Gå til innhold

Hvor mye penger trenger man til 3 uker fordelt i Asia og Australia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva man må legge seg på med tanke på billetter, trenger flytur Norge-Australia, Australia-Asia (Bali?) og hjem igjen. Dessuten til husvære og gjerne aktiviteter. 

Noen som har gjort noe sånt, og hva brukte dere? 

Er det snakk om 25 000 eller mer 60-100 000? 

1 person. 

Anonymkode: 06144...c3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan gjorde dere det? 

Ser mange influensene er i Bali liksom, reiser de pakkereise, eller finner alt selv. Tar i mot alt av tips. 

Skrevet

Søk på f. eks. Finn.no Reise eller annen søkemotor for å få en pekepinn på hva flybillettene koster. Når du bestiller fly må du ikke finne på å bestille gjennom en tredjepart (som oftest er det som kommer opp), bestill alltid direkte hos flyselskapet. Da er det mye enklere å håndtere det om det skulle bli endringer eller kanselleringer. For reise fra Norge til Australia kan jeg anbefale Qatar Airways, de flyr fra Oslo til Doha, så bytter du fly der videre til Australia. Ekstremt god service, og du får da gjennomgående billett, slik at du slipper risikoen ved å ha to uavhengige billetter om flyet fra Norge er forsinket.

For å finne priser på overnatting kan du f. eks. søke på Booking.com eller Hotels.com for å se hva overnatting koster dit du skal. Det lønner seg å sjekke begge, for prisene kan variere på samme overnattingssted. Hotels.com er som regel dyrere fordi de gir deg en gratiskupong for hver 10. natt, men det hender at de har gode tilbud. Hvis du er ute etter å spare mest mulig penger, kan det også lønne seg å sjekke hjemmesiden til det stedet du har funnet, det er ofte billigere å booke direkte hos dem.

Hva slags bostandard du ønsker har mye å si, det er stor forskjell på prisene mellom en seng på 8-mannsrom på hostell og et rom på luksushotell. Derfor er det vanskelig å si noe om hvor mye penger du behøver.

Men ærlig talt, 3 uker for både Australia og Bali? Ikke mye du rekker å se eller oppleve da. Høres bare stress ut, og det blir maaaange timer på fly for så lite opplevelse.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan gjorde dere det? 

Ser mange influensene er i Bali liksom, reiser de pakkereise, eller finner alt selv. Tar i mot alt av tips. 

Skrevet

Hvordan disse influensere reiser har jeg ingen greie på. Jeg foretrekker å ordne alt selv, da står jeg mye friere til å gjøre det jeg har lyst til. Bor du på hostell er det veldig lett å bli kjent med andre, om du ikke ønsker å være alene. Kilroy syr sammen pakkereiser som kanskje kan passe deg, så du kan høre med dem.

Skrevet

3 uker er for kort å reise både til australia eller Asia er min mening. 
Blir bare styr

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (9 minutter siden):

3 uker er for kort å reise både til australia eller Asia er min mening. 
Blir bare styr

Jeg kan kanskje få til å få en uke til med ferie. Og får vurdere om det er nok med en av delene. Men jeg orker ikke 3 uker sammenhengende i Australia. :P Tenkte egentlig mest siden jeg var i området at det var min sjanse til å se Australia i dette livet. 

AnonymBruker
Skrevet
CQM80 skrev (20 minutter siden):

Søk på f. eks. Finn.no Reise eller annen søkemotor for å få en pekepinn på hva flybillettene koster. Når du bestiller fly må du ikke finne på å bestille gjennom en tredjepart (som oftest er det som kommer opp), bestill alltid direkte hos flyselskapet. Da er det mye enklere å håndtere det om det skulle bli endringer eller kanselleringer. For reise fra Norge til Australia kan jeg anbefale Qatar Airways, de flyr fra Oslo til Doha, så bytter du fly der videre til Australia. Ekstremt god service, og du får da gjennomgående billett, slik at du slipper risikoen ved å ha to uavhengige billetter om flyet fra Norge er forsinket.

For å finne priser på overnatting kan du f. eks. søke på Booking.com eller Hotels.com for å se hva overnatting koster dit du skal. Det lønner seg å sjekke begge, for prisene kan variere på samme overnattingssted. Hotels.com er som regel dyrere fordi de gir deg en gratiskupong for hver 10. natt, men det hender at de har gode tilbud. Hvis du er ute etter å spare mest mulig penger, kan det også lønne seg å sjekke hjemmesiden til det stedet du har funnet, det er ofte billigere å booke direkte hos dem.

Hva slags bostandard du ønsker har mye å si, det er stor forskjell på prisene mellom en seng på 8-mannsrom på hostell og et rom på luksushotell. Derfor er det vanskelig å si noe om hvor mye penger du behøver.

Men ærlig talt, 3 uker for både Australia og Bali? Ikke mye du rekker å se eller oppleve da. Høres bare stress ut, og det blir maaaange timer på fly for så lite opplevelse.

Tusen hjertelig takk for så gode praktiske svar. Gull verdt! 🙏

Jeg må gjøre en vurdering på om Australia blir med. Var mest at jeg tenkte at da fikk jeg opplevd det i løpet av min tid, siden det er så langt dit. Men da kan jeg kanskje heller vente til jeg faktisk oppriktig kjenner ønsket om å reise dit! For 3 uker i Australia er ikke helt det jeg ønsker meg per nå. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan kanskje få til å få en uke til med ferie. Og får vurdere om det er nok med en av delene. Men jeg orker ikke 3 uker sammenhengende i Australia. :P Tenkte egentlig mest siden jeg var i området at det var min sjanse til å se Australia i dette livet. 

De store byene i australia er jo ikke ulike vanlige europeiske storbyer. Det er lite eksotisk der.

Men i outbacken er det jo kulere. Men avstandene er store og 3 uker blir bare stress. 

Hvor i Asia tenkte du deg da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (2 minutter siden):

De store byene i australia er jo ikke ulike vanlige europeiske storbyer. Det er lite eksotisk der.

Men i outbacken er det jo kulere. Men avstandene er store og 3 uker blir bare stress. 

Hvor i Asia tenkte du deg da?

Ja, da høres det nok lurere ut å ta det i en tur for seg selv. Vet ikke om jeg hadde turt det alene. :P 

Indonesia, Thailand, Vietnam, Singapore deromkring. Jeg må lese meg mye mer opp med tanke på trygghet osv. Vil utforske buddhistiske land, og om jeg finner templer og den slags. 

TS

Skrevet
CQM80 skrev (25 minutter siden):

Dette kan ikke sies ofte nok. Bestill alltid direkte hos flyselskapet!

Qatar Airways er fantastisk om du har budsjett til å fly business class. På økonomiklasse synes jeg egentlig Emirates er bedre, alternativt Singapore Airlines, men da får du et ekstra flybytte i Europa.

Gjør en "multi-city" booking om du kan, det er ofte billigere enn å kjøpe separate billetter eller open-jaw.

Veldig generelt kan man si at Australia er forholdsvis dyrt og Bali er forholdsvis rimelig, men det kommer veldig an på hvilke opplevelser du er ute etter. Når på året tenker du å reise? 

Ikke hør på de som sier at tre uker er for kort tid. Du har den tiden du har. Jeg har hatt flere turer til Asia som har vært kortere enn en uke og som har gitt meg minner for livet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for så gode praktiske svar. Gull verdt! 🙏

Jeg må gjøre en vurdering på om Australia blir med. Var mest at jeg tenkte at da fikk jeg opplevd det i løpet av min tid, siden det er så langt dit. Men da kan jeg kanskje heller vente til jeg faktisk oppriktig kjenner ønsket om å reise dit! For 3 uker i Australia er ikke helt det jeg ønsker meg per nå. 

TS

Det er lurt å begrense seg. Anbefaler virkerlig Australia, men ikke både Bali og Australia på tre uker. Jeg hadde fem uker i Australia for noen år siden, og på østkysten er det mange fine steder å besøke. Men det kan du ta på annen reise senere.

Uansett, om du får til en 4. ferieuke, synes jeg du skal ta den. Du behøver jo ikke bare å være på Bali, det er mange andre fine steder i Indonesia. Jeg liker å dele opp lange reiser. Hvis du f. eks. uansett skal bytte fly i Singapore (som er veldig vanlig på vei fra Bali), kan du jo ta noen dager der og, bare for å oppleve noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om billett er inkludert i dette budsjettet eller ikke, men du bør ihvertfall ha minst 50 000 i lommepenger til mat ,overnaatting og transport t/r flyplasser etc. Det er ikke spesielt billig i Australia, men det er veldig mye du tenker du skal rekke på 3 uker. Det er snakk om store avstander, så avhenger det jo av hvor i Australia du tenker deg. Emirates f.eks via Dubai tar ca 23 timer fra oslo-Sydney så du vil fly bort noen av dagene på disse ukene 

Anonymkode: b0e0b...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svarene! 

Dropper Australia i denne omgang da. Som noen sier byene er ikke så eksotiske, mer enn europeiske byer. Så går for Asia i denne omgang, og så får jeg se om jeg får en ekstra ferieuke. 

Skrevet

Hvis du ikke ønsker å reise alene, finnes det haugevis med selskaper som arrangerer gruppeturer. G Adventures har masse forskjellige rundreiser, også i Asia. Da booker du fly selv, og møter opp på et avtalt sted der turen starter. Vet ikke hvor gammel du er, men de har også turer for unge under 30, hvis man vil ha litt høy partyfaktor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svarene! 

Dropper Australia i denne omgang da. Som noen sier byene er ikke så eksotiske, mer enn europeiske byer. Så går for Asia i denne omgang, og så får jeg se om jeg får en ekstra ferieuke. 

Personlig synes jeg australske storbyer minner mer om Nord-Amerikanske storbyer, men Asia har uansett mer å by på og er mer tilgjengelig. Australia forsvinner ikke, ta det neste gang 😊

Anonymkode: 87919...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
CQM80 skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke ønsker å reise alene, finnes det haugevis med selskaper som arrangerer gruppeturer. G Adventures har masse forskjellige rundreiser, også i Asia. Da booker du fly selv, og møter opp på et avtalt sted der turen starter. Vet ikke hvor gammel du er, men de har også turer for unge under 30, hvis man vil ha litt høy partyfaktor.

Ønsker i grunn å reise alene, men ikke i outbacken i Australia :P 

Men takk, skal sjekke ut det der også! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig synes jeg australske storbyer minner mer om Nord-Amerikanske storbyer, men Asia har uansett mer å by på og er mer tilgjengelig. Australia forsvinner ikke, ta det neste gang 😊

Anonymkode: 87919...787

Men da vil jeg heller dra til Nord-Amerika, tror jeg :P 

Takk dere!

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da høres det nok lurere ut å ta det i en tur for seg selv. Vet ikke om jeg hadde turt det alene. :P 

Indonesia, Thailand, Vietnam, Singapore deromkring. Jeg må lese meg mye mer opp med tanke på trygghet osv. Vil utforske buddhistiske land, og om jeg finner templer og den slags. 

TS

Det er da virkelig null stress å dra disse stedene alene. 

Du kommer til å oppdage at mange av disse stedene er så gjennom turistiske at du vil stå i kø sammen med alle de andre skandinavierne som skal ut "oppdage verden" 

Men igjen 3 uker... hold deg til 1 eller 2 land du.. max 

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (13 minutter siden):

Det er da virkelig null stress å dra disse stedene alene. 

Du kommer til å oppdage at mange av disse stedene er så gjennom turistiske at du vil stå i kø sammen med alle de andre skandinavierne som skal ut "oppdage verden" 

Men igjen 3 uker... hold deg til 1 eller 2 land du.. max 

Enig, 1-2 land er mer enn nok på bare tre uker. 
Bra du droppet Australia, det hadde bare blitt stress - og mye dyrere. 
Jeg var to uker på Bali, og jeg trodde det skulle bli kjedelig - men jeg hadde det så fint, og jeg rakk ikke engang reise over til naboøya (som opprinnelig plan var). Backpacket. Anbefaler å leie bil med sjåfør noen dager, da får du sett masse!

Anonymkode: ac4f0...dd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig, 1-2 land er mer enn nok på bare tre uker. 
Bra du droppet Australia, det hadde bare blitt stress - og mye dyrere. 
Jeg var to uker på Bali, og jeg trodde det skulle bli kjedelig - men jeg hadde det så fint, og jeg rakk ikke engang reise over til naboøya (som opprinnelig plan var). Backpacket. Anbefaler å leie bil med sjåfør noen dager, da får du sett masse!

Anonymkode: ac4f0...dd5

Takk for tips! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...