Gå til innhold

Follobanen - redusert reisetid (fra 22 til 11/12) til en kostnad på 36 milliarder !


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadthavet er norges mest berykta  havstykke, og mange skipsforlis har skjedd der .Stadthavet er ein  bremsekloss for transport av store mengder   gods, og  mennesker langs norskekysten.  Stadt skipstunnel er kostnadsregnet til omlag samme pris som munchmuseet i Oslo,  og bare ein promille av kostnadene av follobanen.  Stadt skipstunnel  vil  korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer, og det vil åpne for m.a. hurtigbåt forbindelse mellom Bergen-Ørsta / Volda-Ålesund-Molde.  Hurtigruten vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer mellom Bergen-Ålesund. 

Å sette det eine samferdselprosjektet oppi mot det andre og har ingen hensikt ettersom det her kommer mye an på øye som ser, og nytteverdien av den.  Da snora blei klipt  foran mange nye   tunneler  på 60-70,og skiltet med oppmoding  å kjøre sentrisk igjennom tunnelene blei fjernet foran tunnelopningen  var det de ferreste som forstilte seg at tunnelene bygd for  40-50 år senere skulle bli en flaskehals. 

Norge har eit stort oljefond plassert i  akjer i utlandet, men å invistere dem i infrastruktur i Norge er inflasjonsdrivende. En reder bruker ikkje mange år på planlegge kjøp av skip kostnadsregnet til flere millirader i motsettning, skal det bygges en veg brukes det mange millioner i konsulenthonorar innen det offentlige. 

 https://www.nrk.no/mr/stad-skipstunnel-1.13591778 

https://www.nrk.no/vestland/dramatisk-for-_midnatsol_-1.60591

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange skip kjem til å segle rett forbi prestisjetunnel – NRK Vestland

Hurtigruten vil ikke bruke skipstunnel. Men her slet de ved Stad - Tu.no

Hurtigruten vil droppe Stad skipstunnel: – Vi har passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer – E24

Litt blandede artikler om den tunellen... 

Follobanen handler ikke primært om 11-12 minutter redusert reisevei, men at det gamle dobbeltsporet ikke er dimensjonert for trafikken som går der. Det er saktegående lokaltog som stopper på alle stasjoner, samt regiontog som dropper de fleste stasjoner. Det fører til skikkelig køkjøring, og er ikke optimalt. Og om ett tog får bittelitt forsinkelse forplanter det seg skikkelig. Og så kommer godstrafikken i tillegg på samme linje.  

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Det er bare tøvprat at hurtigruten vil droppe Stadt skipstunnel.  De nye hurtigrutene er bygd nettopp med tanke på passering av Stadt skipstunnel, og tunnelen vil  for øvrig bli dimensjonert med en seilingshøgde som også er tilsikta eldre    hurtigrutene kunne passere. 

Tunnelen vil selvsagt ha sine begrensninger i forhold til skip som kan passere, men de som bor langs skipsleie er vel de nermeste til å kunna danne seg eit bilde av antall skip som med fordel  velger indreleia til fordel for ytreleie når det er dårleg ver. og vil   Stadt skipstunnel vera ein  trygghetsfaktor, og bespareleser. 

Nå får landkrabbene ha sine meninger, og konsentrere seg om infrastrukturen til lands, Så får heller  røysta til dem som bor og oppholder seg langs vår verharde kystlinje, og er avhengi av havet som fremkomsmiddel ilegges vekt. 

Dersom det er togstands i sentrale deler på østlandet blir det mediaoppslag, men når hurtigruten, og andre skip ligger verfaste gr. dårleg ver til å runde Stadt` en hører ein ingenting om. 

Endret av Evnti
Skrevet
9 hours ago, Evnti said:

Dersom det er togstands i sentrale deler på østlandet blir det mediaoppslag, men når hurtigruten, og andre skip ligger verfaste gr. dårleg ver til å runde Stadt` en hører ein ingenting om.

Det kan tenkes det føles urettferdig, det ser jeg. Men om sentrale deler av trafikken lammens og 40'000 mennesker ikke kommer seg på jobb vekker det litt mer medieoppmerksomhet enn om 300 på en øy har utfordringer med uvær 

  • Liker 4
Gjest Pompadeur
Skrevet (endret)
Evnti skrev (12 timer siden):

Stadthavet er norges mest berykta  havstykke, og mange skipsforlis har skjedd der .Stadthavet er ein  bremsekloss for transport av store mengder   gods, og  mennesker langs norskekysten.  Stadt skipstunnel er kostnadsregnet til omlag samme pris som munchmuseet i Oslo,  og bare ein promille av kostnadene av follobanen.  Stadt skipstunnel  vil  korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer, og det vil åpne for m.a. hurtigbåt forbindelse mellom Bergen-Ørsta / Volda-Ålesund-Molde.  Hurtigruten vil korte ned reisetiden med omlag 2-3 timer mellom Bergen-Ålesund. 

Å sette det eine samferdselprosjektet oppi mot det andre og har ingen hensikt ettersom det her kommer mye an på øye som ser, og nytteverdien av den.  Da snora blei klipt  foran mange nye   tunneler  på 60-70,og skiltet med oppmoding  å kjøre sentrisk igjennom tunnelene blei fjernet foran tunnelopningen  var det de ferreste som forstilte seg at tunnelene bygd for  40-50 år senere skulle bli en flaskehals. 

Norge har eit stort oljefond plassert i  akjer i utlandet, men å invistere dem i infrastruktur i Norge er inflasjonsdrivende. En reder bruker ikkje mange år på planlegge kjøp av skip kostnadsregnet til flere millirader i motsettning, skal det bygges en veg brukes det mange millioner i konsulenthonorar innen det offentlige. 

 https://www.nrk.no/mr/stad-skipstunnel-1.13591778 

https://www.nrk.no/vestland/dramatisk-for-_midnatsol_-1.60591

Stad skipstunnel er kanskje Norgeshistoriens aller dummeste transport-ide. Sjøen ved Stadt er ingen utfordring for moderne båter. Siste forlis med tapte menneskeliv var i 1984. Så plutselig har man begynt å argumente med at dette skal bli en slags turistattraksjon. Bare å høre på Hurtigruten, som har sagt at det er helt uaktuelt å benytte en slik tunell, bla av sikkerhetsgrunner.

Endret av Pompadeur
Skrevet (endret)
Pompadeur skrev (11 timer siden):

Stad skipstunnel er kanskje Norgeshistoriens aller dummeste transport-ide. Sjøen ved Stadt er ingen utfordring for moderne båter. Siste forlis med tapte menneskeliv var i 1984. Så plutselig har man begynt å argumente med at dette skal bli en slags turistattraksjon. Bare å høre på Hurtigruten, som har sagt at det er helt uaktuelt å benytte en slik tunell, bla av sikkerhetsgrunner.

Hvilke bakrunnsmatriale lener du deg til når du hevder at Stadt skipstunnel er norgeshistorien dummeste transport ide. ?

Hvor mange ganger har du  selv  passert Stadthavet når det stormer fra nordvest eller sydvest ?

Hva  forbinder du med  moderne båter, og oppgji dem gjerne  str. i fot .?

Er du kjent med at Stadthavet  er eit hinder for store deler  for m.a  fritidsbåter som ferdes langs kysten ? 

Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel.  Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne  til Stadt skipstunnel.

 

 

  

 

 

Endret av Evnti
Gjest Pompadeur
Skrevet
Evnti skrev (9 minutter siden):

Hvilke bakrunnsmatriale lener du deg til når du hevder at Stadt skipstunnel er norgeshistorien dummeste transport ide. ?

Hvor mange ganger har du  selv  passert Stadthavet når det stormer fra nordvest eller sydvest ?

Hva  forbinder du med  moderne båter, og oppgji dem gjerne  str. i fot .?

Er du kjent med at Stadthavet  er eit hinder for store deler  for m.a  fritidsbåter som ferdes langs kysten ? 

Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel.  Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne  til Stadt skipstunnel.

 

 

  

 

 

Som sagt skjedde siste fatale skipsforlis ved Stadt i 1984. Hurtigruteskipene har ved flere anledninger varslet at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen, begrunnet med pris, manglende turistappell, og risiko for brann.

Skipstunnellen er et gammelt konsept fra 1990-tallet, det var da dette konseptet ble designet. Teknologien og behovet har løpt fra dette konseptet. Skipstunnellen kommer aldri til på bli bygget. Garantert.

Skrevet
Evnti skrev (37 minutter siden):

Hurtigruten har slett ikkje sagt det er uaktuelt å nytte Stadt skipstunnel.  Rederen av Havila Kystruten er bl.a. en av pådriverne  til Stadt skipstunnel.

Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner?

Skrevet (endret)
-jk- skrev (5 timer siden):

Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner?

 

Pompadeur skrev (5 timer siden):

Som sagt skjedde siste fatale skipsforlis ved Stadt i 1984. Hurtigruteskipene har ved flere anledninger varslet at de ikke kommer til å bruke skipstunnelen, begrunnet med pris, manglende turistappell, og risiko for brann.

Skipstunnellen er et gammelt konsept fra 1990-tallet, det var da dette konseptet ble designet. Teknologien og behovet har løpt fra dette konseptet. Skipstunnellen kommer aldri til på bli bygget. Garantert.

