Hareena Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Jeg har fått installert en smart-bereder og har hatt et himla styr med å koble den til styringsappen. Det viste seg at jeg måtte låse til nettverket med 2,4GHz for denne hersens berederen støttet ikke 5GHz. Er det noen ulempe med å måtte ha 2,4 og i tilfelle hva?
ajarRun Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 2,4 GHz og 5 GHz er to ulike frekvensbånd som brukes av trådløse nettverk, for eksempel WiFi. 2,4 GHz er et lavere frekvensbånd enn 5 GHz, noe som betyr at det har lenger bølgelengde og derfor kan passere gjennom hindringer som vegger og tak lettere. Dette gjør at 2,4 GHz-nettverk har lenger rekkevidde enn 5 GHz-nettverk, men det betyr også at det er mer sannsynlig at det vil være forstyrrelser på 2,4 GHz-båndet, siden det brukes av en rekke andre enheter som babymonitorer, trådløse telefoner og andre trådløse enheter. 5 GHz er et høyere frekvensbånd enn 2,4 GHz, noe som betyr at det har kortere bølgelengde og derfor lettere blir hindret av vegger og tak. Dette gjør at 5 GHz-nettverk har kortere rekkevidde enn 2,4 GHz-nettverk, men det betyr også at det er mindre sannsynlig at det vil være forstyrrelser på 5 GHz-båndet, siden det ikke brukes av like mange andre enheter. Fordeler med å bruke 2,4 GHz: Lenger rekkevidde Kan passere gjennom hindringer lettere Ulemper med å bruke 2,4 GHz: Mer sannsynlig for forstyrrelser Kan være langsommere enn 5 GHz, spesielt hvis det er mange enheter som kobles til nettverket samtidig Fordeler med å bruke 5 GHz: Mindre sannsynlig for forstyrrelser Kan være raskere enn 2,4 GHz, spesielt hvis det er mange enheter som kobles til nettverket samtidig Ulemper med å bruke 5 GHz: Kortere rekkevidde Kan lettere bli hindret av hindringer som vegger og tak 1 1
Hareena Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2023 ajarRun skrev (49 minutter siden): 2,4 GHz og 5 GHz er to ulike frekvensbånd som brukes av trådløse nettverk, for eksempel WiFi. 2,4 GHz er et lavere frekvensbånd enn 5 GHz, noe som betyr at det har lenger bølgelengde og derfor kan passere gjennom hindringer som vegger og tak lettere. Dette gjør at 2,4 GHz-nettverk har lenger rekkevidde enn 5 GHz-nettverk, men det betyr også at det er mer sannsynlig at det vil være forstyrrelser på 2,4 GHz-båndet, siden det brukes av en rekke andre enheter som babymonitorer, trådløse telefoner og andre trådløse enheter. 5 GHz er et høyere frekvensbånd enn 2,4 GHz, noe som betyr at det har kortere bølgelengde og derfor lettere blir hindret av vegger og tak. Dette gjør at 5 GHz-nettverk har kortere rekkevidde enn 2,4 GHz-nettverk, men det betyr også at det er mindre sannsynlig at det vil være forstyrrelser på 5 GHz-båndet, siden det ikke brukes av like mange andre enheter. Fordeler med å bruke 2,4 GHz: Lenger rekkevidde Kan passere gjennom hindringer lettere Ulemper med å bruke 2,4 GHz: Mer sannsynlig for forstyrrelser Kan være langsommere enn 5 GHz, spesielt hvis det er mange enheter som kobles til nettverket samtidig Fordeler med å bruke 5 GHz: Mindre sannsynlig for forstyrrelser Kan være raskere enn 2,4 GHz, spesielt hvis det er mange enheter som kobles til nettverket samtidig Ulemper med å bruke 5 GHz: Kortere rekkevidde Kan lettere bli hindret av hindringer som vegger og tak Veldig pedagogisk! Nå føler jeg meg mye bedre etter å ha strevd hele dag, montert nytt modem/ruter, koblet alt til på nytt, irritert meg grønn, men skjønner nå at det var mest pga egen inkompetanse. KG får mye hets, men du redda helga mi, tusen takk. 😘 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå