Gå til innhold

Hvordan blir man lagt i narkose? Hva er prosedyren? Hvilke medisiner brukes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør fordi jeg synes det er interessant. 

Anonymkode: 9cb52...753

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man innleder som regel med penthotal og fentanyl på ikke fastende pasienter. Deretter sovegass ( sevofluran, desfluran) og fentanyl videre. Det gis også en dose muskelrelax ( suxa/esmeron). Eller man bruker TIVA ( total intravenøs anestesi) som består av propofol og ultiva. I noen tilfeller brukes ketalar/ketanest men det brukes mindre. 

Anonymkode: 46bcd...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man innleder som regel med penthotal og fentanyl på ikke fastende pasienter. Deretter sovegass ( sevofluran, desfluran) og fentanyl videre. Det gis også en dose muskelrelax ( suxa/esmeron). Eller man bruker TIVA ( total intravenøs anestesi) som består av propofol og ultiva. I noen tilfeller brukes ketalar/ketanest men det brukes mindre. 

Takker for grundig svar! Er det bare fentanyl som gjør at man ikke kjenner smerte ved selve inngrepet når man ligger i narkosen? (Håper spørsmålet var forståelig, bare si fra hvis ikke).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ett spørsmål til. Er det slik at man alltid blir tilkoblet pustemaskin (er det det heter?) eller kan man også bli lagt i narkose uten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ett spørsmål til. Er det slik at man alltid blir tilkoblet pustemaskin (er det det heter?) eller kan man også bli lagt i narkose uten?

Du blir intubert ved narkose, ja.

Anonymkode: d2672...32c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du blir intubert ved narkose, ja.

Anonymkode: d2672...32c

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi kobler alltid til ventilatoren under vanlig narkose. Men ved gassnarkose kan man fint puste selv, men da gjennom maskinen hvis du skjønner? Ved lett narkose/sedering puster man ofte selv. Vi bruker flere typer smertestillende. Fentanyl er det vanligste vi legger til ved gassnarkose. Gass har også smertestillende effekt. Ultiva er smertestillende ved TIVA narkose, propofol sovemedisin. Man blir ikke alltid intubert ved narkose. Larynxmaske er nesten like vanlig. Anestesi er fascinerende 😀

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fikk pustehjelp hver gang som baby og én gang som voksen, men har hatt narkoser både mellom de gangene og etter den gangen som voksen hvor det ikke har vært nødvendig. Vet ikke om det har blitt lagt ned slange og at det bare ikke har blitt brukt, men jeg vet at det ikke ble lagt ned slange den andre gangen jeg var i narkose hos tannlegen. Første gangen ble slangen lagt via nesen fordi munnen naturlig nok var full av annet utstyr og hender, haha.

Anonymkode: ec9b3...8db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi kobler alltid til ventilatoren under vanlig narkose. Men ved gassnarkose kan man fint puste selv, men da gjennom maskinen hvis du skjønner? Ved lett narkose/sedering puster man ofte selv. Vi bruker flere typer smertestillende. Fentanyl er det vanligste vi legger til ved gassnarkose. Gass har også smertestillende effekt. Ultiva er smertestillende ved TIVA narkose, propofol sovemedisin. Man blir ikke alltid intubert ved narkose. Larynxmaske er nesten like vanlig. Anestesi er fascinerende 😀

Ja, det er veldig fascinerende egentlig. At man bare kan bli lagt i "søvn" og ikke føle noe smerte i det hele tatt... 

AnonymBruker
Skrevet

Dette var et veldig interresant tema!

Jeg er ikke TS, men har også et spørsmål: hva skjer når man opererer i halsen?

Hvis man for eksempel skal fjerne mandlene. Da kan man jo ikke ha en slange ned i halsen eller pustehjelp på en måte? :fnise:

Anonymkode: 9fc72...523

Skrevet

Jeg fulgte ett barnebarn som skulle legges i narkose for en stund siden. Det ble gitt propofol og sikkert andre ting også. Jeg sto rett ved og strøk barnet over kinnet helt til narkosen virket.

Jeg så på øynene hele tiden. Mulig jeg så syner, men de øynene ble så rare. Virket nesten som det kom ett belegg over øynene. Barnet sovnet på null niks. Det var interessant å oppleve faktisk. 
Det fikk meg til å tenke at de gangene jeg har blitt operert så har anestesilegen sittet bak meg, men sett på meg til jeg ble borte. Kanskje han så etter om øynene mine forandret seg også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis man for eksempel skal fjerne mandlene. Da kan man jo ikke ha en slange ned i halsen eller pustehjelp på en måte? :fnise:

Slangen ligger i midten. Mandlene på siden. Det går helt fint. Det er et tynt rør. 

Skrevet

2mg/kg ketamin intravenøst. Om man blir intubert eller ikke kommer an på om anestesisykepleieren gidder eller ikke. Hvis man slutter å puste kan man alltid få en ufaglært til å manuelt ventilere med en sånn ballong. Du trenger ikke akkurat en doktorgrad for å klemme en ballong 12 til 20 ganger i minuttet. 

Noen ganger bruker man propofol 0.5mg/kg injisert over 3-4 minutter. Litt samme greia egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (3 minutter siden):

2mg/kg ketamin intravenøst. Om man blir intubert eller ikke kommer an på om anestesisykepleieren gidder eller ikke. Hvis man slutter å puste kan man alltid få en ufaglært til å manuelt ventilere med en sånn ballong. Du trenger ikke akkurat en doktorgrad for å klemme en ballong 12 til 20 ganger i minuttet. 

Noen ganger bruker man propofol 0.5mg/kg injisert over 3-4 minutter. Litt samme greia egentlig. 

Ja er nok mange ufaglærte som står å bagger🙄

Anonymkode: 3f9c0...711

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja er nok mange ufaglærte som står å bagger🙄

Anonymkode: 3f9c0...711

Ja, når Hedda heller vil sitte på pauserommet å planlegge neste ridetreff (eller sånn der fjottete greie der hestene hopper over hindringer og sånt) så må man nesten ta til takke med det man har. En dag hadde hun ikke tid til å gi koronavaksiner til risikopasienter, men hun kunne sitte i fire timer å lese om hestegreier... Litt synd det går utover pasientene da, men den merra (hesten, ikke Hedda), lever som en prinsesse. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (1 time siden):

Nå prater du mye tull. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis man har omfattende operasjon i munn/hals kan de lage pustehull i halsen. Samtidig kan de sette en slags ballong under operasjonsstedet som hindrer væske i å renne ned i lungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...