Gå til innhold

Katteluke med chip

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har katteluke med chipavleser. Vi har to egne katter og vil fostre. Derfor er det viktig at fosterkattane IKKE kommer seg ut luka. Mannen mener at chipavleser kun hindrer fremmede katter å komme inn, men alle katter kan gå ut. Er dette riktig? 

Anonymkode: f1be9...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer.

Anonymkode: c731a...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer.

Altså at chipen kun aktiverer katten i luka på vei inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På den vi har (sureflap) bestemmer vi selv hvilke katter som skal kunne gå både ut og inn, så vi kan stenge inne en katt, men la en annen gå ut. Alle katter må ha registrert chip for å kunne bruke den.

Anonymkode: 265a0...fc0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer.

Men det er jo kjempeupraktisk😩 er det ingen innstillinger eller noe som kan endre på det?

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer.

Du har ikke peiling 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo kjempeupraktisk😩 er det ingen innstillinger eller noe som kan endre på det?

Ikke på vår luke, eller på andre jeg kjenner som har chip-luke, men mulig det finnes.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke peiling 

Da får du informere, da!

Gjest takinova
Skrevet

På de fleste er det flere innstillinger. Du kan velge om den skal være helt åpen. Om den bare skal åpne seg innover, bare utover, innover/utover uten chip eller innover/utover med chip. Spør hos forhandler.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

På de fleste er det flere innstillinger. Du kan velge om den skal være helt åpen. Om den bare skal åpne seg innover, bare utover, innover/utover uten chip eller innover/utover med chip. Spør hos forhandler.

Se der, da lærte jeg noe nytt. Mulig også vår luke har denne funksjonen bare at jeg ikke har fått det med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk lett etter en innstilling på vår for akkurat dette, men kan ikke finne det.

Det eneste som går på vår (som jeg finner) er at alle katter kommer ut, men bestemte katter kommer inn.

Vi har en utekatt og en innekatt (som skal brukes i avl), så det er ekstremt upraktisk 😅

Vi har SureFlap! Fint om noen kan si hvordan man stiller inn dette hvis dere vet. 

Anonymkode: 0bb8b...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da får du informere, da!

Det har jeg gjort 

AnonymBruker
Skrevet

For å informere bedre 

På sureflap, gå på menyen oppe til venstre. Gå på «pets». Her kan man registrere katter OG bestemme hvilke katter som skal kunne bruke luka 

C27033C4-E1CA-40E9-9B1A-7862FEBCEDCD.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å informere bedre 

På sureflap, gå på menyen oppe til venstre. Gå på «pets». Her kan man registrere katter OG bestemme hvilke katter som skal kunne bruke luka 

C27033C4-E1CA-40E9-9B1A-7862FEBCEDCD.png

Jøss, så man kan bare presse knappen inn 2 ganger for å registrere katten som en innekatt? 
Hadde jeg bare visst det for et år siden liksom :fnise:

Men takk for tipset! Dette kan gjøre livet litt lettere  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare følg litt med på kattene i starten, for jeg har sett at noen få katter kan lure seg gjennom eller ødelegge luka😅

Anonymkode: f2a8c...de7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare følg litt med på kattene i starten, for jeg har sett at noen få katter kan lure seg gjennom eller ødelegge luka😅

Anonymkode: f2a8c...de7

Det er faktisk et problem her 😅

Utekatten vår har en stor hale, så luka går ikke alltid helt igjen bak han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 15.23):

Det stemmer.

Nei. Dette stemmer ikke! Det finnes katteluker der du kan velge hvilke som kan gå inn og ut. Surflap dual scan er en luke som kan hindre enkelte katter å gå ut, som f.eks når du har en skadet katt, fosterkatt eller kattunge man ikke ønsker skal gå ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 15.52):

Jøss, så man kan bare presse knappen inn 2 ganger for å registrere katten som en innekatt? 
Hadde jeg bare visst det for et år siden liksom :fnise:

Men takk for tipset! Dette kan gjøre livet litt lettere  

Det kan hende dette er forskjellig fra modell til modell!

Skrevet

Til og med min ikke-smarte kattedør, kan jeg stenge begge veier, eller bare en av dem om jeg vil.

Men sureflap sine smarte chip-leser dører kan man i det minste kontrollere hvilke katter som får gå ut og inn. I tillegg mener jeg at noen av de kan man stille inn «klokkeslett for innetid», der døren da lukkes utover for alle, og når katten er kommet inn for kvelden, kommer den seg ikke ut igjen.

Men mener man må ha «hun»-sentral og en kattedør som kan snakke med den, for å kunne ha appen på mobilen for å styre dette.

Men det finnes mange muligheter om kattedøra bare er smart nok 😸

Anonymkode: 9ef55...767

Skrevet

Har SureFlap, den låser begge veier. Har hatt omlag 60 fosterkatter gjennom huset, gikk fint helt til ei nylig herpa den. Kommer til å kjøpe lik 😊 Eneste ulempen jeg har merket er hvis chippen har vandret så sliter leseren med å lese katten, vet ikke om andre typer er bedre på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...