Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er snart 12 uker og jeg sliter med leggerutinen. Sover etter babys behov på dagtid, greier holde seg våken 1-1.5 t før han må sove igjen så vi legger han etter behov og har ikke rutiner på dagsoving enda. Men han blir tydelig trøtt på kvelden så vi legger han for kvelden i 18.30-19 tiden alt avhengig av når han har siste dupp. Ofte har han siste dupp i 16.30-17 tiden, den varer gjerne kun en halvtime.

Så begynner jeg på kveldsstellet ca 45 min etter han har våknet fra sin siste dupp men det ender med overtrøtthet uansett om jeg tar han inn på rommet etter 30 min eller venter 1 time. Har testet litt forskjellig. Ender med at han gråter seg i søvn og bruker lang tid på å falle i dyp søvn som tyder på at han er overtrøtt. Tar ofte 1-1,5 time før han sovner helt.

Han kan heller ikke ammes i søvn og vil ikke ligge ved puppen hvis han er for trøtt/er mett, så sliter med å få han til å sovne når han er sånn. Ender ofte med at han sovner i armene mine og våkner når jeg skal flytte han. 

Er det bare kveldsuro eller burde jeg prøve å legge enda tidligere? Kutte siste dupp og heller legge for natta i 17.30 tiden feks. Synes det er så vanskelig når det er så varierende hvordan dagsovingen er.  Litt rådvill så håper noen har noen erfaringer😊 

Anonymkode: 5cfeb...211

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stresse med kveldsrutiner allerede? Du sier baby er under 12 uker, mange har ikke opparbeidet døgnrytme før minst 3 mnd, så jeg ville bare ha fulgt babyen her :) 

Husker vår var klar for natta 17.15 til hen var nesten ett år, men det var fremdeles mange oppvåkninger så vi lot hen sove i krybbe på stua fram til vi skulle legge oss. Ha lave forventninger til søvn det første året og gjør det som passer babyen, det er mitt beste råd.

Anonymkode: 890d5...43f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være han er for sulten, fremfor for trøtt? Siden du nevner han blir overtrøtt uansett. At det egentlig er sult. 

Anonymkode: 92449...0b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor stresse med kveldsrutiner allerede? Du sier baby er under 12 uker, mange har ikke opparbeidet døgnrytme før minst 3 mnd, så jeg ville bare ha fulgt babyen her :) 

Husker vår var klar for natta 17.15 til hen var nesten ett år, men det var fremdeles mange oppvåkninger så vi lot hen sove i krybbe på stua fram til vi skulle legge oss. Ha lave forventninger til søvn det første året og gjør det som passer babyen, det er mitt beste råd.

Anonymkode: 890d5...43f

Jeg stresser ikke med rutinene - tvert imot. Han er jo trøtt så å følge babyen er nettopp det jeg prøver på men jeg mislykkes tydeligvis for han ender overtrøtt - så derfor spør jeg om andre har lignende erfaringer. 

Ham sovner hvertfall ikke på stua sammen med oss, det slutta å fungere når han var 6-7 uker. Og når han først sovner så sover han som en stein så her er det ikke døgnrytmen som er problemet slik jeg ser det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan det være han er for sulten, fremfor for trøtt? Siden du nevner han blir overtrøtt uansett. At det egentlig er sult. 

Kan være? Jeg fullammer og han spiser godt før han legger seg stort sett.. Har vært inne på tanken å gi litt erstatning men har ikke føltes nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan være? Jeg fullammer og han spiser godt før han legger seg stort sett.. Har vært inne på tanken å gi litt erstatning men har ikke føltes nødvendig. 

Grunnen til at jeg tenkte på det er at noen ganger har vi hatt «kveldsuro» når han har egentlig vært sulten. Han spiste nettopp, han avsluttet og ville ikke ha mer, og vi kommer ikke på tanken at det er mat. Men nå har vi begynt å gi mer; og da slukner han. Ellers ble det byssing, gynging, synging - alt for å få han til å sovne, og da ble han veldig overtrøtt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Grunnen til at jeg tenkte på det er at noen ganger har vi hatt «kveldsuro» når han har egentlig vært sulten. Han spiste nettopp, han avsluttet og ville ikke ha mer, og vi kommer ikke på tanken at det er mat. Men nå har vi begynt å gi mer; og da slukner han. Ellers ble det byssing, gynging, synging - alt for å få han til å sovne, og da ble han veldig overtrøtt. 

Ja det kan godt være.. når du sier at dere har begynt å gi mer er det da slik at du først ammer også gir ekstra mme? Jeg prøver jo å legge han til flere ganger ila kvelden men han blir bare sint da. Om det er fordi det er tomt (tror ikke det) eller han bare ikke er sulten/for trøtt til å spise vet jeg ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at han er klar for natta så tidlig? 

Min på snart 13 uker legger seg med meg i 22-tida (samsover). Hun sovner da helt naturlig etter siste måltid og sover 4-5 timer sammenhengende før hun våkner for litt mer mat. Da jeg prøvde legge henne tidligere (19:30) tok det lang tid for henne å sovne, og hun våknet hver time frem til 1-tiden om natta. 

Babyer er selvsagt forskjellige, men kunne det vært en ide å ha leggetiden som siste dupp og la han sove den i armene dine, så ta kveldstellet litt senere når han våkner igjen? 

Anonymkode: 2d72f...5f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi drev også å kjempet om legging kl 19. etterhvert begynte vi å la han ta en dupp kl 19 og heller legge rundt kl 21 - da ble leggingen en helt ny verden! Som hs sier, ikke les klokka, les babyen :) 

Vi gikk fra 2-4 timer hylgråt til at han sovner på 1 minutt!

Anonymkode: 04eb2...eaa

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker kanskje det er litt tidlig å starte med fast leggetid så tidlig på kvelden ved 12 uker, hvertfall sånn som du beskriver babyen din. Jeg hadde kanskje heller fokusert på litt rutine på sovingen på dagtid først, så kommer nok kveldsrutinene etter hvert :) babyen din skal gjennom veldig mange utviklingsstadier og ting vil endre seg så snart du føler ting er litt på plass, sånn er det bare. Kveldsuro er jo slett ikke uvanlig, og kanskje er det bare pupp og kos som gjelder da. Kos dere med denne tiden fremfor å jobbe veldig hardt med å innarbeide rutiner, ting blir tidsnok "låst" etter klokka :)

Hilsen snart 3 barnsmor :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar alle sammen. 

Burde kanskje presisert i åpningsinnlegget at grunnen til at vi legger han er fordi han blir hysterisk og gråter i 2 timer eller mer om vi holder han oppe i stua våken så mye lengre enn vi allerede gjør. Det er prøvd.

Har også prøvd å ta han opp igjen dersom han sovner i sengen og våkner etter en stund, men da bare sutrer han og gnir seg i øynene. Mao er det tydelig at han er trøtt. Og som jeg nevnte i et annet innlegg når han først sovner i 19.30-20 tiden så sover han gjerne 6-7 timer i strekk så vil jo tro at han er klar for natt. Vi har også prøvd å gi han en ekstra dupp istedet for å legge tidlig, men den blir det også bare krøll med, sovner ikke. Sliter allerede med å få han til å sove på den siste vi har… 

AnonymBruker
Skrevet
Jahaja skrev (1 time siden):

Jeg tenker kanskje det er litt tidlig å starte med fast leggetid så tidlig på kvelden ved 12 uker, hvertfall sånn som du beskriver babyen din. Jeg hadde kanskje heller fokusert på litt rutine på sovingen på dagtid først, så kommer nok kveldsrutinene etter hvert :) babyen din skal gjennom veldig mange utviklingsstadier og ting vil endre seg så snart du føler ting er litt på plass, sånn er det bare. Kveldsuro er jo slett ikke uvanlig, og kanskje er det bare pupp og kos som gjelder da. Kos dere med denne tiden fremfor å jobbe veldig hardt med å innarbeide rutiner, ting blir tidsnok "låst" etter klokka :)

Hilsen snart 3 barnsmor :)

Tenker og det er tidlig men jeg har jo prøvd å la være og det ender verre enn hvis jeg legger. Hva ved det jeg beskriver mener du indikerer at han ikke er klar for legging?

Jeg har et barn fra før så har vært gjennom det før. Med førstemann kunne jeg slenge ut puppen og han var fornøyd men det funker som sagt ikke her og jeg ønsker tips dersom jeg kan unngå at han gråter på kvelden. Det handler ikke om at jeg er så bestemt på å få en rutine men heller at jeg lurer på hvis det er noen justeringer som jeg kan gjøre for å unngå at han blir overtrøtt..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min på snart 13 uker legger seg med meg i 22-tida (samsover). Hun sovner da helt naturlig etter siste måltid og sover 4-5 timer sammenhengende før hun våkner for litt mer mat. Da jeg prøvde legge henne tidligere (19:30) tok det lang tid for henne å sovne, og hun våknet hver time frem til 1-tiden om natta. 

Babyer er selvsagt forskjellige, men kunne det vært en ide å ha leggetiden som siste dupp og la han sove den i armene dine, så ta kveldstellet litt senere når han våkner igjen? 

Han sovner (men det tar da tid og mye uro) og da sover han gjerne 6-7 timer så jeg tror han er klar for kveld ja.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å skrive, vi har prøvd å ta han opp for ny våkentid hvis han sovner i sengen. Varierende hell.. Men kan jo prøve flere ganger 😊👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive, vi har prøvd å ta han opp for ny våkentid hvis han sovner i sengen. Varierende hell.. Men kan jo prøve flere ganger 😊👍🏼

Skjønner det er slitsomt. Det er så vanskelig gi konkrete tips, for hver baby er forskjellig. For oss så funka det jo ikke å flytte sengetid frem, fordi da blir hun urolig og våkner ofte. I tillegg til at hun ikke sover godt uten meg ved siden av, så da måtte jeg også prøve legge meg 19-20... Veldig kjedelig 😅

Eneste jeg kan komme på er at siste dupp kanskje burde vare 1 time i stedet for 30 min, at det kunne hindret litt av overtrøttheten? Men så er det jo vanskelige tvinge dem til å sove lenger også hvis han våkner etter 30 min av seg selv... 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må nesten bare prøve seg frem. Det er det som er så frustrerende 😛 

Eldstemann her i huset var oppe til vi la oss i 22-tiden på den tiden, begynte å legge ham før oss litt etter litt etter fylte 3 mnd. I starten gjerne kl 21, og så ble det bare tidligere og tidligere. Men ja, det er helt vanlig at selv om de ser trøtt ut, så bruker de tid på å sovne. 

Minstemann var klart trøtt fo rkvelden kl 19 da han var 11-12 uker, og sovnet fint når han ble lagt. I en periode, før det som vanlig kommer perioder med tull og tøys, osv. 

Du gjør ikke noe galt, det er bare det at det er fryktelig vanskelig å finne ut av hva det er babyen egentlig vil og trenger, og man kan ikke annet enn å prøve så godt man kan, og godta at det blir mye klabb og babb med søvnen. 

Anonymkode: b5097...aa3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...