AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Jeg klarer ikke slutte å overspise. Spiser ganske greit til de vanlige måltidene i hverdagen, men når jeg er alene hjemme eller jeg er ute og kjører bil alene f.eks. så klikker hjernen min helt og jeg tenker bare på alt jeg skal spise av mat og søtsaker. Etterpå føler jeg meg bare uvel og får dårlig samvittighet. Gikk ned mye i vekt for et par år siden, så jeg vet jeg kan, men i løpet av høsten har jeg sklidd mer og mer ut og jeg har gått opp igjen ca. 5 kg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med meg selv. Hvorfor gjør jeg sånn? Finnes det noen å snakke med som ikke er helt spinnvilt dyrt? 😭 Anonymkode: d795e...fa2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Er du stresset? Nedfor? Hva er det som skjer i tiden før du bare må ha noe? For meg så jeg et mønster hvor jeg hadde en stressende, ubehagelig dag på jobb og så stakk innom butikken for å handle så jeg kunne overspise etterpå. Anonymkode: 473e4...835
Gjest Hottentått Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Hva spiser du ellers? Har alltid slitt med overspising og generelt hatt et veldig anstrengt forhold til mat. Jeg klarer meg mye bedre dersom jeg spiser litt begrenset med karbohydrater. Ikke lavkarbo, men bare litt mindre
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har egentlig ikke et anstrengt forhold til mat og spiser ganske normalt. Trener en del og kan derfor ikke spise for lite, men gikk som sagt ned over 30 kg for ikke så lenge siden. Veldig kontrollert og selv om det var noen humper på veien, så klarte jeg hele løpet. Gikk på Roede-kurs og fikk oppfølging. Jeg kan være stresset og det kan til en viss grad trigge søtsug. Jeg føler liksom at hvis det var bare det kunne jeg kontrollert det. Nå er det litt sånn at jeg benytter alle anledninger til å spise i skjul. Litt som at det er siste mulighet på lenge og jeg må benytte den. Er så ulogisk at jeg klarer liksom ikke forstå meg selv. Jeg tenker nok innimellom at jeg gjerne skulle hatt mer innhold i livet, men samtidig er jeg en veldig introvert person som liker å være alene, så det gir ikke helt mening at jeg spiser fordi jeg kjeder meg heller. Har tenkt på om det kan være en grunn. TS Anonymkode: d795e...fa2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Drops hjelper på meg. Med sukkerfri drops mister jeg lyst på mat. Anonymkode: 0f62f...851 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 For å være ærlig tror jeg stor vektnedgang tuller med hodet, slik at man får anlegg for overspising. Kan du øke matinntaket litt i hverdagen? Kroppen må forstå at den vil få nok mat. Prøv å overspise litt blandt andre, feks samboer. Bare for å få vekk «angsten»/connection med at dette må skje i skjul. Det er tross alt bare spising. Anonymkode: 004b9...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Vil nok ikke hjelpe med sånne umiddelbare ting som drops. Vi har ikke usunn mat hjemme så all overspising planlegges. I dag satt jeg i et litt kjedelig møte på jobb og tenkte på hva jeg skulle spise når jeg var alene hjemme i kveld. Herregud det høres så sykt ut! 🙈 Jeg har slitt med vekta siden jeg var barn og dette kommer og går litt. Er kjempeflink i perioder, sånn passe stabil i andre, mens jeg spiser alt for mye i andre perioder. Det er særlig søtsaker som er vanskelig. Fett og salt har aldri vært det viktigste for meg. Jeg har anlegg for livsstilssykdommer så det er viktig for helsa mi å klare å holde vekta nede og kondisen i ok stand. Anonymkode: d795e...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Når jeg MÅ ha sjokolade, kjøper jeg heller en proteinbar med sjokolade, eller YT proteinpudding. Hvis ikke, kan jeg spise en svær sjokoladeplate på én gang. Når ingen ser på. Anonymkode: 609e2...946
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #9 Skrevet 6. januar 2023 Kjenner meg godt igjen i dette! Har lett for å overspise. Har jeg ingen plan så spiser jeg alltid til jeg ligger på sofaen med vindt i magen og kvalme. Jeg legger nå opp matplanten min til å ha et relativt stort måltid på kvelden da jeg vet at dette er typisk svakt tidspunkt for meg. Drikker mye te med skuketter, og saft. Eneste som fungerer for meg et å ha en plan, logge det jeg spiser osv, motivere meg med å se på kostholdsrelaterte programmer på tv, podcast osv. Gjøre trening og kosthold til en slags hobby om det gir mening. Samt å utsette hvis jeg får slike tanker. Nei, ikke i dag, men om jeg fremdeles har lyst på, kanskje i morgen osv. Også dytter jeg tankene fremover. Anonymkode: b4a1e...f6c
Matas Skrevet 6. januar 2023 #10 Skrevet 6. januar 2023 (endret) Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen, Matas, moderator. Endret 6. januar 2023 av Matas
Anbefalte innlegg