AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Har noen spørsmål rundt økonomi. si 50% fosterhjem. har de rett på bidrag som mor mottar av far? Er man alene, får man beholde hele den utvidete barnetrygden utenom at selve barnetrygden må deles i to? nav sier den som har hovedomsorgen har rett på barnetrygd. Som vil si bosted hos mor, så er litt usikker siden det er 50%. Det står at fosterforeldre ikke har rett på bidrag om man ikke har inntektsevne til det, noe som vil si at om de får halve bidraget fra far og halve barnetrygden så går jeg under livsoppholdsatsene og må søke sosialhjelp. Så vil det være mulig at jeg kan beholde feks bidraget? har ikke vært på møte enda ang dette så vil nok få svar etterhvert, men det mest normale er 100% fosterhjem og derfor finner jeg ingen informasjon og nav vet ikke. Anonymkode: 47523...c54
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Barneverntjenesten har hjemmel for å kreve bidrag fra foreldre som har økonomi til det (ville være bidragspliktige om barnet bodde hos den andre forelderen), men det er svært uvanlig å praktisere det. Sannsynligvis vil du beholde stønader og bidrar som eneforsørger, men du må spørre barnevernet. Anonymkode: 32eb3...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barneverntjenesten har hjemmel for å kreve bidrag fra foreldre som har økonomi til det (ville være bidragspliktige om barnet bodde hos den andre forelderen), men det er svært uvanlig å praktisere det. Sannsynligvis vil du beholde stønader og bidrar som eneforsørger, men du må spørre barnevernet. Anonymkode: 32eb3...f7e Hmm, ja for de sa de skulle ha halve bidrag og halve barnetrygd, men fosterhjem får jo utgifter dekket, og jeg går jo da i minus. Så skjønner på en måte ikke den. Har snakket med de, men er nok noen andre som kan mer om det økonomiske men det var dette hun hadde forhørt seg om, men jeg synes det er merkelig om det gjør at jeg selv går i minus. Da er jeg jo også i minus den tiden jeg har barna og det er jo ikke rett. Anonymkode: 47523...c54
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Hvorfor skal en unge være 50 prosent i fosterhjem? Skjønner ikke🤔 Anonymkode: c2359...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal en unge være 50 prosent i fosterhjem? Skjønner ikke🤔 Anonymkode: c2359...bb4 Fordi jeg klarer ikke 100% grunnet sykdom, og har ingen nettverk som stiller opp. Var lettere å få til enn besøkshjem mtp hvor mye hjelp jeg trengte. Anonymkode: 47523...c54
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Er barnet i 100% fosterhjem så mottar ikke fosterforeldrene bidraget fra far, men heller ikke mor får dette. Litt usikker, men mulig bidraget vil gå til barnevernet. Fosterhjem mottar også full barnetrygd, men nå er dette i 100% fosterhjem da. Mulig du mottar 50% av både bidrag og trygd, men det resterende beløpet fra bidraget går nok ikke til fosterhjemmet. Fosterhjemmet mottar utgiftsdekning fra bv. Anonymkode: cd23c...ae2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Da er jeg jo også i minus den tiden jeg har barna og det er jo ikke rett. Anonymkode: 47523...c54 Du har vel ikke i minus. Du bare får mindre tilskudd for omsorgen for barn, fordi du har omsorgen for barnet mindre av tiden. Slik ville det også vært om barnet var 50-50 hos deg og sin andre forelder. Men som sagt har barneverntjenesten rom for skjønn her. Be om å få drøfte det med lederen til saksbehandler eventuelt. Anonymkode: 32eb3...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hmm, ja for de sa de skulle ha halve bidrag og halve barnetrygd, men fosterhjem får jo utgifter dekket, og jeg går jo da i minus. Så skjønner på en måte ikke den. Har snakket med de, men er nok noen andre som kan mer om det økonomiske men det var dette hun hadde forhørt seg om, men jeg synes det er merkelig om det gjør at jeg selv går i minus. Da er jeg jo også i minus den tiden jeg har barna og det er jo ikke rett. Anonymkode: 47523...c54 Du går ikke i minus. Hvordan kommer du fram til det? Du får nok 50% av bidrag og sannsynligvis 50% av trygd. Barna er hos deg bare halve tiden, så du får mindre utgifter der. Og fosterhjemmet betaler nok for en del som du slipper eller evt det deles opp. Feks aktiviteter barna går på, busskostnader, klær og sko osv. Anonymkode: cd23c...ae2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå