Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å anmelde en person som på en finurlig måte klarte å få kloa i ett 5 sifret beløp som skulle til meg. Vedkommende nekter å fortelle hvordan hn fikk det til, men på vedkommendes konto kom de pengene inn. Vedkommende har innrømmet at pengene skulle til meg, jeg har bevis skriftlig.

Jeg meldte saken til forliksrådet og la ved mine bevis som var gode som gull. Vedkommende tapte saken fordi hn ikke møtte opp.

Hn nekter å betale de pengene noen gang og saken er nå hos namsmannen. Hn har mange saker hos namsamennen så min sak står bakerst i køen og hn blir ikke gjeldfri for det andre på noen år ennå. Fast lønnstrekk i flere år fremover.

Nå vurderer jeg å melde han til politiet og beste hadde vært om hn fikk fengsel.

Spørsmålet er om jeg kan anmelde dette? Jeg vet namsmann er innunder politiet, men lurer på om det er forskjell på at jeg meldte saken til forliksrådet og ikke anmeldte til politiet.

Hn eier absolutt ingenting av verdier, så er ikke mulig å hente ting som kan selges for å dekke opp det han har utestående.

Anonymkode: 842b7...3f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har allerede avslørt at det er en Han…. 

Anonymkode: 8c50c...78e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du står fritt til å anmelde straffbart forhold. evt.etterforskning,påtale og straff er opp til politi og domstol, så straff slipper du å ta stilling til

Anonymkode: f72c7...877

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva så? Det er ikke identifiserende... 

Anonymkode: c5087...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan anmelde det, da det vil regnes som tyveri. 
Ett spørsmål er jo hvordan han har fått tak i pengene også. Om han har på en eller annen måte klart oppgi sitt kontonummer i dine papirer, vil det kunne være svindel. 
Hva sier avsender av pengene om hvordan dette kan ha havnet på en annen persons konto? 

Om du ikke har mulighet rette sak mot avsender for feilsendte penger, så vil du uansett måtte vente på at han har penger til å betale før du får tilbake pengene dine. Sjansene for at vedkommende får fengsel er svært liten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva så? Det er ikke identifiserende... 

Handler nok mer om at du flere ganger skrev hn og en eneste gang skrev han. 

Anonymkode: bdcb1...ce7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 7.59):

Ja, du kan anmelde det, da det vil regnes som tyveri. 
Ett spørsmål er jo hvordan han har fått tak i pengene også. Om han har på en eller annen måte klart oppgi sitt kontonummer i dine papirer, vil det kunne være svindel. 
Hva sier avsender av pengene om hvordan dette kan ha havnet på en annen persons konto? 

Om du ikke har mulighet rette sak mot avsender for feilsendte penger, så vil du uansett måtte vente på at han har penger til å betale før du får tilbake pengene dine. Sjansene for at vedkommende får fengsel er svært liten. 

Jeg mistenker sterkt at pengene er overført til vedkommendes konto ja. Jeg får ikke svar på det spørsmålet når jeg spør.

Jeg «vant» saken i forliksrådet og bare det gir meg en god følelse. Han er en som sløser med penger og gir faen i alt av regninger. Han var min beste kompis frem til dette skjedde. 
Jeg skal kontakte polititet i morgen og høre med de. Bort 5 min gange fra politiet så tar med bevisene og dommen fra forliksrådet så får de se hele saken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 21.52):

Fort gjort, dessverre. Samtidig så finnes det fler mannfolk enn han her i landet 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 8.00):

Handler nok mer om at du flere ganger skrev hn og en eneste gang skrev han. 

Anonymkode: bdcb1...ce7

"Handler mer om"? Det handler bare om at TS skrev 'han' én gang i teksten sin. Hva er poenget ditt?

La det gå, svar heller på spørsmålet.

TS, du kan anmelde vedkommende ja, du kan også få hjelp til hva du skal anmelde personen for.

Anonymkode: 1220f...55e

Skrevet

Hei.

Når du har vunnet frem i forliksrådet da har du tvangsgrunnlag. Da kan du begjære tvangstrekk i vedkommendes inntekter. Også trygder og andre offentlige støtteordninger.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (6 minutter siden):

Hei.

Når du har vunnet frem i forliksrådet da har du tvangsgrunnlag. Da kan du begjære tvangstrekk i vedkommendes inntekter. Også trygder og andre offentlige støtteordninger.

Med vennlig hilsen

TBergh

Tusen takk for fint svar, men retter jeg det kravet til politiet eller evt hvor?

Skrevet

TS,

Beklager men skjønner ikke hva som har skjedd, annet enn at denne personen skylder deg penger. De pengene skal namsmannen hjelpe deg med, men personen har ikke evne å betale. Så mye har jeg skjønt. Men klarer så langt ikke å lese hva hen har gjort som vil være en sak for politiet.

Men som andre har skrevet, gå til politiet og presenter saken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

"Handler mer om"? Det handler bare om at TS skrev 'han' én gang i teksten sin. Hva er poenget ditt?

La det gå, svar heller på spørsmålet.

TS, du kan anmelde vedkommende ja, du kan også få hjelp til hva du skal anmelde personen for.

Anonymkode: 1220f...55e

For ts skrev først "Hn" og "personen" gjennom hele innlegget, før det i slutten ble "han". Hele opplegget med anonymisering forduftet. 

Anonymkode: 01146...e44

Skrevet

Hei igjen TS.

Du kontakter (ringer - eller e-post) namsmannen på ditt hjemsted og forhører deg om fremgangsmåten.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (2 timer siden):

Hei igjen TS.

Du kontakter (ringer - eller e-post) namsmannen på ditt hjemsted og forhører deg om fremgangsmåten.

Med vennlig hilsen

TBergh

Ok, tusen takk for hjelpen 😊

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

TS,

Beklager men skjønner ikke hva som har skjedd, annet enn at denne personen skylder deg penger. De pengene skal namsmannen hjelpe deg med, men personen har ikke evne å betale. Så mye har jeg skjønt. Men klarer så langt ikke å lese hva hen har gjort som vil være en sak for politiet.

Men som andre har skrevet, gå til politiet og presenter saken.

Underslag. Han har fått mine penger på antakelig sin konto. Jeg får ikke svar fra han hvordan han har fått det til. Han jobber og tjener penger, men han er vel den større «kunden» til namsmannen i kommunen.

Underslag, svindel. Det er iallefall ikke hans penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Underslag. Han har fått mine penger på antakelig sin konto. Jeg får ikke svar fra han hvordan han har fått det til. Han jobber og tjener penger, men han er vel den større «kunden» til namsmannen i kommunen.

Underslag, svindel. Det er iallefall ikke hans penger.

Underslag krever at du har bedtrod han pengene. Ellers vil det vel være noe annet. Så skjønner fortsatt ikke historien, mer enn at du (med sikker god grunn) mener at han skylder deg penger.

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Underslag krever at du har bedtrod han pengene. Ellers vil det vel være noe annet. Så skjønner fortsatt ikke historien, mer enn at du (med sikker god grunn) mener at han skylder deg penger.

Selvfølgelig har jeg ikke betrodd han de pengene. Uansett har han fått tak i de før meg. Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner.

Jeg har klinkende klare bevis, derfor vant jeg i forliksrådet. Han møtte jo ikke opp engang. Bare skrev en notis om at pengene var hans og ikke noe mer. Forliksrådet sa saken var soleklar om han hadde møtt opp også, så de skjønte hvorfor han ikke kom på møtet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...