Gjest Acer Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Stadthavet er norges mest berykta havstykke, og mange skipsforlis har skjedd der .Stadthavet er ein bremsekloss for transport av store mengder gods, og mennesker langs norskekysten. Stadt skipstunnel er kostnadsregnet til omlag samme pris som munchmuseet i Oslo, og bare ein promille av kostnadene av follobanen. Stadt skipstunnel vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer, og det vil åpne for m.a. hurtigbåt forbindelse mellom Bergen-Ørsta / Volda-Ålesund-Molde. Hurtigruten vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer mellom Bergen-Ålesund. Å sette det eine samferdselprosjektet oppi mot det andre og har ingen hensikt ettersom det her kommer mye an på øye som ser, og nytteverdien av den. Da snora blei klipt foran mange nye tunneler på 60-70,og skiltet med oppmoding å kjøre sentrisk igjennom tunnelene blei fjernet foran tunnelopningen var det de ferreste som forstilte seg at tunnelene bygd for 40-50 år senere skulle bli en flaskehals. Norge har eit stort oljefond plassert i akjer i utlandet, men å invistere dem i infrastruktur i Norge er inflasjonsdrivende. En reder bruker ikkje mange år på planlegge kjøp av skip kostnadsregnet til flere millirader i motsettning, skal det bygges en veg brukes det mange millioner i konsulenthonorar innen det offentlige. https://www.nrk.no/mr/stad-skipstunnel-1.13591778 https://www.nrk.no/vestland/dramatisk-for-_midnatsol_-1.60591
newman01 Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Mange skip kjem til å segle rett forbi prestisjetunnel – NRK Vestland Hurtigruten vil ikke bruke skipstunnel. Men her slet de ved Stad - Tu.no Hurtigruten vil droppe Stad skipstunnel: – Vi har passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer – E24 Litt blandede artikler om den tunellen... Follobanen handler ikke primært om 11-12 minutter redusert reisevei, men at det gamle dobbeltsporet ikke er dimensjonert for trafikken som går der. Det er saktegående lokaltog som stopper på alle stasjoner, samt regiontog som dropper de fleste stasjoner. Det fører til skikkelig køkjøring, og er ikke optimalt. Og om ett tog får bittelitt forsinkelse forplanter det seg skikkelig. Og så kommer godstrafikken i tillegg på samme linje. 4 4
Gjest Acer Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 (endret) Det er bare tøvprat at hurtigruten vil droppe Stadt skipstunnel. De nye hurtigrutene er bygd nettopp med tanke på passering av Stadt skipstunnel, og tunnelen vil for øvrig bli dimensjonert med en seilingshøgde som også er tilsikta eldre hurtigrutene kunne passere. Tunnelen vil selvsagt ha sine begrensninger i forhold til skip som kan passere, men de som bor langs skipsleie er vel de nermeste til å kunna danne seg eit bilde av antall skip som med fordel velger indreleia til fordel for ytreleie når det er dårleg ver. og vil Stadt skipstunnel vera ein trygghetsfaktor, og bespareleser. Nå får landkrabbene ha sine meninger, og konsentrere seg om infrastrukturen til lands, Så får heller røysta til dem som bor og oppholder seg langs vår verharde kystlinje, og er avhengi av havet som fremkomsmiddel ilegges vekt. Dersom det er togstands i sentrale deler på østlandet blir det mediaoppslag, men når hurtigruten, og andre skip ligger verfaste gr. dårleg ver til å runde Stadt` en hører ein ingenting om. Endret 6. januar 2023 av Evnti
newman01 Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 9 hours ago, Evnti said: Dersom det er togstands i sentrale deler på østlandet blir det mediaoppslag, men når hurtigruten, og andre skip ligger verfaste gr. dårleg ver til å runde Stadt` en hører ein ingenting om. Det kan tenkes det føles urettferdig, det ser jeg. Men om sentrale deler av trafikken lammens og 40'000 mennesker ikke kommer seg på jobb vekker det litt mer medieoppmerksomhet enn om 300 på en øy har utfordringer med uvær 4
Gjest Pompadeur Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Evnti skrev (12 timer siden): Stadthavet er norges mest berykta havstykke, og mange skipsforlis har skjedd der .Stadthavet er ein bremsekloss for transport av store mengder gods, og mennesker langs norskekysten. Stadt skipstunnel er kostnadsregnet til omlag samme pris som munchmuseet i Oslo, og bare ein promille av kostnadene av follobanen. Stadt skipstunnel vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer, og det vil åpne for m.a. hurtigbåt forbindelse mellom Bergen-Ørsta / Volda-Ålesund-Molde. Hurtigruten vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer mellom Bergen-Ålesund. Å sette det eine samferdselprosjektet oppi mot det andre og har ingen hensikt ettersom det her kommer mye an på øye som ser, og nytteverdien av den. Da snora blei klipt foran mange nye tunneler på 60-70,og skiltet med oppmoding å kjøre sentrisk igjennom tunnelene blei fjernet foran tunnelopningen var det de ferreste som forstilte seg at tunnelene bygd for 40-50 år senere skulle bli en flaskehals. Norge har eit stort oljefond plassert i akjer i utlandet, men å invistere dem i infrastruktur i Norge er inflasjonsdrivende. En reder bruker ikkje mange år på planlegge kjøp av skip kostnadsregnet til flere millirader i motsettning, skal det bygges en veg brukes det mange millioner i konsulenthonorar innen det offentlige. https://www.nrk.no/mr/stad-skipstunnel-1.13591778 https://www.nrk.no/vestland/dramatisk-for-_midnatsol_-1.60591 Stad skipstunnel er kanskje Norgeshistoriens aller dummeste transport-ide. Sjøen ved Stadt er ingen utfordring for moderne båter. Siste forlis med tapte menneskeliv var i 1984. Så plutselig har man begynt å argumente med at dette skal bli en slags turistattraksjon. Bare å høre på Hurtigruten, som har sagt at det er helt uaktuelt å benytte en slik tunell, bla av sikkerhetsgrunner. Endret 7. januar 2023 av Pompadeur
Gjest Acer Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Pompadeur skrev (11 timer siden): Stad skipstunnel er kanskje Norgeshistoriens aller dummeste transport-ide. Sjøen ved Stadt er ingen utfordring for moderne båter. Siste forlis med tapte menneskeliv var i 1984. Så plutselig har man begynt å argumente med at dette skal bli en slags turistattraksjon. Bare å høre på Hurtigruten, som har sagt at det er helt uaktuelt å benytte en slik tunell, bla av sikkerhetsgrunner. Hvilke bakrunnsmatriale lener du deg til når du hevder at Stadt skipstunnel er norgeshistorien dummeste transport ide. ? Hvor mange ganger har du selv passert Stadthavet når det stormer fra nordvest eller sydvest ? Hva forbinder du med moderne båter, og oppgji dem gjerne str. i fot .? Er du kjent med at Stadthavet er eit hinder for store deler for m.a fritidsbåter som ferdes langs kysten ? Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel. Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne til Stadt skipstunnel. Endret 7. januar 2023 av Evnti
Gjest Pompadeur Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Evnti skrev (9 minutter siden): Hvilke bakrunnsmatriale lener du deg til når du hevder at Stadt skipstunnel er norgeshistorien dummeste transport ide. ? Hvor mange ganger har du selv passert Stadthavet når det stormer fra nordvest eller sydvest ? Hva forbinder du med moderne båter, og oppgji dem gjerne str. i fot .? Er du kjent med at Stadthavet er eit hinder for store deler for m.a fritidsbåter som ferdes langs kysten ? Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel. Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne til Stadt skipstunnel. Som sagt skjedde siste fatale skipsforlis ved Stadt i 1984. Hurtigruteskipene har ved flere anledninger varslet at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen, begrunnet med pris, manglende turistappell, og risiko for brann. Skipstunnellen er et gammelt konsept fra 1990-tallet, det var da dette konseptet ble designet. Teknologien og behovet har løpt fra dette konseptet. Skipstunnellen kommer aldri til på bli bygget. Garantert.
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 Evnti skrev (37 minutter siden): Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel. Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne til Stadt skipstunnel. Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner?
Gjest Acer Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 (endret) -jk- skrev (5 timer siden): Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner? Pompadeur skrev (5 timer siden): Som sagt skjedde siste fatale skipsforlis ved Stadt i 1984. Hurtigruteskipene har ved flere anledninger varslet at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen, begrunnet med pris, manglende turistappell, og risiko for brann. Skipstunnellen er et gammelt konsept fra 1990-tallet, det var da dette konseptet ble designet. Teknologien og behovet har løpt fra dette konseptet. Skipstunnellen kommer aldri til på bli bygget. Garantert. Nå er Stadt skipstunnel heldigvis komt inn i nasjonal transportplan, og byggestart forventet 2024 uavhengi av holdingen til hurtigruten group.. Nå ferdes mange båter langs norskekysten utenom Hurtigruten Graoup som vil ha stor nytteverdi, og besparelse av Stadt skipstunnel, og den vil garantert bli bygd. Ein forventer ikkje at noen landkrabber som ikkje har kjent duften av hav, og saltvann har noen realistisk holdninger til Stadt skipstunnel Endret 7. januar 2023 av Evnti
Gjest Acer Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 (endret) -jk- skrev (5 timer siden): Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner? Havila kystruten har ikkje noe med Hurtigruten Group å gjøre , men Havila kystruten er også einddel av stamrutenettet langs kysten i frakt av passasjerer. Nå er det ikkje omsynet til skipa, men omsynet til passasjerene Havila kystruten er pådrivere til bygging av Stadt skipstunnel. Endret 7. januar 2023 av Evnti
Gjest Abendstern Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Landet er styrt av idioter. Strømpriskrise Inflasjon Sløsing av offentlige midler Manglende forsvarsevne +++
Gjest Acer Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 (endret) newman01 skrev (18 timer siden): Det kan tenkes det føles urettferdig, det ser jeg. Men om sentrale deler av trafikken lammens og 40'000 mennesker ikke kommer seg på jobb vekker det litt mer medieoppmerksomhet enn om 300 på en øy har utfordringer med uvær Nå bor det også folk langs vår langstrakte kystlinje som også opplever fortvilelse, og fustrasjon når ferje-og båttrafiikken blir instillt, og lammes, grunnet veromslag , og veier som må stenges på gunn av rasfarer. I store deler av Nord Norge har 1 m snø det meste av året, og mye ver, Kanskje burde mange av desse omlag 40 000 vurdere å flytte til Nord Norge eller distriktsnorge dersom de er så missfornøyde. Endret 7. januar 2023 av Evnti
newman01 Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 37 minutter siden, Evnti said: Nå bor det også folk langs vår langstrakte kystlinje som også opplever fortvilelse, og fustrasjon når ferje-og båttrafiikken blir instillt, og lammes, grunnet veromslag , og veier som må stenges på gunn av rasfarer. I store deler av Nord Norge har 1 m snø det meste av året, og mye ver, Kanskje burde mange av desse omlag 40 000 vurdere å flytte til Nord Norge eller distriktsnorge dersom de er så missfornøyde. Jeg sa da ingenting om at livet til folk i distriktene er ubetydelige. Jeg kommenterte bare at det ikke nødvendigvis har så stor slagkraft mediemessig når en ferge er innstilt. Når det gjelder Stadt-tunellen veit jeg meget lite om selve tunellen, forholdene der, hvor mange som bor der og hvor nødvendig det er at folk skal kunne kjøre småbåter der i all slags vær til enhver årstid. Kjører man småbåt til jobben? Når det gjelder vær er det ingen i Norge som veit værmeldingen for Stadt, for det er alltid "nord for Start" eller "sør for Stadt".
Gjest Acer Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Nå er det ikkje utan grunn Stadt er det mest omtalt stednavnet i vermeldingene, og farligste havstrekningen langs kysten. ?. Det har samanheng med de typografiske vind -og havstrømningene på Stadthavet https://ksu.no/artikler/ksu-no/107081-bat-falt-av-dekket-fra-drivende-lasteskip-20210406 Hadde Stadt skipstunnel forlengst vert ein realitet kunne skipet E.Henrik m/ last som nær hadde forlist med fordel kunne valgt indre skipslei, og Stadt skipstunnel til fordel for ytre lei i åpnet hav, og ruskever. Stadt skipstunnel bygges ikkje for folkene som bor ved,og rundt Stadtlandet, men for kystrutetrafikken langs Norskekysten. Hvor mange skip som passerer Stadthavet dagleg er det nok ikkje loggført . At tunnelen vil revlusjonere en samferdselåre mellom nordvestlandet, og vestlandet er det ingen tvil om. Hurtigbåtruter / ferjeruter, og til dels private småbåter er vanleg fremkomstmiddel til /fra jobben for store deler av folk som bor langs kysten,og prisgjitt veret. . Folk langs kysten som er avhengi av ferje, og båtrruter til / fra jobbmarkedet, og øvrige tjenester er utvilsamt de mest tålmodige menneskene i landet. Hvor mange dager, og timer de fleste tilbringer ombord i ferge, og i en fergekø har de ferreste oversikt over. Endret 7. januar 2023 av Evnti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå