AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Får du de livsoppholdsatsene som står? får man lov å motta bursdagsgave?(penger på konto) får man lov å selge ting på Finn? Feks om man skal bruke det til mat eller for å kjøpe nye klær til barna? Eller tar de dette? har du råd til å ha bil? hva er husleien din på? Anonymkode: df160...897
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Ja Ja Ja Ja Nei Nei 11700 Anonymkode: 7dbd9...765 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja Ja Ja Ja Nei Nei 11700 Anonymkode: 7dbd9...765 Dette. Anonymkode: 71018...81c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja Ja Ja Ja Nei Nei 11700 Anonymkode: 7dbd9...765 Takk for svar. Etter mine beregninger med husleie på 10.000 så skal jeg kunne klare å ha bil. Kan jeg spørre hvorfor du ikke har råd? Bruker du mye på mat/annet i mnd? Anonymkode: df160...897
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Etter mine beregninger med husleie på 10.000 så skal jeg kunne klare å ha bil. Kan jeg spørre hvorfor du ikke har råd? Bruker du mye på mat/annet i mnd? Anonymkode: df160...897 At jeg ikke har råd til det handler vel kanskje en del om at jeg ikke prioriterer det. Jeg klarer meg fint med kollektivtrafikk, og vil heller bruke pengene jeg har til rådighet på andre ting som feks å gå ut å spise med venner en gang i blant, eller en streamingtjeneste feks. Anonymkode: 7dbd9...765 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): At jeg ikke har råd til det handler vel kanskje en del om at jeg ikke prioriterer det. Jeg klarer meg fint med kollektivtrafikk, og vil heller bruke pengene jeg har til rådighet på andre ting som feks å gå ut å spise med venner en gang i blant, eller en streamingtjeneste feks. Anonymkode: 7dbd9...765 Ja, skjønner det godt. skulle ønske jeg og klarte meg med kollektiv men dessverre ikke. Får gjøre det beste ut av det Anonymkode: df160...897
TBergh Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Hei Anonymkode: df160...897 Svarer på dine spørsmål i den rekkefølgen du stiller dem. Livsoppholdssatsene til gol er normerte beløp. Dette betyr at beløpene er retningsgivende, hvilket igjen betyr at du kan få et mindre beløp, men også et større beløp. Basert på dette spørsmålet oppfatter jeg at du har fått en gjeldsordning (ordning) som er feil. I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Dette betyr at namsmannen skal og må legge til grunn, dine faktiske og reelle inntekter og utgifter. I forskriften som det er gjengitt deler av, nedenfor, vil du finne hvilket utgifter du har krav på og hvilke du ikke har krav på vedrørende gols livsoppholdssatser. Forskriftens fulle navn er: Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., og Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning I Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 heter det under punkt «6.1 Hvilke utgifter inngår i satsene? Arbeidsgruppen foreslår at alle utgifter, unntatt boligutgifter, skal inngå i satsene. Dette er i samsvar med dagens system for gjeldsordningssatser og bidragsevnesatser. Departementet har derfor kommet til at satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet og oppvarming, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse. I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig. Satsene inkluderer alminnelige utgifter til kollektivtransport. Dersom bil skal beholdes og er nødvendig, er dette en faktor som namsmennene må ta hensyn til i den individuelle vurderingen av hvor mye skyldneren kan beholde. Det samme gjelder for eksempel utgifter til kollektivtransport ved lengre reiseavstand til arbeidet. Særlige utgifter grunnet sykdom eller uførhet vil være forhold som eventuelt må tas hensyn til ved den konkrete skjønnsutøvelsen.» I forbindelse med de kraftige og uforutsette økningene i strøm,- og matutgifter osv. har stortinget laget rundskriv vedrørende dette. Rundskrivet finner du ved å klikke på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/ Gjeldsordningsloven (Gol/gol) fastsetter at hvis du mottar gaver, gevinster osv. av vesentlig betydning skal en god del av dette beløpet tilfalle kreditorene. Dette er et forhandlingsspørsmål. Men når det kommer til bursdags- og julegaver så vil dette bli avgjort av størrelsen på beløpet. Størrelsen av beløpet blir ofte sett opp mot størrelsen av skyldners samlede gjeld, eller hvor mye den enkelte kreditor vil kunne få, når man ser på dividenden. Hvis du har 20 kreditorer og hver får i gjennomsnitt ca. kr 50, da ville jeg anta at du kan beholde beløpet i sin helhet. Du spør videre om man kan selge ting på Finn.no for å kjøpe mat eller klær, til barna, styrker dette min antagelse om at din ordning er feil. I visse situasjoner har du krav på å beholde bil. Bl.a. hvis arbeidsveien er ekstra lang, eller hvis arbeidet ditt krever det, eller hvis bruk av offentlig kommunikasjonsmiddel forlenger reisetiden mellom hjem/arbeid/hjem, i vesentlig grad. Et sted fra 1 – en time og oppover. Hvis du innfrir et av de foranstående punktene skal du få tildelt ekstra penger til bilhold og forbruk Når det kommer til husleie, vil dette i mange situasjoner ikke kunne velges fritt. Ofte krever leieavtaler et depositum, og skyldnere under gjeldsordning er ikke kredittverdige, så da må ofte skyldnere «ta til takke» med leieforhold hvor utleier ikke krever depositum, hvilket ofte medfører at utleier da setter husleien høyere enn hvis depositum avkreves. Jeg anbefaler at du laster ned de dokumentene jeg har nevnt nedenfor, da dette er lovforarbeidene til gol, og gir deg innsikt i hvordan lovgiverne har tenkt og argumentert for å komme frem til den lovteksten som pr d.d. foreligger Nedlastninger fra nette Last ned loven (gol.) Denne finner du på Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99 Ot. prp.. 81 (1991-92) Den første Ot. prp.. altså den opprinnelige. Her finner du om barn, som ikke er tatt med i de andre Ot. prp.’ ene. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1991-92&paid=4&wid=d&psid=DIVL682 Ot.prp. nr. 99 (2001-2002) Om lov om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven) Klikk på lenken under https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/?p=25215 og Ot. prp... nr 155 (2012–2013) Dette er lovforarbeidene til gol. Her vil du finne ut hva lovgiverne har ment, tenkt og hvilke argumenter som ligger til grunn for hvorfor loven er utformet, skrevet slik den er blitt skrevet. Klikk på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-155-l-20122013/id726471/?ch=1 Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., Her vil du finne opplysninger om hva livsoppholdssatsen skal inneholde og hva du har krav på i tillegg til livsoppholdssatsene. Dette er forskrift og det som kalles en Kongelig resolusjon – Regjeringen. Ved å klikke på lenken under vil det bli åpnet et Adobe Acrobat PDF dokument https://www.regjeringen.no/contentassets/7575ffbee65349df849fbb8507b59cc4/kongelig_resolusjon_livsoppholdssatser_130614.pdf Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 TBergh skrev (1 time siden): Hei Anonymkode: df160...897 Svarer på dine spørsmål i den rekkefølgen du stiller dem. Livsoppholdssatsene til gol er normerte beløp. Dette betyr at beløpene er retningsgivende, hvilket igjen betyr at du kan få et mindre beløp, men også et større beløp. Basert på dette spørsmålet oppfatter jeg at du har fått en gjeldsordning (ordning) som er feil. I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Dette betyr at namsmannen skal og må legge til grunn, dine faktiske og reelle inntekter og utgifter. I forskriften som det er gjengitt deler av, nedenfor, vil du finne hvilket utgifter du har krav på og hvilke du ikke har krav på vedrørende gols livsoppholdssatser. Forskriftens fulle navn er: Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., og Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning I Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 heter det under punkt «6.1 Hvilke utgifter inngår i satsene? Arbeidsgruppen foreslår at alle utgifter, unntatt boligutgifter, skal inngå i satsene. Dette er i samsvar med dagens system for gjeldsordningssatser og bidragsevnesatser. Departementet har derfor kommet til at satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet og oppvarming, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse. I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig. Satsene inkluderer alminnelige utgifter til kollektivtransport. Dersom bil skal beholdes og er nødvendig, er dette en faktor som namsmennene må ta hensyn til i den individuelle vurderingen av hvor mye skyldneren kan beholde. Det samme gjelder for eksempel utgifter til kollektivtransport ved lengre reiseavstand til arbeidet. Særlige utgifter grunnet sykdom eller uførhet vil være forhold som eventuelt må tas hensyn til ved den konkrete skjønnsutøvelsen.» I forbindelse med de kraftige og uforutsette økningene i strøm,- og matutgifter osv. har stortinget laget rundskriv vedrørende dette. Rundskrivet finner du ved å klikke på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/ Gjeldsordningsloven (Gol/gol) fastsetter at hvis du mottar gaver, gevinster osv. av vesentlig betydning skal en god del av dette beløpet tilfalle kreditorene. Dette er et forhandlingsspørsmål. Men når det kommer til bursdags- og julegaver så vil dette bli avgjort av størrelsen på beløpet. Størrelsen av beløpet blir ofte sett opp mot størrelsen av skyldners samlede gjeld, eller hvor mye den enkelte kreditor vil kunne få, når man ser på dividenden. Hvis du har 20 kreditorer og hver får i gjennomsnitt ca. kr 50, da ville jeg anta at du kan beholde beløpet i sin helhet. Du spør videre om man kan selge ting på Finn.no for å kjøpe mat eller klær, til barna, styrker dette min antagelse om at din ordning er feil. I visse situasjoner har du krav på å beholde bil. Bl.a. hvis arbeidsveien er ekstra lang, eller hvis arbeidet ditt krever det, eller hvis bruk av offentlig kommunikasjonsmiddel forlenger reisetiden mellom hjem/arbeid/hjem, i vesentlig grad. Et sted fra 1 – en time og oppover. Hvis du innfrir et av de foranstående punktene skal du få tildelt ekstra penger til bilhold og forbruk Når det kommer til husleie, vil dette i mange situasjoner ikke kunne velges fritt. Ofte krever leieavtaler et depositum, og skyldnere under gjeldsordning er ikke kredittverdige, så da må ofte skyldnere «ta til takke» med leieforhold hvor utleier ikke krever depositum, hvilket ofte medfører at utleier da setter husleien høyere enn hvis depositum avkreves. Jeg anbefaler at du laster ned de dokumentene jeg har nevnt nedenfor, da dette er lovforarbeidene til gol, og gir deg innsikt i hvordan lovgiverne har tenkt og argumentert for å komme frem til den lovteksten som pr d.d. foreligger Nedlastninger fra nette Last ned loven (gol.) Denne finner du på Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99 Ot. prp.. 81 (1991-92) Den første Ot. prp.. altså den opprinnelige. Her finner du om barn, som ikke er tatt med i de andre Ot. prp.’ ene. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1991-92&paid=4&wid=d&psid=DIVL682 Ot.prp. nr. 99 (2001-2002) Om lov om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven) Klikk på lenken under https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/?p=25215 og Ot. prp... nr 155 (2012–2013) Dette er lovforarbeidene til gol. Her vil du finne ut hva lovgiverne har ment, tenkt og hvilke argumenter som ligger til grunn for hvorfor loven er utformet, skrevet slik den er blitt skrevet. Klikk på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-155-l-20122013/id726471/?ch=1 Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., Her vil du finne opplysninger om hva livsoppholdssatsen skal inneholde og hva du har krav på i tillegg til livsoppholdssatsene. Dette er forskrift og det som kalles en Kongelig resolusjon – Regjeringen. Ved å klikke på lenken under vil det bli åpnet et Adobe Acrobat PDF dokument https://www.regjeringen.no/contentassets/7575ffbee65349df849fbb8507b59cc4/kongelig_resolusjon_livsoppholdssatser_130614.pdf Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Du skriver ; " Basert på dette spørsmålet oppfatter jeg at du har fått en gjeldsordning (ordning) som er feil." hvordan kom du til den konklusjonen ut fra innlegget til TS? Personen har jo etter all sannsynlighet ikke fått noen gjeldsordning enda, og er sannsynlig helt i startgropa i prosessen med å få det. Ut fra innlegget. Anonymkode: 3a659...494 2
TBergh Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Hei Anonymkode: 3a659...494 Først og fremst hvordan hjelper din kommentar TS? På samme grunnlag som deg, sannsynlighet. Når man baserer noe på noe, så bygger det bla. på en sannsynlighet. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 TBergh skrev (2 timer siden): Hei Anonymkode: 3a659...494 Først og fremst hvordan hjelper din kommentar TS? På samme grunnlag som deg, sannsynlighet. Når man baserer noe på noe, så bygger det bla. på en sannsynlighet. Med vennlig hilsen TBergh Jeg har ikke sagt eller prøvd å hjelpe ts, jeg undret hvorfor du bastant hadde trukket en konklusjon basert på hva ts skrev. Da ts ikke hadde skrevet noe som tydet i retting av din konklusjon. Spørsmålet var altså til deg. For du gir stadig veldig merkelig råd her inne som direkte kan være ødeleggende for folk, derfor undret jeg hvordan du kom til denne konklusjon? Min slutning og sannsynlighet er basert på det ts skriver. Anonymkode: 3a659...494 1
TBergh Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Hei igjen Anonymkode: 3a659...494 Er ikke hensikten å hjelpe TS, ved å svare på de spørsmål TS har?, ikke komme med irrelevante kommentarer. Uansett om TS er under gjeldsordning eller søker om gjeldsforhandlinger, så har jeg besvart TS sine spørsmål. Når du viser til mine merkelige råd, da sikter du til gjeldsrådgivning, eller? Men jeg skjønner hvor du vil hen. Du har kunnet komme med en kommentar. Glad at jeg har kunne glede deg. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har ikke ordningen selv, men har oversikt over økonomien til ett par stykker som har det. Spørsmål 1: Ja, eller ene får litt mer i juni/desember istedenfor samme summen hver måned (beholder ekstra pengene ved ingen og halv skatt). Det blir uansett likt i lengden. Om du kan beholde en gave eller selge ting på Finn kommer egentlig an på summen du får inn, altså skulle du få en 1000 lapp vil det ikke utgjøre noen særlig stort forskjell hos kreditorene. Skulle du få 100 000 feks ville det kunne blitt endel på hver kreditor. Ene jeg kjenner får beholde litt ekstra til bilhold pga det er nødvendig pga diverse ting, en kan beholde litt med penger en kun livsopphold om en feks trenger spesielle medisiner, spesiallagde sko og sikkert endel annet dersom en kan legge frem grunnlag for behov (og det vil utgjøre for stor del av livsoppholdet). Husleien varierer, men den er utenfor livsoppholdet uansett. Innenfor visse grenser mest sannsynlig. Her jeg bor koster en leilighet med 2 soverom rundt 6000-7000 i mnd leie. Om en velger en bolig som koster veldig mye mer vil en nok bli bedt om å finne en rimeligere boplass eller finansiere deler av det selv. Anonymkode: 4695d...f74
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 TBergh skrev (11 timer siden): Hei igjen Anonymkode: 3a659...494 Er ikke hensikten å hjelpe TS, ved å svare på de spørsmål TS har?, ikke komme med irrelevante kommentarer. Uansett om TS er under gjeldsordning eller søker om gjeldsforhandlinger, så har jeg besvart TS sine spørsmål. Når du viser til mine merkelige råd, da sikter du til gjeldsrådgivning, eller? Men jeg skjønner hvor du vil hen. Du har kunnet komme med en kommentar. Glad at jeg har kunne glede deg. Med vennlig hilsen TBergh Vi er desverre mange som stiller spørsmål ved kvaliteten av dine "råd". Og det kan for mange brukere ha mye å si at du sitter å gir feil råd til feil situasjon. Men dette kan vi ta i arbeidstid ha en fortreffelig helg Anonymkode: 3a659...494 2
TBergh Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Hei, igjen Anonymkode: 3a659...494 Du har i ett av dine innlegg sagt: «Jeg har ikke sagt eller prøvd å hjelpe ts,…» hvilket var mitt poeng. Du har ikke bidratt med noe positivt til TS sine spørsmål, du fremsetter kun udokumenterte og grunnløse påstander. For meg fremstår du som enda en som vet og kan noe, og som påpeker at noe er feil, men unnlater å konkretisere eller dokumentere dine påstander. Fremfor å fortsette å fremsette diffuse påstander så får du påpeke konkret hva som er feil ved mine råd i denne saken, slik at TS kan få riktig informasjon. Jeg er opptatt av at de som stiller spørsmål, skal få korrekt og riktig svar. Dine diffuse tåkeuttalelser vil muligens kunne forvirre TS og gjøre vedkommende usikker, og jeg kan ikke se at det gavner TS sin sak på noen måte. Har du noe konkret å komme med, så kom med det. Du begynner å fremstå som en person som «kan det meste og kjenner de fleste» og «Limer og lodder kaldt og kan alt» En ting du tydeligvis har gått glipp av er at jeg er opptatt av at de som ber om hjelp skal få korrekt informasjon. Gir jeg feil informasjon og blir korrigert, vel da er det bra for den som spør, da det er det viktigste. I tillegg har jeg blitt oppdatert/korrigert og jeg har da lært noe. Men, jeg har annet å drive med enn å drive å fôre ditt ego ved å fortsette å involvere meg i din tåketale, da den ikke bidrar til noe positivt og har heller ikke noen relevans eller formål for Ts og TS sine spørsmål. Med vennlig hilsen TBergh Endret 8. januar 2023 av TBergh lagt til et "ikke" i setningen ...da den ikke bidrar til noe ... 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 TBergh skrev (23 timer siden): Hei Anonymkode: df160...897 Svarer på dine spørsmål i den rekkefølgen du stiller dem. Livsoppholdssatsene til gol er normerte beløp. Dette betyr at beløpene er retningsgivende, hvilket igjen betyr at du kan få et mindre beløp, men også et større beløp. Basert på dette spørsmålet oppfatter jeg at du har fått en gjeldsordning (ordning) som er feil. I gols § 4-2.Hva en frivillig gjeldsordning kan gå ut på at «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Dette betyr at namsmannen skal og må legge til grunn, dine faktiske og reelle inntekter og utgifter. I forskriften som det er gjengitt deler av, nedenfor, vil du finne hvilket utgifter du har krav på og hvilke du ikke har krav på vedrørende gols livsoppholdssatser. Forskriftens fulle navn er: Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., og Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning I Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 heter det under punkt «6.1 Hvilke utgifter inngår i satsene? Arbeidsgruppen foreslår at alle utgifter, unntatt boligutgifter, skal inngå i satsene. Dette er i samsvar med dagens system for gjeldsordningssatser og bidragsevnesatser. Departementet har derfor kommet til at satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport, elektrisitet og oppvarming, men ikke boligutgifter. Andre typiske forbruksutgifter vil være utgifter til mat, klær og sko, helse og hygiene, husholdningsartikler, telefon og andre utgifter til for eksempel ferie og fritid. Skyldnerens eventuelle behov for høyere avsetning til elektrisitet, oppvarming eller transportutgifter må da ivaretas gjennom namsmennenes skjønnsutøvelse. I enkelte tilfeller kan det for eksempel være rimelig å se utgifter til elektrisitet og oppvarming i sammenheng med nivået på boligutgiftene, slik at det kan godtas noe høyere avsetning til elektrisitet og oppvarming dersom skyldneren har en rimelig, eldre bolig. Satsene inkluderer alminnelige utgifter til kollektivtransport. Dersom bil skal beholdes og er nødvendig, er dette en faktor som namsmennene må ta hensyn til i den individuelle vurderingen av hvor mye skyldneren kan beholde. Det samme gjelder for eksempel utgifter til kollektivtransport ved lengre reiseavstand til arbeidet. Særlige utgifter grunnet sykdom eller uførhet vil være forhold som eventuelt må tas hensyn til ved den konkrete skjønnsutøvelsen.» I forbindelse med de kraftige og uforutsette økningene i strøm,- og matutgifter osv. har stortinget laget rundskriv vedrørende dette. Rundskrivet finner du ved å klikke på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/ Gjeldsordningsloven (Gol/gol) fastsetter at hvis du mottar gaver, gevinster osv. av vesentlig betydning skal en god del av dette beløpet tilfalle kreditorene. Dette er et forhandlingsspørsmål. Men når det kommer til bursdags- og julegaver så vil dette bli avgjort av størrelsen på beløpet. Størrelsen av beløpet blir ofte sett opp mot størrelsen av skyldners samlede gjeld, eller hvor mye den enkelte kreditor vil kunne få, når man ser på dividenden. Hvis du har 20 kreditorer og hver får i gjennomsnitt ca. kr 50, da ville jeg anta at du kan beholde beløpet i sin helhet. Du spør videre om man kan selge ting på Finn.no for å kjøpe mat eller klær, til barna, styrker dette min antagelse om at din ordning er feil. I visse situasjoner har du krav på å beholde bil. Bl.a. hvis arbeidsveien er ekstra lang, eller hvis arbeidet ditt krever det, eller hvis bruk av offentlig kommunikasjonsmiddel forlenger reisetiden mellom hjem/arbeid/hjem, i vesentlig grad. Et sted fra 1 – en time og oppover. Hvis du innfrir et av de foranstående punktene skal du få tildelt ekstra penger til bilhold og forbruk Når det kommer til husleie, vil dette i mange situasjoner ikke kunne velges fritt. Ofte krever leieavtaler et depositum, og skyldnere under gjeldsordning er ikke kredittverdige, så da må ofte skyldnere «ta til takke» med leieforhold hvor utleier ikke krever depositum, hvilket ofte medfører at utleier da setter husleien høyere enn hvis depositum avkreves. Jeg anbefaler at du laster ned de dokumentene jeg har nevnt nedenfor, da dette er lovforarbeidene til gol, og gir deg innsikt i hvordan lovgiverne har tenkt og argumentert for å komme frem til den lovteksten som pr d.d. foreligger Nedlastninger fra nette Last ned loven (gol.) Denne finner du på Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99 Ot. prp.. 81 (1991-92) Den første Ot. prp.. altså den opprinnelige. Her finner du om barn, som ikke er tatt med i de andre Ot. prp.’ ene. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1991-92&paid=4&wid=d&psid=DIVL682 Ot.prp. nr. 99 (2001-2002) Om lov om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven) Klikk på lenken under https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/?p=25215 og Ot. prp... nr 155 (2012–2013) Dette er lovforarbeidene til gol. Her vil du finne ut hva lovgiverne har ment, tenkt og hvilke argumenter som ligger til grunn for hvorfor loven er utformet, skrevet slik den er blitt skrevet. Klikk på lenken under https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-155-l-20122013/id726471/?ch=1 Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv., Her vil du finne opplysninger om hva livsoppholdssatsen skal inneholde og hva du har krav på i tillegg til livsoppholdssatsene. Dette er forskrift og det som kalles en Kongelig resolusjon – Regjeringen. Ved å klikke på lenken under vil det bli åpnet et Adobe Acrobat PDF dokument https://www.regjeringen.no/contentassets/7575ffbee65349df849fbb8507b59cc4/kongelig_resolusjon_livsoppholdssatser_130614.pdf Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh Takk for svar. jeg er ikke under ordningen enda men har søkt for 2 gang så det vil nok gå i orden denne gang. ang dette med gaver/Finn - si jeg får inn 200/500/feks 2000 totalt til bursdag. Vil dette være sånt jeg da får beholde mtp at det ikke er flere tusen? hvem er det som innfrir at man får beholde bil- namsmann eller kreditor? hva kan man gjøre for at kreditor ikke skal ta pant i bilen? Har et sterkt grunnlag for å beholde bil og har et privat lån på 70.000, men den står ikke registrert på meg. vist jeg reg den på meg så kan kreditor ta pant i den, eller at de krever disse pengene for bilen siden de da ser at det ikke er "lån" på den, selvom jeg har privat lån. hva må jeg gjøre for at de ikke skal gjøre noe? hadde en bil det var tatt pant i, som jeg solgte som var enda dyrere enn dette. For å skaffe billigere bil. Jeg sendte da inn legeerklæring på at jeg behøvde bil pga helsen til namsmann, men fortsatt tok kreditor pant i bilen? blir glad om du kan svare meg på dette, har prøvd å få informasjon av namsmannen men vanskelig å få tak i noe konkret svar. har lest litt igjennom det du sendte, som var til god hjelp, men litt vanskelig lesestoff også. ts Anonymkode: df160...897
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ikke ordningen selv, men har oversikt over økonomien til ett par stykker som har det. Spørsmål 1: Ja, eller ene får litt mer i juni/desember istedenfor samme summen hver måned (beholder ekstra pengene ved ingen og halv skatt). Det blir uansett likt i lengden. Om du kan beholde en gave eller selge ting på Finn kommer egentlig an på summen du får inn, altså skulle du få en 1000 lapp vil det ikke utgjøre noen særlig stort forskjell hos kreditorene. Skulle du få 100 000 feks ville det kunne blitt endel på hver kreditor. Ene jeg kjenner får beholde litt ekstra til bilhold pga det er nødvendig pga diverse ting, en kan beholde litt med penger en kun livsopphold om en feks trenger spesielle medisiner, spesiallagde sko og sikkert endel annet dersom en kan legge frem grunnlag for behov (og det vil utgjøre for stor del av livsoppholdet). Husleien varierer, men den er utenfor livsoppholdet uansett. Innenfor visse grenser mest sannsynlig. Her jeg bor koster en leilighet med 2 soverom rundt 6000-7000 i mnd leie. Om en velger en bolig som koster veldig mye mer vil en nok bli bedt om å finne en rimeligere boplass eller finansiere deler av det selv. Anonymkode: 4695d...f74 Takk for svar. Må man gi beskjed om man får inn en 1000 lapp feks eller 2000 i gave? Skjønner. Jeg betaler 10.000, flyttet fra en leilighet til 13.000 og lengre ut på landet så billigere enn dette får jeg det ikke med 2 sov. Så vil ikke tro de sier noe på det siden det ikke finnes billigere. Anonymkode: df160...897
TBergh Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 Hei TS Nok en gang svarer jeg på dine spørsmål i den rekkefølgen du har stilt dem. Først et spørsmål. Hva var begrunnelsen for å nekte deg ordning ved førstegangssøknad? Har du fått avklart det forholdet som var grunnlaget for å nekte å åpne for gjeldsforhandlinger? Du må være 100% ærlig om dine økonomiske forhold overfor saksbehandleren. Ad burdagspenger. Først og fremst vil jeg anbefale deg følgende: Ikke bruk pengene før du har snakket med saksbehandler. Dette er et spørsmål som avgjøres ved skjønn. Altså det er saksbehandleren som vurderer om du får beholde pengene. Men dette vil også være avhengig av hva du skal bruke pengene til. Min anbefaling er at du sier at du er villig til å fordele pengene på kreditorene. Dette vil vise at du har betalingsvilje. Det er viktig i en gjeldsordningssak. Det skilles mellom betalingsvilje og betalingsevne. Hvis du viser betalingsvilje, vil du mest sannsynlig bli møtt med større velvilje. Mine vurderinger er basert på hva lovforarbeider, og hva lovgiverne har hatt som formål, altså hensikt med loven. Det stemmer ofte ikke overens med praksis. Hvis du har lastet ned noen av de dokumentene jeg har lenket til vil du kunne se hva du kan møte på, ikke hva du vil møte på, hos saksbehandler og kreditorene. Slik jeg sier i et av dokumentene så se på dette som bruk av sikkerhetsbelte i bil. Du bruker ikke belte fordi du vet du vil kollidere, men fordi du kan kollidere. Det samme med mine advarsler. Ad bil Reisevei hjem/arbeid/hjem Bil har du krav på å få beholde hvis du har ekstra lang arbeidsvei, og bruk av offentlig transport forlenger reisetiden eller på annen måte kompliserer reiseveien. Sykdom. Hvis du trenger bil av helsemessige årsaker, dvs. sykdom eller lidelse som er varig, så vil du kunne ha krav på å beholde bil. Får du beholde bilen grunnet sykdom/varig lidelse, så ikke glem å sette av reiseutgifter til/fra lege – apotek – behandler – parkering. Glem heller ikke å sette av penger til utgifter til lege, behandler, medisiner osv. Generelt om bil Ikke glem å sette av penger, ikke bare til daglige driftsutgifter, men også til å møte rep/vedlikehold av bilens slitasjedeler, eksos, alt av bremser, dekk, vindusspylervæske, alle typer olje osv. Få bilen sjekket på verksted, slik at du vet bilens tilstand, og hva du da kan forvente av rep/vedlikehold av slitasjedeler. Du vil finne mer om dette i mitt dokument: Viktige informasjon, tips og råd om rettslig gjeldsordning under overskriften Bilutgifter/kostnader. Under overskriften Månedlige avsettinger vil du finne både argumentasjon for avsettinger til bilvedlikehold og hvordan dette løses økonomisk, også ved avsluttet ordning. Hvis du ikke får disse satt av penger til å møte bilutgiftene, og du må ha bil, da vil mest sannsynlig din ordning ikke være gjennomførbar. Hvis du «får kniven på strupen» av saksbehandler, enten godta det slik saksbehandleren sier, eller ikke få ordning, anbefaler jeg at du gjør følgende. Etter samtale med saksbehandleren skriver du, helst et gammeldags brev, eller e-post, hvor du gjentar dine argumenter og gjengir hva som jeg har skrevet. Da vil du ha dokumentasjon på hva som har skjedd, i ettertid, hvis/når problemene dukker opp. Pant i bil Hvorfor er ikke bilen registrert på deg? Pant er en måte kreditor sikrer sitt pengekrav på. Bilen vil ikke nødvendigvis bli solgt. Den vil ikke bli solgt, når du har legeattest på at du har behov for bil. Du har krav på å beholde en bil til en verdi av 1 G, hvilket i dag er ca. kr 111 000,00 Det er egne bestemmelser i gol vedrørende «andre pantekrav» Ved pant i bilen oppnår kreditor en fordel under en gjeldsordning. Privat lån på bil Du kan tinglyse det private lånet på bilen, med hele lånebeløpet, men dette vi koste penger. Kan du bruke bursdagspenge til tinglysingen? Mine råd/anbefalinger. Selv om mine råd følger lovforarbeider og formålet med gol, så er det ikke sikkert saksbehandleren gjør det. Du må derfor alltid følge saksbehandlerens råd. Men hvis du mener at mine råd stemmer med det du har lest i lovforarbeider, så be saksbehandleren dokumentere sine påstander. Hvor i loven eller lovforarbeidene står det, det saksbehandleren påstår. Vanskelig lesestoff. Ja det er det. Men jeg håper at du finner ut av det ellers kan du fortsette å ta kontakt, så skal jeg gi råd og anbefaling så godt jeg kan, basert på den informasjonen du oppgir. Men husk Følg saksbehandlerens råd og anbefalinger. Og sjekk beregningene til saksbehandleren, og at all info er korrekt. Inntekter, ditt navn, fødsels og personnr, gatenavn, husnr osv. Har sett mye slurvefeil av denne typen. Vis betalingsvilje, men innfor fornuftens ramme. Det viktigste er å sette seg inn i sin egen sak, hvilket du gjør, og da har du kommet langt på vei. Og spør til du forstår, ikke gi deg før du har fått et svar du skjønner. Unngå misforståelser, gjenta hva saksbehandleren har sagt og forklar hvordan du har forstått med det. Alt dette er mye nytt. Alt nytt må læres. Man lærer av å spørre. Så fortsett å spør. Lykke til. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 TBergh skrev (1 time siden): Hei TS Nok en gang svarer jeg på dine spørsmål i den rekkefølgen du har stilt dem. Først et spørsmål. Hva var begrunnelsen for å nekte deg ordning ved førstegangssøknad? Har du fått avklart det forholdet som var grunnlaget for å nekte å åpne for gjeldsforhandlinger? Du må være 100% ærlig om dine økonomiske forhold overfor saksbehandleren. Ad burdagspenger. Først og fremst vil jeg anbefale deg følgende: Ikke bruk pengene før du har snakket med saksbehandler. Dette er et spørsmål som avgjøres ved skjønn. Altså det er saksbehandleren som vurderer om du får beholde pengene. Men dette vil også være avhengig av hva du skal bruke pengene til. Min anbefaling er at du sier at du er villig til å fordele pengene på kreditorene. Dette vil vise at du har betalingsvilje. Det er viktig i en gjeldsordningssak. Det skilles mellom betalingsvilje og betalingsevne. Hvis du viser betalingsvilje, vil du mest sannsynlig bli møtt med større velvilje. Mine vurderinger er basert på hva lovforarbeider, og hva lovgiverne har hatt som formål, altså hensikt med loven. Det stemmer ofte ikke overens med praksis. Hvis du har lastet ned noen av de dokumentene jeg har lenket til vil du kunne se hva du kan møte på, ikke hva du vil møte på, hos saksbehandler og kreditorene. Slik jeg sier i et av dokumentene så se på dette som bruk av sikkerhetsbelte i bil. Du bruker ikke belte fordi du vet du vil kollidere, men fordi du kan kollidere. Det samme med mine advarsler. Ad bil Reisevei hjem/arbeid/hjem Bil har du krav på å få beholde hvis du har ekstra lang arbeidsvei, og bruk av offentlig transport forlenger reisetiden eller på annen måte kompliserer reiseveien. Sykdom. Hvis du trenger bil av helsemessige årsaker, dvs. sykdom eller lidelse som er varig, så vil du kunne ha krav på å beholde bil. Får du beholde bilen grunnet sykdom/varig lidelse, så ikke glem å sette av reiseutgifter til/fra lege – apotek – behandler – parkering. Glem heller ikke å sette av penger til utgifter til lege, behandler, medisiner osv. Generelt om bil Ikke glem å sette av penger, ikke bare til daglige driftsutgifter, men også til å møte rep/vedlikehold av bilens slitasjedeler, eksos, alt av bremser, dekk, vindusspylervæske, alle typer olje osv. Få bilen sjekket på verksted, slik at du vet bilens tilstand, og hva du da kan forvente av rep/vedlikehold av slitasjedeler. Du vil finne mer om dette i mitt dokument: Viktige informasjon, tips og råd om rettslig gjeldsordning under overskriften Bilutgifter/kostnader. Under overskriften Månedlige avsettinger vil du finne både argumentasjon for avsettinger til bilvedlikehold og hvordan dette løses økonomisk, også ved avsluttet ordning. Hvis du ikke får disse satt av penger til å møte bilutgiftene, og du må ha bil, da vil mest sannsynlig din ordning ikke være gjennomførbar. Hvis du «får kniven på strupen» av saksbehandler, enten godta det slik saksbehandleren sier, eller ikke få ordning, anbefaler jeg at du gjør følgende. Etter samtale med saksbehandleren skriver du, helst et gammeldags brev, eller e-post, hvor du gjentar dine argumenter og gjengir hva som jeg har skrevet. Da vil du ha dokumentasjon på hva som har skjedd, i ettertid, hvis/når problemene dukker opp. Pant i bil Hvorfor er ikke bilen registrert på deg? Pant er en måte kreditor sikrer sitt pengekrav på. Bilen vil ikke nødvendigvis bli solgt. Den vil ikke bli solgt, når du har legeattest på at du har behov for bil. Du har krav på å beholde en bil til en verdi av 1 G, hvilket i dag er ca. kr 111 000,00 Det er egne bestemmelser i gol vedrørende «andre pantekrav» Ved pant i bilen oppnår kreditor en fordel under en gjeldsordning. Privat lån på bil Du kan tinglyse det private lånet på bilen, med hele lånebeløpet, men dette vi koste penger. Kan du bruke bursdagspenge til tinglysingen? Mine råd/anbefalinger. Selv om mine råd følger lovforarbeider og formålet med gol, så er det ikke sikkert saksbehandleren gjør det. Du må derfor alltid følge saksbehandlerens råd. Men hvis du mener at mine råd stemmer med det du har lest i lovforarbeider, så be saksbehandleren dokumentere sine påstander. Hvor i loven eller lovforarbeidene står det, det saksbehandleren påstår. Vanskelig lesestoff. Ja det er det. Men jeg håper at du finner ut av det ellers kan du fortsette å ta kontakt, så skal jeg gi råd og anbefaling så godt jeg kan, basert på den informasjonen du oppgir. Men husk Følg saksbehandlerens råd og anbefalinger. Og sjekk beregningene til saksbehandleren, og at all info er korrekt. Inntekter, ditt navn, fødsels og personnr, gatenavn, husnr osv. Har sett mye slurvefeil av denne typen. Vis betalingsvilje, men innfor fornuftens ramme. Det viktigste er å sette seg inn i sin egen sak, hvilket du gjør, og da har du kommet langt på vei. Og spør til du forstår, ikke gi deg før du har fått et svar du skjønner. Unngå misforståelser, gjenta hva saksbehandleren har sagt og forklar hvordan du har forstått med det. Alt dette er mye nytt. Alt nytt må læres. Man lærer av å spørre. Så fortsett å spør. Lykke til. Med vennlig hilsen TBergh Det var pga bil/ billånet jeg hadde som var da på 230.000, og lånekassegjeld ( men den gjelden var tatt opp for å forsørge livsopphold en liten periode jeg var student) de sa da at det var litt for tidlig men kunne søke igjen samme dag så ville gjelden være eldre, samt at jeg fikk solgt den bilen. Om jeg hadde privat lån/bil gjorde ingenting sa han. det er den nye bilen som ikke er registrert på meg, da jeg ikke tørr. Etter samtale med namsfogden/namsmann så virket det vanskelig å vite hva kreditor kunne gjøre siden bilen ikke hadde "lån" så kan ikke risikere at de tar den. Og takk for gode svar, dette skal jeg lagre til den tid kommer at det blir møte. Ts Anonymkode: df160...897
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 12.37): Får du de livsoppholdsatsene som står? får man lov å motta bursdagsgave?(penger på konto) får man lov å selge ting på Finn? Feks om man skal bruke det til mat eller for å kjøpe nye klær til barna? Eller tar de dette? har du råd til å ha bil? hva er husleien din på? Anonymkode: df160...897 Ja, men de fordeler over ett helt år. Så det er veldig trangt,kanskje halvparten av livsopphold satsen i praksis, unntatt juli og desember med feriepenger og halv skatt. Ja, man får motta gaver, gaver som er skattepliktige/meldepliktige må fordeles Ja,namsmann bryr seg ikke om personlig løsøre, men ville ikke solgt unna i forhandlings perioden uten at pengene går til gjeld. Har ikke råd til bil iom. at i praksis så har utbetalt ca 4000kr/mnd fordi alt av feriepenger går til gjeld Anonymkode: b7a85...064
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, men de fordeler over ett helt år. Så det er veldig trangt,kanskje halvparten av livsopphold satsen i praksis, unntatt juli og desember med feriepenger og halv skatt. Ja, man får motta gaver, gaver som er skattepliktige/meldepliktige må fordeles Ja,namsmann bryr seg ikke om personlig løsøre, men ville ikke solgt unna i forhandlings perioden uten at pengene går til gjeld. Har ikke råd til bil iom. at i praksis så har utbetalt ca 4000kr/mnd fordi alt av feriepenger går til gjeld Anonymkode: b7a85...064 Det første og siste forstod jeg ikke, du skal jo egentlig ha 9.758 vist du ikke har barn. Og vist du da får litt ekstra i juli og desember Så skal du ikke sitte igjen med så lite som 4000. Her er det noe feil. Har hørt at folk får vanlig livsopphold, og at de i tillegg kan få beholde det extra i juli/desember, eller så går det jo ikke an å leve. hva mener du med at alt av feriepenger går til gjeld? Man får jo ikke feriepenger når man er under Gol, utenom feks fra jobb, men fortsatt skal du sitte igjen med 9.758 ca. Så tror du bør snakke med de da. Anonymkode: df160...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå