Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har akkurat lest fire Harry Potterbøker i strekk, og nå har jeg alvorlige abstinenser... :sur:

Har noen et godt forslag til hva jeg kan kaste meg over nå? Det må være bøker som ikke krever noe særlig konsentrasjon eller flyt i lesingen, for jeg får ofte bare lest en 5-10 sider i slengen (har aktiv baby).

Gjerne en serie, så varer gleden lengre (men alle tips mottas med stor takk!).

Jeg kan jo nevne at jeg er ferdig med alt av Anne Holt og Gunnar Stålesen (men at det er krim er tilfeldig siden biblioteket mitt har vært min mor en stund, og hun er krimfantast).

Jeg liker altså all slags lett underholdning egentlig.

Endret av Elle Melle
Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet (endret)

Hvis du likte Harry Potter vil du kanskje like triologien til Philip Pullman. Han skriver også ungdomsbøker som kan leses av voksne, og er av bedre litterær kvalitet enn Harry Potter men like spennende (om ikke mer, siden bøkene ikke følger skoleår-formularen...).

Et annet tips er Populær musikk fra Vittula. Lettlest og morsom liten sak. Boka består av små episoder fra en barndom istedet for én stor fortelling, og er derfor lett å dippe inn og ut av i korte økter.

Endret av Sesselja
Skrevet
Drømmen om Narnia  :lese:

Ferdig fortært for ti år siden! :)

Skrevet

Skulle foreslå Philip Pullman jeg også, men ser at Sesselja var før meg

Skrevet
Skulle foreslå Philip Pullman jeg også, men ser at Sesselja var før meg

Jeg skulle og til å si dette!

Har begynt på The Golden Compass (første bok i His Dark Materials) nå, og gleder meg til det som skal skje framover.

I tillegg, i vakumet etter Harry Potter, kastet jeg meg over Discworld-serien. Begynte med boka som heter Equal Rites, og det var en fin overgang, handler om en jente som skal bli trollmann (!), bl.a...

Skrevet

Serien om Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad.

Skrevet (endret)

Hvis du har lyst på en lettlest fantasybok med enkel humor anbefaler jeg: De fire og han som gjør galt verre. Det er en triologi som å handler om det gode mot det onde.

Handling:

Fire kamerater lever et stille liv uten andre bekymringer enn hvor det er fest neste helg. Ilderen Bambo, pandaen Hutte, vaskebjørnen Pepper og elgen Salt får i oppdrag av mystiske kappekledde menn å rette verden, brennkjapt. Kameratene ser helst at jorden redder seg selv, men før de vet ordet av det, er de på vei til Nepal. Skilpadden Jesper blir lurt inn i handlingen av en vakker, ung kvinne. Hans rolle som Han Som Gjør Galt Verre skaper mye hodebry og tenner gnissel for magikernes leder.

Jeg har også hørt at Philip Pullman er bra.

Endret av Aquarius
Skrevet

Bøkene til Unni Lindell og Karin Fossum. Mesteparten krim det da...ellers kan du jo ta fatt på Jordens barn av Jean M. Auel, altså Hulebjørnens klan-serien.

:)

Skrevet

Kjempegode tips, jeg har lest det meste av Fossum, Elstad og Lindell , så dere skjønner smaken min i alle fall! :) Hulebjørnens klan er en av favorittseriene mine. Jeg leser også serien om Storgårdsfolk, og har hele Isfolket på loftet hjemme. Hmmm, til å være en som liker skikkelig litteratur har jeg jammen lest mye lettvindt ser jeg. :forvirret: Ja ja, slik blir det når man bare leser på hytten og er lei av tunge pensumbøker.

Veldig kjekt med litt idèer, flere av de bøkene dere nevner har jeg ikke hørt om før!

Skrevet

Philip Pullman er fantastisk, elsker stemningen over alt i de bøkene. Jeg vil også ha en daemon!

Vil også anbefale Memory, Sorrow & Thorn-serien til Tad Williams. Nokså lett fantasy. Ellers er Otherland-serien hans ennå bedre, men den er kanskje litt mye å begi seg inn på (fire TYKKE bøker, og handlingen sneeegler seg fram til tider :frustrert: )

• 3 uker senere...
Skrevet

Sagaen om Isfolket! Veldig koselig og spennende. "Kun" 47 bøker, men alle svært lettleste. (Selv leste man den to ganger, i alder av 12 og 14)

Skrevet

Hvis du liker fantasy, hva med Tolkien? Start lett med "Hobbiten" og gå løs på "Ringenes herre" etter hvert...?

Discworld er nevnt her ser jeg, der har du også mange bra og underholdende bøker.

Av krim anbefaler jeg Henning Mankells bøker om Kurt Wallander, samt Jo Nesbø og Jan Mehlum!

Og en gammel godbit fra åttitallet; Fredrik Skagens bøker om Morten Martens!

Gjest gjest1
Skrevet
Philip Pullman er fantastisk, elsker stemningen over alt i de bøkene. Jeg vil også ha en daemon!

Jeg og!!!!! Jeg blir nesten trist når jeg tenker på at jeg ikke har det... :grine:

Skrevet

Ser at mange har skrevet det før meg, men et godt tips kan aldri skrives for ofte:

Philip Pullman! Fortærte alle bøkene i enormt hurtig tempo!

Skrevet

K-Pax er og blir en genial bok. Historikeren av Elisabeth ett-eller-annet er også bra, men kanskje ingen lettlest bok. Den har 900 sider. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...