Gå til innhold

Er jentebarn lettere siden "alle" ønsker seg det?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Baxter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg fikk selv asperger og adhd-diagnose først etter jeg fikk mitt første barn og ble sendt til psykolog for fødselsdepresjon. 

Men poenget er likevel at flere gutter enn jenter er såpass utagerende og voldsomme at de blir sendt til utredning. 

Jeg har selv to gutter, hvorav en er kjemperolig og har null problemer med å sitte i ro og følge med på skolen. Og så har jeg en i andre enden av spekteret, som er i klatre-i-gardinene-stadiet fremdeles. 

Statistikken viser at gutter sliter mer på skolen enn jenter, oftere viser tegn på hyperaktivitet og utagerende oppførsel, osv. Og det skremmer gjerne folk mer enn spiseforstyrrelser og usikkerhet på omgivelsene. 

Anonymkode: bbf63...9dd

Ja, derfor skulle jeg ønske jeg var den utagerende typen, da hadde jeg fått diagnosen fortere😅 neida, alt gikk seg til …

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ønsket meg gutt, og fikk gutt. Synes de virker enklere å oppdra, på mange måter?.. Og mulig litt lettere i tenåra, selv om gutter også i stor grad blir påvirket av kroppspress etc. Gutter blir ofte mamma gutter, noe som passer meg fint :) Skal lære ham opp til å bli en god mann og ektemann! 

Anonymkode: cf3f6...80f

….og så får du ei svigerdatter 😄

Anonymkode: e69b6...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser det er så mange som sier de ønsker seg jente, spesielt med nr 1, er det fordi jenter generelt sett er roligere og enklere? Eller hva er egentlig greia?

Anonymkode: 3bd7e...34d

Det er helt det samme, jenter modnes fortere enn gutter. Men det skjer vel ikke etter tenårene.

Anonymkode: c8121...ec5

AnonymBruker

Har jenta, nå kjem det ein liten guttebass. Jenta vår har vore ein veldig enkel unge, rolig, lett å snu når ting blir vanskelig. Eg trur det er fordi ho er lik oss i personlighet og har arva vårt temperament. Kjønn har nok ikkje så stor betydning. Trur han kjem til å bli ganske lik, men forskjellig på ein del området. 

Anonymkode: d5706...c19

AnonymBruker

Spørs hva en selv ser på som enkelt. Jeg har en av hver, og begge var "enkle" når de var baby. Gutten min gråt litt mer under stell, men fant fort ut av at han trengte mer kroppskontakt og roligere stemme, og det gikk seg til. Jenta mi har alltid vært mer robust. 

Gutten min fyller to om et par mnd og jeg merker at han er ganske grei å håndtere mtp selvstendighetsønsker. Han pleier å høre etter dersom han får sin andel med ønsker lyttet til også. 

Jeg skal innrømme at datteren min i er fullt så enkel nå lenger. Hun fyller snart seks år og litt sånn at hun ikke hører etter, kan ha en type attitude.

Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal velge det ene kjønnet over hverandre, de er så ulike uansett og hva man selv takler.

Anonymkode: d8cb9...9fb

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

….og så får du ei svigerdatter 😄

Anonymkode: e69b6...5f6

Haha🤣 har ikke jeg tenkt på. Yngste min er skikkelig mammadalt. Den dagen han finner en kone omg..

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius

Jeg tror det kommer mest an på personligheten til barnet.

At mange kvinner ønsker seg jente med førstemann handler nok om at det å få en som er som seg selv føles tryggere og mer kjent. Det er jo det motsatte for menn - flertallet ønsker seg sønner. Mange kvinner omgås mest kvinner både på jobb og privat, og ikke minst på kvinneguiden, og da får de inntrykk av at "alle" ønsker seg jenter. Men etter mange år på mannsdominert arbeidsplass kan jeg garantere at menn er helt like, de ønsker seg en "mini me" de også. Har ikke tall på alle gangene mannlige kolleger har kommet fra ultralyd og jublet at "det ble gull" - det betydde altså at det ble gutt. Men menn snakker nok gjerne mindre om barn enn kvinner, og derfor får man det inntrykket at "alle" vil ha jenter. Men ønsket om gutt er nok like sterkt hos menn, kanskje enda sterkere, men de snakker mindre om det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha🤣 har ikke jeg tenkt på. Yngste min er skikkelig mammadalt. Den dagen han finner en kone omg..

... Huff. Mange mødre snakker som om de gjerne skulle giftet seg med sønnene sine. Ikke rart det er mange dårlige forhold mellom svigermor og svigerdatter der ute. 

Anonymkode: 01181...9f6

• Nyttig 4
Wilma89 skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i det å ønske seg jente. Håpte innerst inne på gutt og føler meg som verdens heldigste som får være mamma til to gutter. 

Samme her. Jeg vet det er feil, men jeg ble hoppende glad når jeg vikk vite at vi ventet gutt og det samme ble alle i familien. Svigermor ble skuffa da.

• Nyttig 1
AnonymBruker

Eldste er gutt (med ADHD) og  yngste er jente.  Vi visste ikke at gutten hadde ADHD og trodde at alt var normalt.  Han var veldig krevende.  Jenta var et rolig barn. Det er 5 år i mellom dem.

Anonymkode: 8d03c...4d9

AnonymBruker

Jeg heier voldsomt på alle jentebarn som fødes, da det er en stor overvekt av menn i Norge (ca 50 000 flere menn enn kvinner). Vi trenger MANGE flere jenter i dette landet.

Anonymkode: 8de63...76e

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg heier voldsomt på alle jentebarn som fødes, da det er en stor overvekt av menn i Norge (ca 50 000 flere menn enn kvinner). Vi trenger MANGE flere jenter i dette landet.

Anonymkode: 8de63...76e

Vi trenger barn. Ikke nødvendigvis jenter. Spesielt ikke jenter som blir født for å være dukker.

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Macro skrev (43 minutter siden):

Samme her. Jeg vet det er feil, men jeg ble hoppende glad når jeg vikk vite at vi ventet gutt og det samme ble alle i familien. Svigermor ble skuffa da.

Min mor har bare gutte-barnebarn. Jeg husker da jeg fortalte nyheten om sistemann, som da også var soleklart sistemann (siden både jeg og søsteren min var passert 40). "Åh, det blir visst bare gutter på oss *SUKK*" var den hyggelige reaksjonen... 

Anonymkode: bbf63...9dd

AnonymBruker

Jeg har begge kjønn, mine foreldre har begge kjønn, svigerforeldre har begge kjønn, både jeg og mannen har venner og kollegaer med begge kjønn. Vi er nesten alle enige: gutter er mye enklere enn jenter. Mye mindre drama, kjefting, trassing og styr. Eneste jeg kommer på som er uenig er tanten min. Hun har en drømmedatter som er hennes beste venninne, og en sønn som er narkoman. 

Anonymkode: 8d287...428

AnonymBruker

Jeg ønsket meg datter fordi jeg håpet omet mor-datter forhold. Og at jeg elsker jentetøy og alt stæsj som følger med. Har begge deler. Og elsker ikke de 3 guttene mine mindre💙

Anonymkode: 37c3b...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...