Nå er Stadt skipstunnel heldigvis komt inn i  nasjonal transportplan, og byggestart forventet 2024 uavhengi av   holdingen til hurtigruten group..  Nå  ferdes mange båter langs norskekysten utenom Hurtigruten Graoup  som vil ha stor nytteverdi, og besparelse av Stadt skipstunnel, og den vil garantert bli bygd.

Ein forventer ikkje at noen landkrabber som ikkje har kjent duften av hav, og  saltvann har   noen realistisk holdninger til Stadt skipstunnel     

Endret av Evnti
Skrevet (endret)
-jk- skrev (5 timer siden):

Havila Kystruten har da ingenting med Hurtigruten å gjøre så vidt jeg skjønner?

Havila kystruten har ikkje noe med Hurtigruten Group å gjøre , men Havila kystruten er også  einddel  av stamrutenettet langs kysten i frakt av  passasjerer.  

Nå er det ikkje omsynet til  skipa, men omsynet til passasjerene Havila kystruten er pådrivere til bygging av Stadt skipstunnel. 

Endret av Evnti
Gjest Abendstern
Skrevet

Landet er styrt av idioter.

Strømpriskrise

Inflasjon

Sløsing av offentlige midler

Manglende forsvarsevne

+++

Skrevet (endret)
newman01 skrev (18 timer siden):

Det kan tenkes det føles urettferdig, det ser jeg. Men om sentrale deler av trafikken lammens og 40'000 mennesker ikke kommer seg på jobb vekker det litt mer medieoppmerksomhet enn om 300 på en øy har utfordringer med uvær 

Nå bor det også folk  langs vår langstrakte kystlinje   som  også opplever  fortvilelse, og fustrasjon når  ferje-og båttrafiikken blir instillt, og   lammes, grunnet veromslag , og   veier som  må stenges på  gunn av rasfarer.  I store deler av Nord Norge har  1 m snø det meste av året, og mye ver,  Kanskje burde mange av desse omlag 40 000  vurdere å flytte til Nord Norge eller distriktsnorge dersom de er så missfornøyde.    

Endret av Evnti
Skrevet
37 minutter siden, Evnti said:

Nå bor det også folk  langs vår langstrakte kystlinje   som  også opplever  fortvilelse, og fustrasjon når  ferje-og båttrafiikken blir instillt, og   lammes, grunnet veromslag , og   veier som  må stenges på  gunn av rasfarer.  I store deler av Nord Norge har  1 m snø det meste av året, og mye ver,  Kanskje burde mange av desse omlag 40 000  vurdere å flytte til Nord Norge eller distriktsnorge dersom de er så missfornøyde.    

Jeg sa da ingenting om at livet til folk i distriktene er ubetydelige. Jeg kommenterte bare at det ikke nødvendigvis har så stor slagkraft mediemessig når en ferge er innstilt. 

Når det gjelder Stadt-tunellen veit jeg meget lite om selve tunellen, forholdene der, hvor mange som bor der og hvor nødvendig det er at folk skal kunne kjøre småbåter der i all slags vær til enhver årstid. Kjører man småbåt til jobben? 

Når det gjelder vær er det ingen i Norge som veit værmeldingen for Stadt, for det er alltid "nord for Start" eller "sør for Stadt". 

Skrevet (endret)

Nå er det ikkje utan grunn Stadt er det  mest  omtalt stednavnet i vermeldingene, og farligste havstrekningen langs kysten. ?.  Det har samanheng med de typografiske vind -og  havstrømningene på Stadthavet   

https://ksu.no/artikler/ksu-no/107081-bat-falt-av-dekket-fra-drivende-lasteskip-20210406

Hadde Stadt skipstunnel  forlengst vert ein realitet kunne  skipet  E.Henrik m/ last som nær hadde forlist  med fordel kunne  valgt  indre skipslei, og Stadt skipstunnel til fordel for ytre lei i  åpnet hav, og  ruskever. Stadt skipstunnel bygges ikkje for folkene som bor ved,og rundt Stadtlandet, men for kystrutetrafikken langs Norskekysten. Hvor mange skip som passerer Stadthavet dagleg er det  nok ikkje loggført . At  tunnelen  vil revlusjonere en samferdselåre mellom nordvestlandet, og vestlandet  er det ingen tvil om. 

 Hurtigbåtruter / ferjeruter, og til dels private småbåter er  vanleg  fremkomstmiddel  til /fra jobben for store deler av folk som bor langs kysten,og prisgjitt veret. . Folk  langs kysten som er avhengi av ferje, og båtrruter til / fra jobbmarkedet, og øvrige tjenester er utvilsamt de mest tålmodige menneskene i landet. Hvor mange dager, og timer de fleste tilbringer ombord i ferge, og i en  fergekø har de ferreste oversikt over.  

 

 

Endret av Evnti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...