Gå til innhold

Fra 25 til 21 dager ferie- endring i feripenger/lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 25 dager ferie på jobb (3,5 uker), men jeg pleier sjelden å klare å ta ut all ferie. Nå kom sjefa og sa at «siden du sjelden tar ut ferien din så setter jeg deg opp på 21 dager (3 uker) i år». Jeg stod med kunde så sa bare ok, men kom til å tenke på om det vil skje noe lønnsmessig da? Jeg skal spørre neste gang jeg ser henne, men tenkte å være litt forberedt…

Anonymkode: 6c336...151

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 25 virkedager med ferie, så hvis arbeidsgiver nedjusterer det bryter hun loven. 

Anonymkode: 28794...98f

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Feriepengegrunnlaget er utregnet fra fjoråret (100% arbeid = 100% lønn under avvikling av lovpålagt ferie, altså 25 virkedager (ikke søndag)). Du jobber med andre ord gratis om du ikke tar ut ferien din, for lønnen får du jo uansett om du tar ferie eller ikke.

Jeg vet ikke om jeg skjønner problemstillingen med å ikke klare å ta ut all ferien 😅 ta en fredag her og der da om du ikke vil ha alle ukene iløpet av året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jahaja skrev (15 minutter siden):

Feriepengegrunnlaget er utregnet fra fjoråret (100% arbeid = 100% lønn under avvikling av lovpålagt ferie, altså 25 virkedager (ikke søndag)). Du jobber med andre ord gratis om du ikke tar ut ferien din, for lønnen får du jo uansett om du tar ferie eller ikke.

Jeg vet ikke om jeg skjønner problemstillingen med å ikke klare å ta ut all ferien 😅 ta en fredag her og der da om du ikke vil ha alle ukene iløpet av året.

Ferie er vanskelig å ta ut av flere årsaker, og her regnes feriedager som vanlige dager, så en uke ferie (feks mandag til søndag) = 7 dager.  Det gjør meg egentlig ingenting at jeg har fått redusert ferien til 3 uker men hadde vært kjekt om jeg fikk betalt for de 4 dagene selv om det ikke er verdens undergang å tape de..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ferie er vanskelig å ta ut av flere årsaker, og her regnes feriedager som vanlige dager, så en uke ferie (feks mandag til søndag) = 7 dager.  Det gjør meg egentlig ingenting at jeg har fått redusert ferien til 3 uker men hadde vært kjekt om jeg fikk betalt for de 4 dagene selv om det ikke er verdens undergang å tape de..

Du får jo betalt for de (enten du er hjemme eller på jobb), men du får ikke dobbel lønn for å jobbe når du skulle hatt ferie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Angående utbetaling av feriepenger, så skjer jo dette på sommeren uavhengig om du velger å ta ut (eller ikke ta ut) all ferie på vinteren feks, hvis du skjønner. Feriepenger er i stedet for vanlig lønn den måneden, uavhengig om du befinner deg på jobb eller ei. Håper det var oppklarende

Endret av Jahaja
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din har ikke lov å endre feriedagene dine fra 25-21

Anonymkode: afde0...59d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din har ikke lov til å gjøre dette, uansett om du synes det er greit eller ikke.

Anonymkode: 5c6eb...e8b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 21 dager ferie,men jeg jobber 80%. Det er ikke lov å få betalt istedenfor å ta ut ferien. Arbeidsgiver er lovpålagt å gi deg ferie

Anonymkode: 1774e...f96

AnonymBruker
Skrevet
Jahaja skrev (1 time siden):

Ikke hvis man har timesbetaling…

Ikke alle som har fastlønn

Anonymkode: 7b339...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sjefen din har ikke lov å endre feriedagene dine fra 25-21

Anonymkode: afde0...59d

Men hun har likevel gjort det…. Jeg bare lurer på hva som skjer med de 4 dagene jeg «mister»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hun har likevel gjort det…. Jeg bare lurer på hva som skjer med de 4 dagene jeg «mister»

Synes du skal spørre lederen din om dette. Hun er pliktig å legge til rette for at ansatte skal få avviklet den lovpålagte ferien, og ikke er det lov å velge å betale lønn istedetfor ferien heller.

Anonymkode: 5c6eb...e8b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jahaja skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke hvis man har timesbetaling…

Ikke alle som har fastlønn

Anonymkode: 7b339...f4c

jeg har fastlønn….

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din bør begynne å lese ferieloven.

Han bryter loven på flere områder.

Anonymkode: 0b960...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fagforeningen din.

Anonymkode: d7f25...4b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker «setter deg opp på tre ukers ferie» som i at hun har bestemt at du skal ta ut tre uker sammenhengende ferie i ferieperioden. Det er hennes plikt å sørge for at du tar ut lovpålagt ferie. Hun kan selvsagt ikke refusere antall feriedager du har krav på

Anonymkode: de843...cd0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker «setter deg opp på tre ukers ferie» som i at hun har bestemt at du skal ta ut tre uker sammenhengende ferie i ferieperioden. Det er hennes plikt å sørge for at du tar ut lovpålagt ferie. Hun kan selvsagt ikke refusere antall feriedager du har krav på

«Redusere» ikke «refusere»

AnonymBruker
Skrevet

Loven sier vel egentlig 4 uker pluss 1 dag, altså 21 dager ferie, men de aller fleste arbeidsgivere har 5 uker ferie. Dette står i kontrakten din og kan ikke endre uten ny kontrakt. 

Skulle du av en sinnsyk grunn gå med på å gå ned på antall feriedager. Har du først gått ned er der nok veldig vanskelig å få dem tilbake senere når du kanskje trenger alle. Pass på at du får riktig feriepenge% og riktig trekk. Du skal ikke trekkes for 25 dager hvis du bare får 21. 

Siden du bleier å slite med å ta ut all ferie har du vel feriedager overført fra 2022? Hvis ikke har du jobbet gratis (så sant du har fått trekk for 25 dager), jeg ville sjekket dette. Og eventuelt årene før der igjen om...

Anonymkode: 539bb...f7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fastlønn blir du normalt trukket for 25 dager ferie den måneden du får utbetalt feriepenger. Hvis du skal ha kun 21 dager ferie blir du trukket for 21 dager ferie. Det vil si at du får litt mere utbetalt den måneden du får feriepenger. Du mister ikke noe lønn.

Anonymkode: eb9e8...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei… jeg har aldri sammenhengende ferie (ett unntak for mange år siden, da hadde jeg 2 uker (14 sammenhengende dager)  pga jeg reiste til utlandet).  Det var veldig tydelig at i år har jeg 21 dager/3 uker som kan brukes i løpet av 2023. 
I de årene jeg har jobbet i bedriften så har jeg hatt ca 14-16 dager ferie hvert år, stort sett fordelt på en halv uke 3-4 ganger i løpet av året…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...