Palmesus Skrevet 5. januar 2023 #1 Del Skrevet 5. januar 2023 Hei! Ville du anbefalt å besøke Malaysia eller Bali? Jeg har en uke i februar å bruke i enten Malaysia eller Bali, men jeg aner ikke hva som er best å velge, og håper derfor noen av dere har noen gode tips Jeg ønsker å oppleve kultur, fin natur, litt party, fine strender etc. Hvordan er de prismessig? Vi er to jenter i slutten av tjueårene som reiser sammen Takk for alle tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CQM80 Skrevet 6. januar 2023 #2 Del Skrevet 6. januar 2023 Tror ikke du vil få noen gode svar på det her, neppe mange på KG som har vært begge steder. Det er mange store facebook-grupper for reiseinteresserte, prøv å stille spørsmålet i gruppa som heter Girls LOVE travel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. januar 2023 #3 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) Det var jo ganske upresise alternativer da... 😅 Malaysia er et land, Bali er en øy i Indonesia. Hvor i Malaysia vil du? Hva ønsker du ut av ferien? Er alternativet Kuala Lumpur (storbyferie) vs Bali? Eller skal du finne en overturistifisert strandregion i Malaysia og sammenligne (det finner du fint)? Personlig liker jeg ikke Bali. Overturistifisert. Indonesia har sykt mye annet vakkert å by på. Men det har nok Malaysia også. 😊 Endret 6. januar 2023 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 6. januar 2023 #4 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) Hva vil du oppleve? Jeg synes Bali var topp, men om du er ute ette strandferie finnes det bedre alternativer. Det er jo ikke langt fra Indonesia til Malaysia, lit avhengig av hvor lang tid du har på deg, hvorfor ikke «ja takk, begge deler»? EDIT: Sorry, var litt kjapp. Du får gjort mye på en uke på Bali. Endret 6. januar 2023 av Jdz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Del Skrevet 6. januar 2023 En uke høres for kort ut. Anonymkode: cfee9...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Del Skrevet 6. januar 2023 CQM80 skrev (12 timer siden): Tror ikke du vil få noen gode svar på det her, neppe mange på KG som har vært begge steder. Det er mange store facebook-grupper for reiseinteresserte, prøv å stille spørsmålet i gruppa som heter Girls LOVE travel. Er mye charter til granka her ja 😅 Anonymkode: 4a62c...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #7 Del Skrevet 6. januar 2023 En uke høres kort ut, det tar omtrent tolv timer med selve reisen, så må dere regne med tiden for innsjekking, for reise inn og og ut av flyplass. Det tar fort kanskje 18-20t en vei. Når dere kommer frem har dere stresset med reise i et døgn, og dere har flydd halve kloden -jetlag er så godt som uunngåelig. Det er stor sjangse for at dere sover mer enn en vanlig natt. Dere må også regne med å bruke mye tid på å finne frem her og der. Dere får i realiteten tre til fire dager. Anbefaler heller de mindre besøkte Kanariøyene, La Palma f.eks. og ta ferga over til La Gomera Anonymkode: 856b4...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 6. januar 2023 #8 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg har ikke vært på Bali, men jeg har reist over store deler av Malaysia. Elsker Malaysia. Korte avstander, fint prisnivå, de fleste er engelsktalende og det er lett å reise rundt. Men det kommer jo selvfølgelig litt an på hva du er ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Del Skrevet 6. januar 2023 Om du velger Bali, så ta turen over til gili-øyene 🙂 gjerne gili air, den er fin! Styr unna denpasar/kuta med mindre dere vil på super turist-plass. I Ubud kan dere besøke apeskogen med ville aper, og en fin elefant-zoo (det er filmet herfra i eat pray love om jeg ikke husker feil). helt nord i Lovina kan dere dra på delfinsafari på morgenkvisten ute på sjøen. Denne er også fin mtp. Dyrehensyn. Anonymkode: f517c...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 6. januar 2023 #10 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du velger Bali, så ta turen over til gili-øyene 🙂 gjerne gili air, den er fin! Styr unna denpasar/kuta med mindre dere vil på super turist-plass. I Ubud kan dere besøke apeskogen med ville aper, og en fin elefant-zoo (det er filmet herfra i eat pray love om jeg ikke husker feil). helt nord i Lovina kan dere dra på delfinsafari på morgenkvisten ute på sjøen. Denne er også fin mtp. Dyrehensyn. Anonymkode: f517c...840 Jeg støtter denne selv om jeg veldig glad i Malaysia som jeg har tråkket på langs per sykkel både øst- og vestkyst + Borneo, men på ei uke må jeg si meg enig i Bali/Gili Air, selv om det og var litt langt for kun ei ukes ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstatisk Skrevet 6. januar 2023 #11 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg vil anbefale deg Bali siden du bare har en uke ferie. Jeg tror det er litt enklere å reise rundt der, og hvis du vil ha litt fest og morro så har den øya mye å by på. Jeg var en uke på Gili Island, som er en båttur bra Bali. ( er også fler småøyer som er i det det samme område.) Bali er mye mer liberalt ( relgion hindu og budistisk) enn resten av Indonesia som er muslimsk. På Bali finner du mye kultur og vakre strender. 😃 krystallklart vann og fantastisk å snorkle og dykke. Jeg har kun vært på en øy i Malaysia penang, var melding muslimsk og alle bada med klær på, men også det en spennende opplevelse 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 7. januar 2023 #12 Del Skrevet 7. januar 2023 Tja, det er enklere å reise til Bali, synes jeg. Har vært der i en ukes tid, og det er mulig. Imidlertid blitt veldig forsøplet og overturistifisert der. Kultur og party vil du alltids finne. Men Malaysia er artigere, mer variert, lett å reise i, vil anbefale å oppleve KL og for eksempel Langkawi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En uke høres kort ut, det tar omtrent tolv timer med selve reisen, så må dere regne med tiden for innsjekking, for reise inn og og ut av flyplass. Det tar fort kanskje 18-20t en vei. Når dere kommer frem har dere stresset med reise i et døgn, og dere har flydd halve kloden -jetlag er så godt som uunngåelig. Det er stor sjangse for at dere sover mer enn en vanlig natt. Dere må også regne med å bruke mye tid på å finne frem her og der. Dere får i realiteten tre til fire dager. Anbefaler heller de mindre besøkte Kanariøyene, La Palma f.eks. og ta ferga over til La Gomera Anonymkode: 856b4...c51 Med den tankegangen får man jo aldri reist noe sted utenfor Europa. Da jeg var på Bali sist, var jeg der fem dager og fikk gjort masse. Bare å planlegge turen godt på forhånd. Bali er ei lita øy og lett å finne fram på. Privatsjåfør en hel dag koster hundrelapper. Jetlag er heller ikke nødvendigvis et kjempeproblem når man reiser østover. Legger man i tillegg noen kroner ekstra i flybilletten og flyr business class, så kan man sove og omstille seg på tur dit. Selv premium economy hjelper godt. Kanariøyene over Bali??? Jeg håper du tuller... Anonymkode: 4a62c...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med den tankegangen får man jo aldri reist noe sted utenfor Europa. Da jeg var på Bali sist, var jeg der fem dager og fikk gjort masse. Bare å planlegge turen godt på forhånd. Bali er ei lita øy og lett å finne fram på. Privatsjåfør en hel dag koster hundrelapper. Jetlag er heller ikke nødvendigvis et kjempeproblem når man reiser østover. Legger man i tillegg noen kroner ekstra i flybilletten og flyr business class, så kan man sove og omstille seg på tur dit. Selv premium economy hjelper godt. Kanariøyene over Bali??? Jeg håper du tuller... Anonymkode: 4a62c...1b1 Ville valgt Bali jeg, men jeg har akkurat nå selv reist en uke i et land jeg ikke hadde besøkt før, og har nok akkurat fått kjenne på det med dårlig tid. Det var i tillegg en veldig annerledes kultur, og hvor mange nye ting måtte læres for å få gjort hverdagslige ting. Overveldende på så kort tid og tanken er å dra tilbake ganske snart, føltes helt rart å bare ha opplevd en liten bit, -istedet for sakte reise så ble det er kort glimt og det føles både uvant og trist. Det er som et filmklipp som du føler at du selv ikke var med i. "Kanariøyene" er ikke en og samme sak forøvrig, akkurat det vil jeg forsvare, vet du noe som helst om øyene? De har flere biosfærer enn Norges langstrakte natur! Helt magisk! Og de mindre øyene har mye godt med seg, og de større har store områder som ikke er turistifiserte. Det er også flere europeiske land som har en ganske annerledes levemåte og kultur enn oss -det er utrolig trist å se at folk kun tenker på turistområdene eller fest når de snakker om "syden" f.eks. De lokale er glade for å ha "dytta" turistene inn i spesifikke områder så de kan fortsette å leve sitt eget liv. Uansett hvor du drar i verden, så er det slik at om du holder deg i turistområdene så får du ikke sett en dritt, du snakker mest med andre turister og folk som jobber i turistnæringen, du betaler dyrt for mindre (smak, kvalitet, opplevelser) du får ikke kjent på hvordan folk faktisk lever. Det høres forferdelig trist ut å feriere sånn, og det gir tydeligvis rett til å tråkke litt på "syden" f.eks fordi de har lommer av turister som velger all inklusive -over det å faktisk føle og kjenne på kultur, natur og sted. Anonymkode: 856b4...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Del Skrevet 7. januar 2023 Det kommer an på hva dere vil oppleve. Jeg liker begge alternativene 😊 Men avhengig av hva man vil oppleve, med bare en uke må man velge. Storby? I så fall Kuala Lumpur, uten tvil. En av verdens kuleste byer, som jeg lengter tilbake til. Strand? Både Bali og Malaysia funker. Tioman eller Perhentian islands f.eks i Malaysia er flotte. Trekking? Nasjonalparken Taman Negara i Malaysia er spennende. Historie? Melaka i Malaysia. Osv. Søk på det dere ønsker av opplevelser i Malaysia eller Bali, så får dere nok mye info. God ferie! Anonymkode: f274f...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. januar 2023 #16 Del Skrevet 7. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Ville valgt Bali jeg, men jeg har akkurat nå selv reist en uke i et land jeg ikke hadde besøkt før, og har nok akkurat fått kjenne på det med dårlig tid. Det var i tillegg en veldig annerledes kultur, og hvor mange nye ting måtte læres for å få gjort hverdagslige ting. Overveldende på så kort tid og tanken er å dra tilbake ganske snart, føltes helt rart å bare ha opplevd en liten bit, -istedet for sakte reise så ble det er kort glimt og det føles både uvant og trist. Det er som et filmklipp som du føler at du selv ikke var med i. "Kanariøyene" er ikke en og samme sak forøvrig, akkurat det vil jeg forsvare, vet du noe som helst om øyene? De har flere biosfærer enn Norges langstrakte natur! Helt magisk! Og de mindre øyene har mye godt med seg, og de større har store områder som ikke er turistifiserte. Det er også flere europeiske land som har en ganske annerledes levemåte og kultur enn oss -det er utrolig trist å se at folk kun tenker på turistområdene eller fest når de snakker om "syden" f.eks. De lokale er glade for å ha "dytta" turistene inn i spesifikke områder så de kan fortsette å leve sitt eget liv. Uansett hvor du drar i verden, så er det slik at om du holder deg i turistområdene så får du ikke sett en dritt, du snakker mest med andre turister og folk som jobber i turistnæringen, du betaler dyrt for mindre (smak, kvalitet, opplevelser) du får ikke kjent på hvordan folk faktisk lever. Det høres forferdelig trist ut å feriere sånn, og det gir tydeligvis rett til å tråkke litt på "syden" f.eks fordi de har lommer av turister som velger all inklusive -over det å faktisk føle og kjenne på kultur, natur og sted. Anonymkode: 856b4...c51 Men hele Bali er et turistområde, så hvis man bare skal til Bali kan en uke være nok. Du opplever jo nesten ikke Indonesia som land på noe som helst vis ved å være på Bali. Man opplever ikke så mye mer av Indonesia ved å spandere en uke eller to mer på Bali. Man opplever bare mer av Bali. 🤷♀️🤷♀️ Jeg har vært 6 dager i Singapore en gang, og mannen min er stadig en uke i Malaysia. Jetlagmessig og reisetidsmessig går det helt fint. Men man bør holde seg til én by/region når man bruker så kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå