AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har en 13 mnd gammel datter. Hun er veldig blid på dagen, spiser bra, sover godt på dagen. De siste to mnd har vi hatt problemer med nattesøvnen. Ikke hatt problemer med dette hittil. Frem til november sov hun ca 12 timer, gjort det siden 5 mnd gammel. Våknet kanskje en gang, men sovnet så og si med en gang igjen. Sovet på eget rom siden 6 mnd. Nå er det helt forferdelig. Hun legger seg ca 19-19.30. Kl 22.00 starterdet- hver kveld. Gråter, vil opp. Får litt vann og forsøker å bysse henne, evnt legge henne ned i sengen igjen. Slår seg helt vrang, og da mener jeg at hi blir helt sinnsykt sinna. Hun vil ingenting, kaster seg bakover Og hyler så hun blir hes. Hun gråter seg bort og "freser". Jeg vet ikke mine arme råd. Har prøvd alt. Kan liste opp under hva jeg og mannen har prøvd; - Prøver å holde henne, roe ned. - Legge ho i senga igjen etter å ha bysset en stund. - Lagt en madrass på gulvet ved siden av sprinkelsengen og ligger ved siden av henne. Forteller hele tiden med rolig stemme at det er natt, og nå skal vi sove - Prøver å stryke henne på ryggen i senga mens jeg nynner (blir enda mer sinna når jeg tar på henne) - Tatt på svalt lys og lest bok - La henne være i sprinkelsengen mens jeg bretter tøy i skapet - Latt mobilen spille vuggesanger mens jeg går rundt med henne i rommet - Prøvd Ferber-metoden - Gitt paracett - Mannen og jeg har byttet på å være i rommet. Har også vært der samtidig og forsøkt å prate sammen rolig mens hun er der. INGENTING fungerer. Jeg blir så lei meg. I kveld holdt jeg på i nesten 3 timer før hun kollapset av tretthet. Føles ut som om jeg mishandler henne når hun blir så sliten av eget sinne. Gjør jeg feil? Kan dere værså snill å hjelpe meg? Er det normalt at 13 mnd gammel babyer blir så sinna? Altså hun er helt vanvittig sint!!! Anonymkode: 5fe7e...480
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Her var det kun samsoving som fungerte. Tror noen annen bare har behov for den tryggheten. Anonymkode: 72fba...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her var det kun samsoving som fungerte. Tror noen annen bare har behov for den tryggheten. Anonymkode: 72fba...aa2 Så sent som 13 mnd? (eller 11 mnd når dette begynte). Hun har aldri hatt behov for samsoving tidligere. Ikke engang i 8-9 mnd fasen, da babyer kan oppleve seperasjonsangst. Problemet er at hun blir bare ekstra sint når jeg forsøker å sove sammen med henne. Har en madrass på rommet og har prøvd å sove inntil henne på den. Hun nekter og krabber bare vekk i fullt sinne. Anonymkode: 5fe7e...480
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så sent som 13 mnd? (eller 11 mnd når dette begynte). Hun har aldri hatt behov for samsoving tidligere. Ikke engang i 8-9 mnd fasen, da babyer kan oppleve seperasjonsangst. Problemet er at hun blir bare ekstra sint når jeg forsøker å sove sammen med henne. Har en madrass på rommet og har prøvd å sove inntil henne på den. Hun nekter og krabber bare vekk i fullt sinne. Anonymkode: 5fe7e...480 Hun våkner opp sint liksom etter noen timers søvn? Datteren min gjorde det samme noen få netter i den alderen, men holdt vel på i maks 1t, og jeg fikk roet henne ned til slutt og vi samsov videre, men hun og ville bort fra meg mens hun var "i det".. Er dette hver natt? Noen nye forandringer på rommet, rutiner, mat? Hva skjer om pappaen går inn til henne? Går dere inn med engang hun gir lyd fra seg eller venter dere til hun er skikkelig våken? Les denne: https://www.klikk.no/foreldre/barn/baby-som-ikke-sovner-hvis-du-gjor-dette-odelegger-du-babyens-sovnmonster-7181773 Håper dere finner utav det, ikke greit når de små ikke har det helt topp 🥰 Anonymkode: 70ed3...d28
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Kan hun ha drømt noe som skremte henne, vert våken en natt uten å få kontakt med dere? Anonymkode: 18e5e...113
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Får hun tenner? Ellers ville jeg kontaktet helsestasjonen, om dere ikke allerede har gjort det? Anonymkode: fd467...d02
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun våkner opp sint liksom etter noen timers søvn? Datteren min gjorde det samme noen få netter i den alderen, men holdt vel på i maks 1t, og jeg fikk roet henne ned til slutt og vi samsov videre, men hun og ville bort fra meg mens hun var "i det".. Er dette hver natt? Noen nye forandringer på rommet, rutiner, mat? Hva skjer om pappaen går inn til henne? Går dere inn med engang hun gir lyd fra seg eller venter dere til hun er skikkelig våken? Les denne: https://www.klikk.no/foreldre/barn/baby-som-ikke-sovner-hvis-du-gjor-dette-odelegger-du-babyens-sovnmonster-7181773 Håper dere finner utav det, ikke greit når de små ikke har det helt topp 🥰 Anonymkode: 70ed3...d28 Det var fin artikkel, takk ❤️ Hun våkner ikke opp sint, bare gråter. Det har blitt hver natt nå i snart 2 mnd. Det er akkurat det samme om jeg eller pappaen går inn til henne, spiller ingen rolle hvem det er som forsøker å roe. Vi har som sagt prøvd Ferber-metoden, så vi har ikke gått inn med en gang i håp om at hun kanskje finner roen selv først. Det gjør hun ikke. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan hun ha drømt noe som skremte henne, vert våken en natt uten å få kontakt med dere? Anonymkode: 18e5e...113 Vi lurer på om det er drømmer. Hun har aldri blitt overhørt om natten. Selvfølgelig er ikke det umulig. Rommet er rett ved siden av vårt og vi har begge dører oppe. Vi har også på babycall. Jeg hører det veldig godt om hun gir lyd fra seg, så jeg vil tro at hun ikke har opplevd at vi har overhørt henne. Anonymkode: 5fe7e...480
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får hun tenner? Ellers ville jeg kontaktet helsestasjonen, om dere ikke allerede har gjort det? Anonymkode: fd467...d02 Vi har lurt på om det kan være jeksler. Hun har fått paracett, men er fortsatt like sint og vil ikke roe seg for det. Har ikke kontaktet helsestasjon enda, men vært hos legen. Var ikke noe å bemerke der. Vurderer å gjøre kontakte helsestasjon nå etter å ha holdt på i ca 2 mnd. Anonymkode: 5fe7e...480
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Nattskrekk? Anonymkode: dce49...d5b 1 1
Moi04 Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nattskrekk? Anonymkode: dce49...d5b Det tenker jeg også. Google nightterror. Begge mine har hatt det og det var helt forferdelig, de virket nesten helt besatt, så sinte var de. Men det gikk over 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 Dette høres ut som min. Ble bedre etterhvert. Våknet alltid etter 2,5 -3 timer, og da var det hyl og skrik, uansett hva vi prøvde. Det gikk seg til. Men det er fortsatt slik at hun våkner etter ca 2,5 timer. Da gjelder det å være kjapp, jo fortere vi får vært der og roet, jo fortere sovner hun igjen. Hvis vi ikke er der fort, kan hun gråte helt utrøstelig, og bli ordentlig sint. Dagen etterpå husker hun ingenting av det, våkner blid som en sol. Nesten 5 år nå. Husker noen av gangene, da lurte jeg nesten på om hun var besatt,ble nesten redd! Men det er ikke noe unormalt, ifølge helsesøster. Bare innmari slitsomt og kjipt. Anonymkode: 91494...423
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Sleep regression. Les om det. Er jævla mareritt. Men det går over. Til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå