AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #21 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva betyr det at det er "gjennom Jesus"? Hvorfor tror du at det ikke er noe grunnlag for tjener/dominant dynamikk? Bibelen er jo full av dette. For eksempel Efeserne 5:22: "Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. 23 For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser. 24 Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting." Kolosserne 3:18: "Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn, som det sømmer seg i Herren. 19 Dere menn: Elsk deres hustruer, og vær ikke bitre mot dem." Kvinnene skal altså underkaste seg, mens for menn holder det at de elsker kona. 1 Peter 3:1: "Likeså skal dere koner underordne dere under deres egne menn" "3:5: De[kvinnene] underordnet seg under sine menn. 6 Slik var Sara lydig mot Abraham og kalte ham herre." Titus 2:5 "[kvinnene skal] være sindige, rene, huslige, gode, underordnet sine egne menn, for at Guds ord ikke skal bli spottet. 6 Likeså skal du formane de unge mennene til å være sindige." Menn trenger bare å ikke være galne. Kvinner skal underkaste seg. Finnes utallige lignende sitater fra Bibelen, både i det Gamle og det Nye Testamentet. Pass også på at du ikke prøver å lære mannen din noe som om du har noe autoritet eller kan noe bedre enn ham. Du er jo bare ei kvinne. 1 Timoteus 2:11: "En kvinne skal ta imot læren i stillhet, hun skal underordne seg. 12 Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet." Anonymkode: e1019...e3b Gidder ikke gjenta det linken sier, men dette er mer fra bibelen, litt mer kontekst, og litt mer fra begge parter, og ikke bare damens rolle her som du prøver så inderlig å plukke fra. https://www.bibleinfo.com/nn/topics/ekteskap Anonymkode: b230f...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #22 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må du gi deg med det derre derre tullballballuba greiene dine. hvem ga deg retten til å tolke og endre på ordene? les det som står. - Forresten, er dette gamle eller nytestamentet? Matteus, markus, lukas, johannes, osv er hvertfall nytestamentet som vi kristne skal holde oss til, gamle testamentet er for jødene! Gud er en smart mann, og det er mer bak setningene, en må lese konteksten de er fortalt, og ikke bare ta ut småsitat/setninger og vri om på alle de andre tingene som står i bibelen! Anonymkode: b230f...ac6 Alle sitatene er fra det Nye Testamentet. De blir ikke noe bedre av å lese setningene rundt. Budskapet er rett og slett ikke kvinnevennlig. Anonymkode: e1019...e3b 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 6. januar 2023 #23 Del Skrevet 6. januar 2023 At du har fått en oppvåkning og føler du har fått en ny mening med livet som kristen, og at dette oppleves så stort at du ønsker å dele dette med din partner, kan jeg forstå. Men du må huske på at dere ble sammen under litt andre premisser. Du har forandret deg radikalt siden da, mens han er mer eller mindre den samme med tanke på livssyn. For at dere skal fortsette å kunne være sammen, tror jeg du må akseptere at han må få tro på det han vil og vice versa, og at livssyn er en personlig ting. Du kan leve ditt liv som kristen uavhengig av han. Men det spørs om det etter hvert vil bli så store forskjeller og uenigheter mellom dere også om andre ting (syn på kjønnsroller, ditt syn på vennene hans, tv-programmer du mener kan ha dårlig innflytelse osv) at forholdet ikke vil være liv laga i lengden. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #24 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva råder dere meg til? Kjenner dere noen bastante ateister som har fått en helomvending? Anonymkode: fb0e8...543 Nei, men jeg kjenner bastante kristne som har blitt friskere. Det kan hende at du må velge mellom jesus eller virkeligheten. Anonymkode: 62dce...951 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #25 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gidder ikke gjenta det linken sier, men dette er mer fra bibelen, litt mer kontekst, og litt mer fra begge parter, og ikke bare damens rolle her som du prøver så inderlig å plukke fra. https://www.bibleinfo.com/nn/topics/ekteskap Anonymkode: b230f...ac6 Den gjennomgående tråden i Bibelen er at menn ikke skal være fæle mot sine koner (uten å spesifisere så veldig hva det vil si), mens kvinner får en rekke andre oppgaver i tillegg, og skal underkaste seg mannen. Det er ikke bedre i kontekst. Har for øvrig ikke endret noe av teksten, annet enn å skrive "kvinnene" i stedet for "de" for å klargjøre. Men avslutter her så vi ikke kupper tråden helt. Anonymkode: e1019...e3b 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #26 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg tror ikke dette kan fungere. Om han var en vanlig agnostiker så kanskje, men dette er en mann du beskriver som ikke ønsker å høre om din spiritualitet og tro en gang! Det synes jeg er ganske ekstremt i motsatt retning. Han ønsker heller ikke å akseptere eller respektere deg på den måten at han ikke lar være å banne og håne Gud i ditt nærvær. Jeg er sammen med en mann som ikke deler min tro. Men han er interessert i å høre om min tro, å høre om min trospraksis, om hvordan jeg tilber og hvilke deler av mitt liv jeg har formet for å leve i tråd med min tro. Vi deler ikke dette, han er ikke enig med meg i oppfatningen av hvordan verden er skapt, eller hvorfor ulike ting er viktig, men han respekterer at jeg mener disse tingene, og at jeg tror de henger sammen pga slik og sånn. Og når det er bestemte ting jeg opplever som blasfemisk er han interessert i å lytte til hvorfor, og respekterer mine ønsker der. Jeg prøver ikke å prakke min tro eller min praksis på ham, og vil heller ikke prakke det på våre barn. Men at vi har de generelle verdiene likt det er helt vesentlig for et samliv. Jeg tror at dersom du lar Jesus lede deg vil du se klarere i tiden fremover om denne mannen er rett for deg, om det bare er troen som skiller dere, eller om det rett og slett også handler om respekt og verdier. Og hvis du gir slipp på ham, vil Gud lede dei om du stoler på hans vei. ❤️ Anonymkode: a3055...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #27 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle sitatene er fra det Nye Testamentet. De blir ikke noe bedre av å lese setningene rundt. Budskapet er rett og slett ikke kvinnevennlig. Anonymkode: e1019...e3b Meg og min mann får det til å funke flott det. Men jeg er i naturen ganske sta. Så husarbeid blir det ja, men mon tro det gjør mannen min også! Fordi hodet - kan sees på som den som klarer å få kvinnen * beklager* de fleste av oss er ganske emosjonelle, og kan ta forhastede beslutninger, når vi har menstruasjon, når vi har kranglet med ei venninne eller når mannen spiste godteriet ditt. Og da er heldigvis min gode mann, *med sitt nydelige hode* flink til å sette ting i perspektiv for meg. Og meg fra mitt nydelige sinn og følsomhet, gir han ett annet perspektiv, når han er for hard mot en annen person, har for høye forventninger eller er utålmodig, gir jeg han forståelsen av andres følelser ❤️ og gjett om vi begge har blitt bedre til å tenke selv på grunn av den andre! Jeg har blitt litt mer bevisst på å være forsiktig med mobil, og andre dyre ting, og han har blitt mer forsiktig på andres følelser. ❤️ Ordet er gitt for at vi skal kunne leve ut fra det, en livvsstil som skal fylle ut den andre, dette! er det gud vil vise med den gamle formuleringen, på den tiden var det hardere og skrevet av menn, men Gud fyller ut ordene gjennom de. Men misforstått blir de ofte! Og det er ingenting verre enn å misforstå Guds ord, fordi det er ikke ordentlige kristne om du slår din kone, eller din kone ikke tørr å stå opp for seg selv. Sånn er det bare ikke. Anonymkode: b230f...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #28 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke dette kan fungere. Om han var en vanlig agnostiker så kanskje, Anonymkode: a3055...4ea Vil bare påpeke at "agnostiker" er en som anerkjenner at man ikke vet. Å være agnostisk sier ingenting om hvorvidt man tror på en gud eller ikke. Alle er enten ateister (ikke-troende) eller teister (troende). Man kan være agnostisk ateist, gnostisk ateist, agnostisk teist eller gnostisk teist. Anonymkode: e1019...e3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 6. januar 2023 #29 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alle disse over her som ikke har tro selv, trenger du ikke bry deg om ❤️ de prater ikke fra sjelen, hjertet og Guds visdom ❤️ Hvis han ikke er kristen, og du velger å gå på denne veien, bør du lese i bibelen, prate med de du går i kirke med som kan hjelpe og veilede deg til stegene videre ❤️ Det er fullt mulig å være med en som ikke er kristen, dere har jo vært det i 3 år alt! Elsker han deg så aksepterer han din omvendelse, men det å skulle nesten tvinge han kun fordi du ble det er ikke sånn det funker.. Du ble nok interessert gjennom en samtale, tur i kirka, møte på den måten, be til Gud om at han skal vise deg veien videre. ❤️ Du kan nok og kjenne inni deg hva som er rett, uten at jeg eller noen andre trenger å si til deg hva du bør eller ikke bør gjøre. Det som er vanskelig er jo alt dette med bosituasjonen.. Ikke tving deg eller han til å gifte seg, du kan ta avstand i eget hus/sove på eget rom og ta deg tid for deg selv og se hvordan dere sammen vil løse den nye endringen i livet ditt. Gud finner nok en vei om det er ment for at det er dere to ❤️ Masse lykke til på veien videre! Anonymkode: b230f...ac6 Kristne er de mest dømmende folka jeg vet om. Dere forguder jo dere selv. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #30 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil bare påpeke at "agnostiker" er en som anerkjenner at man ikke vet. Å være agnostisk sier ingenting om hvorvidt man tror på en gud eller ikke. Alle er enten ateister (ikke-troende) eller teister (troende). Man kan være agnostisk ateist, gnostisk ateist, agnostisk teist eller gnostisk teist. Anonymkode: e1019...e3b Bokstavelig fra gresk så betyr agnostiker "uten kunnskap". Mens ateist betyr "uten gud". Ethvert fornuftig menneske, både troende og ikke-troende, er agnostikere. Da (en generell) guds eksistens er umulig å bevise eller motbevise. Anonymkode: e1019...e3b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #31 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil bare påpeke at "agnostiker" er en som anerkjenner at man ikke vet. Å være agnostisk sier ingenting om hvorvidt man tror på en gud eller ikke. Alle er enten ateister (ikke-troende) eller teister (troende). Man kan være agnostisk ateist, gnostisk ateist, agnostisk teist eller gnostisk teist. Anonymkode: e1019...e3b Det er ikke slik jeg har fått det definert. Noen er gnostiske ateister, noen er agnostiske ateister. TS sin mann virker som en ekstremt gnostisk ateist, som heller ikke er interessert i spiritualitet eller tro. Men ellers takk for mansplainingen din. Anonymkode: a3055...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #32 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bokstavelig fra gresk så betyr agnostiker "uten kunnskap". Mens ateist betyr "uten gud". Ethvert fornuftig menneske, både troende og ikke-troende, er agnostikere. Da (en generell) guds eksistens er umulig å bevise eller motbevise. Anonymkode: e1019...e3b Det finnes mange både troende, og ikke-troende, som "tror" så sterkt at de er gnostikere. To gnostikere på motsatt side kan vanskelig få et liv sammen. Anonymkode: a3055...4ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 6. januar 2023 #33 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg leser ikke en gang at Jesus sier 'hvis du tror på meg skal du finne deg en troende mann ellers går alt til helvete....'. Han sier at vi skal TRO på Han og ikke at vi skal måtte tro på kjærestene våre'.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #34 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke slik jeg har fått det definert. Noen er gnostiske ateister, noen er agnostiske ateister. TS sin mann virker som en ekstremt gnostisk ateist, som heller ikke er interessert i spiritualitet eller tro. Men ellers takk for mansplainingen din. Anonymkode: a3055...4ea Det var jo nettopp det jeg skrev? Er forresten ikke mann, men takk for at du antar ting om min person og snakker ned til meg. Anonymkode: e1019...e3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #35 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes mange både troende, og ikke-troende, som "tror" så sterkt at de er gnostikere. To gnostikere på motsatt side kan vanskelig få et liv sammen. Anonymkode: a3055...4ea Helt enig. Gnostikere kan fort bli svært vanskelige å ha med å gjøre om man ikke deler deres tro. Anonymkode: e1019...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #36 Del Skrevet 6. januar 2023 Er du rable gal? Dette virker helt sykt. jeg tror ikke dere har noen fremtid. Du snakker om det syndige liv, og du er samboer, er ikke det syndig? Om du vil endre mannen for å passe bedre sammen inn i din ideelle verden, da tenker jeg du kan gi opp det forholdet først som sist. Et forhold må være basert på aksept og forståelse for hverandre, ikke et ønske om å endre hverandre. Anonymkode: 048bf...f11 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 6. januar 2023 #37 Del Skrevet 6. januar 2023 Du klarer ikke å ta fornuften fra en mann… 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #38 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det var jo nettopp det jeg skrev? Er forresten ikke mann, men takk for at du antar ting om min person og snakker ned til meg. Anonymkode: e1019...e3b Nei, du mansplainet at agnostikere er blablabla, jeg sa "om han bare var en agnostiker" altså har jeg antatt at han er gnostiker. Man kan helt fint mansplaine selv om man er kvinne. Det er ikke å snakke ned å si at du mansplainer, og at innspillet ditt var nedlatende. Anonymkode: a3055...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #39 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Må du gi deg med det derre derre tullballballuba greiene dine. hvem ga deg retten til å tolke og endre på ordene? les det som står. - Forresten, er dette gamle eller nytestamentet? Matteus, markus, lukas, johannes, osv er hvertfall nytestamentet som vi kristne skal holde oss til, gamle testamentet er for jødene! Gud er en smart mann, og det er mer bak setningene, en må lese konteksten de er fortalt, og ikke bare ta ut småsitat/setninger og vri om på alle de andre tingene som står i bibelen! Anonymkode: b230f...ac6 Snakk om å tydelig vise hvor lite du bryr deg om din egen tro og lære. Hadde du noensinne åpnet en Bibel hadde du utmerket godt visst at alle disse sitatene er hentet fra Ny-testamentet. Anonymkode: 785f2...3cf 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #40 Del Skrevet 6. januar 2023 Herre-fuckings-jesus! Oppsøk hjelp. Jeg hadde dumpa deg på flekken! Anonymkode: e80e5...fc0 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå