Gå til innhold

Samboer ser ikke alt jeg gjør for at barnedåpen skal gå rundt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal snart ha dåp, og jeg er litt frustrert for tiden pga samboer. Han tjener MYE bedre enn meg, det blir vel litt et sånt forhold der han er "rik" og jeg lutfattig. Likevel har jeg nesten påtatt meg halve utgiftene, han betaler lokalet og all drikke, og jeg betaler all maten og pynten. Det han skal betale blir ca en tusenlapp mer. MEN, han er ekstremt lite engasjert i å planlegge, så jeg står helt alene om å skulle lage all maten til koldtbordet og gjøre alt av pynting osv i lokalet. Jeg må sikkert ha baby med meg også mange av timene, mens han rett og slett koser seg hjemme. 

Han sier innderekte at siden han betaler litt mer enn meg så skulle det bare mangle at jeg gjør resten alene, så det blir likt liksom. Men det blir jo ikke likt, det er en stor jobb for 40 gjester. Jeg skal da klare det, men han skuffer meg veldig og virker bare opptatt av hva denne dåpen koster han. Det er snakk om 4000 kroner på meg på all mat, en kake jeg skal bake og pynt, og 5000 kroner på han på lokalet og drikke. Han ser ikke i det hele tatt at jeg har betalt mye jeg også og ITILLEGG skal gjøre alt alene. 

Han var så frekk isted at han sa at jeg burde lage kjøttbollene fra bunn av fordi det smakte bedre, jeg hadde tenkt å kjøpe det meste for å spare meg tid. Altså, han pålegger meg bare mer jobb fordi han synes en ting er bedre. Selv skal ha ikke bidra med noe,det blir kjøpekjøtboller for å si det sånn. 

Han starter lett krangler for tiden og går i forsvar fort, så hvordan ta opp med han at denne maten må da han hjelpe litt til med også? Han ser virkelig ikke hvor mye jeg gjør og at uten meg hadde ikke dåpen gått rundt, og han ønsket å døpe barnet han også. Jeg føler han tar alt jeg gjør for gitt! 

Anonymkode: 82bcf...d25

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dere begge enige om dåpen? Når dere begynte å planlegge, hvordan gikk du frem? Satt du deg ned og kartla alt med han, eller hadde du planlagt og funnet mye på forhånd? 

Anonymkode: 9778d...af5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor prater dere ikke sammen? Ikke rart forhold er så elendige når folk ikke kan å kommunisere. 

Anonymkode: 002c2...784

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi skal snart ha dåp, og jeg er litt frustrert for tiden pga samboer. Han tjener MYE bedre enn meg, det blir vel litt et sånt forhold der han er "rik" og jeg lutfattig. Likevel har jeg nesten påtatt meg halve utgiftene, han betaler lokalet og all drikke, og jeg betaler all maten og pynten. Det han skal betale blir ca en tusenlapp mer. MEN, han er ekstremt lite engasjert i å planlegge, så jeg står helt alene om å skulle lage all maten til koldtbordet og gjøre alt av pynting osv i lokalet. Jeg må sikkert ha baby med meg også mange av timene, mens han rett og slett koser seg hjemme. 

Han sier innderekte at siden han betaler litt mer enn meg så skulle det bare mangle at jeg gjør resten alene, så det blir likt liksom. Men det blir jo ikke likt, det er en stor jobb for 40 gjester. Jeg skal da klare det, men han skuffer meg veldig og virker bare opptatt av hva denne dåpen koster han. Det er snakk om 4000 kroner på meg på all mat, en kake jeg skal bake og pynt, og 5000 kroner på han på lokalet og drikke. Han ser ikke i det hele tatt at jeg har betalt mye jeg også og ITILLEGG skal gjøre alt alene. 

Han var så frekk isted at han sa at jeg burde lage kjøttbollene fra bunn av fordi det smakte bedre, jeg hadde tenkt å kjøpe det meste for å spare meg tid. Altså, han pålegger meg bare mer jobb fordi han synes en ting er bedre. Selv skal ha ikke bidra med noe,det blir kjøpekjøtboller for å si det sånn. 

Han starter lett krangler for tiden og går i forsvar fort, så hvordan ta opp med han at denne maten må da han hjelpe litt til med også? Han ser virkelig ikke hvor mye jeg gjør og at uten meg hadde ikke dåpen gått rundt, og han ønsket å døpe barnet han også. Jeg føler han tar alt jeg gjør for gitt! 

Du betaler mao mer enn han, arbeid er ikke gratis

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Legg på 500kr timen for all jobb på din «sum» og se hvor mye han «skylder» deg da. Tid er ikke gratis.

Anonymkode: dd60a...0a6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor prater dere ikke sammen? Ikke rart forhold er så elendige når folk ikke kan å kommunisere. 

Anonymkode: 002c2...784

Jeg prøver å snakke med han, men han snakker ikke tilbake med meg. Vi var enige om dåpen og jeg har ikke overkjørt han på noen måte.  Vet ikke hvordan jeg skal legge fram ting nå uten at han skal gå i forsvar. Da får jeg sånne barnslige svar som "jaja da får JEG lage alt da"  når det ikke var i nærheten av hva jeg sa. 

Ts 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legg på 500kr timen for all jobb på din «sum» og se hvor mye han «skylder» deg da. Tid er ikke gratis.

Anonymkode: dd60a...0a6

Samt at om du gjør den jobben må han selvsagt passe babyen. Du skal jo ikke jobbe dobbelt for at han skal ha fri. Hadde vippset han 500 kr og bedt han innfinne seg for arbeidsfordeling. Sykt usympatisk. 

Anonymkode: b96d6...376

• Liker 11
Skrevet

Tenker en tur til FVK er viktig fort som F. 
Denne dåpen blir jo bare en gjentakelse i hundre andre situasjoner og. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig betalt 500kr mer og delt alt arbeid på to

Anonymkode: 4063e...30c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er dere enige om å ha en dåp med 40 (!) gjester?

Anonymkode: 20596...395

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du barn med en så tafatt mann med slike holdninger? Regner ikke med det kom over natten når dere begynte å planlegge dåp? 

Anonymkode: e8e38...142

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han var så frekk isted at han sa at jeg burde lage kjøttbollene fra bunn av fordi det smakte bedre, jeg hadde tenkt å kjøpe det meste for å spare meg tid. Altså, han pålegger meg bare mer jobb fordi han synes en ting er bedre.

Svaret på alle slike forslag er at nå som dere har fått baby, blir tidsbruk  og lettvinthet prioritert høyest. Så han må venne seg til det, eller gjøre det selv.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 19.08):

Jeg prøver å snakke med han, men han snakker ikke tilbake med meg. Vi var enige om dåpen og jeg har ikke overkjørt han på noen måte.  Vet ikke hvordan jeg skal legge fram ting nå uten at han skal gå i forsvar. Da får jeg sånne barnslige svar som "jaja da får JEG lage alt da"  når det ikke var i nærheten av hva jeg sa. 

Ts 

OK. Flott😀🙏🌹 Hadde jeg sagt da. 

Men serr. Hvordan er forholdet deres sånn ellers? 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Han tenker at du planlegger og lager mat til 40 stk for 1000kr? 
Om han synes den summen er innafor bør han få tusenlappen og gjøre alt selv. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du kjøpt inn maten?

Jeg synes veldig synd på deg, å lage mat til 40 gjester er utrolig mye jobb, om du på toppen skal ha baby å ta deg av.

Er det noe mulighet for at dere kan bestille catering? Eller blir det for dyrt?

Har du noen i nær familie eller veninner som kan hjelpe deg?

Da vi hadde barnedåp, så laget jeg kun 5 kaker. Jeg laget 3 av kakene en uke før, og hadde de i fryseren. Fordi jeg vet hvor travelt det er. Jeg fikk hjelp av familien som hadde kommet på besøk for å delta i barnedåpen, med å pynte lokalet vi hadde leid. Fikk også hjelp på selve dåpsdagen med å rydde av, koke kaffi, og rydde lokalet igjen.

Mannen din har virkelig ikke peiling på hvor krevende dette er for deg! Han er litt typisk mann! Er mange menn som er slik.

Anonymkode: f8b3a...ae8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det AN å handle slik, når man er SAMBOERE og har et BARN? Da er jo dere en enhet, og alt bør være alle sitt. Jeg fatter ikke sånt, virkelig. Felles økonomi bør være selvsagt når man har fått barn sammen. 

Det virker utrolig kaldt og ekkelt å leve i et sånt forhold som du beskriver.

Anonymkode: 395fd...0e8

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Lei inn kokker evnt kjøp koldtbord hos catering-firma . Hadde aldri stått å lagd alt selv md en sånn innstilling fra sambo , å i tillegg måtte ta m babyen på d. Han har null respekt for deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når der er på så grunnleggende forskjellig plan når det kommer til dåpen er det jo bare å stålsette seg for alle sånne økonomiske diskusjoner som kommer fremover. Bursdager, jul, konfirmasjon, førerkort, klassetur etc etc. 

Dere må bedre kommunikasjonen og det litt brennkvikt 

Anonymkode: 36022...d3c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Det er nettopp det. Du snakker med han, men det høres ikke ut som om dere kommuniserer. Er dere faktisk enige om dåp til 40 stk? Jeg stilte også noen flere spørsmål oppi toppen. :) Eller er det slik at han føler dette er ditt prosjekt, som du nå prøver å få han med på?

Anonymkode: 9778d...af5

Skrevet

Jeg hadde bestillt koldtbord fra catering. Gjorde det til begge mine da de ble døpt. Da slapp vi tenke på det og hadde rester noen dager etterpå også.

Finn ett cateringfirma nør deg og hør hva det kommer på til 40 gjester. Du må ikke bestille 40 stk av hver ting, men dette hjelper de deg med å finne ut.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...