Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, utroskaps er åpenbart på bordet, så kanskje undersøke litt forsiktig rundt hva typen bruker tiden siden nå for tiden? 

Anonymkode: 94e21...789

Ts her han nekter såklart og blir sint når jeg sa hva Gyn ha sagt. Måtte jo spør. Så vil jo aldri finne det ut… men kjenne en liten klump i magen det gjør jeg… 

Anonymkode: 2f904...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå testes jo ikke celleprøver automatisk for HPV-viruset når man er under 34 år, kun for celleforandringer. Så at en celleprøve "er fin" betyr ikke at man ikke har HPV-viruset i kroppen.

Du kan jo ha hatt viruset hele tiden, men det har ikke vist forandringer på alle prøvene. Ble prøven i 2018 testet for HPV? For det ville den nok ikke blitt hvis celleprøven så helt fin ut. Og dermed er det ingen grunn til å tro at kjæresten din har vært utro.

Anonymkode: a4585...69a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå testes jo ikke celleprøver automatisk for HPV-viruset når man er under 34 år, kun for celleforandringer. Så at en celleprøve "er fin" betyr ikke at man ikke har HPV-viruset i kroppen.

Du kan jo ha hatt viruset hele tiden, men det har ikke vist forandringer på alle prøvene. Ble prøven i 2018 testet for HPV? For det ville den nok ikke blitt hvis celleprøven så helt fin ut. Og dermed er det ingen grunn til å tro at kjæresten din har vært utro.

Vi har vært sammen siden 2015, fikk påvist hpv i 2016. Gikk på jevnlig oppfølging og i 2018 var hpv borte og celleprøven fin. Helt til nå… da var den positiv igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her han nekter såklart og blir sint når jeg sa hva Gyn ha sagt. Måtte jo spør. Så vil jo aldri finne det ut… men kjenne en liten klump i magen det gjør jeg… 

Ikke hør på nettrollet som prøver å så tvil i deg. Det er iallfall ikke en positiv hpv test som bør få deg til å tvile på om mannen din er trofast, men jeg ser jo at du heller i den retningen i tankegangen i stedet for å høre på flere av oss andre som sier at dette kan du ha hatt i mange år selv om testen har vært negativ.

Anonymkode: 4e4de...8b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vært sammen siden 2015, fikk påvist hpv i 2016. Gikk på jevnlig oppfølging og i 2018 var hpv borte og celleprøven fin. Helt til nå… da var den positiv igjen. 

Men ble celleprøven i 2018 testet for HPV? Til nå har man ikke testet automatisk for HPV for kvinner under 34 år i Norge hvis celleprøven ser fin ut. Så man kan ha HPV, men hvis det ikke vises celleforandringer så tester man ikke.

Hvis du vet at celleprøven i 2018 ikke var HPV-positiv så tenker jeg at kjæresten din har re-smittet deg. Har du hatt HPV har han garantert også hatt det, og hvis hans infeksjon ikke har gått bort er det stor sannsynlighet for at han smitter deg.

• Liker 1
Skrevet

Ikke lurt å ha mange sexpartnere slik mange har i dag.

Anonymkode: 48924...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men ble celleprøven i 2018 testet for HPV? Til nå har man ikke testet automatisk for HPV for kvinner under 34 år i Norge hvis celleprøven ser fin ut. Så man kan ha HPV, men hvis det ikke vises celleforandringer så tester man ikke.

Hvis du vet at celleprøven i 2018 ikke var HPV-positiv så tenker jeg at kjæresten din har re-smittet deg. Har du hatt HPV har han garantert også hatt det, og hvis hans infeksjon ikke har gått bort er det stor sannsynlighet for at han smitter deg.

Ja prøven ble igjen testet for hpv i 2018 og var negativ. 
Jeg må bare stole på han og tenke han har Re smittet meg. 
Har vært ett par episoder der jeg har lurt litt tidligere på han skjønner dere, så derfor de tankene blusset litt opp når dette skjedde nå.

Men får satse på at det bare har blusset opp igjen og at han snakker sant.

Takk for at dere har tatt dere tid å svare meg🤗

Skrevet

Jeg hadde hpv og celleforandringer i 2007. Ikke hatt det siden. Sjekket nylig  ifm at det ble påvist herpes infeksjon i underlivet og fikk da vite jeg ikke hadde hov ig trengte ikke ta ny celleprøve før om 5 år i stedetfor 3 år.

Anonymkode: 804b6...992

Skrevet

Jeg hadde samme partner i 15 år, aldri hpv. Byttet partner, fikk hpv. Så jeg tror absolutt det er mer sannsynlig med utroskap enn at det ligger latent i nervebanen. 

Anonymkode: 5548f...209

Skrevet
Handful skrev (På 5.1.2023 den 23.02):

Hva mener de med at det kan smitte ved annen hudkontakt? 

(I den linken med myter.)

At kondom ikke er nok, det kan smitte fra hudområder rundt.

Forøvrig får også menn hpv, og de tester seg så og si aldri for det. I et fast forhold kan man derfor oppleve ping-pong smitte.

Anonymkode: 204fa...875

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde samme partner i 15 år, aldri hpv. Byttet partner, fikk hpv. Så jeg tror absolutt det er mer sannsynlig med utroskap enn at det ligger latent i nervebanen. 

Anonymkode: 5548f...209

HPV-en kan ha ligget latent og blitt utløst av bakterieforandringer i skjeden da du byttet partner. Man kan ikke bruke HPV-smitte som indikasjon på utroskap, det er et virus om de aller aller fleste får i løpet av livet, og for noen ligget det latent i åresvis før det bryter ut. 

Skrevet

Er vel litt det samme med herpes. At man kan ha det latent før det bryter ut? 

Anonymkode: 15f2f...808

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 17.05):

Jeg mener jeg har lest det samme tidligere. Antagelig betyr det at man ikke trenger å ha samleie med noen for å bli smittet. Sikkert andre på forumet som kan fylle inn detaljer om hva slags type fysisk kontakt som kan være grunn for eventuell smitte i tillegg til samleie.

Anonymkode: 3e244...53d

Jeg googlet og fant at HPV kan overføres ved fingring. Teoretisk kan en da under helt spesielle omstendigheter få det fra peanøttskåla. HPV er nok en del av livet dessverre. Det en ikke vet har en ikke vondt av. Det er mye sant i det, en skal jo leve også.

Er HPV farlig?

HPV-infeksjon er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig. Det er beregnet at opptil sju av ti voksne mennesker en eller annen gang har vært smittet av dette viruset. Infeksjonen går over av seg selv i løpet av to år hos inntil ni av ti smittede.

Når det likevel er så høy forskningsaktivitet og mediaomtale om dette viruset, er det fordi viruset i noen tilfeller kan føre til kreftforandringer på livmorhalsen. Ved en langvarig HPV-infeksjon på livmorhalsen kan cellene skades slik at de gradvis forandres til forstadier til kreft, og etterhvert eventuelt til kreftceller. Prosessen fra HPV-infeksjon og til kreft tar som regel ti år eller mer.

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/kjonnssykdommer/hpv-infeksjon/

Anonymkode: 5d477...676

Skrevet

HPV kan komme og gå, så det kan ligge latent som flere sier her.

Jeg fikk det (HPV 18)påvist ifjor, første gang det ble testet på meg (Er 53 år), så ble innkalt igjen 1 år etterpå.

Denne gangen testet jeg negativt og ingen celleforandringer, så ble anbefalt vaksinen.

Min gyneokolog sa at jeg kan ha hatt det i mange år, og at det kan ligge latent.

Så jeg kommer til å sjekke meg hvert år fremover nå....

Anonymkode: e4535...96b

• Liker 1
Skrevet

Synes forøvrig det er rart at man ikke sjekker for HPV i munnhulen, for denne kreftformen øker mer og mer, grunnet HPV.

De fleste som har HPV i underlivet har vel også HPV i munnhulen vil jeg tro, men dette sjekkes jo ikke.

(De fleste har vel oralsex i disse tider....kan vel også smitte via kyssing)

Anonymkode: e4535...96b

Skrevet

Da jeg og kjæresten hadde vært sammen i 1,5 år fikk han utbrudd av kondylomer fra hpv. Første gangen for ham, og bare få mnd etter fikk jeg et par stykker.

Mistenker ham ikke for utroskap likevel, og jeg hadde også blitt lei meg om jeg var ham og legen kom med et slikt svar til deg…

Anonymkode: 69777...eb0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...