AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Har en baby på 9 mnd som ikke vil noen ting, alt er bare kaos, vill ikke kle på eller bytte bleie, sitter ikke rolig i stolen, fullfører ikke måltider, vrir seg når det bæres, vil ikke leke alene på gulvet, forstår ikke at å stupe ned fra sofaen er farlig osvosv. Når begynner barn egentlig å forstå når man snakker til dem og kan gi enkle beskjeder osv som blir mer eller mindre motatt? Anonymkode: de0bf...7df
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Når blir det lettere?😢 Anonymkode: de0bf...7df
Heln Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Halvannet år kanskje? De forstår jo mer og mer etterhvert som de blir eldre, jeg husker jeg kunne be han klappe på 1 års dagen hans for eksempel. Men mer kompliserte ting tar tid å lære, å ikke gjøre ting som er farlig for eksempel eller å forstå at man må vente litt. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 De kan forstå det veldig tidlig, men variasjonen er enorm. Gutter er ofte tregere enn jenter. Min jente forstod noe av det jeg sa når hun var 8 måneder. Hun kunne være på andre siden av rommet,og så snakket jeg til henne og spurte om hun ville komme bort til mamma. Da kom hun alltid krypende med en gang. Sønnen min var mye tregere. Anonymkode: b5169...924
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Én ting er å forstå, noe annet er å huske. Mange kan nok tidlig forstå 'sitte pent' eller 'nei-nei', men det tar ikke mange sekundene før man må repetere fordi barnet glemte å sitte pent. Anonymkode: 315ed...1b2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan forstå det veldig tidlig, men variasjonen er enorm. Gutter er ofte tregere enn jenter. Min jente forstod noe av det jeg sa når hun var 8 måneder. Hun kunne være på andre siden av rommet,og så snakket jeg til henne og spurte om hun ville komme bort til mamma. Da kom hun alltid krypende med en gang. Sønnen min var mye tregere. Anonymkode: b5169...924 Hun kan like så gjerne ha krøpet bort fordi du opptok kontakt og hun ble interessert, ikke nødvendig vis fordi hun skjønte ordene. Anonymkode: de0bf...7df 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun kan like så gjerne ha krøpet bort fordi du opptok kontakt og hun ble interessert, ikke nødvendig vis fordi hun skjønte ordene. Anonymkode: de0bf...7df Man kan jo aldri vite, men når jeg bad henne komme til mamma så kom hun. Andre ganger når jeg snakket så hun bare på meg. Men så var hun ett veldig årvåkent barn. Fikk veldig lett kontakt med henne. Og hun var nok tidlig ute for sin alder, noe bhg også har sagt. Nå er hun straks fire 🥰 Anonymkode: b5169...924
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan jo aldri vite, men når jeg bad henne komme til mamma så kom hun. Andre ganger når jeg snakket så hun bare på meg. Men så var hun ett veldig årvåkent barn. Fikk veldig lett kontakt med henne. Og hun var nok tidlig ute for sin alder, noe bhg også har sagt. Nå er hun straks fire 🥰 Anonymkode: b5169...924 Er hun fortsatt tidlig ute for alderen eller har det jevnet seg ut?:) Anonymkode: de0bf...7df
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 De begynner å forstå før de kan snakke selv. Min erfaring er at perioden fra de begynner virkelig å få egen vilje, til de kan snakke og uttrykke den kan være mye frustrasjon for barnet. Især om en har et barn av den viljesterke typen. Vurdert tegn-til-tale? Det ville jeg prøvd om vi skulle hatt flere barn, dessverre visste jeg ikke om det den gang. 😕 Men de vil ikke forstå at ting er farlige ennå, de må få erfare og lære. Innenfor trygge rammer selvfølgelig. Og det viktigste er gjentakelser, selv om det er protester. Små barn finner trygghet i og lærer av gjentakelser. Gjør ting på samme måte hver gang, så de vet hva som skal skje. Og snakk mye med barnet, hele tiden. Det fremmer språkutvikling og språkforståelse. Fortell og si høyt hva du gjør er en bra vane, selv om det føles litt som å gå og snakke med seg selv hele dagen. For våre begynte ting å gå lettere fra ett-års alderen. Anonymkode: 4fdb2...74a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er hun fortsatt tidlig ute for alderen eller har det jevnet seg ut?:) Anonymkode: de0bf...7df Jeg vet ikke helt hvordan de andre barna er, og er en stund siden jeg har vært på foreldresamtale. Men hun er fortsatt en årvåken liten pike, jeg ser hvordan hun pusler puslespill og ser detaljene i bildet og klarer å sette bitene sammen. Nå holder hun på med ett puslespill for 5+. Så hun har nok ikke hatt tilbakegang, men alt kan jo ha jevnet seg ut til skolestart. Barn innhenter ofte hverandre på sikt 🙂 Anonymkode: b5169...924
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 Det varierer fra person til person og hvor mye språk de har blitt utsatt for, men mange skjønner/gjenkjenner enkeltord som pupp, bleie og navnet sitt (og andre ord) veldig tidlig, før de blir 9 mnd. Det du snakker om, er noe helt annet. Å forstå relativt komplekse setninger, for så å følge beskjeder, samt risikovurdering tar mer tid å lære. Barnet ser vel noe mer interessant enn å sitte stille, være i ro for å bli kledd på osv. Det ser noe spennende som det vil se på når det bæres. Du får heller prøve å gi barnet noe som holder på oppmerksomheten, du får underholde det selv eller lignende. Risikovurdering tar lang tid å utvikle. Hva legger du i å fullføre måltider? Barnet spiser til det er mett eller til det er andre ting som virker mer interessant. Om det er vanskelig å holde fokus på maten, får du hjelpe barnet med det. Om du er blant dem som selv sitter på mobilen, må du starte med å legge den bort. Det tar mange år å lære barnet å sitte pent ved bordet, fullføre måltider, ha god risikovurdering og det andre du nevner. Anonymkode: d2596...0ed 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå