AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er sammen med en fantastisk god mann, han er forståelsesfull, omsorgsfull, tålmodig, hjelpsom og alltid god. Jeg føler meg heldig og kan ikke se for meg at han ikke vil være en god ektemann og far. Jeg tenker på den dag vi gifter oss og får barn. Jeg vet alt vil endre seg, men jeg vet ikke i hvor stor grad denne endringen vil være. Tenk om han ikke vil være en så god ektemann og far som jeg tror og håper… Så mitt spørsmål er: Hvor mye vil forholdet og mannen endre seg etter giftemål og barn? Anonymkode: 1e4df...c8f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Ingen kan svare på det. Anonymkode: 19522...1bd
Amossa Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Man endrer ikke personlighet verken når man gifter seg eller får barn. Har man vært sammen en stund før man får barn, så vet du en god del om mannen din. Men selvfølgelig vet dere lite om hvordan dere vil reagere ved nattevåk og eventuelle problemer som kan oppstå gjennom livet. Om man ikke endrer personlighet direkte, kan erfaringer i livet underveis, endre dere. Sånt vet man ikke noe om. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Det kan man ikke spå men statistisk sett går 50% av ekteskap til helvete og ender med skilsmisse. Statistisk sett så øker faren for partnervold når man er gravid. Og statistisk sett vet man at kvinner ofte ender med en stor overvekt av ansvaret for barn og hjem. For mange forhold tærer småbarnsperioden så mye på forholdet at romantikken dør ut og man ender som venner og gjør det slutt etter noen år i et livløst ekteskap. Jeg hadde hvertfall ikke satset på at forholdet skulle bli bedre av å få barn eller gifte seg. Anonymkode: 47f3c...878 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Men hvis du vil begynne å nærme deg svaret, så kan du jo kikke litt etter hvordan han tidligere har taklet situasjoner som har krevd mye av ham, feks søvnunderskudd, stor arbeidsmengde, måtte løse en konflikt med et annet menneske etc. Eventuelt om han har skaffet seg kunnskap om slike mulige konflikter, og om han har folk rundt seg å støtte seg på. Anonymkode: 19522...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Det er ganske vanskelig å vite. Noen mennesker virker å forandre seg mye. Nye sider dukker opp, noen gode og noen dårlige. Noen menn blir udugelige egoister etter barn, andre legger seg i selen og blir ordentlig gode fedre og ektemenn. Mannen min har vist mange fine nye sider, men også noen dårlige. Det samme har nok jeg, han hadde aldri sett meg så sint som jeg blir av søvnmangel... Anonymkode: 151de...7db 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Amossa skrev (2 minutter siden): Man endrer ikke personlighet verken når man gifter seg eller får barn. Jo mange menn endrer personlighet når de får barn. Menn som aldri har utøvd vold kan bli voldelige. Utmattelse og stress kan også føre til personlighetsendring for begge kjønn, og kvinnen kan få svangerskapspsykose eller svangerskapsdepresjon. Anonymkode: 47f3c...878 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo mange menn endrer personlighet når de får barn. Menn som aldri har utøvd vold kan bli voldelige. Utmattelse og stress kan også føre til personlighetsendring for begge kjønn, og kvinnen kan få svangerskapspsykose eller svangerskapsdepresjon. Anonymkode: 47f3c...878 Ja, det er ikke til å legge skjul på at det å få barn er en krise for parforholdet. Noen sliter mer enn andre, og det er jo ting man kan være obs på, prate om og grep man kan ta. Anonymkode: 151de...7db 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Amossa skrev (4 minutter siden): Man endrer ikke personlighet verken når man gifter seg eller får barn. Har man vært sammen en stund før man får barn, så vet du en god del om mannen din.... Ene eksen min endret nærmest personlighet av å gifte seg med meg. Gikk fra å hadde fridd og gledet seg til bryllup og ekteskap til å oppføre seg som om h*n var blitt tvunget. Vi var kjærester i 4 år og samboere i 3 før vi ble gift, så det var ikke flytting/ praktisk nytt heller. Anonymkode: 19522...1bd 1 1 1
Spiteful Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 (endret) For noen år siden leste jeg en historie i om ei dame som var sammen med verdens herligste mann, men etter at de fikk barn ble han forferdelig og voldelig. Først mot henne, deretter mot barna. Flere år senere og den historien har fortsatt svidd seg fast i hjernen min. Jeg ble etter dette redd for hva ekteskap og barn kan gjøre med en mann. Jeg tenker det er vanskelig å vite helt sikkert, men en start kan være å snakke om slikt på forhånd og fokusere på god kommunikasjon og forståelse. Endret 5. januar 2023 av Spiteful 1
aksase Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 (endret) Umulig å si, for det er helt forskjellig fra person til person. Personlighet og verdier er ting som ligger dypt og som sjelden endrer seg. Det som kan endre seg er fokus og prioriteringer. Ekteskap er ingen stor overgang hvis man allerede bor sammen. Barn er nok den største endringen i et ekteskap. Med barn blir spesielt mors fokus helt annerledes og far kan føle seg litt på siden og noen ganger bli sjalu på barnet fordi mor gir barnet all oppmerksomhet og far får lite både nærhet, tid og sex med sin kone. Og selv om mor er flink til å inkludere far i barnestell og alt som skjer, blir det ofte mindre voksentid, mindre frihet og en helt annen hverdag. Det kan være tøft, spesielt for far. Ikke glem hverandre, men pass på å pleie kjærligheten og forholdet selv om det kommer barn, da går det gjerne fint. Det å prioritere tid hverandre er viktig og også ofte det beste for barnet. Barnet har slett ikke vondt av å bli passet av andre av og til. Kanskje snarere tvert i mot, for hvis foreldrene får tid til å pleie forholdet vil barnet også få glede av det ved at foreldrene har det godt sammen. Endret 5. januar 2023 av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Min eks forandret seg da jeg ble gravid. Hadde vært sammen i seks år før det. Fra å være en oppmerksom og snill mann ble han et rasshøl som behandlet meg dårlig, ble aggressiv, misbrukte alkohol og var utro. Heldigvis et ekstremt tilfelle, men det kan skje. Anonymkode: 458c9...ea8 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 Du som er kvinne vil slutte å være opptatt av mannen din, og gi all oppmerksomhet til barnet. Han vil føle seg ignorert, og dere kommer begge til å skrive innlegg på Kvinneguiden. Du om at han maser om sex og han om at du ikke bryr deg om han lenger. Anonymkode: fcea0...75f 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 Vanskelig å vite, men de parene som har fungert best sammen snakket nok mye om slikt før de giftet seg og fikk barn. For eksempel hvem som skulle sette karriere litt på vent, og hvordan den andre skulle kompensere økonomisk for det. (Pensjonssparing og betaling av utgifter.) Et vennepar som gjorde skriftlig avtale om alt fra overnevnte til fordeling av annet ansvar, samarbeid og hva de skulle gjøre dersom problemer oppsto (terapi/sexolog) har såvidt jeg vet aldri hatt behov for hjelp, fordi de begge var så inneforstått med å være en rettferdig partner alltid før de giftet seg og fikk barn. Likevel, selvfølgelig hadde hun i utgangspunktet en moderne og bra mann når slike diskusjoner var naturlig for dem i forkant. Husker vi andre ble litt paff over hvor detaljert de hadde avtale om alt mulig, men jeg ser at det lønnet seg for dem å ha slike avtaler på forhånd. De har sluppet mye krangel på grunn av dette. Anonymkode: 8d634...031 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vanskelig å vite, men de parene som har fungert best sammen snakket nok mye om slikt før de giftet seg og fikk barn. For eksempel hvem som skulle sette karriere litt på vent, og hvordan den andre skulle kompensere økonomisk for det. (Pensjonssparing og betaling av utgifter.) Et vennepar som gjorde skriftlig avtale om alt fra overnevnte til fordeling av annet ansvar, samarbeid og hva de skulle gjøre dersom problemer oppsto (terapi/sexolog) har såvidt jeg vet aldri hatt behov for hjelp, fordi de begge var så inneforstått med å være en rettferdig partner alltid før de giftet seg og fikk barn. Likevel, selvfølgelig hadde hun i utgangspunktet en moderne og bra mann når slike diskusjoner var naturlig for dem i forkant. Husker vi andre ble litt paff over hvor detaljert de hadde avtale om alt mulig, men jeg ser at det lønnet seg for dem å ha slike avtaler på forhånd. De har sluppet mye krangel på grunn av dette. Anonymkode: 8d634...031 Men det snakket jeg og eksen om og, det betydde veldig lite etterpå. Anonymkode: 458c9...ea8 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #16 Skrevet 6. januar 2023 Min mann ble bare mer fantastisk. Han var veldig støttende, omsorgsfull og snill, men hadde aldri klart og sett for meg hva han kunne være Anonymkode: ef83d...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #17 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 20.59): Jeg er sammen med en fantastisk god mann, han er forståelsesfull, omsorgsfull, tålmodig, hjelpsom og alltid god. Jeg føler meg heldig og kan ikke se for meg at han ikke vil være en god ektemann og far. Jeg tenker på den dag vi gifter oss og får barn. Jeg vet alt vil endre seg, men jeg vet ikke i hvor stor grad denne endringen vil være. Tenk om han ikke vil være en så god ektemann og far som jeg tror og håper… Så mitt spørsmål er: Hvor mye vil forholdet og mannen endre seg etter giftemål og barn? Anonymkode: 1e4df...c8f Det handler om hvor godt man tåler å være sliten og trøtt over lang tid, tilsidesette egne behov, være rause med den andre og kommunisere på en fornuftig og konstruktiv måte. For vår del forsvant de siste tre punktene etterhvert som søvnmangelen eskalerte. Det var ikke vilje eller evne i noen av oss til å gi noe som helst av seg selv. Dessverre. Anonymkode: fc76d...6a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå