AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Jeg er helt alene med ett barn på 3 år. Barnefar er helt ute av bilde og bosatt i utlandet. Jeg har foreldre, men de jobber 100% og nok med sitt. Grunnet dette har barnet mitt lange dager i barnehagen, jeg jobber også 100% og vil fortsette å gjøre det. De ansatte i barnehagen kommenterer at barnet er trøtt og bør hentes tidligere. Barnet mitt springer rundt og er full av energi ved henting. Jeg opplever også at han er aktiv helt frem til leggetid kl.19.30. Jeg ble lei av kommentarene og ba om et møte. Her forklarte jeg i detalj at jeg var alene med barnet (dette visste dem). Snakket også om min hverdag med fulltidsjobb og at besteforeldre ikke er tilgjengelige i hverdagene pga sine jobber. Grunnet bruddet med barnefar har kommunehelsetjenesten blitt koblet på, jeg går fast til psykolog og barnet har fått tett oppfølging av helsesøster. Både helsesøster og psykologen har anbefalt meg å bruke barnehagen for alt den er verdt. Og de sa at det er helt greit at barnet er i barnehagen så lenge det trives. Konklusjonen til begge to var barnehagen er til for å brukes. Begge to var imponert over hvor mye jeg faktisk håndterte på egen hånd. Dette fortalte jeg også til de ansatte i barnehagen på møtet vårt. Barnehagepersonalet har fortsatt å kommentere etter møte. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre? Lurer også på hva dere her tenker? Hva er best? En ressurssterk hjem der man har god inntekt og bor i egen bolig = en fulltidsjobbende alenemor. ELLER: Deltidsjobbende alenemor, vi har dårlig råd/trang familieøkonomi og må kanskje ut på leiemarkedet hvis renten øker? Hvilket alternativ er samfunnet best tjent med? At jeg jobber deltid, mottar stønader og er på leiemarkedet med bostøtte? Eller at jeg jobber fulltid og bidrar som ressurssterk skattebetaler? I dag mottar jeg ingen stønader bortsett fra dobbel barnetrygd. Dette hovedsakelig fordi barnefar ikke betaler barnebidrag pga ingen inntekt. Nå har jeg muligheten til å ha god økonomi og legge av en 1000 lapp til sparing for barnet mitt. Vi bor i egen bolig. Jobber jeg deltid for å gi barnet kortere dager må jeg ha overgangsstønad, bostøtte og må leve i konstant frykt for renteøkning og uforutsette utgifter. Nå har jeg både buffer og romslig økonomi som kan tåle både renteøkninger og uventede utgifter. Hvorfor ikke aksepterer at barnehagen er til for å brukes? Og noen kan ikke hente tidlig. De kan heller klage hvis jeg henter etter stengetid, ikke følger med mat, klær og utstyr, sender syk unge til barnehagen eller på andre måter bedriver omsorgssvikt. Hente barnet kl.16.30 -16.45 hver dag er ikke omsorgssvikt. Jeg har fått det bekreftet av både helsesøster og barnevernet. Anonymkode: 9ae48...c07 6 32 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Jeg ville nok bare bitt tenna sammen og stått i det og holdt fast på at «som dere vet så er jeg alenemor og kan ikke gå tidligere fra jobben.» Om det blir ille så kanskje en av de andre som er inne i bildet fra barnevernet eller noen snakke med barnehagen. De skal jo drive systemarbeid. Nå har ikke jeg barn, men skal de ikke uansett sove litt i barnehagen? Kan barne sove litt ekstra eller noe? Anonymkode: fa87f...935 10
ajarRun Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Det kan være vanskelig å være alenemor og ha et fulltidsarbeid. Det høres ut som om du gjør alt du kan for å sikre barnet ditt det beste, og det er bra. Det er viktig at du lytter til rådene fra helsesøster og psykologen, siden de har erfaring med å vurdere hva som er best for barnet ditt. Hvis de mener at barnet ditt trives i barnehagen og at det er helt greit at han er der så lenge, så bør du følge deres råd. Det høres også ut som om barnet ditt er full av energi når du henter ham, noe som kan tyde på at han trives i barnehagen. Det er ikke alltid enkelt å være en alenemor, og du må gjøre det som passer best for deg og barnet ditt. Hvis du føler at du trives og at du kan bidra økonomisk ved å ha et fulltidsarbeid, så er det bra. Det er viktig at du har en god økonomi, slik at du kan tilby barnet ditt det han trenger. Samfunnet er best tjent med at folk har muligheten til å bidra økonomisk, så hvis du føler at du kan gjøre dette ved å ha et fulltidsarbeid, så er det fint. Hvis du føler at det er for mye å ha et fulltidsarbeid og være alenemor, så kan det være lurt å vurdere om du kan jobbe deltid eller om det finnes andre løsninger for deg. Det er viktig at du finner en løsning som fungerer for deg og barnet ditt, slik at dere begge kan trives. 6 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 6. januar 2023 Hvis de faktisk har fortsatt å kommentere etter møtet, ville jeg tatt et møte til. Hjelper ikke det, må du ta kontakt med barnehagens eier. Anonymkode: 80733...773 30 1 24
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Når leverer du og henter du da? Anonymkode: ea20d...bf6 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 hadde nesten byttet bhg om det fortsatte. Klart det hadde vært fint å bli levert seint/henta tidligere noen ganger. Men er man alene og jobber 100% må jo bhg forstå dette. Har du feks mulighet til å skaffe barnevakt som kunne hentet tidlig en gang i uken om du tenker barnet hadde hatt godt av det? Anonymkode: feaed...ddd 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Jeg ville nok stolt mest på de andre involverte fra kommunen og prøvd å overse kommentarer fra barnehagen fordi jeg er konfliktsky, men det kan jo være et nytt møte kunne gått an, og da kanskje ta med noen av de du har hatt kontakt med som anbefaler fulltid? Jeg synes det høres ut som det du gjør er bra. Anonymkode: 901f9...927 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Virker for meg som det er viktigst for deg å klare alt, fremfor å sette seg ned å faktisk ta innover seg hvordan barnet har det? De i barnehagen ser jo barnet hele dagen, og de vet jo best hvordan han har det og hvordan han er gjennom barnehage dagen. Kan det være at han får for lite søvn? Sover han på dagen enda? Anonymkode: 8471a...02b 25 1 5
charlotte0 Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Herregud, er de ansatte dumme eller? De også må da forstå at når man jobber 100% så kan man ikke levere senere eller hente tidligere. Og er man aleneforsørger så har man ihvertfall ikke mulighet til å jobbe deltid! 🤦♀️ Det er mange som er i samme situasjon som deg, det er jo derfor vi har barnehager! Hva ønsker de å oppnå med dette her da? Gi deg dårlig samvittighet som mor? Nei, hev deg over disse skrullene, du gjør det som er best for deg og barnet ditt! 💖 21 10
charlotte0 Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker for meg som det er viktigst for deg å klare alt, fremfor å sette seg ned å faktisk ta innover seg hvordan barnet har det? De i barnehagen ser jo barnet hele dagen, og de vet jo best hvordan han har det og hvordan han er gjennom barnehage dagen. Kan det være at han får for lite søvn? Sover han på dagen enda? Anonymkode: 8471a...02b De aller, aller fleste må jo jobbe 100%, og når man er alenemor så har man da vitterlig ikke noe valg! De fleste har heller ikke fleksible jobber med hjemmekontor, men må være fysisk tilstede på jobben. Ikke alle er så privilegerte at de kan jobbe deltid! Hva vil du med dette innlegget, eier du ikke virkelighetsforståelse? Da får de ansatte prøve å legge til rette for at ungen får hvile litt ekstra når han er i barnehagen. 32 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 Tretthet går i bølger, han kan godt være trett på ettermiddagen og kvikne til før du henter. Når nå situasjonen er at du har lite fleksibilitet ifht arbeidstid, er det jo bare et irritasjonsmoment og en tilleggsbelastning å bli møtt med slike forventninger fra barnehagen. Ta møtet på nytt, forvent at de oppfører seg profesjonelt og spør hva de gjør for å ivareta de behovene han har om formen daler nær stengetid. Anonymkode: 922a3...ccd 20 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Ta et nytt møte og ta med deg helsesøster og/eller psykologen din! Anonymkode: f9714...353 6 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Overhodet ikke grei oppførsel! Var styrer med på møtet? Ville uansett sendt en mail til styrer. Om det ikke endrer seg så bør du bytte barnehage. Anonymkode: 49b0f...b63 7 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 charlotte0 skrev (8 minutter siden): De aller, aller fleste må jo jobbe 100%, og når man er alenemor så har man da vitterlig ikke noe valg! De fleste har heller ikke fleksible jobber med hjemmekontor, men må være fysisk tilstede på jobben. Ikke alle er så privilegerte at de kan jobbe deltid! Hva vil du med dette innlegget, eier du ikke virkelighetsforståelse? Da får de ansatte prøve å legge til rette for at ungen får hvile litt ekstra når han er i barnehagen. Når man velger å få barn så tar man på seg et livslangt ansvar. Da må man prioritere og gjøre det som er best for barnet. Kan hende barnet hadde hatt behov for mere søvn, enten på dag eller natt. Hun skriver ingenting om når hun leverer og henter, eller hvordan barnet sover. Det er også stor forskjell på 8 og 10 timer i barnehagen… Anonymkode: 8471a...02b 10 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 Kan du ikke be barnehagen legge til rette for at barnet ditt får en liten hvil i løpet av dagen da? Feks høytlesning mens barna ligger på gulvet på madrasser. Anonymkode: 41ba3...0a7 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Kan det være du har litt piggene ute, siden du egentlig har dårlig samvittighet, og barnehagen bare informerer om hvordan dagen har vært? Kan barnet få seg en lengre blund/hvilestund midt på dagen? Det kan godt være barnehagen forstår at du må jobbe 100%, men ønsker å se på tiltak for at barnet skal få det bedre i løpet av de timene h*n er i barnehagen. Anonymkode: 26d78...7f1 16 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan det være du har litt piggene ute, siden du egentlig har dårlig samvittighet, og barnehagen bare informerer om hvordan dagen har vært? Kan barnet få seg en lengre blund/hvilestund midt på dagen? Det kan godt være barnehagen forstår at du må jobbe 100%, men ønsker å se på tiltak for at barnet skal få det bedre i løpet av de timene h*n er i barnehagen. Anonymkode: 26d78...7f1 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan du ikke be barnehagen legge til rette for at barnet ditt får en liten hvil i løpet av dagen da? Feks høytlesning mens barna ligger på gulvet på madrasser. Anonymkode: 41ba3...0a7 Jeg har sovevogn i barnehagen og sagt at barnet kan sove/hvile i vogna ved behov, pg at de ansatte i barnehagen ser an behovet for hvor lenge barnet bør sove. Men de ansatte sier at han ikke vil sove, dette helt sikkert fordi de andre på avdelingen ikke hviler. Han sover heller ikke på dagtid hjemme, han kuttet dette ut når han hadde fylt 3 år, nå er han snart 4. Anonymkode: 9ae48...c07 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Når leverer du og henter du da? Anonymkode: ea20d...bf6 Jeg tipper så sent som mulig før jobb og så tidlig som mulig etter jobb. Som de fleste gjør. Anonymkode: e5c5c...77b 10 26
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 @TS du får bare gjenta det samme kjedelige svaret hver gang at du skulle du gjerne hatt mulighet til å hente tidligere, men som du har informert om så går det ikke. Og så sender du en e-post til styrer og sier ifra om at du fortsatt ikke ønsker å få slike kommentarer. Anonymkode: 6a4e2...36b 7 7
charlotte0 Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når man velger å få barn så tar man på seg et livslangt ansvar. Da må man prioritere og gjøre det som er best for barnet. Kan hende barnet hadde hatt behov for mere søvn, enten på dag eller natt. Hun skriver ingenting om når hun leverer og henter, eller hvordan barnet sover. Det er også stor forskjell på 8 og 10 timer i barnehagen… Anonymkode: 8471a...02b Selvfølgelig, men med det kommer også det økonomiske livslange ansvaret! Man må av og til bare gjøre det beste ut av situasjonen. Hvile mer i barnehagen kanskje? En vanlig fulldagsjobb er 8 timer, så da sier det seg selv at barna til aleneforeldre er i barnehagen lengre enn det. Er det optimalt? Nei kanskje ikke, men hva er alternativet? At mor taper inntekt, mister boligen og dermed må leie og tape masse penger på sikt? Alle vet hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet nå. Det er ikke et fornuftig og reelt alternativ for en aleneforsørger å jobbe deltid, og sabotere sin egen og barnets fremtid! 18 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå