendt. Han gjør akkurat like lite som han alltid har gjort. Anonymkode: 580d4...636
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Vil legge til at huset var veldig fint før, det er en stor enebolig med verdi på rundt 7 millioner (før i alle fall), hage og garasje. Anonymkode: 580d4...636
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Han får bare ta en økt hvis han skal selge det og pusse det opp og rydde litt for å få igjen hva det egentlig er verdt. Ellers er det jo ingen konsekvenser. Det passer sikkert ham bra. Bare tull å fornye ting så lenge det funker. Bilen til mange folk ser jo vanligvis ut som en dass. Med tomflasker og gud vet hva. Men de får seg en skikkelig puss før de skal selges. Anonymkode: de99e...074
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Det går jo fint an å ødelegge et hus med manglede vedlikehold, men hvor ofte du vasker og støvsuger har nok ikke så mye å si Anonymkode: bd150...605 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Huset jeg kjøpte var neppe vasket på 10-15 år. Alle flater måtte rives. Huset var priset med dette i hensyn. Anonymkode: e70db...1d8
aksase Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Høres ikke ut som din slektning har det bra. En som lar alt forfalle rundt seg på denne måte kan være rammet av alvorlig depresjon, så jeg ville kanskje vært mer bekymret for din slektning enn for huset. Kanskje bør familien vurdere å stille opp og hjelpe til? Hva huset angår, trenger hus å bli tatt vare på. Manglende rengjøring inne og stell av hagen er ikke det verste. Dyr som gjør skader huset innvendig, og kanskje gjør fra seg der inne, åpent vindu som kanskje slipper nedbør inn og gjør rommet innenfor fuktig og slike ting, det er nok det som er mest skadelig. I verste fall blir det mugg og råte inne, og kanskje en stank fra avføring som ikke lar seg fjerne uten å rive ut vegger og gulv. I sum fører manglende vedlikehold til kraftig redusert verdi på huset fordi det kan bli kostnadskrevende å pusse det opp til god standard igjen. Og det blir jo verre jo lenger tid det går.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 aksase skrev (5 minutter siden): Høres ikke ut som din slektning har det bra. En som lar alt forfalle rundt seg på denne måte kan være rammet av alvorlig depresjon, så jeg ville kanskje vært mer bekymret for din slektning enn for huset. Han har alltid vært sånn, så det tviler jeg på. Da kona var høygravid sto hun i stige ute og malte huset alene, og jeg husker at hun kom til meg og gråt da hun hadde brukket foten, for da kom hun seg ikke ut på vinteren siden han ikke måkte snø. Anonymkode: 580d4...636 1
Iterion Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har alltid vært sånn, så det tviler jeg på. Da kona var høygravid sto hun i stige ute og malte huset alene, og jeg husker at hun kom til meg og gråt da hun hadde brukket foten, for da kom hun seg ikke ut på vinteren siden han ikke måkte snø. Anonymkode: 580d4...636 Såpass ja, om denne karen ikke har noen fysiske/psykiske lidelser, høres han ut som skikkelig slask.. Greit nok å drite i å klippe plenen, men å støvsuge 2 ganger i året, ikke vasker huset i det hele tatt og heller ikke gidder å måke eller hjelpe kona med å male? Han høres ubrukelig ut spør du meg…Har alltid stussa over de som eier hus, men som aldri gjør et snev av vedlikehold..
Mt3 Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Eneste konsekvens er jo verditap på huset om det ikke vedlikeholdes med maling utvendig, men det er jo gjerne 10-20 år mellom hver gang det trengs om det er gjort skikkelig. Om gress får råtne mot bordkledning og trær får gnisse mot bygget så kan det ta skade fortere. Om det aldri gjøres rent inne så kan jo ting begynne å mugle/råtne, men tørre hybelkaniner gjør fint lite skade. Mangel på utvendig vedlikehold drar vel ned prisen på de andre husene i nabolaget, for han stresser jo ikke med å rydde om de skal selge. Men vil nok fli om på alt, eller leie hjelp om han noengang skal selge. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 Har også en sånn nabo. Heldigvis har vi høy hekk mellom oss. Når hekken hans vokste ut i veien og han ikke brydde seg om kommunens varsel. Ble hekken tvangsklipt av kommunen og regningen sendt til han. Det vokser trær igjennom verandaen hans. Han har tre kondemnerte biler stående på tomta. Klipper aldri plenen, maler aldri huset. Nei, det ser ikke ut utenfor. Hvordan det ser ut inne tør jeg ikke å tenke på. Men konsekvensene er et voldsomt verditap om han skal selge en gang. Kommer det fukt i huset vil det sakte men sikkert begynne å råtne og få soppdannelse. Det er skadelig for mennesker også. Anonymkode: 272e2...883 1
Trolltunge Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 Verditap på huset og sosialt anseelsestap, det er vel konsekvensene. Det prates selvfølgelig om slike naboer, og blir nok vanskelig for ham å finne ny dame, men har aldri hørt om at det blir andre konsekvenser enn det jeg nevnte. Skjønner likevel ikke at folk vil gruse sine verdier og sitt sosiale rykte så grundig. Det er dumt på så mange måter. Kun kjekt for oss som liker å pusse opp, og som får slike hus utrolig billig. Mine to siste boliger var nabolagets skam før jeg kjøpte. Billig! Det siste hadde imidlertid blitt tatt utvendig før jeg kjøpte, for naboers forbannelse hadde til slutt blitt for pinlig for familien. Da var det imidlertid slutt på både penger og krefter til å ta resten, til min vinning.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Jeg kjenner til en fyr med hoarder-tendenser, som ikke tar vare på huset sitt. Vinduene står alltid åpne, og tomten stelles ikke. Kommunen kommer med noen års mellomrom og tømmer huset og rydder tomten for vrak og skrot, så det ikke skal være helsefare for ham eller omgivelsene. De fjerner samtidig buskas og høyt gress på tomta, sikkert for å komme til. Etter siste runde la jeg merke til at det ene vinduet hadde råtnet ut av karmen sin. Treverket under glasset var så rotten at det ikke klarte å holde på glasset. Når han en gang dør vil ikke huset være verdt mer enn tomteverdien. Huset er nok i så dårlig stand at det er dyrere å pusse det opp enn å bygge nytt. Anonymkode: c2fb2...689
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 Råte, fukt, lekkasjer, muggsopp, for å nevne noe. Manglende vedlikehold kan medføre store ringvirkninger som vil koste dyrt på sikt. Anonymkode: e8b0b...bfb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjenner til en fyr med hoarder-tendenser Denne mannen har også hoarder-tendenser, huset er virkelig fylt opp med alt mulig. Anonymkode: 580d4...636
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå