AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Jeg bor med en venninne. Har tidligere bodd i større kollektiv med noen venner, og vi hadde det ikke sånn der. Men nå lurer jeg på om det er jeg som er sær og antisosial ... Er det vanlig å spise middag eller spør om man skal spise middag sammen hver dag? Jeg vil leve livet fritt og jeg føler det litt som om det er mamma som hver dag spør om vi skal spise middag sammen, jeg sier ofte "jeg fikser min egen mat" eller "kan vi ikke heller avtale å spise middag sammen en dag neste uke, har allerede planlagt ukesmeny?", men likevel så er det nesten hver dag om vi skal spise i lag. Jo, det er jo deilig noen ganger å spise i lag og så lager jeg heller dobbelt neste dag, men i perioder har jeg behov for MYE alenetid og det vet hun jo egentlig, for vi snakket om det før vi flyttet sammen. Og om kvelden er det vanlig hvis man er inne på sitt eget rom at man MÅ si god natt til hverandre. Jeg har holdt meg ekstra mye på rommet siste måneden, har vært mye med eksamensperiode og sosialt, men om jeg er hjemme så kommer hun og banker på og gir meg god natt klem, og igjen så får jeg en klaus-følelse. Hva er normalt? Føler at dette er mer som når man er et par, men vi er jo ikke et par. Anonymkode: 3e7ab...297 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 PS: Ikke at en godnatt-klem er galt! Men tenker det er mer naturlig hvis vi har sittet på stua i lag, er jeg på rommet og ikke stua er det jo av en grunn. Synes bare det er kleint hvis jeg har lagt meg, og f.eks la oss si jeg onanerer, eller skyper med kjæresten, eller er dypt inne i en serie, så er det jo egentlig bare irriterende å bli forstyrret av en godnattklem, og får meg til å føle meg som en unge ... Anonymkode: 3e7ab...297 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Du må bare fortelle henne dette her, at det blir litt mye for deg. Hva som er normalt er jo helt forskjellig for person til person. Kjenner 4 stk som bor i kollektiv hvor de bytter på å lage middag, men ikke alltid spiser sammen hvis de ikke er hjemme/ har lyst akkurat da. Tror de fleste forstår at noen har mer behov for alenetid og/eller ikke orker å planlegge middag med andre hver dag. Anonymkode: cb60d...52e 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må bare fortelle henne dette her, at det blir litt mye for deg. Hva som er normalt er jo helt forskjellig for person til person. Kjenner 4 stk som bor i kollektiv hvor de bytter på å lage middag, men ikke alltid spiser sammen hvis de ikke er hjemme/ har lyst akkurat da. Tror de fleste forstår at noen har mer behov for alenetid og/eller ikke orker å planlegge middag med andre hver dag. Anonymkode: cb60d...52e Ja, du har jo rett, selvsagt er det individuelt! Jeg bare lurer på om jeg er rar her. Jeg begynner å synes dette er veldig intenst. Ikke fordi jeg skal noe annet, men det er vel nettopp det at jeg føler jeg må ha andre planer siden jeg sier nei så mye. Er jo ikke så hyggelig for henne heller når jeg sier nei så mye. Jeg føler jo også jeg har sagt fra. Siden jeg har sagt "Jeg liker å fikse min egen middag", og om vi kan avtale en gang neste uke. Men jeg må vel være enda tydeligere, føler bare jeg blir kjip da! Og med tanke på god natt, der er jeg virkelig spent på om det bare er jeg som er merkelig antisosial. Jeg har begynt å få helt fnatt når hun kommer og banker på og skal gi meg klem ... 😬 Handler jo selvsagt om at jeg er ekstra stresset for tiden, men ja ... Jeg vil jo ikke være slem med henne heller, kan jo hende hun har andre behov. TS Anonymkode: 3e7ab...297 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Skrevet 6. januar 2023 Det er veldig forskjellig hva som er vanlig, men fra studietiden husker jeg at det ble mer felles middager mot helgen, for eksempel taco osv. på fredager, hjemmelaget pizza på lørdag (om man hadde tid). I ukedagene mer at hver enkelt laget egen middag, siden alle kom og gikk til ulike tider. Du har nøkkel til rommet ditt, så hvorfor ikke bare låse døren, og så sier du at du er opptatt med noe når hun kommer? Hvis hun spør senere, kan du si at du synes det er godt å ha litt alenetid når du skal til å sove. Hun har et annet behov for nærhet enn deg, og er nok vant til at sånn er det hjemme hos hennes familie, og hun overfører det til dit hun har kommet nå. Hun gjør jo ikke noe galt, synes sikkert det er koselig om dere spiser middag sammen, og at det er fint å kunne gi en godnattklem til noen. Jeg ville bare ha spurt om det ikke er ok for henne at dere kun tar felles middager i helgen, og så ville jeg ha låst døren av og til, slik at hun kanskje tar hintet om at du har lyst til å være alene, hvis den godnattklemmen nå er så ille... Vi hadde en regel om at vi alltid skulle banke på døren til hverandre, det kan dere også innføre. Hver enkelt sitt rom er privat. Da ropte vi bare at vi var opptatt med noe, så ble det respektert. Anonymkode: dedf7...512
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, du har jo rett, selvsagt er det individuelt! Jeg bare lurer på om jeg er rar her. Jeg begynner å synes dette er veldig intenst. Ikke fordi jeg skal noe annet, men det er vel nettopp det at jeg føler jeg må ha andre planer siden jeg sier nei så mye. Er jo ikke så hyggelig for henne heller når jeg sier nei så mye. Jeg føler jo også jeg har sagt fra. Siden jeg har sagt "Jeg liker å fikse min egen middag", og om vi kan avtale en gang neste uke. Men jeg må vel være enda tydeligere, føler bare jeg blir kjip da! Og med tanke på god natt, der er jeg virkelig spent på om det bare er jeg som er merkelig antisosial. Jeg har begynt å få helt fnatt når hun kommer og banker på og skal gi meg klem ... 😬 Handler jo selvsagt om at jeg er ekstra stresset for tiden, men ja ... Jeg vil jo ikke være slem med henne heller, kan jo hende hun har andre behov. TS Anonymkode: 3e7ab...297 For meg høres det ut som at hun viderefører de rutiner hun selv er vokst opp med? Jeg synes ærlig talt en klem før sengetid høres høres søtt ut men hadde hatet det selv 😅 Bare si til henne at du har behov for en del egentid og setter pris på omtanken men foretrekker at hun helst ikke kommer innom på kveldstid. Du kan si at kanskje har du sovnet og hun vekker deg eller at du blir sittende litt og vente på når hun kommer og foretrekker å roe deg ned for kvelden alene uten «nattakos». Prøv å si det med litt humor og omsorg, hun høres jo ut som noen der virkelig vil deg vel, dere har bare ulike behov. Anonymkode: 145a9...fef 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Skrevet 6. januar 2023 Jeg skjønner deg veldig godt, det høres litt slitsomt ut. Anonymkode: f97b9...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #8 Skrevet 6. januar 2023 Jeg hadde fått fnatt av den klemmen. Du kan jo begynne å gi henne en klem når du går på rommet ditt og si «god natt klem på forhånd» eller noe sånt? Litt sånn «sånn, da var det gjort» - beskjed 😅 Anonymkode: 47ea7...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde fått fnatt av den klemmen. Du kan jo begynne å gi henne en klem når du går på rommet ditt og si «god natt klem på forhånd» eller noe sånt? Litt sånn «sånn, da var det gjort» - beskjed 😅 Anonymkode: 47ea7...e5d Haha, den var ikke så dum! Anonymkode: 3e7ab...297
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): For meg høres det ut som at hun viderefører de rutiner hun selv er vokst opp med? Jeg synes ærlig talt en klem før sengetid høres høres søtt ut men hadde hatet det selv 😅 Bare si til henne at du har behov for en del egentid og setter pris på omtanken men foretrekker at hun helst ikke kommer innom på kveldstid. Du kan si at kanskje har du sovnet og hun vekker deg eller at du blir sittende litt og vente på når hun kommer og foretrekker å roe deg ned for kvelden alene uten «nattakos». Prøv å si det med litt humor og omsorg, hun høres jo ut som noen der virkelig vil deg vel, dere har bare ulike behov. Anonymkode: 145a9...fef Ja, egentlig veldig søtt og koselig! Og før jeg ble så stresset så var jo dette helt fint, og vi var mye mer sammen. Så jeg har jo forståelse for at hun kanskje synes det er litt ensomt her hjemme når jeg har først vært veldig opptatt med eksamenstid, så borte i julen, og nå bare vil "self-isolate" på rommet en måneds tid Samtidig føles disse tingene nå absolutt ikke hyggelig, men som en klaustrofobisk tvangstrøye, og det har jo ALT å gjøre med at jeg er stresset, og ikke at hun gjør noe galt. Takk for tipset, vil absolutt ikke at hun skal bli lei seg, samtidig så ser jeg at det er ikke noe bra sånn det er nå der jeg går og blir mer stresset pga hennes forventninger, og blir irritabel fordi jeg synes det blir for mye. TS Anonymkode: 3e7ab...297
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig forskjellig hva som er vanlig, men fra studietiden husker jeg at det ble mer felles middager mot helgen, for eksempel taco osv. på fredager, hjemmelaget pizza på lørdag (om man hadde tid). I ukedagene mer at hver enkelt laget egen middag, siden alle kom og gikk til ulike tider. Du har nøkkel til rommet ditt, så hvorfor ikke bare låse døren, og så sier du at du er opptatt med noe når hun kommer? Hvis hun spør senere, kan du si at du synes det er godt å ha litt alenetid når du skal til å sove. Hun har et annet behov for nærhet enn deg, og er nok vant til at sånn er det hjemme hos hennes familie, og hun overfører det til dit hun har kommet nå. Hun gjør jo ikke noe galt, synes sikkert det er koselig om dere spiser middag sammen, og at det er fint å kunne gi en godnattklem til noen. Jeg ville bare ha spurt om det ikke er ok for henne at dere kun tar felles middager i helgen, og så ville jeg ha låst døren av og til, slik at hun kanskje tar hintet om at du har lyst til å være alene, hvis den godnattklemmen nå er så ille... Vi hadde en regel om at vi alltid skulle banke på døren til hverandre, det kan dere også innføre. Hver enkelt sitt rom er privat. Da ropte vi bare at vi var opptatt med noe, så ble det respektert. Anonymkode: dedf7...512 Absolutt fint og koselig, og ikke noe teit med de ønskene. Er vel bare at jeg nå ikke har de samme. Har jo syntes dette var veldig hyggelig før. Og helt forståelig at hun ikke endrer behov bare fordi jeg har gjort det. Jeg har nok blitt plaget av dette en stund nå tror jeg og så ikke greid å si fra om det, og da fått litt motvilje. Men er mye bedre jeg sier fra nå, enn at det vokser seg større i mitt hode. Er bare litt vel redd for at hun skal bli lei seg, men det er vel litt sånn peoplepleasing tendenser, ingen får noe godt ut av at jeg går og klemmer og spiser middag med henne når jeg er utslitt og trenger noe annet. Tror jeg må si det. Har vel hintet en stund, men det er jo egentlig bare dum kommunikasjon fra min side. Bedre å si det helt tydelig. Vi banker på døren, men jeg føler jeg liksom må høre hva det er, og da er det klem og alt mulig, så jeg får liksom ikke helt slappa av inne hos meg selv, og til vanlig er dette bare en av de koselige tinga med å bo sammen, men nå er jeg bare utslitt av mye greier. TS Anonymkode: 3e7ab...297
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 Flere som har innspill når det ikke er midt på natta lenger Anonymkode: 3e7ab...297
NiceOrNothing Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): PS: Ikke at en godnatt-klem er galt! Men tenker det er mer naturlig hvis vi har sittet på stua i lag, er jeg på rommet og ikke stua er det jo av en grunn. Synes bare det er kleint hvis jeg har lagt meg, og f.eks la oss si jeg onanerer, eller skyper med kjæresten, eller er dypt inne i en serie, så er det jo egentlig bare irriterende å bli forstyrret av en godnattklem, og får meg til å føle meg som en unge ... Anonymkode: 3e7ab...297 Begynn å lås døra 🤗. Hun høres noe invaderende ut. Sikkert godt ment, men blir slitsomt hvis man er en selvstendig introvert .
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 NiceOrNothing skrev (37 minutter siden): Begynn å lås døra 🤗. Hun høres noe invaderende ut. Sikkert godt ment, men blir slitsomt hvis man er en selvstendig introvert . Hun kommer ikke brasende inn, så vet ikke om å låse døra gjør den store forskjellen. Men er mer det, at hvordan sier jeg nei hver kan hun kommer og banker på, sier jeg bare "jeg er opptatt", som oftest er jeg jo egentlig ikke det. Likte det uttrykket "selvstendig introvert". Driver og finner ut av hvorvidt jeg egentlig er introvert, eller om det handler mest om stress. Men jeg er veldig klar for å være selvstendig i alle fall, og har kanskje behov for å greie meg mest selv. Og det føler jeg jo ikke jeg gjør når hun vil lage middag til meg hele tiden. TS Anonymkode: 3e7ab...297
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 Bor i kollektiv med kjæresten blant annet, og ikke en gang vi spiser middag hver dag. Vi har så ulike timeplaner og matvaner og apetitt at vi bare har en felles enighet om at vi ikke spiser middag sammen. Om vi gjør det så har vi planlagt det. Kommunikasjon er løsningen! Min løsning på den klemme-greia hadde vært å si sånn «god natt, jeg trekker meg tilbake på rommet nå» tidlig på kvelden, så jeg kan chille og være naken eller hva enn det er resten av kvelden i fred. Anonymkode: 8bf48...412 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bor i kollektiv med kjæresten blant annet, og ikke en gang vi spiser middag hver dag. Vi har så ulike timeplaner og matvaner og apetitt at vi bare har en felles enighet om at vi ikke spiser middag sammen. Om vi gjør det så har vi planlagt det. Kommunikasjon er løsningen! Min løsning på den klemme-greia hadde vært å si sånn «god natt, jeg trekker meg tilbake på rommet nå» tidlig på kvelden, så jeg kan chille og være naken eller hva enn det er resten av kvelden i fred. Anonymkode: 8bf48...412 Det er ikke en så dum løsning. Jeg skal teste ut det. Utfordringen der er at la oss si jeg kommer hjem, så er hun på rommet sitt, og at vi egentlig ikke snakkes hele den kvelden, jeg synes jo det er helt okei, men ... Men blir liksom litt "rigid" å si at jeg ikke vil at vi skal si god natt og klemme 🙈 Eller så er det jo sånn hun kommer i 18-tiden og sier "Vil du spise middag?" og så sier jeg "Nei, ellers takk, jeg fikser meg selv, god natt, trekker meg tilbake nå" ... nei, jeg må bare kommunisere tydeligere. Ang. middag så må jeg bare si helt tydelig en dag om at jeg vil fikse min egen middag. TS Anonymkode: 3e7ab...297 1
Aristoteles Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 Bli mer trengende selv. Bank på døra og si at du tenker hun skal gi deg 30 minutter fotmassasje før leggetid. Introduser merkelige middager som fiskepinner med bringebær og insister på at hun skal smake Neida - du må nok være klar i kommunikasjonen. Angående nattaklem, hvis man faktisk er en klemmer selv, så er det jo enkelt å si at når du først har trukket deg tilbake for kvelden, så vil du ikke ut av senga igjen. Det kan vel umulig være sårende? Med middager så få du bare si at du ikke liker et slikt rutineliv, hvor man avtaler ditten og datten, og at det er NÅ, når dere er unge voksne uten ordentlige forpliktelser, at dere/du kan spise middag klokken 23, eller ikke i det hele tatt. Det er faktisk NÅ dere er noenlunde fri - nyt den friheten
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 Aristoteles skrev (17 minutter siden): Bli mer trengende selv. Bank på døra og si at du tenker hun skal gi deg 30 minutter fotmassasje før leggetid. Introduser merkelige middager som fiskepinner med bringebær og insister på at hun skal smake Neida - du må nok være klar i kommunikasjonen. Angående nattaklem, hvis man faktisk er en klemmer selv, så er det jo enkelt å si at når du først har trukket deg tilbake for kvelden, så vil du ikke ut av senga igjen. Det kan vel umulig være sårende? Med middager så få du bare si at du ikke liker et slikt rutineliv, hvor man avtaler ditten og datten, og at det er NÅ, når dere er unge voksne uten ordentlige forpliktelser, at dere/du kan spise middag klokken 23, eller ikke i det hele tatt. Det er faktisk NÅ dere er noenlunde fri - nyt den friheten Haha, digger deg! Greia er at jeg går jo mange ganger på toalettet. Men ja, jeg skal bare si det som det er. Om hun vil noe annet, så er det jo helt greit det, men jeg kan jo ikke leve livet mitt ut fra hva hun vil. Hvor lenge skulle jeg i så fall gjøre det. TS Anonymkode: 3e7ab...297
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 Og forresten, JA, det er den friheten jeg vil ha! Og nå føler jeg det som om jeg bor med mamma igjen. Anonymkode: 3e7ab...297
Aristoteles Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og forresten, JA, det er den friheten jeg vil ha! Og nå føler jeg det som om jeg bor med mamma igjen. Anonymkode: 3e7ab...297 Kanskje du bare burde være ærlig på det da? Si at du ønsker å nyte friheten til fulle den korte tiden den er der (for de fleste), og at det ikke handler om å ikke ville spise middag i lag, eller å ikke ville klemme henne. JEG ville forstått det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå