Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne spise litt sunnere blant annet ved å bytte ut noe av brødskivene med mer fiberrik kost som knekkebrød og fiberrik müsli, men jeg opplever at jeg får skikkelig mye luft i magen av dette! Jeg synes det er så kjipt, for jeg vil gjerne kunne spise dette i stedet for vanlig brød. Det er ikke realistisk å bytte ut brød med f.eks grønnsaker eller annet. Jeg gikk 8 mnd på lavkarbo en periode og syntes jeg gikk ned like mye i livskvalitet som i vekt😝 

Er det noe jeg kan gjøre for å tåle knekkebrød og müsli bedre? Kan jeg ta noe kosttilskudd eller noe som kan balansere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta litt tid før magen venner seg til det, så prøv over tid. Og drikk mer vann enn du pleier. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare rene havregryn istedenfor müsli? Husman knekkebrød. Er vanlig at magen på tilvenne seg litt når man endrer matvarer. Det går seg nok til. Kan jo være tilfeldig også. Kun luft i magen, ikke forstoppet eller diaré?

Anonymkode: 732e9...922

AnonymBruker
Skrevet

sliter med det samme, ungår bare alt av fiber

Anonymkode: c9ad4...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med irritabel tarm, å kan ikke spise fiberrikt i det hele tatt. Skikkelig dritt for syns grovbrød og slikt er så godt.

Men noen kan tilvenne magen til fiberrik mat om dette er helt nytt for deg. Mens andre sliter bare med oppblåst mage av det..

Men drikk mye vann ja. Kanskje noe probiotika kan hjelpe. Men det finnes så mange forskjellige, så ikke sikkert du treffer på første forsøk der heller..

Anonymkode: 58589...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Det må gjøres over tid. Prøv forresten knekkebrød uten rug først, feks havreknekkebrød.

Anonymkode: 95f5d...81d

Skrevet
bolli skrev (På 5.1.2023 den 19.59):

Hei! Jeg vil gjerne spise litt sunnere blant annet ved å bytte ut noe av brødskivene med mer fiberrik kost som knekkebrød og fiberrik müsli, men jeg opplever at jeg får skikkelig mye luft i magen av dette! Jeg synes det er så kjipt, for jeg vil gjerne kunne spise dette i stedet for vanlig brød. Det er ikke realistisk å bytte ut brød med f.eks grønnsaker eller annet. Jeg gikk 8 mnd på lavkarbo en periode og syntes jeg gikk ned like mye i livskvalitet som i vekt😝 

Er det noe jeg kan gjøre for å tåle knekkebrød og müsli bedre? Kan jeg ta noe kosttilskudd eller noe som kan balansere det?

Ta det gradvis: ett knekkebrød + en brødskive av brødet du er vandt til. Litt musli.å, og heller mer av yoghurt/kesam. Gjerne litt frukt & bær.

litt mindre mengder, og i flere måltider, heller enn mye fiber i ett måltid.

ellers vil det å tygge godt, bruke tid på maten, og drikke nok vann ha en del å si. Kroppen vil venne seg til det etterhvert :)

PS; trodde ikke forskjellen på fiber i knekkebrød og musli var så mye høyere enn i brød, så er du sikker.på at det er det som gir ubehag? Hadde forventet det dersom du hadde begynt å spise mye merr grønnsaker, og økt inntaket mer drastisk. Du sier ikke noe om mengder da, så dette er ren synsing fra min side

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ulike former for fiber, og ikke alle er like belastende for magen.

Fiber fra frø, nøtter, grove melblandinger, rå grønnsaker og rå frukt er for eksempel mer "luftskapende" enn fiber fra havregryn, potetmel, og psylliumfrøskall.

Anonymkode: 26fb4...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...