AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Skrevet 6. januar 2023 Jeg syns boligprisene er helt latterlig høye. Syns de er det enda selv om de har sunket litt. Jeg bor på Østlandet så her er prisene forstatt bananas. Skal man ha seg en bolig til en familie er man fort oppe i 6 millioner (og mer om man skal ha enebolig eller noe slikt). Det høres jo sikkert fint ut enn så lenge renta har lav, men med stigende renter har jeg regnet litt på månedskostnaden. Om renten går opp til 10(minner at om på 80 tallet var den høyere enn det så er ikke umulig) vil et lån på 6 000 0000 koste litt over 50 000 i måneden! Det koster 31 000 allerede nå. Til sammenligning kan jeg leie en enebolig i området jeg bor i til 20 000 per måned . Og da har jeg heller ingen kostnader knyttet til å reparere ting. Er jo helt vilt. Ja, mange mennesker i Norge med to inntekter kan sikkert betjene 31 000. Til og med 50 000. Men hva med nå en vil jobbe deltid fordi en er utbrent, men man har ikke sjans fordi man bor seg ihjel? Eller hvis partneren blir syk og inntekten går betydelig ned? ja man kan alltids selge, men risikerer jo at det er med tap hvis man har kjøpt veldig dyr bolig. De som har kjøpt mens prisen var på det høyeste må bo der de bor en stund før de kan selge videre. For ikke og snakke om at hvis rentene øker veldig så er ikke boligmarkedet så "hett", ikke lett å få solgt til det man vil. I tillegg så sitter jo folk på hyttelån, billån og diverse forbrukslån. Må jo være helt borti natta høye lånekostnader til enkelte? Er det bare jeg som ikke har lyst på så mye gjeld? Men hva er alternativet, leie for alltid? Anonymkode: 22d4a...acb 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Skrevet 6. januar 2023 Ja, det er helt sikkert bare du som ikke har lyst på mye gjeld. Anonymkode: 2c42e...4c3 18 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Vi kjøpte hus på landet og fikk lån på tre millioner. Ønsker ikke hytte, for det er mye jobb og press, så det kan vi heller leie. Anonymkode: a365f...95f 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Skrevet 6. januar 2023 jeg har ikke høyt lån fordi det er gøy. men alternativet, å flytte vekk fra det sentrale strøket jeg bor i, og vekk fra et godt arbeidsmarked, er ikke noe jeg ønsker. så da biter vi oss fast da. Anonymkode: 5ae8e...9f1 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 La meg gjette. Du leier. Anonymkode: a3950...f6c 12 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 Ja, folk tar selvsagt opp lån fordi de har lyst til å ha mye lån. 🤣 Du kan flytte til et billigere sted, TS. Bosette deg slik at du ikke trenger bil. Hytte er et luksusobjekt. Anonymkode: e6ebb...586 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Det er ganske mange flere alternativer enn å ta opp boliglån+hyttelån+billån eller kun leie... Jeg har tatt opp boliglån. Så slipper jeg leie. Jeg har verken hyttelån eller billån. Det er ett ganske så fint alternativ kontra 7 millioner i gjeld, eller leie resten av livet. Det er absolutt mulig enten ikke ha bil, eller kjøpe en man ikke trenger lån på. Ett alternativ er også bake billån inn i bolig, da slipper du billånet. Leier du hytte eller kjøper campingvogn, så slipper du hyttelånet. Jeg foretrekker sydenferier, og da trenger jeg ikke ha hyttelån. Det er altså veldig mange alternativer, så lenge du ikke MÅ ha alt. Ett annet alternativ som gjør det mye billigere bo, er å droppe familie. Anonymkode: e5bb5...002 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Nei, men alternativet er en enveisbillett til bygda Anonymkode: 9a10e...7d6 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Vi ønsker heller ikke kjempemasse lån, så vi flyttet fra Oslo til en mindre by. Da fikk vi hus med hage og flott utsikt for mindre enn en 2-roms sentralt i Oslo. Det er interessante jobber her også, selvom ikke like mange å velge mellom som i Oslo. Vi har bruktbil som vi kjøpte med sparepenger og eier ikke hytte eller båt. Må ikke tilbake til 80-tallet for å se høye renter. Vi hadde nesten 8 % i 2008! Varte heldigvis ikke så lenge… Anonymkode: 9a6a5...13c 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei, men alternativet er en enveisbillett til bygda Anonymkode: 9a10e...7d6 Å her må vi også ha lån dessverre 🙄 Anonymkode: 8ecff...95e 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg syns boligprisene er helt latterlig høye. Syns de er det enda selv om de har sunket litt. Jeg bor på Østlandet så her er prisene forstatt bananas. Skal man ha seg en bolig til en familie er man fort oppe i 6 millioner (og mer om man skal ha enebolig eller noe slikt). Det høres jo sikkert fint ut enn så lenge renta har lav, men med stigende renter har jeg regnet litt på månedskostnaden. Om renten går opp til 10(minner at om på 80 tallet var den høyere enn det så er ikke umulig) vil et lån på 6 000 0000 koste litt over 50 000 i måneden! Det koster 31 000 allerede nå. Til sammenligning kan jeg leie en enebolig i området jeg bor i til 20 000 per måned . Og da har jeg heller ingen kostnader knyttet til å reparere ting. Er jo helt vilt. Ja, mange mennesker i Norge med to inntekter kan sikkert betjene 31 000. Til og med 50 000. Men hva med nå en vil jobbe deltid fordi en er utbrent, men man har ikke sjans fordi man bor seg ihjel? Eller hvis partneren blir syk og inntekten går betydelig ned? ja man kan alltids selge, men risikerer jo at det er med tap hvis man har kjøpt veldig dyr bolig. De som har kjøpt mens prisen var på det høyeste må bo der de bor en stund før de kan selge videre. For ikke og snakke om at hvis rentene øker veldig så er ikke boligmarkedet så "hett", ikke lett å få solgt til det man vil. I tillegg så sitter jo folk på hyttelån, billån og diverse forbrukslån. Må jo være helt borti natta høye lånekostnader til enkelte? Er det bare jeg som ikke har lyst på så mye gjeld? Men hva er alternativet, leie for alltid? Anonymkode: 22d4a...acb Har folk et boliglån på 6 000 000 så har de vel samlet inntekt på minst 1.2m, så de skal jo greie å betale ned. Realistisk sett så går nok ikke renten tilbake til 10 igjen, men alt kan jo skje. Mye signaler på at vi nærmer oss rentetoppen nå som er rundt 4/5, så ta det helt med ro. Hvis du ikke greier å kjøpe bolig pga manglende egenkapital eller inntekt så er det jo synd, da kan du heller bruke pengene på å leie fra noen og betale ned på deres lån istedenfor 😂 Anonymkode: c89fd...343 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Nei, du er ikke alene om å ikke ønske et slikt liv. Valgte å bosette oss ca tre mil utenfor en relativt stor by. Har 1,6 mill (hus + to biler) i gjeld, fordelt på to inntekter. Da min mann plutselig og uventet ble alvorlig syk, hadde vi likevel råd til å betale løpende utgifter, uten problemer. Anonymkode: 2c1d5...04c 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Vi er "høytlønte" i Oslo men det føles ikke slik. Kjenner folk med mer normale inntekter på bygda som har det bedre liv enn oss - ihvertfall økonomisk. Anonymkode: bc2aa...e7e 3 2
Snok1 Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 Jeg så på et fint hus i Grukkevik, men derfinnes det hverken jobb, butikk eller amdre folk. Da gikk jeg heller for lån etter en kjapp vurdering. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 Ville droppet hytte og bil, og konsentrert meg om bolig. Fordi det er bedre å betale på noe eget enn på å leie. Og om du får dårlig råd som pensjonist, kan du låne på det nedbetalte huset og reise jorda rundt 🙂 Anonymkode: 94f1f...7f0 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Renta skal peake i 2023, så nivåer opp mot 10% kan du se langt etter TS. Sannheten er at de aller fleste tåler dagens rentenivå og at bankene i Norge har hensyntatt dette i lang tid når de har gitt ut lån. Dette er ikke USA før 2008. Anonymkode: e271b...6af 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Renta skal peake i 2023, så nivåer opp mot 10% kan du se langt etter TS. Sannheten er at de aller fleste tåler dagens rentenivå og at bankene i Norge har hensyntatt dette i lang tid når de har gitt ut lån. Dette er ikke USA før 2008. Anonymkode: e271b...6af Sikkert like riktig spådom som at at strømprisen aldri kunne kommer over 3,- pr kwt Anonymkode: bc2aa...e7e 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 Her hvor vi bor, koster vanlige boliger 10+ mill. Og vi bor ikke her fordi vi digger lån. Men fordi det er et godt og trygt miljø for barna, ny barneskole, alt av fritidsinteresser i nærheten, kort avstand til kulturelle tilbud, kollektiv transport, turområder, osv osv. Og det koster.. Anonymkode: 4f949...cf5 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 Finner fint en flott bolig på østlandet til under 7 mill. Vi fant vår til 4,9 mill. Greit, vi måtte stryke hjemstedet vårt, så nå er vi 30 minutter unna. Og det er null stress. Anonymkode: b091a...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ganske mange flere alternativer enn å ta opp boliglån+hyttelån+billån eller kun leie... Jeg har tatt opp boliglån. Så slipper jeg leie. Jeg har verken hyttelån eller billån. Det er ett ganske så fint alternativ kontra 7 millioner i gjeld, eller leie resten av livet. Det er absolutt mulig enten ikke ha bil, eller kjøpe en man ikke trenger lån på. Ett alternativ er også bake billån inn i bolig, da slipper du billånet. Leier du hytte eller kjøper campingvogn, så slipper du hyttelånet. Jeg foretrekker sydenferier, og da trenger jeg ikke ha hyttelån. Det er altså veldig mange alternativer, så lenge du ikke MÅ ha alt. Ett annet alternativ som gjør det mye billigere bo, er å droppe familie. Anonymkode: e5bb5...002 I Osloområdet koster det jo 6-7 mill bare for boliglånet... Ikke veldig mange alternativer. Ja la oss få fødetall ENDA mer ned folkens. Lurt Anonymkode: 22d4a...acb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå