Gå til innhold

Sjansen for å dø i narkose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor stor er sjansen for å dø i narkose? Og hva skyldes det som regel da? Er redd.

Anonymkode: 63fb0...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjansen er nærmest lik 0 hvis du er frisk fra før. Har jobbet med anestesi i 14 år. Har aldri mistet en pasient. 

Anonymkode: 57be9...d6d

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man dør mens man er i narkose så er oftest pga av situasjonen som har gjort at du må i narkose (alvorlig bilulykke osv), altså ikke selve narkosen. Ved rutineroperasjoner er det svært sjeldent at noen dør av narkosen.

Det er mange som legges i narkose hver dag. Det er statistisk sett tryggere med narkose enn å kjøre bil. 

Har selv vært i narkose over 10 ganger. Det er den deiligste søvnen som finnes😅 Bare å nyte det, sånn egentlig. 

Anonymkode: 0438f...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den sjansen er helt minimal ved planlagt kirurgi på relativt friske pasienter, men jo mer komorbiditet (tilstander som gir økt risiko for død; som sykelig overvekt, røyking, hjerte- og/eller lungesykdom), jo mer ressurskrevende er man som pasient og jo større fare er det for komplikasjoner underveis. Men pasientdød er ekstremt sjeldent ved planlagt kirurgi på norske bord. Men forhold deg til infoskrivet. Ikke røyke  snuse, tygge tyggis etc før operasjonen. Ikke lyv angående egenvekt da narkosemidler titreres etter den. Har du skjegg så barber det vekk på forhånd da det er mye lettere å maskeventilere en person uten ansiktet fullt av hår.

Anonymkode: 9e70a...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ihvertfall den beste måten å dø på, så vil si du har flaks om du får dø sånn. 

Anonymkode: 4d710...e58

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ihvertfall den beste måten å dø på, så vil si du har flaks om du får dø sånn. 

Det har jeg aldri tenkt på, men du har jo helt rett. 

Anonymkode: c7dd6...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om man dør mens man er i narkose så er oftest pga av situasjonen som har gjort at du må i narkose (alvorlig bilulykke osv), altså ikke selve narkosen. Ved rutineroperasjoner er det svært sjeldent at noen dør av narkosen.

Det er mange som legges i narkose hver dag. Det er statistisk sett tryggere med narkose enn å kjøre bil. 

Har selv vært i narkose over 10 ganger. Det er den deiligste søvnen som finnes😅 Bare å nyte det, sånn egentlig. 

Anonymkode: 0438f...5c2

Haha ja, samme sa min fastlege da jeg var redd for narkose før en operasjon. Han sa, han skulle gjerne hatt narkose hver uke, han. Slappe godt av😆

Anonymkode: 72602...fe8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg ts. De gangene jeg har vært i narkose, har jeg synes det har vært skummelt. Du er helt prisgitt de som skal passe på deg. Det går selvsagt bra. Men jeg er ihvertfall glad når jeg våkner.

Anonymkode: 06efe...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært i narkose tre sifret ganger, og lever etter beste velgående.

Anonymkode: f15ef...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle fjerne mandlene og fikk beskjed av en sykepleier om at sjansen for at jeg kom til å dø var stor siden jeg den gang var overvektig. 20 kilo for mye. Hun skremte jo skiten ut av meg og jeg begynte faktisk å gråte.

Hun fulgte meg inn på ett annet rom og gikk. Da kom det en annen person inn som så jeg gråt. Jeg fortalte hva som hadde blitt sagt og hun skulle si ifra til anestesilegen.

Da jeg kom inn på operasjonsstuen så var verdens herligste person der som satte seg ned med meg og sa at jeg ikke kom til å dø. Han forklarte meg hvilke tegn de så etter og at jeg var koblet til maskiner som også ville varsle fra om noe skjedde. Han viste meg mye av se remediene som er på oppstuss og forklarte virkelig bra så jeg forsto. Da begynte jeg å grine igjen av lettelse og ble lagt i narkose. Han satt og strøk meg på kinnet til jeg sovnet.
Han lovet meg at dette skulle han ta videre og sånn oppførsel fant han seg ikke i at noen sa til pasienter.Håper den kjærringa fikk sparken. Måten hun sa det på var faen så nedlatende at jeg har aldri opplevd maken.

Jeg legger meg heller i narkose hver dag enn å kjøre bil hver dag i det været vi har nå.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Jeg skulle fjerne mandlene og fikk beskjed av en sykepleier om at sjansen for at jeg kom til å dø var stor siden jeg den gang var overvektig. 20 kilo for mye. Hun skremte jo skiten ut av meg og jeg begynte faktisk å gråte.

Hun fulgte meg inn på ett annet rom og gikk. Da kom det en annen person inn som så jeg gråt. Jeg fortalte hva som hadde blitt sagt og hun skulle si ifra til anestesilegen.

Da jeg kom inn på operasjonsstuen så var verdens herligste person der som satte seg ned med meg og sa at jeg ikke kom til å dø. Han forklarte meg hvilke tegn de så etter og at jeg var koblet til maskiner som også ville varsle fra om noe skjedde. Han viste meg mye av se remediene som er på oppstuss og forklarte virkelig bra så jeg forsto. Da begynte jeg å grine igjen av lettelse og ble lagt i narkose. Han satt og strøk meg på kinnet til jeg sovnet.
Han lovet meg at dette skulle han ta videre og sånn oppførsel fant han seg ikke i at noen sa til pasienter.Håper den kjærringa fikk sparken. Måten hun sa det på var faen så nedlatende at jeg har aldri opplevd maken.

Jeg legger meg heller i narkose hver dag enn å kjøre bil hver dag i det været vi har nå.

Leit å høre om opplevelsen du hadde. Slik skal det jo ikke være.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva-Lena skrev (10 minutter siden):

Litt offtopic dette her, men jeg har også opplevd en del nedsettende kommentarer fra sykepleiere og leger, og det er bestandig kvinner. Aldri opplevd noe lignende fra menn.

Anonymkode: bd15d...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, å om du dør så vet du det aldri selv.....

Anonymkode: 03aef...950

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov å være redd selv om sjansen er forsvinnende liten! Første gang jeg måtte i narkose var jeg 17 og jeg var kjemperedd. Anestesisykepleieren på operasjonsstuen sa han kunne garantere at han skulle påse at jeg våknet igjen etterpå, og det gjorde jeg jo. 

Anonymkode: 2524a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt offtopic dette her, men jeg har også opplevd en del nedsettende kommentarer fra sykepleiere og leger, og det er bestandig kvinner. Aldri opplevd noe lignende fra menn.

Anonymkode: bd15d...fff

Har heldigvis bare denne opplevelsen. Enkelte skulle ikke jobbet med mennesker, bedre å plassere de borterst i en krok på ett kaldt lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ekstremt enkelt å bare Google seg fram til. Svaret er 1 av 80 000.

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/anestesi-og-pasientbekymringer/

Anonymkode: c20b1...e93

Så nesten 100 ganger større enn å vinne toppgevinsten i lotto

Kjente 2 som har dødd i narkose. 1 av komplikasjoner av narkosen og 1 var trolig for svak til å tåle narkosen. Så det skjer. Har selv vært i narkose rundt 10 ganger i mitt liv og har kun positive opplevelser. Finnes knapt en deiligere innsovningmetode 😉

Kjenner dog ingen lottomillionærer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stor er sjansen for å dø i narkose? Og hva skyldes det som regel da? Er redd.

Et nært familiemedlem var med på en operasjon der det ble kritisk for pasienten. Årsaken var ikke knytta til forhold ved pasienten, men tabbe av helsepersonell i tilknytning til narkosen (men ikke narkosen i seg selv). Det gikk heldigvis bra.

Dette var et lite barn. Om samme komplikasjon hadde oppstått med en voksen pasient ville det blitt oppdaget lenge før de hadde blitt kritisk.

Anonymkode: c83ed...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...