Gå til innhold

Voksne som snakker og skriver stygt om enebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om hun som vurderer barn nr 2, tråden har delvis blitt overtatt av folk som snakker ned enebarn. Dette har jeg sett i flere tråder, og da jeg nevnte på jobb at det kan hende at barnet mitt blir enebarn var det ikke måte på hva voksne folk fikk seg til å si om alle disse forferdelige enebarna. (Det er ikke selvvalgt en gang, jeg ønsket meg flere barn.)

Har snakket med flere enebarn om hvordan det er å være enebarn, og de fleste sier at det er veldig greit, men en av ulempene som nevnes er at voksne snakker stygt om dem. 

Seriøst, hva er greia, hva får voksne folk til å snakke ned en gruppe barn på denne måten? Barna kan jo ikke noe for det, og det er ikke alltid foreldrene kan noe for det heller.

Anonymkode: 1ba3c...75d

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke greia. Jeg er enebarn selv og valgt å også få et enebarn nå som voksen, fordi jeg trivdes så godt i oppveksten og har aldri følt et savn. 

Jeg liker absolutt ikke være midtpunkt på noen som helst måte, og foreldrene mine behandlet meg heller ikke som om jeg var sentrum av universet. Ja, jeg hadde mer enn nok av materielle ting, men det er ikke noe jeg forventer eller krever. Jeg synes jeg var flinkere til å dele ting enn mange av vennene mine med søsken, som var vant til å måtte sloss for å leke med favorittlekene sine hjemme. 

Det er trist å se så mange fordommer mot enebarn og flere som skriver de synes det er trist. Det var aldri trist for meg, og jeg håper ikke det blir noe trist for datteren min heller. 

Anonymkode: 026a9...93b

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snodig greie. Er da vel både fordeler og ulemper med å være enebarn.

Synes forøvrig det er ekstra stygt å komme med slike kommentarer til noen som ønsker flere enn 1 barn men ikke får det til. Gni det inn, liksom. 

Anonymkode: ec5db...65a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De er nok bare ikke så kloke folk, kanskje mange av dem er det som folk kaller sauer? Eller bare litt kort i tankegangen, virker som det kan være ganske mange av dem...

Og det er jo ofte ikke de med mest visdom som sitter og svarer på slike tråder på KG, husk det. 

Anonymkode: 73788...69e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var enebarn og har fått to barn fordi jeg delvis hatet å være enebarn, ble ofte veldig ensomt, spesielt på tur.  Jeg kritiserer ikke enebarn- jeg forteller bare hvordan jeg hadde det og jeg unner ingen det manglende sosiale livet. Hjemme alene i timesvis hver dag etter skolen f.eks.

Anonymkode: 0f0b1...b46

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

De er nok bare ikke så kloke folk, kanskje mange av dem er det som folk kaller sauer? Eller bare litt kort i tankegangen, virker som det kan være ganske mange av dem...

Og det er jo ofte ikke de med mest visdom som sitter og svarer på slike tråder på KG, husk det. 

Det jeg synes var spesielt skremmende, var kg-brukeren som hadde jobbet i barnehage i 10 år og mente at hun så tydelig forskjell på enebarn og ikke-enebarn. Utrolig kjipt om de som skal ta vare på deg 6-8 timer hver dag går rundt og tenker ille om deg fordi foreldrene dine ikke har "nok" barn.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker tillater seg en oppførsel som er direkte ufin og påberoper seg "#krenka" med en gang dette påpekes, disse som snakker ned andre uansett setting ligger i toppsjiktet over slike folk - det er bare en ting å gjøre; ignorere dem og trollingen de slenger utav seg, samt trøste seg med at de vet ikke bedre stakkars.. 

Anonymkode: 13031...52a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg var enebarn og har fått to barn fordi jeg delvis hatet å være enebarn, ble ofte veldig ensomt, spesielt på tur.  Jeg kritiserer ikke enebarn- jeg forteller bare hvordan jeg hadde det og jeg unner ingen det manglende sosiale livet. Hjemme alene i timesvis hver dag etter skolen f.eks.

Jeg har en bror som er 4 år yngre og en søster som er 12 år yngre. Jeg lekte aldri med lillebror, han var for dum og ville bare leke med teite ting. Jeg unner ingen livet som tenåring med kolikkbaby i hus og hormonelle foreldre i babybobla som ikke har overskudd til å bruke tid med de store barna sine annet enn å be dem avlaste med babyen. Jeg kritiserer ikke det å ha flere barn, jeg vil jo ha flere, jeg bare forteller hvordan jeg hadde det.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg synes var spesielt skremmende, var kg-brukeren som hadde jobbet i barnehage i 10 år og mente at hun så tydelig forskjell på enebarn og ikke-enebarn. Utrolig kjipt om de som skal ta vare på deg 6-8 timer hver dag går rundt og tenker ille om deg fordi foreldrene dine ikke har "nok" barn.

Ja, det er jo skremmende mange idioter i alle slags yrker, så, ja...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Javel, og hva mener du da at folk som ikke kan få flere enn 1 barn skal gjøre? Bare gå og hente seg et tilfeldig barn et sted slik at ungen deres skal slippe å være ensom?

Anonymkode: 8244e...163

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er enebarn og har alltid likt det, så har valgt å få ett selv også. Jeg var jo ofte med venner etter skolen feks. Aldri følt at jeg manglet noe sosialt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det.  Jeg er alenemor med ett barn, og barnet mitt var ikke eldre enn to år før jeg fikk slengt i ansiktet av min tante at «ja sånn blir de når de blir enebarn!» når barnet mitt ikke ville sitte på barnestol men «storjente-stol» og nekta å sette seg ved matbordet.

Hun er ikke den skarpeste kniven i skuffa, og dømmer alt med meg og mitt (hun var ufyselig mot meg fra jeg var barn) fordi hennes unger og barnebarn alltid skal være bedre som om det var en konkurranse. Så slikt kan jeg trygt si kommer fra de mindre begavede.

Ikke fått noen kommentarer eller lignende fra andre, og barnet er i dag både veloppdragen, skoleflink og sosial med stor omgangskrets. 

Å dømme noen for at de får bare ett barn og å dømme enebarn, det er hinsides fornuft.

Anonymkode: afbf8...d96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min beste venninne er enebarn, og jeg vet at hun er mektig lei av enebarn-kommentarene som har kommet både privat og fra kollegaer. Enebarn er like ulike som folk med søsken, men det er liksom lov å komme med kommentarer til enebarna. Starter gjerne med; " Jeg vet at du er enebarn, men osv" Utrolig frekt og lite gjennomtenkt. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på enebarn og andre. 

Anonymkode: df1eb...349

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inspirert av tråden om hun som vurderer barn nr 2, tråden har delvis blitt overtatt av folk som snakker ned enebarn. Dette har jeg sett i flere tråder, og da jeg nevnte på jobb at det kan hende at barnet mitt blir enebarn var det ikke måte på hva voksne folk fikk seg til å si om alle disse forferdelige enebarna. (Det er ikke selvvalgt en gang, jeg ønsket meg flere barn.)

Har snakket med flere enebarn om hvordan det er å være enebarn, og de fleste sier at det er veldig greit, men en av ulempene som nevnes er at voksne snakker stygt om dem. 

Seriøst, hva er greia, hva får voksne folk til å snakke ned en gruppe barn på denne måten? Barna kan jo ikke noe for det, og det er ikke alltid foreldrene kan noe for det heller.

Greia er vel at de fleste har opplevd det enebarnet i oppveksten som generelt var lite hyggelig,  svært ømtålig, med løveforeldre som gikk hardt på oss, fo ting enebarnet påsto vihadde gjort, som ofte ikke var sant,  samt svært bortgjemt. Vi brydde oss lite om alt barnet fikk kontra oss. Men kravene barnet hadde til å skulle ha først, mest og best av oss andre. Hvis ikke var vi svært slemme. Og de hadde veldig dømmende foreldre. Vi hadde to enebarn i gata vår, og alt dette var likt for begge. Den ene vet jeg lite om i dag, den andre ble det folkelig av og klarer seg godt sosialt og på jobb i dag.

Så hat kke fordommer mot enebarn. Mer fordommer mot oppdragelsen enkelte får.

Anonymkode: 35b1c...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det fordi jeg er enebarn selv. Jeg har alltid savnet søsken, spesielt som voksen. Det handler ikke om å snakke ned enebarn, men om å dele mon erfaring. 

Anonymkode: 92a19...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Greia er vel at de fleste har opplevd det enebarnet i oppveksten som generelt var lite hyggelig,  svært ømtålig, med løveforeldre som gikk hardt på oss, fo ting enebarnet påsto vihadde gjort, som ofte ikke var sant,  samt svært bortgjemt. Vi brydde oss lite om alt barnet fikk kontra oss. Men kravene barnet hadde til å skulle ha først, mest og best av oss andre. Hvis ikke var vi svært slemme. Og de hadde veldig dømmende foreldre. Vi hadde to enebarn i gata vår, og alt dette var likt for begge. Den ene vet jeg lite om i dag, den andre ble det folkelig av og klarer seg godt sosialt og på jobb i dag.

Så hat kke fordommer mot enebarn. Mer fordommer mot oppdragelsen enkelte får.

Anonymkode: 35b1c...740

Men, har du aldri opplevd noen med søsken som har hatt kjip oppførsel? Var det bare disse to i oppveksten din, alle andre var engler?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke fordra naratovet om at enebarn er bortskjemte, ikke deler osv. Hilsen ei med to søsken

Anonymkode: 44a2d...d5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men, har du aldri opplevd noen med søsken som har hatt kjip oppførsel? Var det bare disse to i oppveksten din, alle andre var engler?

Dette lurer jeg også på. De fleste jeg gikk på skole med hadde søsken, men mange av dem oppførte seg jo ufordragelig uansett. De enebarnene man har møtt som ikke er hyggelige, hadde nok vært like selv med søsken. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Mitt barn har søsken teknisk sett, men er oppvokst som enebarn da søsken er mye eldre og fra et annet kull. Jeg har aldri opplevd at voksne eller barn har snakket negativt om det, Ikke har det vært negativt for barnets utvikling heller, hen er veldig sosial, empatisk og målrettet både på skolen og med idrett. Jeg har aldri fått annet enn positive tilbakemeldinger. Jeg tviler sterkt på at det det er hvorvidt man er søsken eller enebarn som spiller inn på hva slags menneske man ender opp med å bli. Det har vel mer med oppdragelsen ellers å gjøre tror jeg. 

Men det er definitivt noe i veien med oppdragelsen til voksne folk hvis barn blir kritisert ene og alene fordi de er enebarn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke hvorfor folk er så negative til enebarn. Bare heft med mine søsken, skulle ønske jeg var enebarn.  Har kun fått et barn selv og allerede 12 timer etter min traumatiske fødsel fikk jeg spørsmål om når neste kommer🤬 Hele veien har vi fått høre: Hun må jo få søsken, hvorfor skal dere ikke få flere barn osv… 

Anonymkode: 9cddc...90c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...