AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 25 år, aldri hatt sex og fullvaksinert. Forstår det slik at HPV smitter ved seksuell kontakt, er det da noe poeng? Anonymkode: 33990...815
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Man kan få kreft selv om man ikke har HPV. Anonymkode: 8032c...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man kan få kreft selv om man ikke har HPV. Anonymkode: 8032c...c1a Du kan ikke få livmorhalskreft uten å ha HPV. Livmorhalsprøve = HPV-test i dag. Før tok de celleprøve for å sjekke mulige celleforandringer. Nå sjekker de først for HPV og sjekker videre for celleforandringer ved aktiv HPV-infeksjon. Er du smittet med HPV har du viruset i kroppen for alltid, men det trenger ikke alltid være i aktiv fase, det kan komme og gå. Kort sagt er svaret til TS at hun ikke trenger å bekymre seg for livmorhalskreft dersom hun aldri har hatt sex. Men husk at sex er mer enn penetrering/samleie, og HPV smitter svært lett. Og det at man er fullvaksinert gir ikke garanti for resten av livet, men tenker risikoen er lik null per i dag i.f.t risiko for HPV og videre utvikling til celleforandringer og senere livmorhalskreft. Det tar oftest mange år i seg selv å utvikle kreft som følge av HPV. Anonymkode: b74b1...887 2
Topsi Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte prøve når jeg ikke har hatt sex 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ikke få livmorhalskreft uten å ha HPV. Livmorhalsprøve = HPV-test i dag. Før tok de celleprøve for å sjekke mulige celleforandringer. Nå sjekker de først for HPV og sjekker videre for celleforandringer ved aktiv HPV-infeksjon. Er du smittet med HPV har du viruset i kroppen for alltid, men det trenger ikke alltid være i aktiv fase, det kan komme og gå. Kort sagt er svaret til TS at hun ikke trenger å bekymre seg for livmorhalskreft dersom hun aldri har hatt sex. Men husk at sex er mer enn penetrering/samleie, og HPV smitter svært lett. Og det at man er fullvaksinert gir ikke garanti for resten av livet, men tenker risikoen er lik null per i dag i.f.t risiko for HPV og videre utvikling til celleforandringer og senere livmorhalskreft. Det tar oftest mange år i seg selv å utvikle kreft som følge av HPV. Anonymkode: b74b1...887 Nei, dette blir ikke innført før 1. Juli 2023 for kvinner i aldersgruppen 25-29 år. Det er enda en celleprøve. https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/informasjon-til-kvinner/ Men det er uansett ikke vits hvis man aldri har hatt samleie. Anonymkode: 2a2d2...514 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Er lurt å ta livmorhalsprøve uansett for være på sikre siden:) Har med eventuelle forandringer å gjøre (celler) , ikke om du har hatt sex eller ikke!!!! Anonymkode: 9ecc7...7e7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er lurt å ta livmorhalsprøve uansett for være på sikre siden:) Har med eventuelle forandringer å gjøre (celler) , ikke om du har hatt sex eller ikke!!!! Anonymkode: 9ecc7...7e7 99% av tilfellene av livmorhalskreft skyldes HPV. Derfor erstattes nå celleprøve med HPV-test. Og derfor er det ikke vits å ta denne når man ikke har vært seksuelt aktiv. Anonymkode: 2a2d2...514 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Min fastlege maste at jeg skulle ta sånn prøve selv om jeg aldri hadde hatt sex. Til slutt sa jeg «Ja», men valgte kvinnelig lege. Det var grusomt. Jeg var ikke forberedt på at hun skulle kjøre fingrene inn i meg mens hun presset meg på magen. Det føltes som voldtekt, og jeg fantaserte i månedsvis om å utøve vold mot legen. Jeg klarte ikke bruke tampong på flere måneder, eller vaske meg der nede. Det er nå nesten 20 år siden, og jeg har ikke latt noen lege gjøre slikt mot meg igjen. Jeg vil heller daue enn å bli «voldtatt» slik igjen. Anonymkode: 6e661...d71
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan ikke få livmorhalskreft uten å ha HPV. Man kan få kreft uten HPV. Sjeldent, men man kan det. Anonymkode: 8032c...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min fastlege maste at jeg skulle ta sånn prøve selv om jeg aldri hadde hatt sex. Til slutt sa jeg «Ja», men valgte kvinnelig lege. Det var grusomt. Jeg var ikke forberedt på at hun skulle kjøre fingrene inn i meg mens hun presset meg på magen. Det føltes som voldtekt, og jeg fantaserte i månedsvis om å utøve vold mot legen. Jeg klarte ikke bruke tampong på flere måneder, eller vaske meg der nede. Det er nå nesten 20 år siden, og jeg har ikke latt noen lege gjøre slikt mot meg igjen. Jeg vil heller daue enn å bli «voldtatt» slik igjen. Anonymkode: 6e661...d71 Slik ble det ikke gjort når jeg tok celleprøve i fjor. Ikke skrem de unge, de er mye mer hensynsfulle og forsiktige i dag ❤️. Jeg var redd, men det hele ble en overraskende lett og grei opplevelse. Anonymkode: 3588c...c7c 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #11 Skrevet 6. januar 2023 Jeg har nettopp tatt,og det ble tatt HPV-test,ikke celleprøve. Anonymkode: bcafd...021
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #12 Skrevet 6. januar 2023 HPV kan også smitte via sexleketøy eller fingre når det går kort tid mellom kontakt med slimhinnene Anonymkode: 54824...740
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Vi snakket om dette for ikke lenge siden i venninnegjengen, hvor fem av syv ikke har hatt samleie. Tre har fått beskjed om at de ikke trenger å ta, mens jeg og ei annen ikke har fått noen beskjed, fra eller til, har heller aldri tenkt på det. Men kanskje jeg spør fastlegen min ved neste besøk. Anonymkode: dbd01...f3d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ikke få livmorhalskreft uten å ha HPV. Livmorhalsprøve = HPV-test i dag. Før tok de celleprøve for å sjekke mulige celleforandringer. Nå sjekker de først for HPV og sjekker videre for celleforandringer ved aktiv HPV-infeksjon. Er du smittet med HPV har du viruset i kroppen for alltid, men det trenger ikke alltid være i aktiv fase, det kan komme og gå. Kort sagt er svaret til TS at hun ikke trenger å bekymre seg for livmorhalskreft dersom hun aldri har hatt sex. Men husk at sex er mer enn penetrering/samleie, og HPV smitter svært lett. Og det at man er fullvaksinert gir ikke garanti for resten av livet, men tenker risikoen er lik null per i dag i.f.t risiko for HPV og videre utvikling til celleforandringer og senere livmorhalskreft. Det tar oftest mange år i seg selv å utvikle kreft som følge av HPV. Anonymkode: b74b1...887 Det du skriver her er feil og direkte farlig! HPV er ikke den eneste årsaken til livmorhalskreft selv om det er den absolutt vanligste. På verdensbasis er ca 5,5-11% av kreft i livmorhalsen påvist uten HPV som årsak. Denne type kreft er i tillegg mer aggressiv og blir sjeldent oppdaget før det er for seint fordi det ikke ble tatt celleprøve pga misoppfatningen du fremmer. Å råde noen til ikke å ta celleprøve uansett årsak gir deg et stort ansvar! Anonymkode: 8d1b4...47d 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min fastlege maste at jeg skulle ta sånn prøve selv om jeg aldri hadde hatt sex. Til slutt sa jeg «Ja», men valgte kvinnelig lege. Det var grusomt. Jeg var ikke forberedt på at hun skulle kjøre fingrene inn i meg mens hun presset meg på magen. Det føltes som voldtekt, og jeg fantaserte i månedsvis om å utøve vold mot legen. Jeg klarte ikke bruke tampong på flere måneder, eller vaske meg der nede. Det er nå nesten 20 år siden, og jeg har ikke latt noen lege gjøre slikt mot meg igjen. Jeg vil heller daue enn å bli «voldtatt» slik igjen. Anonymkode: 6e661...d71 Ikkje skrem dei som ikkje har tatt gu no då. Tok gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd uten å være seksuelt aktiv. Litt ubehagelig der og da, men det gjekk heilt fint. Ikkje det kjekkeste eg veit om, men heller nokon min med litt ubehag enn kreft ☺️ Dei fleste legane e flinke og rolige, seie ein at ein gruer seg tar dei og hensyn. Lika ikkje gu, men lika heller ikkje tannlege - men begge deler bør ein, og begge deler går for dei fleste heilt knirkefritt. Anonymkode: 903c7...1a1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det du skriver her er feil og direkte farlig! HPV er ikke den eneste årsaken til livmorhalskreft selv om det er den absolutt vanligste. På verdensbasis er ca 5,5-11% av kreft i livmorhalsen påvist uten HPV som årsak. Denne type kreft er i tillegg mer aggressiv og blir sjeldent oppdaget før det er for seint fordi det ikke ble tatt celleprøve pga misoppfatningen du fremmer. Å råde noen til ikke å ta celleprøve uansett årsak gir deg et stort ansvar! Anonymkode: 8d1b4...47d Da har vi et problem med tanke på at kvinner over 35 nå kun får tatt hpv prøve. De tar ikke celleprøver om man ikke får utslag på hpv prøven. Så hvorfor gjør de det da? Anonymkode: 18888...d9b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 Kanskje viktig å presisere som noen gjør over her at hpv smitte ikke bare kan skje ved penetrering av penis, men også andre former for sex. Celleforandringer som følge av hpv-smitte kan man ikke få uten å ha vært seksuelt aktiv, men det utelukker vel ikke alle former for mulige celleforandringer, selv om det er langt mindre sannsynlig at man utvikler det. Ville snakket med legen din og høre hva hen sier, du er uansett bare såvidt kommet i alderen der man bør sjekke seg (mener med dette absolutt ikke at det ikke er viktig å sjekke seg etter gjeldende anbefalinger). Undersøkelsen tar et par minutter og er om man klarer å slappe av, smertefri. Anonymkode: 8d047...4f9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #18 Skrevet 6. januar 2023 Jeg ser flere her nevner at jeg burde ta prøven likevel, men å få et spekulum (?) opp i meg når jeg ikke engang får en tampong i, frister virkelig ikke! (Glemte å nevne at jeg sliter med vaginisme) Jeg lurer på hvordan det er mulig å få HPV-viruset på andre måter? Typ sexleketøy, fingring og oralsex? Jeg forstår ikke, da må vel leketøyet eller fingrene vært borti et annet kjønnsorgan først? Men hva med munn😅 Anonymkode: 33990...815
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 Hm..hva om man da er nesten 40, har tatt noen celleprøver opp gjennom, men har kun hatt en seksualpartner (ektefelle gjennom snart 20 år - ja, vi giftet oss tidlig 😅). Er det da unødvendig? 🤔 Anonymkode: 03110...bb8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 Alltid sjekk dere! Kreft er verre enn en celleprøve! Anonymkode: 0d6bc...83b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå