Jumjum Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 (endret) Dere som har en 2-klassing( jeg har gutt). Hva gjør de når de har besøk av kompiser/venner? Hva med når de er borte på besøk? Her merker jeg stor forskjell fra 1. til 2.klasse. Det er mest populært å få spille ( Playstation eller nettbrett), og de må omtrent tvinges til å finne på andre ting / gå ut. Er det vanlig med så lite fantasi på unger? Merker jo også at de foretrekker å besøk hus der de får mye spilletid. Feks har min gutt en klassekompis som får lov til å spille Fortnite. Tydeligvis stor stas, men min får ikke pga aldersgrense. Kan selvsagt ikke styre hva han gjør hos andre. Vår/ sommer/ høst er litt lettere da de ofte er ute å spiller fotball. Tanker andre har? Endret 6. januar 2023 av Jumjum
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Jeg er født i 94 og vi satt også foran pc’n mye å spilte dataspill. Den ene spilte og den andre så på. Veldig stas. Også en del PlayStation. På sommeren var vi mye ute som du også sier! Om vi var flere en 2 på besøk så lekte vi mer andre ting. Anonymkode: 8778c...ad5 5
Jumjum Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2023 Jeg er 84-er, så sikkert helt fossil 😅. Men synes det blir alt for mye skjerm. Vi var for det meste ute å lekte med andre unger , eventuelt inne å fant på noe . 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Du kan selvfølgelig gi beskjed til foreldrene at han ikke får spille fortnite! Det handler om aldersgrense, så jo, det er du som bestemmer selvom han er hos andre! Anonymkode: dd788...67a 2
Arkana Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Blant gutter er det veldig mye, omtrent bare, gaming når de er sammen med venner. Om sommeren kan det hende at de hopper på trampolinen eller sykler et sted og leker, men ellers er det gaming som gjelder og har gjort det i årevis. Det er bare sånn det er og det er deres måte å være sosial på. Jeg tror det ligger i alles natur å stille spørsmål ved hvordan dagens unge lever og hva som interesserer dem. Det gjorde sannsynligvis dine foreldre også. Man har en tendens til å forherlige egen barndom og være negativ til det som skiller seg fra den. Du kan trøste deg med at gaming gir gode samhandlings- og problemløsningsevner og lærerne til barna våre sier at de merker at de som gamer er mye flinkere i engelsk. Og ikke minst er det sosialt. For datteren min på 9 og venninne hennes er det til sammenligning lite gaming. Av og til spiller de litt på Playstation eller ser en film, men som oftest gjør de helt andre ting (vanligvis kreative ting, men de drar også på lekeplasser, baker o.l.). Ellers tenker jeg at du absolutt kan be foreldrene til ditt barns venner om at ditt barn ikke får spille spill med høyere aldersgrense når han er hos dem. Hvis jeg hadde fått en slik melding hadde jeg absolutt respektert det. Selv om vi stort sett er strenge på aldersgrenser er det enkelte spill vi anser som greit å spille selv om de er yngre enn aldersgrensen (vi vurderer hvert spill/film for seg), men de vet at det er forskjell på hva de selv får lov til og hva andre får lov til (noen ganger er vi strengere enn vennene og andre ganger er det motsatt, 12-åringen min f.eks. venner hvis foreldre følger alle aldersgrenser til punkt og prikke og andre venner som får spille 18-årsspill, noe som er helt uaktuelt hos oss, så det er kjempeforskjell) og vi har en regel om at det ikke skal spilles spill eller sees filmer med høyere aldersgrense når de har venner på besøk (og så fremt det ikke er avklart med foreldrene).
Disco Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Hvis de sitter inne og spiller endel nå midtvinters mens de ellers er mye ute og leker/spiller fotball så syns jeg ikke det er veldig problematisk... Men hva de spiller er noe annet, jeg syns ikke 7-8 åringer skal spille GTA f.eks. Fortnite har aldersgrense 13 år og opp, så det er vel i grenseland ja. 1
Jumjum Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2023 Arkana skrev (2 minutter siden): Blant gutter er det veldig mye, omtrent bare, gaming når de er sammen med venner. Om sommeren kan det hende at de hopper på trampolinen eller sykler et sted og leker, men ellers er det gaming som gjelder og har gjort det i årevis. Det er bare sånn det er og det er deres måte å være sosial på. Jeg tror det ligger i alles natur å stille spørsmål ved hvordan dagens unge lever og hva som interesserer dem. Det gjorde sannsynligvis dine foreldre også. Man har en tendens til å forherlige egen barndom og være negativ til det som skiller seg fra den. Du kan trøste deg med at gaming gir gode samhandlings- og problemløsningsevner og lærerne til barna våre sier at de merker at de som gamer er mye flinkere i engelsk. Og ikke minst er det sosialt. For datteren min på 9 og venninne hennes er det til sammenligning lite gaming. Av og til spiller de litt på Playstation eller ser en film, men som oftest gjør de helt andre ting (vanligvis kreative ting, men de drar også på lekeplasser, baker o.l.). Ellers tenker jeg at du absolutt kan be foreldrene til ditt barns venner om at ditt barn ikke får spille spill med høyere aldersgrense når han er hos dem. Hvis jeg hadde fått en slik melding hadde jeg absolutt respektert det. Selv om vi stort sett er strenge på aldersgrenser er det enkelte spill vi anser som greit å spille selv om de er yngre enn aldersgrensen (vi vurderer hvert spill/film for seg), men de vet at det er forskjell på hva de selv får lov til og hva andre får lov til (noen ganger er vi strengere enn vennene og andre ganger er det motsatt, 12-åringen min f.eks. venner hvis foreldre følger alle aldersgrenser til punkt og prikke og andre venner som får spille 18-årsspill, noe som er helt uaktuelt hos oss, så det er kjempeforskjell) og vi har en regel om at det ikke skal spilles spill eller sees filmer med høyere aldersgrense når de har venner på besøk (og så fremt det ikke er avklart med foreldrene). Joda , veldig enig i dine tanker her. Ser også at gutten vår er veldig mye flinkere i engelsk enn det jenta vår var på samme alder. Så ikke bare negativt, men synes likevel det blir mye. Mener også at vi kan si i fra om at vår gutt ikke skal spille Fortnite feks, men har en samboer( pappa til barna) som mener det ikke er så farlig at han spiller det borte hos andre. Vi gjør som dere. Vurderer hvert spill/ film for seg og ser om det blir passende til gutten. Og så gjør vi det slik at de bare får spille spill etter aldersgrense når han har besøk. Nettopp fordi vi ikke vet grensene til andre foreldre. I første klasse ble de voldsomt tøffe i munnen en periode ( gjaldt veldig mange på trinnet), og da fikk de som var her grei beskjed om hvilke ord som var uaktuelle å bruke i vårt hus ( sønnen og). Da kuttet de det ut, og nå er de tydeligvis over den perioden.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Jumjum skrev (32 minutter siden): Dere som har en 2-klassing( jeg har gutt). Hva gjør de når de har besøk av kompiser/venner? Hva med når de er borte på besøk? Her merker jeg stor forskjell fra 1. til 2.klasse. Det er mest populært å få spille ( Playstation eller nettbrett), og de må omtrent tvinges til å finne på andre ting / gå ut. Er det vanlig med så lite fantasi på unger? Merker jo også at de foretrekker å besøk hus der de får mye spilletid. Feks har min gutt en klassekompis som får lov til å spille Fortnite. Tydeligvis stor stas, men min får ikke pga aldersgrense. Kan selvsagt ikke styre hva han gjør hos andre. Vår/ sommer/ høst er litt lettere da de ofte er ute å spiller fotball. Tanker andre har? Så trist, sånn er det ikke her. Nå går de i fjerdeklasse, men det er fortsatt trampoline, skateboard, sykling, ski, skøyter, NERF-krig, vannkrig (om sommeren), brettspill, spille kort, spille musikk/band, lager filmer med schleicherdyr, leke forskere (ut med forstørrelsesglass og notatbøker og studere insekter, planter, dyrespor etc). I tillegg drar de nå i svømmehallen, men det kunne de jo ikke uten en voksen da de var 7-8, og de leker mindre hyttebygging innendørs og mindre utkledningslek som det var ekstremt mye av da de var 7-8 . Var også mye mer lego på den alderen. Anonymkode: 847ce...b8b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Disco skrev (21 minutter siden): Hvis de sitter inne og spiller endel nå midtvinters mens de ellers er mye ute og leker/spiller fotball så syns jeg ikke det er veldig problematisk... Men hva de spiller er noe annet, jeg syns ikke 7-8 åringer skal spille GTA f.eks. Fortnite har aldersgrense 13 år og opp, så det er vel i grenseland ja. Det er ikke i grenseland, men 5-6år under aldersgrensen. Anonymkode: 2c208...378 3 2
Disco Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke i grenseland, men 5-6år under aldersgrensen. Anonymkode: 2c208...378 Det er ikke alle spill som er farlige selv om de har aldersgrense som er høyere enn barnets alder. Og det er forskjell på barn også. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 Disco skrev (3 timer siden): Det er ikke alle spill som er farlige selv om de har aldersgrense som er høyere enn barnets alder. Og det er forskjell på barn også. Skulle si det selv, aldergrensen er vel satt både som veileder for hvem spillet er egnet til (altså hvor gammel de tror du må være for å forstå konseptet, da du spiller mot andre mennesker som er raske og taktiske), og sikkert fordi spillerne holder våpen, men disse våpnene er like «voldelige» som en vannpistol. Spillet er ikke voldelig, det er ikke noe blod, gørr eller skrik, når man «dør» så eksploderer man ut i skinnende items som vinneren kan plukke opp. Veldig barnevennlig. Noen foreldre er bare hysteriske Anonymkode: c59a0...6b6 2
Arkana Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Å ta livet av et levende vesen, uavhengig av om det er blod, gørr eller skrik involvert, er definitivt ikke barnevennlig. Å kalle andre hysteriske sier bare aller mest om dere selv. Det er ingen grunn til at barn under 12 skal spille spill som i all hovedsak går ut på å drepe. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 6-åringen min har ingen kjennskap til gaming overhodet. Han går i første klasse. Jeg tror ikke han vet hva en PlayStation er en gang. Det vil vi rett og slett ikke ha i hus. Da tror jeg det blir en daglig kamp… Ungene blir fort avhengige av slike ting Anonymkode: a132f...65a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 6-åringen min har ingen kjennskap til gaming overhodet. Han går i første klasse. Jeg tror ikke han vet hva en PlayStation er en gang. Det vil vi rett og slett ikke ha i hus. Da tror jeg det blir en daglig kamp… Ungene blir fort avhengige av slike ting Anonymkode: a132f...65a Stakkars. Førsteklassingen din er på vei til å bli helt utenfor sosialt, og vil ikke skjønne hva de andre guttene snakker om. Gratulerer. Selvgodhet slår selvfølgelig en gutt på vei til utenforskap. Anonymkode: 5107e...f39 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 Problemet er ikke at det finnes gaming, problemet er at alle foreldre vil at deres barn skal være «populære» og ha venner. Dermed overbyr de hverandre i gaming, så ingen vil være hos de som ikke har fri tilgang til Fortnite eller lignende. Og de fleste på barnetrinnet her vi bor spiller dessverre flere år før ungene når anbefalt alder for spillet. Dette er en fæl utvikling, spør du meg. For ungene er jo ikke i stand til å regulere dette selv. Selv de siste dagene, når snøen har dalt ned, har det knapt vært et barn å se ute. Alt handler dessverre om skjerm. Heller enn å gi ungene en halvtime spilling hver dag, sier foreldrene at de får spille når de har vært ute en halvtime. Dermed er regelen gaming, med mindre foreldrene har spesifisert noe annet. Åtteåringene her jeg bor spiller gjerne 2-4 timer hver dag. Mer i helgene. Og når de ikke spiller, snakker de om krigsspill😒 Anonymkode: 40ed4...748 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Vår erfaring er at det blir litt mer spilling vinterstid ja. Og det var litt ekstra stas da de var andre og tredjeklassinger, og fikk føle seg store når de spilte spill for store unger. Så roa det seg igjen. De ble opptatt av å lage filmer, animasjoner, laget egne nyhetssendinger, og brukte fantasien masse. Men rene leker ble ikke lekt noe særlig med. Bortsett fra den vinteren de hadde dilla på kulebane. Nå er de femteklassinger, og spilling kommer litt sånn i rykk og napp. Minecraft var det mye av i pandemitiden. Er liksom over den fasen der spilling var så nytt og fryktelig spennende Anonymkode: 5107e...f39
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 Her gamer de som regel. Alle guttene spiller håndball og fotball sammen to ganger i uka, så resten av tiden skal de få disponere selv. Dette er vi gutteforeldre enige i. De finner på mye annet også, men aldri pga tvang. Alle har behov for fritid etter en lang skole og- arbeidsdag. Vi er noen foreldre som er gamere selv, så vi forstår hva det går i og har derfor ikke et negativt syn på gaming. Heller motsatt. Anonymkode: 5fcca...3e3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 Har en andreklassing jeg og. Her er regelen leke først, så får de game etterpå. Alle vet at det er regelen hos oss. Ofte starter de å leke, og glemmer at de kunne få game. Syns og det er helt sykt hvor besatt de er av gaming. Jeg prøver å lære gutten min at det er viktig å gjøre andre ting og. Når han bare vil game, da er det gått for langt. Vi diskuterer dette ofte. Hvor viktig det er å leke med andre ting og. Alt med måte. Anonymkode: be9c4...b57
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stakkars. Førsteklassingen din er på vei til å bli helt utenfor sosialt, og vil ikke skjønne hva de andre guttene snakker om. Gratulerer. Selvgodhet slår selvfølgelig en gutt på vei til utenforskap. Anonymkode: 5107e...f39 Han er en populær og godt likt gutt som mange vil være sammen med. Foreløpig er det ikke et problem og jeg håper det fortsetter slik! Det er tragisk at barn gamer og bruker mye av fritiden sin foran skjerm 😕 Anonymkode: a132f...65a
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Jeg fikk litt sjokk da førsteklassingen hadde med en gutt hjem, og denne gutten kjedet seg såå hos oss fordi min ikke har PlayStation. De hadde tilgang til leker, TV og iPad, pluss at vi pyntet pepperkaker og mini pepperkakehus den dagen, men han maste så om PlayStation… Min gutt er straks 7 år og har ikke etterspurt PlayStation før, tross at storebrødrene har dette og han vet hva det er, men etter denne gutten var på besøk så vil han ikke lenger ha besøk fordi han ikke har PlayStation.. Ikke for eget behov, men for venners behov. Helt hull i hodet spør du meg. Denne vennen har tydeligvis PlayStation hjemme og kjedet seg i hjel den ene dagen han var med min gutt hjem…! 😳 Anonymkode: 34ad1...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå