Lara798 Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 (endret) Sønnen min på 10 år er lei seg fordi han ikke har noen venner. Han har en hørselshemming, noe som gjør det litt vanskelig for ham å henge med i felles prat når mange prater samtidig. Han bruker ikke tegnspråk, og snakker godt. Ellers er han en svært snill og god gutt, som er veldig åpen og glad i å bli kjent med nye mennesker. Han er interessert i Roblox og Nintendo, liker bordtennis og er musikalsk. Vi bor i Bergen. Dersom noen i nærheten er i samme situasjon, kunne vi gjerne tenkt oss kontakt, så send gjerne pm. Det er sårt å se gutten sin ha det vondt på grunn av dette. Endret 5. januar 2023 av Lara798 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Dere må prøve ut noen aktiviteter. Sånn at han kan møte noen med felles interesse. Anbefaler også podcasten om vennskap fra Hedvig Montgomery Anonymkode: 32304...203 2
Lara798 Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere må prøve ut noen aktiviteter. Sånn at han kan møte noen med felles interesse. Anbefaler også podcasten om vennskap fra Hedvig Montgomery Anonymkode: 32304...203 Han går på aktiviteter, og vi prøver. Ellers takk for tips. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Håper noen svarer her, men jeg anbefaler deg å ta dette opp med skolen også, det er en veldig viktig sosial arena og det kan være greit for lærere å få beskjed om enkelte elever føler seg tilsidesatt. Kanskje kan de andre foreldrene også gjøre en innsats i å inkludere. Det at han har så mange interesser er veldig flott! Kanskje kunne dere invitert noen andre i klassen hjem til spilling eller bordtennis, eller kanskje han kunne begynt på f.eks gitar eller piano for å møte andre på fritiden? Anonymkode: 4e540...949 1
Lara798 Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper noen svarer her, men jeg anbefaler deg å ta dette opp med skolen også, det er en veldig viktig sosial arena og det kan være greit for lærere å få beskjed om enkelte elever føler seg tilsidesatt. Kanskje kan de andre foreldrene også gjøre en innsats i å inkludere. Det at han har så mange interesser er veldig flott! Kanskje kunne dere invitert noen andre i klassen hjem til spilling eller bordtennis, eller kanskje han kunne begynt på f.eks gitar eller piano for å møte andre på fritiden? Anonymkode: 4e540...949 Tusen takk for engasjement. Vi er i kontakt med skolen, og han går på fritidsaktiviteter. Det har fungert greit fordi jeg har hatt litt kontakt med noen foreldre. Men det har ikke blitt noen vennskap ut av det så langt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Jeg ville tatt det opp i klassen. Vet barna i klassen at han hører dårlig, og hva de kan gjøre for han? Ville begynt der... Har han hjelpemidler på skolen? Feks teleslynge? Eller annet? Her er det en gutt på skolen med hørselshemming, og han får div apparater, de har i tillegg gulvteppe sånn at det er mindre støy og dempet lyd Anonymkode: c52b4...07c 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Så leit at gutten din mangler venner. Dette er helt sikkert et dumt spørsmål, men har han all den hørselshjelpen han kan få? Anonymkode: 22024...283 1
Lara798 Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så leit at gutten din mangler venner. Dette er helt sikkert et dumt spørsmål, men har han all den hørselshjelpen han kan få? Anonymkode: 22024...283 Ikke dumt spørsmål. Han har god hjelp, men vi jobber sammen med hjelpeapparatet for å optimalisere den.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Barn med hørselshemming kan fort bli stående litt utenfor som «observatører» i større barnegrupper. Det er vanskelig å få med seg alt som blir sagt når mange snakker samtidig og det kanskje er bakgrunnsstøy i tillegg. Kan dere legge til rette for samvær med andre barn 1:1? Og kanskje undersøke om det finnes aktiviteter eller leketilbud spesielt beregnet på hørselshemmede barn der dere bor? Ta kontakt med lokalavdelingen til Hørselshemmedes landsforbund, kanskje de vet? Av fritidsaktiviteter kan det være lurt å velge noe med lite bakgrunnsstøy og mindre grupper med barn. Sjakk? Piano? Eller en utendørsaktivitet? Speideren? Hørselshemmede hører ofte bedre utendørs. Ville unngått bråkete aktiviteter i haller, som ballspillsaktiviteter o.l. Anonymkode: 86df5...798
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Hva med å bli kjent med andre hørselshemmede barn? kontakte knutepunktskolen som et eksempel, eller kurs via Ål folkehøyskole. det hadde gjerne vert verdifullt møte andre barn i samme situasjon. Anonymkode: ddd65...4dd 1
Lara798 Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med å bli kjent med andre hørselshemmede barn? kontakte knutepunktskolen som et eksempel, eller kurs via Ål folkehøyskole. det hadde gjerne vert verdifullt møte andre barn i samme situasjon. Anonymkode: ddd65...4dd Takk for tips. Siden han ikke er døv og ikke bruker tegnspråk er nok ikke disse tilbudene så aktuelle for ham.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har dessverre ikke noen konkrete gode råd. Det er leit at gutten din har den hørselsutfordringen og ekstra ekstra leit er det hvis det er dette som gjør at vennskap uteblir. Jeg kan fortelle litt hva vi har gjort, og som heldigvis har bært frukter. Det kan selvsagt hende at dere allerede har jobbet på tilsvarende måte, men tenkte jeg bare ville si det slik at alle steiner blir snudd.:-) På skolen hvor barna våre går snakker lærerne varmt om å fremsnakke barna sine, rett og slett markedsføre de litt mot andre barn og voksne. Vi har tatt dette bokstavelig og derfor vært veldig på for at barna våre skal leke med litt forskjellige og gjort det vi kunne for å styrke vennskap med flere. Vi har invitert hjem, hatt overnatting, invitert med på kino, svømmehall, fjellturer, sykkelturer, strandturer, grilling, bålkos, langrenn, aking etc. Dette har kostet både tid og penger, tatt tidlig fri fra jobb og jobbet inn igjen på kvelden, ekstra rot, leker overalt, økt matbudsjett, foreldre på kaffe, foreldre på middag, men du verden så mye glede og gøy:-) Vi opplever at de som blir invitert, inviterer tilbake. Jeg håper dere ikke har opplevd å ta mye initiativ uten å få noe tilbake:-( Ønsker dere lykke til og håper av hele mitt hjerte at det ordner seg:-) Anonymkode: 22024...283 1
Lara798 Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #13 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har dessverre ikke noen konkrete gode råd. Det er leit at gutten din har den hørselsutfordringen og ekstra ekstra leit er det hvis det er dette som gjør at vennskap uteblir. Jeg kan fortelle litt hva vi har gjort, og som heldigvis har bært frukter. Det kan selvsagt hende at dere allerede har jobbet på tilsvarende måte, men tenkte jeg bare ville si det slik at alle steiner blir snudd.:-) På skolen hvor barna våre går snakker lærerne varmt om å fremsnakke barna sine, rett og slett markedsføre de litt mot andre barn og voksne. Vi har tatt dette bokstavelig og derfor vært veldig på for at barna våre skal leke med litt forskjellige og gjort det vi kunne for å styrke vennskap med flere. Vi har invitert hjem, hatt overnatting, invitert med på kino, svømmehall, fjellturer, sykkelturer, strandturer, grilling, bålkos, langrenn, aking etc. Dette har kostet både tid og penger, tatt tidlig fri fra jobb og jobbet inn igjen på kvelden, ekstra rot, leker overalt, økt matbudsjett, foreldre på kaffe, foreldre på middag, men du verden så mye glede og gøy:-) Vi opplever at de som blir invitert, inviterer tilbake. Jeg håper dere ikke har opplevd å ta mye initiativ uten å få noe tilbake:-( Ønsker dere lykke til og håper av hele mitt hjerte at det ordner seg:-) Anonymkode: 22024...283 Tusen takk, gode du!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 Har han headset og er «venner» med andre i klassen på Roblox/spillene han spiller så de kan spille sammen? For min 10-åring er gaming en viktig arena for det sosiale. Anonymkode: c1bcf...238
Gjest Hottentått Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 Skolen må for det første få lagt til rette med mikrofoner på alle pultene som skal brukes til enhver tid. Har han høreapparater? Finnes flere typer taleforsterkerutstyr som kan brukes. Ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med HLF Foreldre og barn. Der kan du både få råd, tips, støtte og kanskje også treffe noen i samme område ☺️
Burugla63 Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 Hvordan deler skolen opp klassen for sønnen din har behov for mindre grupper for å få gode lytteforhold . En spesialpedagog kan hjelpe i forhold til vennskap å samhold . Vet de i klassen at han har hørseltap og at de må se på han og snakke tydelig ? 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 Jeg blir lei meg av å høre dette, men fra et utenifraperspektiv: Barn i dag vokser opp med en internettkultur hvor det er gøy, og morsomt å rakke ned på de som er annerledes. Det skjer på youtube, det skjer på tiktok. Det er noe som ikke fanges godt nok opp, og som konsekvens har du situasjoner som dette. Ingen kan tvinges til å bli venner med en, og holdninger tar tid. Mitt eneste råd er å oppsøke miljøer med samme problemstilling, evt. mer åpenhet. Anonymkode: 6e350...1b2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 Kan en privat skole som Steinerskolen være et alternativ? Ellers støtter jeg det med gaming. Kjøp gaming-PC og et godt headset. Lær gutten Fortnite. Eller finn ut hvilke andre spill som spilles av ungene i klassen. Øv masse, slik at han blir veldig god. Eventuelt ta kontakt med en av guttene i klassen, for å høre om han kan lære bort. Hvis dere bor i by, kan dere sjekke ut e-sportklubber. De har ofte tilbud for barn. Bruk tid med han, og styrk han på de sosialkulturelle referansene. Se Marvel og Avatar, spill Zelda BOTW, se Mandalorian, Star Wars osv. Kjøp skjorter og hoodies med de populære spillkarakterene på (på spill han spiller). La han lese kule Outland-tegneserier. Dyrk 1-1-relasjoner, Inviter en liten gruppe på 3-4 gutter over på Roblox-kveld. La de sitte med hver sin iPad og bestill pizza. Arranger Mario-party-kveld, eller Mario Kart-turnering Invitere en liten gruppe barn med foreldre på megazone/lazer tag. Anonymkode: 84b04...953 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 Tenkte med en gang det samme som personen over, jeg synes du burde søke han inn på Steinerskolen. De er virkelig gode på det sosiale samspillet mellom elevene! I tillegg er det en litt annerledes kultur der og større rom for ulikheter og å være annerledes. Vet mange som har falt utenfor ellers fikk et helt nytt liv etter å ha begynt på en Steinerskole. Anonymkode: 4b6d1...124
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå