Gå til innhold

Kan man velge engangsstønad, selv om man har rett på foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vikar og tjener veldig varierende. Hvis jeg ikke får noe vikariat frem til permisjonen, har jeg utbetalt ca 12-13,000kr i mnd. Jeg ser at med engangsstønaden blir det mere i mnd. Kan man velge fritt, det som lønner seg mest? Eller får man ikke velge fordi man kvalifiserer for foreldrepenger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 83ad9...f42

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, vi gjorde det. Da kunne jeg begynne å jobbe igjen 3 måneder etter fødsel. Jeg jobbet ettermiddag og mannen formiddag, så vi tok også å ventet ett år med barnehage og fikk stønad i stede. Eneste er da at mannen ikke får permisjon da, men det gikk greit.

Jeg hadde uansett fått det samme (2000 kr mer ved perm) om vi valgte foreldrepenger eller engangstønad. Mannen hadde tapt masse, siden han tjener godt over maks utbetaling fra nav, og jobben dekket ikke det resterende.

Anonymkode: 77512...a2e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ta det som lønner seg. 

Anonymkode: 1e790...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kilde Nav.no:

6A2EE363-5E98-42B8-97E7-6EDD7C546CAA.thumb.jpeg.c9ecf37ade7882dc6295dff9cc01a8f1.jpeg

Anonymkode: 69135...560

Skrevet (endret)

Bare husk at grunnlaget for pappaperm forandrer seg fra engangstønad til foreldrepenger basert på lønn

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
Prøver1111 skrev (1 time siden):

Jeg er vikar og tjener veldig varierende. Hvis jeg ikke får noe vikariat frem til permisjonen, har jeg utbetalt ca 12-13,000kr i mnd. Jeg ser at med engangsstønaden blir det mere i mnd. Kan man velge fritt, det som lønner seg mest? Eller får man ikke velge fordi man kvalifiserer for foreldrepenger.

Engangsstønad delt på 8 mnd er 12k i mnd, så det er jo ikke mer? Men ja, du kan trygt velge engangsstønad. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jepp, vi gjorde det. Da kunne jeg begynne å jobbe igjen 3 måneder etter fødsel. Jeg jobbet ettermiddag og mannen formiddag, så vi tok også å ventet ett år med barnehage og fikk stønad i stede. Eneste er da at mannen ikke får permisjon da, men det gikk greit.

Jeg hadde uansett fått det samme (2000 kr mer ved perm) om vi valgte foreldrepenger eller engangstønad. Mannen hadde tapt masse, siden han tjener godt over maks utbetaling fra nav, og jobben dekket ikke det resterende.

Anonymkode: 77512...a2e

Nå kan mannen ta 8 uker uten aktivitetskrav til mor, eller 40 uker med aktivitetskrav. 

Anonymkode: d8ea5...b25

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Bare husk at grunnlaget for pappaperm forandrer seg fra engangstønad til foreldrepenger basert på lønn

Hæ? Basert på lønn? Far kan ta 8 uker uten aktivitetskrav, og resterende 32 uker med aktivitetskrav, og foreldrepengene hans beregnes av hans lønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Basert på lønn? Far kan ta 8 uker uten aktivitetskrav, og resterende 32 uker med aktivitetskrav, og foreldrepengene hans beregnes av hans lønn. 

Ja men uten fulltids aktivitet har ikke far krav på minimum 15 ukers pappaperm, det er ikke nok å ha deltidsjobb 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, NakenPanda said:

Ja men uten fulltids aktivitet har ikke far krav på minimum 15 ukers pappaperm, det er ikke nok å ha deltidsjobb 

Nei, han har rett på 8. Men mor kan melde seg som student. 

Anonymkode: e474c...670

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, han har rett på 8. Men mor kan melde seg som student. 

Anonymkode: e474c...670

Ja men hvis mor tar ut vanlige foreldrepenger og ikke engangs stønad så faller en del av disse kravene bort, og studiet kan heller ikke være deltid

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Ja men hvis mor tar ut vanlige foreldrepenger og ikke engangs stønad så faller en del av disse kravene bort, og studiet kan heller ikke være deltid

Nei, far har uansett rett til 8 uker uten aktivitet til mor. Hvis mor er fulltidsstudent eller jobber minimum 75% har han også rett på hele permisjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...