Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Finner lite info på nett, så spør her.

Jeg er mamma til en 2-åring med barneastma. I vinter/høst, har det vært mye fravær. Barnehagen har ringt ukentlig fordi barnet mitt har hostet mye, snørrer en god del og er mye sliten. 

Arbeidsgiver har sagt at det starter å bli en del fravær og sa jeg måtte tenke på fremtidige arbeidsgivere, for han kom til å være ærlig hvis han ble satt opp som referat. Kjenner jeg blir lei meg og stressa, selv om jeg vet det så inderlig godt selv. Jeg er helt rådvill….

Vil også nevne at jeg har en veldig ung leder, som ikke har barn selv, eller har ansatte med små barn, bortsett fra meg. Han viser lite forståelse….Jeg prøver å være imøtekommende, men føler ikke jeg når inn.

Både jeg og barnefar har vært mye borte i fra jobb. Ingen besteforeldre som kan ta barnet ved sykdom, for alle jobber. 

Noen som har vært i mine sko og kan fortelle hva jeg kan gjøre? Har mye dårlig samvittighet og merker det begynner å gå på psyken min….

Anonymkode: 04045...d29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At småbarnsforeldre må være hjemme med syke barn, er noe tilnærmet lik alle oppegående arbeidsgivere skjønner. Om din leder forteller dem at "hun er mye hjemme med sykt barn", så vil det bare få ham til å fremstå som en tosk som sier noe om dette i det hele tatt. Om de vet at du har småbarn, så vet de at du med stor sannsynlighet også vil være en del hjemme med sykt barn - for det er helt normalt. 

Så det ville jeg ikke bekymret meg for. 

Anonymkode: 58315...669

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært lærling, men uten barn. Det som skjedde ved at noen hadde høy fravær var at lærlingtiden ble forlenget 

Anonymkode: a2a84...560

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke foreldre med barn med problematisk astma få utvidet antall dager de har rett på sykt barn dager? Har du snakket med lege? Ikke overraskende at en uvitende leder tar den ruta med å «true» deg. Det er forskjell på å måtte være hjemme med sykt barn og hvis man kommer mye for sent f.eks

Anonymkode: c0570...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo at det er kjedelig som arbeidsgiver når en ansatt er mye borte (selv om du er lærling). Og utvidet rett til sykt barn vil jo ikke endre på hvor mye du er borte. Sånn ang arbeidsgiver som referanse. Men noe du absolutt bør søke på. Ville vært åpen med arbeidsgiver om at pappan også tar mye av dagene. Jeg hadde to barn i 2021 som gikk i bhg, ene hadde sin første høst. Og fra august til november det året hadde sambo/barnefar 10 dager sykt barn, og ble tatt inn på samtale. Fordi det begynte å bli mye (koronaregler ga oss jo dobbelt opp med sykt barndager. Så vi hadde 20 dager hver da), og arbeidsgiver var på at jeg også måtte jo ta noe. Da sambo fortalte at jeg hadde 18 sykt barn dager. Ble det en noe annen forståelse fra han. Men tenker en åpen dialog med arbeidsgiver er greit. Og du må ha en forståelse for arbeidsgiver, men samtidig ikke få alt for dårlig samvittighet for at du må være hjemme med eget barn. For sånn er det når en har små hjemme. De først.

Anonymkode: 6ef17...15f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At småbarnsforeldre må være hjemme med syke barn, er noe tilnærmet lik alle oppegående arbeidsgivere skjønner. Om din leder forteller dem at "hun er mye hjemme med sykt barn", så vil det bare få ham til å fremstå som en tosk som sier noe om dette i det hele tatt. Om de vet at du har småbarn, så vet de at du med stor sannsynlighet også vil være en del hjemme med sykt barn - for det er helt normalt. 

Så det ville jeg ikke bekymret meg for. 

At barn gir mer fravær er noe alle vet ja, men ukentlig er krise for ganske mange arbeidsplasser. Så å si ifra om det er ikke å fremstå som en tosk, det er faktisk helt greit og noe en bør gjøre.

Anonymkode: fc222...252

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At barn gir mer fravær er noe alle vet ja, men ukentlig er krise for ganske mange arbeidsplasser. Så å si ifra om det er ikke å fremstå som en tosk, det er faktisk helt greit og noe en bør gjøre.

Men hva hjelper det meg? Kan ikke ta med meg sykt barn på jobb. Eneste som får frem med det, er skam og skyldfølelse fordi man faktisk må være hjemme. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pleier ikke foreldre med barn med problematisk astma få utvidet antall dager de har rett på sykt barn dager? Har du snakket med lege? Ikke overraskende at en uvitende leder tar den ruta med å «true» deg. Det er forskjell på å måtte være hjemme med sykt barn og hvis man kommer mye for sent f.eks

Anonymkode: c0570...4e2

Har fått time til lege 11.jan. Skal spørre om det er noe som kan gjøres.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Okidokisjokioki skrev (11 minutter siden):

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/07/referanser-–-begrensinger-og-muligheter

Slik jeg tolker informasjonen i denne artikkelen, vil ikke potensiell arbeidsgiver ha lov til å spørre. Jeg ville også gitt beskjed evt. sendt denne artikkelen til sjefen dersom han settes opp som referanse. 

Det er ikke lov å spørre om arbeidsgiver sin helse. Men fravær pga syke barn er ikke arbeidsgivers helse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å si fra om noe som alle allerede vet, viser om uvitenhet om at dette er sånn virkeligheten er, og da fremstår man som en tosk, synes nå jeg. 

Det er litt som å informere om at en blind person har behov for spesialutstyr til å bruke data, eller at en gravid person kommer til å gå ut i permisjon.. 

ALLE vet at småbarnsforeldre må være hjemme med sykt barn - så å informere om at "obs obs, denne personen som er småbarnsforelder er hjemme med syke barn", virker temmelig idiotisk. 

Og så skjønner også de fleste arbeidsgivere at man er småbarnsmor i bare noen få år... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å si fra om noe som alle allerede vet, viser om uvitenhet om at dette er sånn virkeligheten er, og da fremstår man som en tosk, synes nå jeg. 

Det er litt som å informere om at en blind person har behov for spesialutstyr til å bruke data, eller at en gravid person kommer til å gå ut i permisjon.. 

ALLE vet at småbarnsforeldre må være hjemme med sykt barn - så å informere om at "obs obs, denne personen som er småbarnsforelder er hjemme med syke barn", virker temmelig idiotisk. 

Og så skjønner også de fleste arbeidsgivere at man er småbarnsmor i bare noen få år... 

Takk!👏🏼👏🏼

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke snakk om vanlig fravær, det er UKENTLIG fravær. Det er ikke normalt, og ikke noe som er logisk eller noe en må regne med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke snakk om vanlig fravær, det er UKENTLIG fravær. Det er ikke normalt, og ikke noe som er logisk eller noe en må regne med.

Nå har ikke alle barn astma heller da, som er tilfelle her.🤡 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har ikke alle barn astma heller da, som er tilfelle her.🤡 

TS

Dersom det er såpass alvorlig at barnet ikke fungerer i bhg, er det kanskje på tide å søke å om pleiepenger/omsorgsstønad? Det er tiltenkt foreldre med en såpass krevende omsorgsrolle at de ikke kan stå i fult/ordinært arbeid. 

Anonymkode: b5510...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom det er såpass alvorlig at barnet ikke fungerer i bhg, er det kanskje på tide å søke å om pleiepenger/omsorgsstønad? Det er tiltenkt foreldre med en såpass krevende omsorgsrolle at de ikke kan stå i fult/ordinært arbeid. 

Anonymkode: b5510...9fd

Går det an med barneastma?

TS

AnonymBruker
Skrevet
Okidokisjokioki skrev (3 timer siden):

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/07/referanser-–-begrensinger-og-muligheter

Slik jeg tolker informasjonen i denne artikkelen, vil ikke potensiell arbeidsgiver ha lov til å spørre. Jeg ville også gitt beskjed evt. sendt denne artikkelen til sjefen dersom han settes opp som referanse. 

Det er ikke lov å spørre men det er måter det kommer frem i en samtale uansett når en skal ringe referanser. Det vet jeg selv som leder. Så om ts har loven på sin side så har hun ingen garanti for at referanse sier noe om fraværet. Den som skal ansette trenger heller ikke forklare seg over for arbedssøker om hvorfor vedkommende ikke er aktuell i jobben

Anonymkode: e420b...929

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lov å spørre men det er måter det kommer frem i en samtale uansett når en skal ringe referanser. Det vet jeg selv som leder. Så om ts har loven på sin side så har hun ingen garanti for at referanse sier noe om fraværet. Den som skal ansette trenger heller ikke forklare seg over for arbedssøker om hvorfor vedkommende ikke er aktuell i jobben

Anonymkode: e420b...929

Så han har ikke lov til å true med at han skal være ærlig hvis en eventuell arbeidsgiver mtp fravær? 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Kom han i forkjøpet! Si ifra til ny arbeidsplass at det har vært en del fravær pga sykt barn som du dessverre ikke kan noe for. 

Når han da sier ifra til ny arbeidsgiver, så er det noe de allerede vet og som ikke kommer som et negativt sjokk for dem.

Anonymkode: a650d...72d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.❤️

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...