AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Hei! Det ser ut som om forholdet mitt er over og vi skal skilles og jeg har noen praktiske spørsmål. Jeg er uføretrygdet med rettigheter som ung ufør - vil jeg få barnetillegg og det er kanskje en annen sats om jeg er singel? Har ett barn i tidlig tenårene. Inntekten min er nok ikke høy nok for vanlig banklån, men kanskje husbanklån er en mulighet? Jeg har ca 500 000kr i egenkapital, kan man få husbanklån uansett? Og sånn ellers; for dere andre som har gått fra hverandre, hvordan har det gått? Følelsesmessig og rent praktisk. Takk på forhånd til dere som svarer, ting er litt kaos om dagen❤️ Anonymkode: e04ed...950
always Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Det ser ut som om forholdet mitt er over og vi skal skilles og jeg har noen praktiske spørsmål. Jeg er uføretrygdet med rettigheter som ung ufør - vil jeg få barnetillegg og det er kanskje en annen sats om jeg er singel? Har ett barn i tidlig tenårene. Inntekten min er nok ikke høy nok for vanlig banklån, men kanskje husbanklån er en mulighet? Jeg har ca 500 000kr i egenkapital, kan man få husbanklån uansett? Og sånn ellers; for dere andre som har gått fra hverandre, hvordan har det gått? Følelsesmessig og rent praktisk. Takk på forhånd til dere som svarer, ting er litt kaos om dagen❤️ Anonymkode: e04ed...950 Får du noe barnetillegg nå? Fullt barnetillegg for et barn ligger nå på ca 3700 kroner før skatt. Vet ikke om du vil få fullt tillegg på ung ufør, men sannsynligvis mer enn du får nå uansett. 500 000 i egenkapital høres som et godt grunnlag. Jeg har dessverre ikke så mye kunnskap om reglene for husbanklån, så akkurat her kan kanskje noen andre hjelpe deg. Følelsesmessig så vil det være lettest om det er du som har bestemt deg for å dra, om du egentlig ikke ønsker et brudd kan det være vanskelig noen år før den nye levesituasjonen går seg til. ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 always skrev (5 minutter siden): Får du noe barnetillegg nå? Fullt barnetillegg for et barn ligger nå på ca 3700 kroner før skatt. Vet ikke om du vil få fullt tillegg på ung ufør, men sannsynligvis mer enn du får nå uansett. 500 000 i egenkapital høres som et godt grunnlag. Jeg har dessverre ikke så mye kunnskap om reglene for husbanklån, så akkurat her kan kanskje noen andre hjelpe deg. Følelsesmessig så vil det være lettest om det er du som har bestemt deg for å dra, om du egentlig ikke ønsker et brudd kan det være vanskelig noen år før den nye levesituasjonen går seg til. ❤️ Nei, mannen min tjener for mye til at jeg har fått barnetillegg. Ja, det er vel i hovedsak jeg som har bestemt det, men det er grusomt og jævlig vondt. Vi får det ikke til lenger og det er ingenting igjen. -ts Anonymkode: e04ed...950
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Jeg tror husbanken brukes dersom det er lite eller mangel på egenkapital, men fortsatt høy betjeningsevne. Ofte har vedkommende problemer til å spare opp egenkapitalet fordi betjeningsevnen brukes på blant annet høy husleie eller meningsløs forbruk (klassiker for folk i luksusfellen). Vanlige banker gir da ikke lån og husbanken letter litt på kravene. Lånet må du likevel kunne betjene dersom du får et slikt lån. Det er vanskelig (men ikke nødvendigvis umulig) med lav betjeningsevne. Det kommer an på hvor og hvilken standard du kan tenke deg og hvor mye lån som er nødvendig. Grunnen til hvorfor du er ufør kan spille en rolle når du ønsker å øke betjeningsevnen. Uføretrygd er som regel relatert til sykdom og skade. Du kan ikke fortsette i nåværende jobb/yrke. Hvor mye annet humankapital har du fortsatt og som kan nyttiggjøres til tross for sykdommen / skaden du har? Har du muligheten til å øke humankapitalet ditt ved å utdanne deg inn i et annet yrke hvor du er mindre utsatt for det du sliter med? Uansett, du må ha lykke til i en vanskelig tid. Anonymkode: ba98a...69c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Du får fullt barnetillegg selv om en har ung ufør. Om inntekten din er høy nok eller ikke for at du får lån i vanlig bank er vanskelig å si. Kommer litt an på hvor en søker, i forhold til boligpriser. Mest sannsynlig får en avslag med såpass lav inntekt, spesielt når en har barn. Vet jo av en på minsteufør (uten UU) som fikk lån i vanlig bank, men det begynner jo nå å bli en liten stund siden. Det med at EK’en skulle hindret deg med å få startlån det vil vel være eneste at da er muligheten for å få innvilget lån i vanlig bank mer sannsynlig. Utenom det så ser jeg ingen ulempe med EK’en. Du må tåle en renteøkning på 3 prosentpoeng og økonomien din må tåle en rente på minst 7%. Bankene har også muligheten til å avvike fra regelene. Dette med 5x inntekt og at en ikke har fulle summen av egenkapitalen. Men det er sjeldent. I en av ti tilfeller kan de det (kommer litt an på bosted). Lettere å mangle noe EK enn å få over 5x inntekten i lån. Uansett så høres det nesten ut som det er startlån som kanskje blir det aktuelle. Det som har blitt standard nå er lån med fastrente, i og med da slipper en å ta hensyn til det nevnte ovenfor. Flere som sier at de har blitt «tvunget» til å ha fastrente, men uten det så hadde de faktisk ikke fått noe lån.. Anonymkode: d29aa...6e2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Har du hatt ansvar for egen økonomi og 100% ansvar for alt før? Kan sterkt anbefale deg å lese deg opp på privatøkonomi!:) Lån feks Marie Olaussens bok "hvordan bli rik på et år". Den gir deg steg for steg oppskrift for hvordan ta kontroll over alt i økonomien din har akkurat lest den selv Anonymkode: 1ef0a...918
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå