Gå til innhold

Dyr i bagasjerom på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger jeg har tatt fly har jeg sett at hunder har blitt sendt i bur sammen med bagasjen. Det må da være forferdelig for hunden? Først skilles fra eieren, så være i et mørkt bagasjerom med mange skumle lyder, lukter og g-krefter og så vente i buret på å bli hentet der bagasjerommet er (mange mennesker, skummelt).

Ikke at jeg tror det er så bra å ha hunden inne i kabinen på flyet, allergikere og folk som er redd hunder må selvsagt tas hensyn til.

Men bare lurte på om dette er traumatisk for hunder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmensita
Skrevet

De blir plassert i et eget rom på flyet, ikke sammen med bagasjen. Mange velger å gi de beroligende tabletter. Jeg selv kunne aldri gjort. Har heldigvis en liten rase, så det pleier ikke å være noe problem å ha den med seg inn i kabinen i flyveske eller bur. Allikevel var den veldig redd i det flyet startet opp, bråkte veldig. Men den roet seg fort.

Skrevet

Jeg har jobbet på Gardermoen, og har flere ganger brukt en god del av arbeidstiden til å sitte og snakket med hundene for å roe dem ned, mens de venter på å komme inn i flyet. De venter da i et slags "maskinrom", med masse bråk og støy. Noen tar det fint, andre blir hysteriske (les: masse piping, hyling, krafsing etc.).

Ikke noen ønskesituasjon for en hund, akkurat.

Skrevet
Noen ganger jeg har tatt fly har jeg sett at hunder har blitt sendt i bur sammen med bagasjen. Det må da være forferdelig for hunden? Først skilles fra eieren, så være i et mørkt bagasjerom med mange skumle lyder, lukter og g-krefter og så vente i buret på å bli hentet der bagasjerommet er (mange mennesker, skummelt).

Ikke at jeg tror det er så bra å ha hunden inne i kabinen på flyet, allergikere og folk som er redd hunder må selvsagt tas hensyn til.

Men bare lurte på om dette er traumatisk for hunder?

Aldri verden om jeg har gjort det.Er det isolert på et vis dette rommet?

vel er det bråk i flyet ved avg,men hvordan er det hos dyra i det rommet?

Skrevet

Det går så fint, så. Jeg måtte sende hunden min fra Singapore med to mellomlandinger, og han var helt seg selv da vi fikk han tilbake på Gardermoen.

Skikkelig burtrening er alfa omega!!! Så lenge hunden er skikkelig burtrent, går det fint. Hunden må se på buret som sin trygge hule, og den må være vant til at buret tas med rundt omkring, i bil, og i forekjellige utendørs situasjoner. Vi visste heldigvis at vi kom til å måtte ta den lange flyturen fra hunden var valp, så vi kjørte f.eks til steder der det var mye støy, satt ut buret, flyttet litt på det osv (med hunden inni).

Er ikke hunden skikkelig burtrent, ville jeg aldri sendt den med cargo. Hvis det er en lang flytur, ville jeg heller aldri brukt dop. Dopet går ut av kroppen etter ca 4 timer, og dersom hunden ikke aner hvor den er, eller hvordan den kom seg dit, er det større sjanse for at den freaker ut når den våkner.

Som noen sier, de sendes ikke sammen med bagasjen, men i et eget, klimaregulert rom i lasterommet. Det bråker nok litt, men de lider ingen nød ut over dette.

På siste mellomlanding hadde kapteinen vært nede og sett til hunden, og forsikret oss om at han var rolig og i god behold. Jeg tror den flyturen var verre for oss enn for hunden, vi bekymret oss fælt. Men som sagt, da vi fikk han tilbake var han helt stabil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...