Gå til innhold

Fra sprinkel til juniorseng baby 17 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Nå har vi byttet til juniorseng som er nødvendig, men hvordan skal jeg få fram mot tilvending? Hun er 17 mnd og er vandt med rommet sitt fra før av. 

Hun har klatret opp og ned fra sengen i hele dag for å få vende seg til den. Men nå når hun skulle ta en lur så ble det hyl å skrik. Det har ofte blitt hyl å skrik i sprinkelsengen på dagtid også. 
Ho sovner gjerne på stuegulvet med tv, men skriker med engang ho følges inn i sengen. 
Ho sovner med engang uten problem på kveldstid. 

Hva er dere gjort med det samme problemet?

Anonymkode: bc377...351

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gir seg ofte oppi tenårene et sted når ungen skjønner at det å sove ikke er en straff, men et gode. Men noen må også nærme seg 30 før de skjønner det.

Anonymkode: 2ff6e...7b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gir seg ofte oppi tenårene et sted når ungen skjønner at det å sove ikke er en straff, men et gode. Men noen må også nærme seg 30 før de skjønner det.

Anonymkode: 2ff6e...7b3

Det er nettopp det, ho flyr jo rundt her helt svimmel. Legger seg ned og sovner tvert på gulvet 🙄 Hvorfor ikke bare ligge bedre i sengen!

Anonymkode: bc377...351

Skrevet

Vi fikk aldri vår til å sovne i seng når han var så gammel, han hadde ikke tid til å legge seg

Måtte trille en liten tur, men sovnet ganske raskt da 

Skrevet
Anonym6789 skrev (5 minutter siden):

Vi fikk aldri vår til å sovne i seng når han var så gammel, han hadde ikke tid til å legge seg

Måtte trille en liten tur, men sovnet ganske raskt da 

Samme her, mine har kun sovet i vogn på dagtid :) kveldstid er det terping terping og terping på kveldsrutiner 🙃

AnonymBruker
Skrevet

La aldri ungene i senga på dagtid, soving var i vogn, da fikk vi dagens friske luft. Syntes det var greit å ha ulike rutiner på dag og kveld. Sovnet MYE fortere i vogna, kunne til og med sovne i vogna innendørs…. Bodde i 3 etasje med heis og hadde vogna i gangen så har sovnet før vi engang kom oss ut…..

Vi fikk rett fra sprinkelseng til 120 cm seng når ungene var rundt 15 mnd, da klatret både eldste og yngste ut av sprinkelsengen. Valgte stor seng for å kunne ligge ved siden av og lese/prate osv. 

Anonymkode: a9b58...9ef

AnonymBruker
Skrevet

jeg vet ikke, men hos oss ble overgang til en seng uten vegger er stor forenkling. Og vi fjernet en vegg i sprinkelsenga akkurat i den alderen, 1,5 år, for begge barna (har to). Når ungene kunne se og teste at de faktisk kan komme ut av senga, de trenger ikke å gråte og skrike for å tilkalle voksne, så sluttet alt gråting. Joda, det har skjedd at de kom ut i stua igjen og trengte noe, istedenfor å legge seg, men det var mye bedre enn skriking, synes jeg da. Og det er akkurat som om de sovnet allikevel fortere og det ble generelt mindre dramatikk rundt legging. 

For å kunne legge ungen i senga inne på dagtid, vi måtte ha vært ute en liten tur. Da er ungen sliten og sover fint. Begge mine sov inne på dagtid. Men begge mine var også i barnehagen fra 1. år ca, og sov da også inne i barnehagen, på madrasser. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi fikk rett fra sprinkelseng til 120 cm seng når ungene var rundt 15 mnd, da klatret både eldste og yngste ut av sprinkelsengen. Valgte stor seng for å kunne ligge ved siden av og lese/prate osv. 

Anonymkode: a9b58...9ef

vi har gjort motsatte, kan man si. Vi beholdt sprinkelseng lengre, og brukte i tillegg "sengeslange" nettopp for å slippe å ligge der med barna. Byttet så til 70x160 seng i 2,5-3 års alder. Altså igjen, ganske liten seng. Barna liker visst å ligge smått og tett for å kunne føle seg mer beskyttet, store senger kan gjøre dem engstelige og usikre. Dette funket fint for oss, og jeg måtte aldri ligge i senga med barna, kvelden etter kvelden. 

Anonymkode: c538d...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...