AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Dere som bor på steder med midnattsol på sommerstid, hvordan er det i dagene rett etter midnattsolens slutt? Er det ikke lyst så godt som hele døgnet da, minus en times tid (+-)? Hvor mørkt rekker det å bli på den korte tiden før sola er oppe igjen? Anonymkode: 65129...178
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Da er det lyst hele døgnet ja. Men kan være litt skumringslys på de mørkeste tidspunktene. Jeg kommet fra et sted hvor det et midnattsol fra slutten av mai til midten av juli ca. Det blir lysere og lysere på nettene så klart. Anonymkode: 6c6bd...be5 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Jeg er vokst opp i nord. Det blir ikke mørkt om natta, selv om sola er rett under horisonten. Til og med i Trøndelag er det lyst hele natta på den lyseste tida i året, selv om det er et stykke sør for polarsirkelen. Anonymkode: 545db...850 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 Om sola er borte en time, er det på det mørkeste omtrent så mørkt som et annet sted 20 min etter sola gikk ned. Ren geometri. Anonymkode: 9a5c1...484 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Det tar litt tid før det begynner å bli mørkt, men når det først gjør det så går det relativt fort. Anonymkode: dadff...890 3
Bombasi Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Her jeg bor er det lyst hele døgnet fra ca 1.mai til ca. 15. august, selv om det er midnattsol "kun" mellom ca. 20. mai til ca. 25. juli. Lysets gjennombrudd er tydelig rundt 1. mai. Man går liksom fra litt mørke på ca. èn time ene dagen til skumring på en time neste dag til nesten helt lyst dagen etter. For å sette det på spissen. 4
TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Lyst hele tiden. Herlig, og jeg kommer til å savne det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Bombasi skrev (9 minutter siden): Her jeg bor er det lyst hele døgnet fra ca 1.mai til ca. 15. august, selv om det er midnattsol "kun" mellom ca. 20. mai til ca. 25. juli. Lysets gjennombrudd er tydelig rundt 1. mai. Man går liksom fra litt mørke på ca. èn time ene dagen til skumring på en time neste dag til nesten helt lyst dagen etter. For å sette det på spissen. Så da er det med andre ord ikke krise at jeg har booket sommerferie til Nord-Norge og ankommer siste dag med midnattsol Jeg ankommer i slutten av juli. Anonymkode: 65129...178 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da er det med andre ord ikke krise at jeg har booket sommerferie til Nord-Norge og ankommer siste dag med midnattsol Jeg ankommer i slutten av juli. Anonymkode: 65129...178 Jeg lover at du får nok med lys på dette tidspunktet Er ikke antydning til mørke før midten av august i Tromsø. Anonymkode: a00a0...992 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da er det med andre ord ikke krise at jeg har booket sommerferie til Nord-Norge og ankommer siste dag med midnattsol Jeg ankommer i slutten av juli. Anonymkode: 65129...178 Nei det er det ikke. Midnattsola er over, men det er fortsatt lyst! Anonymkode: dadff...890 2 1
Bombasi Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så da er det med andre ord ikke krise at jeg har booket sommerferie til Nord-Norge og ankommer siste dag med midnattsol Jeg ankommer i slutten av juli. Anonymkode: 65129...178 Åh neida. Ingen krise. Tvert imot. Du kan sitte på strandkanten i daglys med nydelige farger på himmelen å se på sola går ned rundt kl 0030 og opp igjen på stort sett samme plass bare noen minutter etterpå Faktisk en finere tid enn midnattsol i seg selv! Velkommen! Endret 6. januar 2023 av Bombasi 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Bombasi skrev (29 minutter siden): Åh neida. Ingen krise. Tvert imot. Du kan sitte på strandkanten i daglys med nydelige farger på himmelen å se på sola går ned rundt kl 0030 og opp igjen på stort sett samme plass bare noen minutter etterpå Faktisk en finere tid enn midnattsol i seg selv! Velkommen! Tusen takk Spent på juliværet jeg da? Pleier det å regne mye på sommerstid? Kan vel ikke få i pose og sekk, lyst 24/7 og null nedbør, men kan jo være jeg er heldig. Anonymkode: 65129...178
hjärterdam Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk Spent på juliværet jeg da? Pleier det å regne mye på sommerstid? Kan vel ikke få i pose og sekk, lyst 24/7 og null nedbør, men kan jo være jeg er heldig. Anonymkode: 65129...178 Du kan godt være så heldig, og jo senere på sommeren jo mer stabilt er min erfaring med nord norsk sommer ☺️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (58 minutter siden): Lyst hele tiden. Herlig, og jeg kommer til å savne det. Trives bedre med mørke kvelder jeg da. Roen senker seg. Bare så synd at i verdens beste land er det nesten alltid kaldt når det er mørkt. Anonymkode: 094b1...810 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 Her er det midnattsol fram til rundt 10. juli. Rundt 20. juli er det en liiiiten periode med skumring om natta. Et stykke ut i august begynner det å bli mørkt om kveldene. Det går ganske fort synes jeg. Bor ikke så langt unna polarsirkelen. Anonymkode: 50ec3...443 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå