AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Stakkar unger Alle skoler burde vært pålagt å ha dusj med dør istedemfor fellesdusjene. Anonymkode: 97f17...9e3 15 2 10
svartkatt Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Det er fellesdusj når man blir voksne også.. greit å være litt forberedt på det kanskje..? 16 5
Hmmmmmm Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkar unger Alle skoler burde vært pålagt å ha dusj med dør istedemfor fellesdusjene. Anonymkode: 97f17...9e3 Enig. 3
Silva Pluvialis Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Enig, det er en menneskerett å bestemme over sin egen kropp, derav hvem som skal se den og ikke. 19 2 3
Silva Pluvialis Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 svartkatt skrev (1 minutt siden): Det er fellesdusj når man blir voksne også.. greit å være litt forberedt på det kanskje..? Kan lett unngås, hvis man vil. I tillegg er det arenaer voksne mennesker oppsøker frivillig. Det kan ikke sammenlignes med situasjoner hvor barn tvinges til å ha gym. Ingen voksne tvinges på et treningssenter eller i en svømmehall. Barn må ha gym og svømming. 27 4 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Enig. Det er grunnen til at min mor og jeg aldri har vært i svømmehall sammen. Var sjokk for mamma da hun kom til Norge… Anonymkode: adad5...a57 1 2
Jocelynn Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Enig. Om min generasjon var vokst opp med det, så betyr ikke det at man ikke trenger en diskusjon rundt dette i dag. Husker at vi ungene/ungdommene måtte dusje i fellesdusjen, men *læreren* hadde egen dusj. Hvor er logikken? Har barn/ungdom krav på noe mindre enn voksne? 9 1 5
AnonymBruker 42 Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 (endret) Jocelynn skrev (På 6.1.2023 den 0.06): Enig. Om min generasjon var vokst opp med det, så betyr ikke det at man ikke trenger en diskusjon rundt dette i dag. Husker at vi ungene/ungdommene måtte dusje i fellesdusjen, men *læreren* hadde egen dusj. Hvor er logikken? Har barn/ungdom krav på noe mindre enn voksne? Logikken var/er bla. at det ikke var/er ønskelig med voksne i dusjen sammen med barna, og at det oftest er flere elever enn lærere, skulle en tru . Har nok lite med "krav" å gjøre... Endret 10. januar 2023 av AnonymBruker 42 11
Hannah80 Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Tvillingsjel skrev (47 minutter siden): Kan lett unngås, hvis man vil. I tillegg er det arenaer voksne mennesker oppsøker frivillig. Det kan ikke sammenlignes med situasjoner hvor barn tvinges til å ha gym. Ingen voksne tvinges på et treningssenter eller i en svømmehall. Barn må ha gym og svømming. Nettopp:) Må være rene marerittet for mange å dusje sammen med de andre i klassen. Mange klasser har dårlig miljø, og det er mye mobbing og baksnakking. Kjempegøy å kle seg naken i en slik setting. Båser hadde hjulpet noe helt ekstremt. 18 8
Silva Pluvialis Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 Hannah80 skrev (8 minutter siden): Nettopp:) Må være rene marerittet for mange å dusje sammen med de andre i klassen. Mange klasser har dårlig miljø, og det er mye mobbing og baksnakking. Kjempegøy å kle seg naken i en slik setting. Båser hadde hjulpet noe helt ekstremt. I tillegg er barna og ungdommene i en sårbar alder hvor de blir enda mer selvbevisste, i tillegg til at kroppen gjennomgår mange fysiske endringer. Å dusje eller ikke dusje bør være et personlig valg. 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Hannah80 skrev (11 minutter siden): Nettopp:) Må være rene marerittet for mange å dusje sammen med de andre i klassen. Mange klasser har dårlig miljø, og det er mye mobbing og baksnakking. Kjempegøy å kle seg naken i en slik setting. Båser hadde hjulpet noe helt ekstremt. Det er jo båser i mange badeland nå også, og til og med på enkelte treningssentere. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å sette opp noen vegger og dører i en skolegarderobe. Det var kjipt nok, og mange som droppet dusjen, da jeg var barn og da hadde vi ikke smarttelefoner. Hadde aldri turt å gå naken i gymgarderoben som ungdom i dag nå som alle har et kamera tilgjengelig hele tiden. Spesielt ikke som mobbeoffer. Anonymkode: 396ee...ac7 12 9
Grüner Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. 13 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. Det er ikke akkurat en utvikling. Det var slik for 20 år siden da jeg var liten og min mor fortalte meg at det var slik da hun var liten også. Det er bare det at barn og unge har en stemme i dag, det hadde de ikke før. Anonymkode: 396ee...ac7 18 10
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 Grüner skrev (4 minutter siden): Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. Hvorfor er det så trist? Trenger det å være et mål at folk skal være komfortable med å vise sine private kroppsdeler til andre? 17
Hannah80 Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Grüner skrev (37 minutter siden): Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. Jeg er snart 43. Og det var akkurat det samme da jeg gikk på skolen. En drøss med jenter som skulket gymmen, nettopp fordi de orket ikke tanken på å dusje etterpå. Å ha fellesdusj har ødelagt skoledagen for mange barn og ungdom. Utrolig trist, når det faktisk eksisterer løsninger på problemet:) 26 3
C8H10N4O2 Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 Grüner skrev (38 minutter siden): Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. Jeg gikk ut av ungdomsskolen i '96, og klarte å unngå dusjing etter gym gjennom de tre årene. Det handla ikke om mitt forhold til min kropp, men at jeg ble mobba for det meste på den tida, også ymse ved kroppen min. Det frista lite å kle meg naken foran folk som gjorde en påkledd hverdag utrygg. At barn og ungdom ikke ønsket å kle av seg foran klassekamerater er ikke et nytt fenomen. 6 8 2
Hannah80 Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er jo båser i mange badeland nå også, og til og med på enkelte treningssentere. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å sette opp noen vegger og dører i en skolegarderobe. Det var kjipt nok, og mange som droppet dusjen, da jeg var barn og da hadde vi ikke smarttelefoner. Hadde aldri turt å gå naken i gymgarderoben som ungdom i dag nå som alle har et kamera tilgjengelig hele tiden. Spesielt ikke som mobbeoffer. Anonymkode: 396ee...ac7 Fullstendig enig med deg:) Utrolig at skolene ikke tar fatt i akkurat dette. Jeg hadde heller ikke dusjet i fellesdusj hadde jeg vært ungdom idag. Plutselig så hadde dusj-seansen ligget ute på Youtube. Og det unner jeg ingen å se;) 3
MyMichelle Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 Enig. Jeg sluttet med gym og svømming da jeg byttet skole som 14-åring.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 Grüner skrev (43 minutter siden): Fellesdusjen på skolen har eksistert i alle år, og en kan synes hva en vil om akkurat det, men det er en trist utvikling at barn/ungdom har blitt så mye mer selvkritiske og bevisste på egen kropp og i egne øyne feil, at de heller lar være å dusje på skolen enn at noen andre skal få se kroppen deres. Trist utvikling? Det var jammen sånn når jeg gikk på ungdomsskolen for 20 år siden også. Å tviler på at det var noe som dukket opp akkurat da. Å bli tvunget til å kle av seg foran andre som nå har tilgang på smarttelefoner og er påvirket av sosiale medier og «influensere» er bak mål. Anonymkode: 42939...ee8 8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå