Gå til innhold

Sykemelding enkeltmannsforetak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg driver for meg selv og ble syk 20 desember. Ringte inn til legen 27 desember for å ha kontaktet lege så det ble registrert. Ringte inn idag igjen å fikk sykemelding fra 27.12-13.01. 

Vi som driver eget firma har ikke rett til sykepenger de første 17 dagene, legen kunne ikke tilbakedatere sykemeldingen til 20 desember (da jeg ble syk). Jeg Ringte inn først etter en uke fordi jeg trodde det ville gå over av seg selv. Sånn jeg forstår det, er denne sykemeldingen jeg har fått nå, 0 verdt fordi jeg ikke har krav på sykepenger de første 17 dagene, å sykemeldingen gjelder fra den datoen jeg tok kontakt (27.12). Har jeg forstått det riktig? 

Anonymkode: d93c4...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Men hvis du skulle bli syk lenger, så har den jo en verdi i å dokumentere de første 16 dagene som er arbeidsgiverperiode slik at du får fra nav fra dag 17

Anonymkode: 0ed20...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja. Men hvis du skulle bli syk lenger, så har den jo en verdi i å dokumentere de første 16 dagene som er arbeidsgiverperiode slik at du får fra nav fra dag 17

Syns det er rart at de ikke kan sette den fra 20.12? Da burde de jo gjort det den dagen jeg ringte inn (27.12). Grunnen til at jeg ventet en uke er for å go det litt tid å se om det gikk over. Man ringer jo ikke legen samme dag man blir syk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun om du tok kontakt med lege 20 kan de sette den datoen som første fraværsdag - det er likt for alle ans/enk/as osv og alle ansatte.. Du burde kjenne reglene bedre som enk.. 

Anonymkode: 3a6cd...718

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan jo umulig vite sikkert at du ble syk 20. og har derfor ikke lov til å gi sykemelding før du faktisk kontaktet lege om sykdommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns det er rart at de ikke kan sette den fra 20.12? Da burde de jo gjort det den dagen jeg ringte inn (27.12). Grunnen til at jeg ventet en uke er for å go det litt tid å se om det gikk over. Man ringer jo ikke legen samme dag man blir syk👍

For det første så er det ikke lov å tilbakedatere sykmelding. Og for det andre; mener du at du burde blitt spesialbehandlet fordi du har (valgt å ha) enk og dårligere rettigheter enn en vanlig arbeidstager mht sykmeldinger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første så er det ikke lov å tilbakedatere sykmelding. Og for det andre; mener du at du burde blitt spesialbehandlet fordi du har (valgt å ha) enk og dårligere rettigheter enn en vanlig arbeidstager mht sykmeldinger osv?

Ikke ts her

Men er du virkelig sikker på at det ikke er lov å tilbakedatere sykemelding? 

Jeg er nemlig sykemeldt nå grunnet et akutt beinbrudd/operasjon osv, den første sykemeldingen ble tilbakedatert til datoen jeg først var i kontakt med helsetjeneste(ulykkesdagen). Det står til og med tilbakedatert inne på nav/sykemelding. 

Anonymkode: 539c5...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke ts her

Jeg er nemlig sykemeldt nå grunnet et akutt beinbrudd/operasjon osv, den første sykemeldingen ble tilbakedatert til datoen jeg først var i kontakt med helsetjeneste(ulykkesdagen). Det står til og med tilbakedatert inne på nav/sykemelding. 

Legen min tilbakedaterer også, men da må jeg jo ha vært i kontakt med legekontoret fra den aktuelle dagen. Det er stor forskjell i forhold til ts som ikke ringte legen før etter 7 dager. Legen kan ikke vite om vedkommende da faktisk var syk

Anonymkode: 4a4d7...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ts her

Legen min tilbakedaterer også, men da må jeg jo ha vært i kontakt med legekontoret fra den aktuelle dagen. Det er stor forskjell i forhold til ts som ikke ringte legen før etter 7 dager. Legen kan ikke vite om vedkommende da faktisk var syk

Anonymkode: 4a4d7...5d9

Støtter 5d9. Stikkordet er fra den dagen du var i kontakt med helsevesenet. Da åpner regelverket for at man kan tilbakedatere.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/tilbakedatere-sykmelding

Screenshot_20230106_160323_Chrome.jpg

Anonymkode: ccbc5...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...