Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vært sammen med kjæresten siden 2015. Fikk påvist hpv ( og cellforandringer) i 2016. Ble da fulgt opp med tette prøver. I 2018 var alle prøver fin.

Var nå nylig å tok celleprøve som igjen viste forandringer. Det vet jeg kan komme å gå. MEN jeg hadde og HPV igjen. 
Kan dette ligge latent og komme og gå, eller har kjæresten vært utro… skal inn på biopsi i morgen så skal spørre gynekologen. Men tenke mye på dette så vet dere det? Finner ikke helt svaret når jeg Google. 

Anonymkode: 2f904...777

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke gi deg noe svar men jeg har lurt på det samme i det siste. Skulle tro noen har erfaring på området.

Anonymkode: 3e244...53d

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har han vært utro. Noe annet er det ikke konsensus for her inne på kvinneguiden.

Anonymkode: c5e9a...4dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hpv ligger latent i nerve nervebanene og man blir aldri kvitt det.

Anonymkode: 22edb...34c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hpv ligger latent i nerve nervebanene og man blir aldri kvitt det.

Anonymkode: 22edb...34c

Er dette sant?

jeg er gift på +20 år og fikk HPV og cellforandringer påvist for 2-3 år siden. 
Jeg har ikke vaert utro og mannen min var veldig sjalu og ville ikke tru på meg. For HAN hadde ikke vaert utro. 

Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg kunde ha HPV. 

Jeg turde ikke sporre gyn…

Anonymkode: c3883...45a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette sant?

Jeg har ikke vaert utro og mannen min var veldig sjalu og ville ikke tru på meg. For HAN hadde ikke vaert utro. 

Ca 10% får av de som blir smittet utvikler kronisk infeksjon, dvs. at immunforsvaret ikke klarer å kvitte seg med viruset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant! Jeg lurer på det samme selv, dette med at viruset ligger latent i kroppen og «plutselig» blir aktivert etter mange år. 
Har selv vært positiv for hpv med lette forandringer. Disse gikk over av seg selv og siste kontroll var testen negativ for hpv og ingen forandringer. 

Dette er tatt fra Lommelegen: 

«Det finnes imidlertid teorier om latens. Det vil si at smitte for mange år tilbake kan ligge "sovende" i basallaget av slimhinnen over lang tid uten aktiv virusproduksjon. Livmorhalsprøve vil være normal og HPV-test vil være negativ. Etter mange år kan en slik latent infeksjon reaktivers, gi celleforandringer og positiv HPV-test. Dette kan skje både hos menn og kvinner. En HPV-test kan derfor ikke brukes som en utroskaptest».

Det ser ut som dette med latens er teorier som ikke helt har slått igjennom som en enerådende teori på feltet. Hadde jo vært veldig greit å få svar på dette. 

Anonymkode: e1fcb...8bf

Skrevet

Hva mener de med at det kan smitte ved annen hudkontakt? 

(I den linken med myter.)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her… 

Da har jeg tatt biopsi og snakket med gynokologen. Sa jeg har hatt samme partner siden 2015. Hun spurte om han hadde flere…. Jeg sa at han nektet for det. 
Hun sa st i sjeldne tilfeller med feks lavt immunforsvar kunne hpv blusse opp selv. Så hun kunne ikke med 100% sikkerhet si at han har vært utro…

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro…. 

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Handful said:

Hva mener de med at det kan smitte ved annen hudkontakt? 

(I den linken med myter.)

Jeg mener jeg har lest det samme tidligere. Antagelig betyr det at man ikke trenger å ha samleie med noen for å bli smittet. Sikkert andre på forumet som kan fylle inn detaljer om hva slags type fysisk kontakt som kan være grunn for eventuell smitte i tillegg til samleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist hpv for noen år siden. Da jeg måtte inn for å skjære vekk, fikk jeg spm om jeg hadde hatt nye partnere siden jeg ikke hadde fått påvist dette tidligere. Jeg sa at jeg har fått ny mann. Da sa de at da har nok han smittet meg, mest sannsynlig. MEN det kan være jeg har hatt dette latent fra tidligere og at det bare er tilfeldig at det kom nå.

Anonymkode: fd2d1...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke partneren din smitte deg på nytt? Altså du har hatt det først, han har blitt smittet av deg, din kropp har blitt kvitt viruset, men så blir du smittet på nytt av han.

Anonymkode: a4585...69a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener jeg har lest det samme tidligere. Antagelig betyr det at man ikke trenger å ha samleie med noen for å bli smittet. Sikkert andre på forumet som kan fylle inn detaljer om hva slags type fysisk kontakt som kan være grunn for eventuell smitte i tillegg til samleie.

Kjenner jeg skulle likt å vite mer ja. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan ikke partneren din smitte deg på nytt? Altså du har hatt det først, han har blitt smittet av deg, din kropp har blitt kvitt viruset, men så blir du smittet på nytt av han.

Anonymkode: a4585...69a

Jo. Dette er vel hovedgrunnen til at HPV-vaksinen anbefales til de som er i fast forhold også, så vidt jeg har skjønt.

Anonymkode: a1877...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 22.45):

Er dette sant?

Du skal ikke få det hvis mannen din og du kun har hatt hverandre som sexpartnere.

Skrevet

Jeg ble konisert i mai i fjor. Forut for dette fikk jeg påvist hpv for første gang. Men har antagelig hatt det i mange år for jeg har hatt celleforandringer flere ganger tidligere som har gått tilbake av seg selv. Jeg synes det er rart at de sies så forskjellig, for jeg fikk vite på sykehuset at jeg antagelig har hatt det i mange år, helt siden jeg var ung og at det kan ligge latent i kroppen uten å slå ut på test. Og ja, ho noen kommer og går det.
Det samme sa min gynekolog når jeg spurte om det kunne være min mann gjennom 15 år. Hun svarte at det var helt umulig å vite og at jeg mest sannsynlig ble smittet før den tid siden jeg hadde celleforandringer før mannen min også, selv om hpv test var negativ. 

Anonymkode: 4e4de...8b4

Skrevet
nyjenta skrev (17 timer siden):

Du skal ikke få det hvis mannen din og du kun har hatt hverandre som sexpartnere.

Men det står jo ikke at de kun har hatt hverandre. Hun kan ha blitt smittet før hun traff mannen, eller mannen kan ha smittet henne når de traff hverandre.

Anonymkode: 4e4de...8b4

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at man kan ha blitt smittet mange år tidligere. Det kan ta opp til 10-15 år før celleforandringer evt. kreft. 

Anonymkode: 6718d...1d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 13.29):

Hei, ts her… 

Da har jeg tatt biopsi og snakket med gynokologen. Sa jeg har hatt samme partner siden 2015. Hun spurte om han hadde flere…. Jeg sa at han nektet for det. 
Hun sa st i sjeldne tilfeller med feks lavt immunforsvar kunne hpv blusse opp selv. Så hun kunne ikke med 100% sikkerhet si at han har vært utro…

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro…. 

Vel, utroskaps er åpenbart på bordet, så kanskje undersøke litt forsiktig rundt hva typen bruker tiden siden nå for tiden? 

Anonymkode: 94e21...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...