Gå til innhold

Arbeidsgiver endrer plutselig lønnavtale vi ble enig om!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var på prøvejobbing som sous-sjef der jeg skulle ta over en annen sous sjef  (100% stilling) som var ferdig om noen uker og det ble avtalt fastlønn på 45000 kr/mnd. Jeg jobbet cirka 10 dager, men mye var ikke som det var beskrevet, så avsluttet jeg arbeidforholdet etter det 10 dagene. 

det ble ikke skrevet noe kontrakt fordi det ble sendt digitalt og de fick det sendt tilbake av eneller anne grunn så jeg rakk ikke signere kontrakt mens jeg var på prøvjobbing. 

Jeg forventet meg at jeg skulle få den fastlønna delt på 28 arbeidsdager ganger 10 dager som jeg var på jobb. Men istedet så jeg plutselig tilsendt et kontrakt der det står « vanlig kokk som tilkallingsvikar til  205 kr per time. Jeg skrev til sjefen og bad han pent endre på kontrakt til det som var avtalt og sende på nytt. 

jeg får som svar at jag var på prøvjobbing som vanlig kokk! Jeg svarte at jeg aldrig hørt om noen som skall ta over en sous sjef stilling men skall på opplæring som vanlig kokk. Får ikke noe svar på dette og får tilsendt samme kontrakt igjen som jeg nekter å signere. 

Jeg er ikke medlem i noen forbund, så jeg lurer på hva jeg må gjøre i denne situasjonen? Hvis jeg signere på vanlig kokks kontrakt så mister jeg cirka 8-10 tkr. 

må også tillege at det er fler som er vittne til at jeg jobbet som sous-sjef og ikke vanlig kokk, da jeg hade et team på 8 kokker for det første, og for det andre så fikk jeg denne jobben via 2 venner som jobbet på samme sted og fortalte sjefen om at de hadde en potential sous sjef og han spurte de om jeg kunne komme på en liten prat. 

hvem må jeg ta kontakt med nå? 

Anonymkode: d98b2...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det ble ikke skrevet noe kontrakt fordi det ble sendt digitalt og de fick det sendt tilbake av eneller anne grunn så jeg rakk ikke signere kontrakt mens jeg var på prøvjobbing. 

Har du det skriftlig som det kan virke som her? At løftet først var som sous-sjef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er lønnstyveri, og det er straffbart. Du kan anmelde bedriften til politiet, men jeg ville tatt en telefon til arbeidstilsynet først. Arbeidstilsynet er en del av et statlig team som jobber med arbeidslivskriminalitet (a-krim) og ansvaret fordeles mellom AT, nav, skatteetaten og politiet. Lønn går under AT sitt ansvar.

Anonymkode: 0e25c...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var på prøvejobbing som sous-sjef der jeg skulle ta over en annen sous sjef  (100% stilling) som var ferdig om noen uker og det ble avtalt fastlønn på 45000 kr/mnd. Jeg jobbet cirka 10 dager, men mye var ikke som det var beskrevet, så avsluttet jeg arbeidforholdet etter det 10 dagene. 

Jeg forventet meg at jeg skulle få den fastlønna delt på 28 arbeidsdager ganger 10 dager som jeg var på jobb. Men istedet så jeg plutselig tilsendt et kontrakt der det står « vanlig kokk som tilkallingsvikar til  205 kr per time. Jeg skrev til sjefen og bad han pent endre på kontrakt til det som var avtalt og sende på nytt. 

jeg får som svar at jag var på prøvjobbing som vanlig kokk! Jeg svarte at jeg aldrig hørt om noen som skall ta over en sous sjef stilling men skall på opplæring som vanlig kokk. Får ikke noe svar på dette og får tilsendt samme kontrakt igjen som jeg nekter å signere. 

Jeg er ikke medlem i noen forbund, så jeg lurer på hva jeg må gjøre i denne situasjonen? Hvis jeg signere på vanlig kokks kontrakt så mister jeg cirka 8-10 tkr. 

må også tillege at det er fler som er vittne til at jeg jobbet som sous-sjef og ikke vanlig kokk, da jeg hade et team på 8 kokker for det første, og for det andre så fikk jeg denne jobben via 2 venner som jobbet på samme sted og fortalte sjefen om at de hadde en potential sous sjef og han spurte de om jeg kunne komme på en liten prat. 

hvem må jeg ta kontakt med nå? 

Hadde gitt han beskjed at hvis ikke han endrer det og holder seg til avtalen så tar du saken videre… Men 205 i timen som faglært kokk?? Hvorfor jobber det folk der?🙄

Anonymkode: 117d7...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett på vanlig timelønn/ tariff i forbindelse med prøvejobbing, men ikke fastlønn.

Anonymkode: 29189...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett på vanlig timelønn/ tariff i forbindelse med prøvejobbing, men ikke fastlønn.

Vent litt, du mener at hvis jeg får en jobb med fastlønn, så skall jeg fortsatt få timelønn de første 6 mnd? 
vennen min fikk samme stilling en mnd før meg, og han fikk fastlønn fra første dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vent litt, du mener at hvis jeg får en jobb med fastlønn, så skall jeg fortsatt få timelønn de første 6 mnd? 
vennen min fikk samme stilling en mnd før meg, og han fikk fastlønn fra første dag :) 

Mener du prøvejobbing eller prøvetid ? Det er ikke det samme. Prøvejobbing er når man jobbet et par dager for å se an deg som ansatt, teste ut stillingen. Prøvetid har de fleste når de får en jobb, og er som regel 6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du prøvejobbing eller prøvetid ? Det er ikke det samme. Prøvejobbing er når man jobbet et par dager for å se an deg som ansatt, teste ut stillingen. Prøvetid har de fleste når de får en jobb, og er som regel 6 mnd. 

Kanske feilforklarte meg. Men uansett, hvis man er på prøvejobbing som sous-sjef så gir du ikke lønn som Vanlig kokk, jeg sier ikke jeg vil ha 45000 kr når jeg kun jobbet 10 dager, men er vel ikke vanskelig å regne ut hvor mye det blir i timen hvis man deler det opp i 10 dagers arbeidstimer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanske feilforklarte meg. Men uansett, hvis man er på prøvejobbing som sous-sjef så gir du ikke lønn som Vanlig kokk, jeg sier ikke jeg vil ha 45000 kr når jeg kun jobbet 10 dager, men er vel ikke vanskelig å regne ut hvor mye det blir i timen hvis man deler det opp i 10 dagers arbeidstimer :) 

Spørsmålet er jo om du er/ ble ansatt som Sous sjef i det heletatt , eller om du var på en prøvejobbing ift å se an om stillingen var aktuell for deg… det er ikke helt tydelig hva som var avtalen. 205 i timen hadde uansett vært uaktuelt her, men du er kanskje nyutdannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har rett på det som er avtalt. Så spørsmålet er hva som faktisk ble avtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...