AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Hei, Jeg er sykemeldt og får ikke reist på en planlagt ferie likevel grunnet dette. Hvordan går jeg frem for å få dekket tapet? Kontakter jeg forsikringselskapet, må jeg ha egenerklæring fra lege? Anonymkode: 248e0...5b1
Aristoteles Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Sykemelding/erklæring fra lege. Så melder du skade til forsikringsselskapet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Aristoteles skrev (13 minutter siden): Sykemelding/erklæring fra lege. Så melder du skade til forsikringsselskapet. Tror du det holder at jeg har svangerskapskvalme og bekkenløsning som gjør veldig vondt? Eller kan det være at det ikke holder? TS Anonymkode: 248e0...5b1
CQM80 Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Du må ha legeerklæring på at du ikke kan reise på grunn av akutt sykdom. Veldig viktig at det står akkurat det og kun det, og ikke noen annen årsak. Hvis ikke risikerer du forsikringsselskapet ikke godtar det. De kan finne på å krangle på at svangerskapsproblemer ikke er godt nok. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (2 minutter siden): Du må ha legeerklæring på at du ikke kan reise på grunn av akutt sykdom. Veldig viktig at det står akkurat det og kun det, og ikke noen annen årsak. Hvis ikke risikerer du forsikringsselskapet ikke godtar det. De kan finne på å krangle på at svangerskapsproblemer ikke er godt nok. Ok. Kan jeg bare si til legen at han skal skrive «akutt sykdom» på legeerklæringen? TS Anonymkode: 248e0...5b1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Det er ikke uvsnlig at forsikringen ikke dekker avbestilling som skyldes graviditet da det ikke er akutt. Anonymkode: f52d7...afb 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke uvsnlig at forsikringen ikke dekker avbestilling som skyldes graviditet da det ikke er akutt. Anonymkode: f52d7...afb Men om jeg får legen til å skrive: «Kari Nordmann kan av helsemessige årsaker ikke fullføre sin planlagte reise»? Er det mulig? TS Anonymkode: 248e0...5b1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (20 minutter siden): Du må ha legeerklæring på at du ikke kan reise på grunn av akutt sykdom. Veldig viktig at det står akkurat det og kun det, og ikke noen annen årsak. Hvis ikke risikerer du forsikringsselskapet ikke godtar det. De kan finne på å krangle på at svangerskapsproblemer ikke er godt nok. Om det er slik at det må stå «akutt sykdom». Er det også da slik at legen må skrive den et par dager før avreise, eller er det ok at den skrives et par uker før avreise, eller har det ikke noe å si? TS Anonymkode: 248e0...5b1
CQM80 Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men om jeg får legen til å skrive: «Kari Nordmann kan av helsemessige årsaker ikke fullføre sin planlagte reise»? Er det mulig? TS Anonymkode: 248e0...5b1 Det er ikke sikkert at forsikringsselskapet godtar det. Det sikreste er at det står akutt sykdom. Fra erfaring med min lege, og også andre jeg kjenner som har hatt behov for det, synes de det er helt greit å skrive dette. Også i tilfeller hvor de egentlig ikke har vært helt akutt. En venn av meg fikk legeerklæring på at han ikke kunne reise, hvor det var spesifisert årsak som i utgangspunktet ikke var akutt. Han fikk avslag. Han gikk så tilbake til legen og fikk ny legeerklæring hvor det kun sto "akutt sykdom", sendte inn til selskapet på nytt, og fikk det godkjent.
CQM80 Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er slik at det må stå «akutt sykdom». Er det også da slik at legen må skrive den et par dager før avreise, eller er det ok at den skrives et par uker før avreise, eller har det ikke noe å si? TS Anonymkode: 248e0...5b1 Det skal ikke ha noe å si.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (Akkurat nå): Det skal ikke ha noe å si. Tusen takk for super hjelp! TS Anonymkode: 248e0...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (1 time siden): Det skal ikke ha noe å si. Vet du om man melder skade på forkant eller i ettertid av «reisen»? Burde jeg ringe forsikringsselskapet? Eller like greit å bare fylle ut på nett? TS Anonymkode: 248e0...5b1
CQM80 Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet du om man melder skade på forkant eller i ettertid av «reisen»? Burde jeg ringe forsikringsselskapet? Eller like greit å bare fylle ut på nett? TS Anonymkode: 248e0...5b1 Du kan gjøre det i forkant, når du har fått legeerklæringa. Hvis det er noe i bestillinga som fortsatt kan avbestilles, gjør du det med en gang. Bare fyll ut på nett og legg ved dokumentasjon på utgiftene du har hatt, samt legeerklæringa. Jeg har vært nødt til å gjøre det et par ganger selv, og har fått pengene inn på konto i løpet av få dager. Hvis du ringer dem, får du sannsynligvis bare beskjed om å fylle det inn på nett. Det har jeg selv erfart.🙂
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (5 minutter siden): Du kan gjøre det i forkant, når du har fått legeerklæringa. Hvis det er noe i bestillinga som fortsatt kan avbestilles, gjør du det med en gang. Bare fyll ut på nett og legg ved dokumentasjon på utgiftene du har hatt, samt legeerklæringa. Jeg har vært nødt til å gjøre det et par ganger selv, og har fått pengene inn på konto i løpet av få dager. Hvis du ringer dem, får du sannsynligvis bare beskjed om å fylle det inn på nett. Det har jeg selv erfart.🙂 Er så redd for å avbestille og ikke få igjen på forsikringen! At legen slår seg vrang 😑 TS Anonymkode: 248e0...5b1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 CQM80 skrev (4 timer siden): Du kan gjøre det i forkant, når du har fått legeerklæringa. Hvis det er noe i bestillinga som fortsatt kan avbestilles, gjør du det med en gang. Bare fyll ut på nett og legg ved dokumentasjon på utgiftene du har hatt, samt legeerklæringa. Jeg har vært nødt til å gjøre det et par ganger selv, og har fått pengene inn på konto i løpet av få dager. Hvis du ringer dem, får du sannsynligvis bare beskjed om å fylle det inn på nett. Det har jeg selv erfart.🙂 Vet du om det kan skje at leger setter seg på bakbeina for slikt? Og hva gjør man eventuelt da? Penger tapt? Jeg er jo syk. TS Anonymkode: 248e0...5b1
CQM80 Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Hvorfor er du så redd for at legen skal sette seg på bakbeina? Hvis turen ble bestilt før du ble syk, bør det ikke være noe å bekymre seg for. Dersom du bestilte en helgetur til syden etter at du ble sykemeldt (ref. en annen tråd her på kg), da er du nok avhengig av at du har en grei lege. Hvis legen ikke vil skrive legeerklæring fordi du burde ha forstått at du ikke kunne reise, eller at du får en legeerklæring som ikke godtas av forsikringsselskapet, da er konsekvensen at pengene er tapt, ja. Da har du lært til en annen gang. Endret 7. januar 2023 av CQM80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå