AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Vil gjerne høre fra foreldre som har stor (5+ år) aldersforskjell mellom barna. Hvordan løser dere utfordringer i hverdagen? F. eks. hvis eldste skal hentes fra aktivitet/bursdag kl 18.30, og ettåringen er trøtt og skal sove... osv. Hvordan planlegger dere ferier? Synes det er litt vanskelig med helt sprikende behov. Vi deler oss ofte, men kanskje er det tips og triks jeg ikke vet om P. S. Jaja, vi valgte det slik selv, osv, osv. Håper å ikke få sånne type svar!) Anonymkode: a95b4...787
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 5+ år er jo ikke kjempestor forskjell. Om man har tre barn, er det jo fort den forskjellen det blir på eldst og minst? For ikke å snakke om man har fire unger. Om man er to foreldre kan vel den ene helt fint hente i bursdag kl 18:30, mens den andre legger ettåringen? Om man ikke er to, må man enten få hjelp til å passe en av ungene, eller så må man forskyve leggetiden til minstemann, eller legge i vognen og ta sovende unge med seg og øve på å legge over i seng når ungen har sovnet, eller så må man hente eldstemann i bhg litt tidligere. Ulike behov for man med liten aldersforskjell også - vi har tre år mellom våre, og det hver eneste helg er det jo "problemet" at minsten skal sove på dagtid, mens eldstemann ikke skal det, og gjerne er invitert i bursdagsbesøk midt i blunden til minstemann. Anonymkode: df268...305
Ulrikke Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Vi har "hans og vårt" barn, 10 år nøyaktig mellom eldste og yngste, fem år mellom de to yngste. Har egentlig aldri vært noe stort problem her, vi har delt oss, de største tilpasset seg litt, den yngste bare hengt med på slep osv. Da yngste var nesten året begynte vi, hvis vi var alene med alle ungene, å la eldste passe mens yngste sov, hvis vi bare skulle hente en av de andre på trening feks. Han var komfortabel med det, og de to har alltid hatt et nært forhold, så vi visste han taklet det fint. Vi har gjort litt av alt sammen, delt oss litt og alle har vært med på noe de kanskje i utgangspunktet ikke var ekstremt interessert i, men vi har gjort det til noe hyggelig uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vil gjerne høre fra foreldre som har stor (5+ år) aldersforskjell mellom barna. Hvordan løser dere utfordringer i hverdagen? F. eks. hvis eldste skal hentes fra aktivitet/bursdag kl 18.30, og ettåringen er trøtt og skal sove... osv. Hvordan planlegger dere ferier? Synes det er litt vanskelig med helt sprikende behov. Vi deler oss ofte, men kanskje er det tips og triks jeg ikke vet om P. S. Jaja, vi valgte det slik selv, osv, osv. Håper å ikke få sånne type svar!) Anonymkode: a95b4...787 Har 8 år og 11 år her mellom mine. (De er 0år, 2år og 11år) Ut fra HI så er du ikke alene skjønner jeg, så da kan vel mannen være hjemme med minste så eldste kommer seg på trening/bursdager osv? Slik gjør vi det. Og skulle det være at en av oss er borte så kan man alltids spørre om hun kan sitte på med noen andre hjem fra bursdag. Vi er heldige og har 5 barn i klassen som nærmeste naboer. Ene besteforeldre bor 10 min unna, så kan også passe på ved behov. Anonymkode: 04628...830
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Jeg har 2 barn som det er 6 år mellom, ble alene med de da minste var 1 år. Synes det har gått veldig fint, ved henting i bursdag, fritidsaktiviteter osv, så blir jo alltid minste med. Synes og ferier har gått veldig bra, vi har gjort mye forskjellige, og vi har gjort ting begge vil, og ting som bare en vil, men da får de jo ofte gjøre en ting hver de vil, som den andre ikke vil. Og de har jo forståelse for at de må være med på det andre. Anonymkode: a7c83...eaa
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Vi har ikke så stor aldersforskjell, men vi løser hverdagsutfordringer ved å dele oss og ha etablert et godt nettverk med de andre foreldrene i området. Er den ene av oss foreldre vekkreist bytter vi gjerne på å kjøre og hente med en nabo, eller passe de små, alt etter behov. Skal en annen foreldre til legen med sin 2-åring passer vi 6-åringen noen timer, skal vi på noe med 6-åringen passer de vår 3-åring. Anonymkode: 73d0f...26a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 TS her. Takk for gode svar! 😊 Jeg er ikke alene, men mannen reiser en del. Må bygge nettverk, rett og slet... Vi har flyttet, derfor er det kanskje ekstra vanskelig til tider. Anonymkode: a95b4...787 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Takk for gode svar! 😊 Jeg er ikke alene, men mannen reiser en del. Må bygge nettverk, rett og slet... Vi har flyttet, derfor er det kanskje ekstra vanskelig til tider. Anonymkode: a95b4...787 Min opplevelser er at foreldre er veldig greie til å stille opp om man ber om hjelp og at det kan gå begge veier:) Også er det jo lov og si nei innimellom til avtaler dersom det kræsjer helt:) Anonymkode: 04628...830
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Jeg har ikke barn, men det er 6 år mellom meg og min bror. Foreldrene våre løste fritidsaktiviteter veldig greit: de puttet begge barna i korpset. Da hadde de en fritidsaktivitet som vi gjorde sammen, som vi kunne begynne i tidlig og de fikk 3 timer fri fra begge ungene en gang i uka Når det gjelder ferie, så tok vi ofte dette med andre familier som hadde barn på samme alder. Dermed hadde både jeg og brodern noen å leke med, samtidig som foreldrene våre hadde andre foreldre de kunne omgås med. Jeg og brodern er veldig forskjellige også den dag i dag, men det fungerte allikevel ganske greit. Anonymkode: b22df...3c1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 Jeg har tre barn på 7, 12 og 15 år, så det er 8 år mellom yngste og eldste (to er jenter, og en er gutt, så det spiller jo også inn mht interesser). Vi har vel prøvd å være fleksible, men også være flink på planlegging. Dersom 8 åringen skulle hentes midt i leggetid for babyen prøvde jeg å samkjøre med noen andre- vi kjørte til, de hentet (f.eks). Eller vi var veldig på tilbudssiden i gode tider (både hentet og leverte), slik at vi kanskje hadde litt goodwill hos andre foreldre. Ellers opplevde jeg vel at den yngste ble litt vant til å bare være med på lasset, mens de to eldste er mer selvstendige enn den yngste. Vi opplever egentlig ikke ferier som et stort problem. Vi har egentlig ikke delt oss såå mye, men heller prøvd å finne noe vi alle kan være med på. Nå er vi glad i strand, sjø og varme- og det er noe alle kan være med på. Vi synes også det er en fordel å leie leilighet/hus (gjerne med basseng)- da føler vi at vi alle setter pris på ferien. Jeg har tatt med de eldste på storbyferie alene, siden yngste ikke er så glad i den shopping osv, men nå tenker vi at en storbyferie er noe vi alle kunne kost oss med sammen. Kanskje vi hadde tatt med yngste på et museum eller lekeplass mens de to andre shoppet, men ellers hadde vi nok vært sammen. Det betyr jo at alle må tilpasse seg litt! Anonymkode: d9058...29d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå