Gå til innhold

Burde ikke alle nordmenn kunne litt samisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener, de fleste som har levd en stund kan noen dialektord fra flere steder i landet - det er gyselig løye. Men de færreste kan samiske ord. Hvilke samiske ord synes du alle bør kunne?

Anonymkode: 28731...004

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Husk på at det er flere samiske språk, og de er såpass forskjellige at de ikke nødvendigvis forstår hverandre.

Men en bør jo kunne gjenkjenne noen ord av det samiske språket som snakkes i eget område.

Vi som er friluftsfolk lærer gjerne ord for vann, fjell, høyde, bekk, innsjø og slikt - da det står i navn på fjellkart. Gjør at en forstår omgivelsene litt bedre utfra å lese et kart.

Anonymkode: 1170a...329

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen dialekter på norsk som jeg ikke forstår helt intuitivt. Kanskje med unntakt for noen riktig sære enkeltord.
Kanskje ville jeg følt det naturlig å kunne samisk om jeg bodde i nord. Det gjør jeg ikke.

Dagens barn forstår ikke svensk og dansk, slik vi lærte av skandinaviske samproduksjoner på tv. Det syns jeg egentlig er like trist. Det er språk som er såpass like at man burde skjønne alle tre. Kanskje også islandsk.

Endret av Andro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Samisk er ikke ett språk, men flere. Men det er vel gjerne nordsamisk man mener når man sier samisk, siden det er det største.

Jeg vet ikke om det er så mye nytteverdi i å kunne et par samiske ord, egentlig. Dialektord fra andre steder av landet snapper man gjerne opp fordi man tross alt snakker samme språk (om enn med ulike dialekter), det er ikke like lett å få med seg samiske ord dersom man ikke snakker et samisk språk, med mindre man aktivt går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde kunne "Lihkku beivviin", men utover dèt, får være opp til enhver :nikke:

Anonymkode: 179ce...c0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pulk og lavvo er felles ord som stammer fra (nord?)samisk.

Er det flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor? Jeg bor ikke i nærheten av noen samer, så hvorfor skal jeg kunne samiske ord? 

Anonymkode: 0ab4f...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt at vi kan litt på flere språk.

Hvis vi skal lære litt samisk, bør vi samtidig også lære noe tegnspråk. Det er nok flere i Norge som bruker norsk tegnspråk enn det er folk som snakker samisk. Så vidt jeg har funnet ut, tror man det er 10-20 000 som snakker samisk og 15-25 000 som snakker tegnspråk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir litt skremt når jeg hører "burde ikke alle". Da går mine assosiasjoner til at dette er noe vi bør lære på skolen.

Er motstander av at vi skal ha både bokmål og nynorsk på skolen. Skal man da i tillegg lære samisk mener jeg vi går i feil retning. 

Om noen bor i eller oppholder seg i samiske strøk kan det være morsomt å lære dette på egen hånd.

Selv har jeg mer nytte av å forsøke å lære andre språk. Det vil da si til områder jeg besøker.

Anonymkode: d6f72...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Burde kunne "Lihkku beivviin", men utover dèt, får være opp til enhver :nikke:

Anonymkode: 179ce...c0d

Ja, det bør man faktisk kunne si pga samefolkets dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (1 time siden):

Det er ingen dialekter på norsk som jeg ikke forstår helt intuitivt. Kanskje med unntakt for noen riktig sære enkeltord.
Kanskje ville jeg følt det naturlig å kunne samisk om jeg bodde i nord. Det gjør jeg ikke.

Dagens barn forstår ikke svensk og danske, slik vi lærte av skandinaviske samproduksjoner på tv. Det syns jeg egentlig er like trist. Det er språk som er såpass like at man burde skjønne alle tre. Kanskje også islandsk.

:sjokkert: Hvor dum må man være for å ikke skjønne språk som er såpass lik Norsk? Kan evt forstå at Dansk uttalelse kan være vanskelig, men Svensk?! Er jo så lett å forstå!

Anonymkode: c55f1...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samisk er ikke et språk; det er en språkgruppe. Og hvilket av de samiske språkene skal i så fall skolen bestemme at man skal fokusere på? Det vanligste, og late som de andre ikke eksisterer? At sjøsamer ikke eksisterer, og at alle samers tradisjonelle næringsvei er reinsdyr og intet annet?

Anonymkode: 0cbff...67d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

:sjokkert: Hvor dum må man være for å ikke skjønne språk som er såpass lik Norsk? Kan evt forstå at Dansk uttalelse kan være vanskelig, men Svensk?! Er jo så lett å forstå!

Anonymkode: c55f1...451

Antakelig omtrent like dum som Alexander Milosevic.

https://www.nettavisen.no/sport/milosevic-bestrider-haaland-anklage-hvordan-skulle-vi-kommunisere/s/12-95-3424281306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes norske barn burde lære både tegnspråk og samisk på skolen. Her i Finnmark kan de heldigvis velge mellom samisk og finsk på de fleste skolene, og mange (alle?) barnehagene har en del samisk i løpet av året. Alle mine unger har kunnet si enkle ting og en del sanger da de gikk ut av barnehagen. To har også vært så heldige å lære tegnspråk både i barnehagen og på skolen (pga barn med tegnspråk som førstespråk i kullene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om vi bør vet jeg ikke men hadde virkelig ikke hatt noe i mot det. Heller det eller tegnspråk fremfor nynorsk. 

Anonymkode: 94929...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mener, de fleste som har levd en stund kan noen dialektord fra flere steder i landet - det er gyselig løye. Men de færreste kan samiske ord. Hvilke samiske ord synes du alle bør kunne?

ii mihkkege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne like gjerne lært litt samisk, i stedet for nynorsk.    

Anonymkode: 189ea...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...